Чи можемо ми говорити про «естетичний смак» в іграх? Які з них зроблені зі смаком, а які є несмаком?

Привіт, спільното! Сьогодні хочу дізнатися ваші думки про дуже дискусійну і доволі неоднозначну тему — естетичний смак в іграх. Так вийшло, що в середині команди у нас вийшла палка дискусія на цю тему. Мені здалося, що дізнатися про погляди інших було б, як мінімум, цікаво і, як максимум, — корисно.

Спочатку трошки конкретики, щоб хоч трошки окреслити кордони дискусії і зрозуміти, чому в цій темі так багато суперечок. Визначень «естетичного смаку» вистачає. Найпростіша дефініція, яку дає Вікіпедія — здатність робити обґрунтовані судження про естетичну цінність об’єкта.

Натисніть, щоб коротко дізнатися про дискусії, які існують навколо визначення «естетичного смаку»

Шотландський філософ Девід Г’юм в есе «Of the Standard of Taste» формулює так званий «парадокс смаку». З одного боку він стверджував, що краса «не є якістю самих речей, а існує лише в розумі, який їх споглядає; при цьому кожен розум сприймає різну красу». З іншого боку його певний сентименталізм є наче запереченням позицій реалістів чи об’єктивістів про те, що краса не є невід’ємною властивістю об’єктів. Водночас третій постулат г’юмівського парадоксу говорить про те, що деякі судження про смак є об’єктивно істинними чи хибними і смак не залежить від індивідуальних уподобань. Парадокс.

Німецький філософ Іммануїл Кант визначав смак, як «здатність оцінювати прекрасне». Він стверджував, що краса не є властивістю об’єкті, а естетичне судження засноване на суб’єктивному відчутті. І знову ж таки, Кант також вважав, що справді хороший смак існує, просто його неможливо ідентифікувати емпірично. Французький філософ П’єр Бурдьє визначення смаку розширив політичною тезою — на його думку, умови смаку диктує позиція панівного класу. Бурдьє наполягав, що не існує гарного естетичного смаку. Є лише класовий смак.

То у вас хотів спитати:

Чи може бути у геймерів смак на ігри? Що таке взагалі «смак на ігри»? Чи можемо ми його узагальнити? На вашу думку, які ігри зроблені зі смаком, а які з відсутністю смаку і чому?

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини про геймдев

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

А в картинах ? А в кіно ? А в одежі ? і т.д. Це ж мистецтво блін, хоч і комерційне.

На днях пройшов Paratopic. У грі гармонійно поєднуються графіка, музика та дизайн рівнів і я можу назвати її естетично привабливою але назве її такою більшість? Чи назвете її естетичною ви?

Дуже цікаве питання!

Дякую!

Доречі, раджу пограти, а потім витратити цілий вечір на роздуми, щоб зрозуміти що то воно таке було або почитати розбори фанів у інтернеті. Порівнюючи з фільмами, можу назвати лише Upstream Color.

Щось згадався фільм Ідіократія, де за 500 років люди настільки отупіли, що у 2505 році «Найкращим фільмом року» був визнаний фільм де 1.5 години на екрані показують дупу, що випускає природні гази організму. Нам це здається анти-естетичним, але ті люди були задоволені.

Якщо повернутися у Європу на 500 років назад у 1500-і роки і дати людям того часу послухати, наприклад, реп-музику, більшість скаже що це лайно, бо вони звикли до середньовічної класики або хоча б гармонійної народної музики. А от багатьом людям у наш час реп чудово заходить (мені особисто ні).

Так само й з іграми: важлива не лише гра сама по собі, а й аудиторія, яка її сприймає. «Естетика», це не «довжина» чи «об’єм», не існує еталонного 1 метра чи 1 метра кубічного для естетики, щоб об’єктивно поміряти естетичність гри. Якщо більшість гравців вважає гру естетичною — значить вона естетична. Якщо більшість вважає гру лайном, але 1 людина вважає її шедевром — це лише значить, що є 1 людина, яка любить неестетичне лайно, але це не робить гру естетичною. Проте це не значить, що так буде завжди — може пройти 20-30 років, зміниться ціле покоління і вже нові молоді геймери будуть оту стару «неестетичну» (за старими стандартами) гру вважати естетичною. Гра та сама, аудиторія інша, і от ми вже маємо інший статус гри.

реп-музику, більшість скаже що це лайно, бо вони звикли до середньовічної класики або хоча б гармонійної народної музики

Ця теза ніби свідчить, що в реп-музиці немає тих елементів, які роблять гармонійну народну музику такою, як вона є. Але вони є (принаймні, у нормальних виконавців). Просто для їх вираження використані специфічні засоби. Цілком розумію, що ці засоби можуть комусь не дуже подобатися, але вони там все ж таки є.

От приклад (хто про що, а я завжди про них). Гурт Tool грає доволі екстремальну музику і номінально є металом. Однак вони дуже часто і дуже грамотно використовують в піснях зміну тактового розміру, що дуже характерно для класичної музики. Просто вони роблять це не на віолончелях, контрабасах та арфах, а на електрогітарі та драм-кіті з мільярда барабанів.

Якщо більшість вважає гру лайном, але 1 людина вважає її шедевром — це лише значить, що є 1 людина, яка любить неестетичне лайно, але це не робить гру естетичною

От тут можна ще раз привести приклад, який я наводив нижче. Більшість людей, які дивляться кіно, зійдуться на думці, що «Свята гора» Ходоровскі — огидна дичина (це якщо вони її додивляться). Але буде певна частина людей, і не така й вже мала, які будуть вважати це міцною експериментаторською картиною. Звісно, потужність цієї другої множини буде значно відрізнятися від першої, але це нормальні, може трошки своєрідні і здебільшого (припускаю) доволі надивлені люди, просто ось такий в них смак)

Хоча загалом вашу логіку розумію, цікава думка про 20-30 років.

Пук і пердь вони слухали з дохлої чумної кобили що лежала на вулиці. Це як казати що при союзі всі дивились гайдая і тарковського бо більше фільмів не існувало.

1.5 години на екрані показують дупу, що випускає природні гази організму.

Так це ж Футурама

как и в любом другом виде искусства это вопрос бекграунда. оценка человека, который за свою жизнь прошел сотни разных игр в разных жанрах и на разных платформах, более релевантна, чем рассуждения человека, который в жизни не видел ничего, кроме десятка бесплатных мобильных игр.
но от субъективного фактора в этом вопросе все равно никак не уйти.

А чи може «надивленість» в інших медіа бути базою для гарного смаку в іграх? 🤔

вне всяких сомнений, особенно в области кино
потом я бы поставил бы книги, а потом уже музыку

Гадаю, що смак, як і питання естетика при всі суб’єктивності лежить на перетині двох речей: це досвід, тобто чим більше людина бачить і навіть несвідомо аналізує, тим більше вона здатна розкладати навіть суто для себе на приємне і не приємне. Друге — це загалом саме питання смаку, яке формується протягом життя під впливом десятки факторів.

Тобто відповідаючи на питання. У геймера завжди є смак на ігри, бо навіть відсутність це точка відліку, а не 0. Узагальнити можна лише наявність такого явища у всіх. Для мене зі смаком зроблені ігри які викликають в мене сильні емоції, а погана гра просто викликає лише одну — видалити її.

Для мене зі смаком зроблені ігри які викликають в мене сильні емоції

А якщо це сильні негативні емоції?

Негативні ж теж різні. Наприклад якщо це виникає через проблеми, що підіймають чи просто агресія від того, що грав підловила, це мені окей)

Ну, в принципі, так. Лють на Радана, коли йому лишилося один удар зробити, а він тебе АоЕшить — це окей)

Але от наприклад. В мене були сильні негативні емоції від (напевно ніколи не втомлюсь шпиняти цю гру) Immortals of Aveum. Саме від того, що там погано побудований і втілений сюжет. Хоча я буду сперечатися з кожним, що ця гра — есенція несмаку.

Другий приклад це якраз про негативно деструктивні емоції, хоч в деякому сенсі навіть вони розвивають смак)

Звісно, щоб розуміти, що таке «погано», треба з цим «погано» ознайомитися!

Головне, не перевіряти відверте лайно на смак, тож Атомні печінки та всілякі інші досягнення ворожого геймдеву не треба брати навіть для ознайомлення)

Ну питання справді дискусійне.

-Чи мають гравці смак на ігри? Ну очевидно що так, бо вони можуть ідентифікувати позитивний та негативний фідбек у себе, який викликається складниками гри. Я б тільки зазначив, що й ґеймплей в купі зі всім іншим може викликати почуття своєї «краси» для гравця. Чи не завдяки смаку ми й визначаємо, чи подобаються нам ігри, чи ні, і наскільки ці ігри прекрасні для нас?

-Ігри, що зроблені зі смаком.
З одного боку, кожна гра може знайти свого гравця. Тож є люди, смак яких збігається з будь-якою грою. Чи можемо тоді ми казати, що якась гра немає смаку? І саме це відповідає частині парадокса, де краса це не самостійна властивість об’єкта, а тільки почуття суб’єкта.
Але! Якісь ігри, називають шедеврами, а якісь — катастрофами. І це визначається оцінкою більшості. Чи ця більшість визначає дійсність? Я схиляюся, що так. Адже наше почуття естетики, визначення краси зумовлене нашим досвідом. А на досвід впливає все — і пережиті події, і звісно контекст — культура, історичні події, сім’я, оточення тощо. Якщо розробники роблять гру, то перш за все вони роблять гру для людей, котрі будуть споживати її зараз, коли ця гра вийде, тож вони мають зважати на смак цих людей. Ба більше, на смак своєї авдиторії.

Особисто я вважаю, що краса в об’єктах може бути самодостатньою властивістю цього об’єкта. Але й не відкидаю суб’єктивність в її визначенні. Що можу сказати однозначно: краса є в живому. Природа прекрасна. Вона не під впливом людей. Якщо ми хочемо зробити свій твір «красивим», то ми точно маємо брати натхнення в природі.
Ще додав би, що гра може бути зроблена «зі смаком», якщо всі її складники гармонійно існують та співпрацюють один з одним, і роблять це з однією метою.

П.с сподіваюсь я правильно зрозумів питання та підняту тему.

Особисто я вважаю, що краса в об’єктах може бути самодостатньою властивістю цього об’єкта. Але й не відкидаю суб’єктивність в її визначенні.

Так і є. 7 з 10 людей відчують огиду від «Святої гори» Александра Ходоровскі. Довє просто пройдуть повз. Але 1 з 10 відчує неймовірну естетичну насолоду від нього. Просто це буде красота огидного.

Якісь ігри, називають шедеврами, а якісь — катастрофами. І це визначається оцінкою більшості.

В цьому випадку практичне питання — чи може більшість стверджувати, що у людини немає смаку, якщо вона обирає грати замість Балдурс Гейту гру про Голума?)

обирає грати замість Балдурс Гейту гру про Голума

або Овервотч замість Lies of P?

Гра року, найкращий командний моба-шутер на ринку, гра де кожна сесія унікальна проти зумерської підробки Бладборна? Відповідь очевидна.

Підписатись на коментарі