«Люди можуть не зрозуміти, що це було заради добрих намірів». Розробник «Ехо Прип’яті» пояснює, що трапилось

Привіт, GameDev DOU ком’юніті.

Я Микита, ініціатор створення «Ехо Прип’яті». Хочу пояснити, що сталося навколо нашої гри за останні два дні.



Я пишу все конкретно, і ясно як є, нічого не перефразовую, не вириваю з контексту.

Та переписка, що була опублікована, була виключно особистою перепискою, між розробниками. Вона не повинна була виходити у світ.

В тій переписці я (керівник, можна сказати) висловив свою думку, щодо того, як краще можна допомагати країні з нашою грою. Я висловив цю думку на осуд інших людей в групі (повторююсь — в особистій переписці). Інші члени команди не підтримали цю ідею. Тоді я прийняв, що справді краще так не робити, бо це може справді погано вплинути на гру, бо люди можуть не зрозуміти, що це було заради добрих намірів. В країні війна, всі знаходяться на межі. Повторююсь, це була всього-на-всього особиста думка, в особистій переписці, не більше. Це не було рішення по грі! Це було питання на обговорення, щоб зібрати думку людей в команді. Після чого вирішилось так не робити.

У нас не було рекламного допису в вк. Це запостили без нашого відома. Я це знайшов випадково, і вирішив прокоментувати в особистій переписці! Я не маю ніяких звʼязків з вк, і не заходжу туди. Зайшов, бо в гуглі випадково новину побачив.

Один з розробників, наш друг, який був від самого початку, вирішив перестати працювати над грою. Бо це насправді досить важкий та тривалий процес. Люди втомлюються. Ми час від часу сперечаємось, як краще поступити в тій чи іншій ситуації, але в суперечці і знаходиться істина. Коли той хлопець дізнався, що відбувається в твітері, то він повернувся, щоб підтримати нас.

Логіка щодо продажів у рф була така: чим менше грошей у рф і чим більше в Україні — тим краще для України. АЛЕ! Ще раз наголошую, це була приватна думка, в приватній переписці, для того, щоб дійти до якогось рішення. Після дебатів з командою ця ідея була відкинута. За довго до того, як пан Андрій вирішив «злити» переписку. І ще при ньому я погодився, що краще так не робити. Він це бачив. Але він все одно вирішив виставити приватне обговорення на загал.

Я хочу, щоб всі знали, що я завжди був і буду за Україну. Це навіть не обговорюється. Всі мої дії при створенні гри спрямовані на те, щоб була можливість розказати про нашу культуру, історію та географію українцям та світу, це видно, якщо ви почитаєте будь-який пост, за будь-який час розробки, допомогти наскільки ми можемо.

Команда у якої весь бюджет, це те, що я заробив на своїй основній роботі, зі звичайною зарплатнею. Заробити на проєкті це одна з останніх речей, якої я намагався досягти. В першу чергу розповісти, і допомогти, як ми можемо. Звичайно заробити гроші на проєкті було б дуже добре, але моя грошова ціль це просто вийти хоча б в 0.

Як ви помітили, багато з того, про що слід знати, те що я вам тут розповів, чомусь було приховано під час «зливу».

Прошу, ставитися з розумінням. Ми всього-на-всього люди, і хейт в твітері негативно впливає на психологічний стан деяких людей в команді. Я хотів якнайкраще. Робити гру, це дуже складно і довго. У нас маленька команда з чотирьох чоловік, всі працюють на своїй ініціативі.

Я нашою грою хочу робити все тільки якнайкраще. Щоб про неї говорили, та нею пишались.

Ситуацію я пояснив в деталях. Якщо є якісь додаткові питання, то обовʼязково запитуйте! Я нічого не приховую.

Ми вже вибачались, і я знову вибачаюсь, за те, що моя недосвідченість дозволила цьому статись.

Гра ще не закінчена. Не продавалась. Але такі речі перешкоджають розвитку ініціатив українських розробників. Я сподіваюсь люди це розуміють.

Дякую.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини про геймдев

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Слухайте, може ми дарма гнали на Ані Лорак та інших заподанців — вони лише хотіли щоб в рандомного кацапа звалишилося менше на х грошей вартості квитка на концерт. І тим самим підірвати ворожу економіку.

Порівняння некоректне бо Лорак і їй подібні осідали в рфії і там же витрачали зароблене + зовсім різне: просто продавати товар туди — або ступати там на корпоративчиках як клоун розважаючи ворога, розмиваючи культуру та світове сприйняття, тощо

Дякую ДоУ що даєте майданчик для висказування ідіотам. У вас, айтішників нема честі

До тех пор, пока мы будем топить все и всех, укр геймдев будет в заднице. Высосали инфоповод из пальца и накинулись не за что 🤷‍♂️

Прохання до людей і вас назвати мені хоч одну гру (крім Сталкера і Метро хоча і тут не певен), яка заробила в росії більше грошей ніж в інших країнах? Нахріна продаватись там, де купують мінімально? Чому одразу не брати орієнтир на іспаномовний світ?

Ну, просто люди думають, що як тільки українець випускає гру, це зразу 30к+ копій продажів, зразу хайп навколо гри і т.п.
Он випустив хлопак STONKS-9800, нуль питань: ні російської мови, ні продажів у рф, гра вистрілила на бурж ринку, сама гра крута, ніхто не вставляв палки у колеса, ніхто не «топив» нікого. Заробив? — Заробив. Потрібно було для цього тягнути все, що стосується русні? — Ні.

100% так він і вже в ролі видавця все більше стає для інших ігор, які відповідають цим критеріям і які були учасниками його події для розробників візуальних новел.

Шановні для усіх ще раз! Будь-що продаючи в росії, ви/чи посередник в нашому випадку Steam заплатить податки. Тобто якщо ви хочете, щоб росіяни підтримували ЗСУ зробіть в описі адреси крипторахунок і все. Відкрию жахливу таємницю, вони користуються криптовалютами не гірше за цивілізований світ.

Продаючи свої ігри там, ви створюєте прецедент. Тобто завтра всі повернувся на їх ринок, але будуть % переводити на квіти та хустинки для всіх кого ті кожен день вбивають і вбили вже.

Так % податку — це лише частина від суми і менша частина. Хтось каже нібито якщо покупка не була здійснена — то нібито податок би не був сплачений — але ж була б інша покупка. Покупка в середині рфії — 100% коштів залишаться в рфії, покупка закордонна — левова частина суми йде з країни і лише % осідає через податок. Хіба 2ий варіант з економічної точки зору для нас не кращий?
Це питання, я не стверджую(бо, каюсь, слабкуватий в темі економіки), можливо я не вбачаю якихось нюансів, по типу може тоді відбувається якісь валютні взаєморозрахунки що покращують рфну економіку чи щось на кшталт?
Мені ще на початку війни здавались трохи дивними заклики до різних брендів виходити з ринку РФ. При цьому шум був саме в контексті продажів, але чомусь я не чув закликів щодо припинення закупівель у РФ (за виключенням газо-нафтової теми, але не в контексті брендів/тм чи інших ресурсних/оптово-промисдових закупівель) — що в моєму розумінні набагато більше стимулює їх економіку. Можливо хтось скаже мовляв що якщо можна їм продавати, то багато хто буде думати що можна й можна в них купляти -але все ж тут є чітка різниця.(Ну і звісно я кажу про продажі НЕ абсолютно всього їм, бо продавати їм електроніку, двигуни, метали і іншого мотлоху що може піти на вір-во озброєння/снарядів і т д- це гірше що тільки може бути).
В мене тоді виникало питання чи не краще щоб бренди лишались в РФ але відкрито заявляли, що будуть жертвувати % Україні?
Знову ж, можливо я не розумію якихось нюансів — буду вдячний за роз’яснення/роздратування аспектів)

Наша мета ізоляція і як наслідок деградація. Люди там мають буквально відчувати обмеженість доступного для них.

В Steam є гра про авіацію Палестини і навіть шутер був, і вони не продаються в Ізраілі. Хоча зрозуміло в кого грошей більше, і ні я не за Палестину, але тут знову ж прецедент.

На превеликий жаль — така мета не зовсім реалістична. На початку повномасштабки було багацько новин і радості з приводу того що нібито багато брендів покинули рфію — та от тільки реальність в тому, що більшість покинули суто на показ, але тихесенько продовжують торгівлю з орками в той чи інший спосіб(або під іншим брендом, або прибравши тільки частину товарів з ринку(як кока-кола), або ввозячи товар неофіційно/продаючи набагато більші об’єми сусідам щоб ті ввозили в рфію)
З іграми не краще — не так давно хайпувала новина нібито helldivers 2 забанило близько 2к аккаунтів орків які в обхід придбали гру, та от тільки це дуже дрібний показник і багато росіян продовжують грати, майже не парившись при покупці(маю товариша який на жаль грає з компашкою хороших узьких, і ті після хвилі юанів навіть носа не посухам, і наскільки розумію купляли вони без танців з бубном, єдине що не знаю — чи просто знайшовши спосіб купляти все що захочуть чи взагалі обмеження було дуже умовне). Але новину про бан у нас схавали і на руках носили...

Так і перемога у війні нереалістична від початку. Просто тут простіше, я загалом питаюсь довести, що замість витрачати Х часу на Y ворожий ринок, можна витрати те саме на більш фінансово стабільний і не ворожий. Люди замість додати японську чи іспанську, де гру точно куплять більшість кого зацікавить, як шалені мастурбують на свій шалений геніальний план продати ворогу, але за весь час від 24, маючи багато знайомих розробників які мали таке бачення і навіть фан бази з росіян, жодних їх гра не продалась нормально, тобто навіть для інді.

Тим часом, навіть гірші ігри продавались завдяки свої убер позиції. Тож питання, хто тут реально хоче продаватись? Мені вже просто байдуже на більшість тут оплавлених «генів» бо їх ігри чекають мізерні продажі там, і ще менше тут + писюни за комір.

Продавати гру в рф і підтримувати зсу це чудова ідея. Але її дуже складно прийняти патріотичним, але не дуже розумним людям

Бо % завжди буде йти в казну агресора? От дійсно не розумію в чому чудова ідея, годувати свого ворога.

Гроші на зсу переважають копійки які ідуть агресору

А як це ви порахували? Розробник може віддавати той самий % що і податок. Та й взагалі про що це ви? Як щось може виправдовувати торгівлю з ворогом. Це нонсенс.

Особисто я буду віддавати 100% грошей з РФ на зсу, впевнений що це більше податку. Наче нормально спілкувались про гроші, а ви завели якусь емоціональну хуйню про ворога.

Так їдьте працюйте там і віддавайте сюди 100% грошей, відкинемо емоціональну хуйню, чисто гроші. Все як ви кажете, рахуємо тільки профіт для ЗСУ.

Оскільки я розумію, 18% від продажів цифрового контенту йде у казну РФ. А далі треба дивитися, скільки забере Steam і скільки отримає компания.

З іншого боку, якщо людина покупає гру, то мало ймовірно, що вона не витратить ці кошти так чи інакше у середині країни.

Було б цікаво написати напряму десь при оплаті в ліцензії, що якщо ви робите цю покупку, то ви виступаєте проти агресії РФ, та згодні з тим, що уся виручка буде спрямована на підтримку ЗСУ. Або на кожному екрані завантаження дякувати за підтримку ЗСУ.

Ну а так ніби-то більшіть визнали помилковими санкції, які забороняли виводити росіянам капітал з країни: це не облишило більшості бізнесу опцій, окрім як грати на боці агресору.

Так % в будь-якому випадку піде в казну агресора, бо якщо росіянин гроші витратить не на цю гру, то на іншу(і добре якщо на зарубіжну, тоді відтоку фінансів з рфії, а якщо на рос гру чи на ще щось всередині рфії — то в рфії залишиться і % і основна сума. Яким чином тут годування агресора? Годування грою хіба що?

Мені подобається, як % став чимось не значущим. Тобто це всього ж 18%. Давайте тоді всім хто вважає це окей, заберемо одразу 18% чогось і передамо на росію.

А якщо ж більше суб’єктивно. Ну 18% якщо дійсно робити по дорослому, бо є маркетинг, є ПР і інше, все це вимагає грошей і гроші генерує, генерує для рф, а в нас викачує.

Тобто, якщо патріот, то зразу не розумний? :) Ви ярлики прям вішаєте. Плюс, з чого ви взяли, що по дефолту ви розумніші за тих, хто не підтримує ваш поїнт?
Ніхто не любить фактаж. Давайте по числам, скільки продажів спаде на рф у вашому випадку? Давайте з неба візьмемо 1к копій. Ціна, також з неба, середня, 250 гривень. Тобто, 1000*250-30% — 18%(подоходний) = 130к.
Плюси:
— Заробили і перерахуєте 3195 баксів ЗСУ, допоможете закрити не великі збори, тощо.
— Просуваєте український наратив у російському просторі, потенційно це може бути цілеспрямована пропаганда
Мінуси:
— Російський переклад в грі
— Відчуття, що русня за бабки може купити все
— Просування російських наративів у настільки токсичному просторі — марна трата сил, бо це як ми вважали, що можемо допроситися болотних вийти на мітинги проти плєшивого
— Потенційно тобі засруть відгуки і понизять рейтинг у Стімі одичалі
— Отримаєте негатив від своїх комрадів(або не отримаєте, але ви ж розумієте, що такі також будуть)
— Ставите покупців з розвинутих і цивілізованих країн на один щебель з дикарями
— Звужуєте коло людей, які захочуть працювати над проектом, або в майбутньому працювати з тімою/інді розробником, який релізився на той регіон
— Поїнт, що потенційно росіянин витратить ці бабки на донат на військо, а не на вашу гру, звучить радше як самообман, а не резоний довід, бо кількість тих, хто донатить на військо неймовірно низька в них

ні, я такого не казав, бувають і розумні патріоти, цілком можливо розумніши за мене, але ті хто відкидає об’єктивну користь заради емоціональної позиції «не мати відносин с ворогом» до них не відносяться

Ви все правильно написали але це не переважає профіт на мою думку. Що до сприйняття такої політики в нормальному суспільстві, то якщо гарно показати що купляючи гру, москалі профінансували вбивство N русачків на фронті, хіба ж хтось буде проти?

Ви відкидуєте, буквально, будь який довід, навіть той, який має лист плюсів і мінусів.
Тоді знову, тільки як хтось підійме хай, що вони купують наші ігри і спонсорують вбивство своїх загарбників, цей ченел перекриють. Ще одне, люди не хочуть приймати реальність, але, нажаль, в Україні фізично немає стільки геймошльопів, які б могли продавати нормальні кількості ігор, ще й на болотах. Тому, мені здається, що треба реальніше дивитися на речі, а не кормити контентом тих, хто не хоче бути цивілізованим.

Але, як я вище писав, це рішення кожного, продавати, чи ні, приймаючи всі плюси і мінуси.
Писав десь, що мені сподобалось те, як недавня гра Stonks 9800 продавалась і підхід розробника: немає російської, немає продажів на території рф, немалий хайп і продажі на бурж ринку, нічого не заважає ці бабки задонатити на ЗСУ не заплямовуючи себе роботою на рф ринку.

Поясніть, будь ласка, два моменти.
Чому якщо ви планували допомогти з продажів гри ви ніде про це не повідомляли? Ні у власних соціальних мережах, ні в інтерв’ю Mezha.

Чи знали/розуміли, що будь-який товар фізичний чи електронний приносить кошти в країну де був продаж? Купуючи ігри в Steam ви можете бачити скільки Valve передає у вигляді ПДВ в наш бюджет.

Дякую за відповіді.

Дякую, за запитання.
По перше я не хочу на цьому піаритись, бо це тихий обовʼязок кожного.
По друге я навіть не впевнений, що гра окупить себе, тоді мені буде ні з чого фінансово допомагати, через кредит.
Друге питання — ми заблокуємо продажі в росії.
Але попередня логіка була в тому, що 10 доларів, які витратить росіянин на гру = на 9 доларів менше лишиться грошей в росії

Хочу трохи доповнити математику. Я, чомусь, майже впевнений в тому, що кацапня, котра купує український контент, точно не донатить на свою армію. Але, якщо вона не витратить ці гроші на той самий контент, то витратить на щось інше(за що також будуть сплачені податки). Але в першому випадку гроші, хоч і частково, але потраплять в Україну, а в другому — залишаться в обороті кацапстану.

Тепер про етичну сторону питання.
Я думаю, що такі моменти мали бути обговорені ще на початку розробки.
Ще вважаю, що такі проекти(мається на увазі ті, що випускаються на болотах) мають бути, але це точно не про цю гру. Саме ця гра має всі шанси отримати купу негатива з обох сторін.
Щодо проектів, котрі мають випускатись в рашці, — вони мають бути націлені саме на те, щоб витиснути з них максимально багато грошей. І про це має бути усім(і розробникам, і спільноті загалом) відомо від самого початку розробки, щоб потім не було негативу, хоча б, зі своєї сторони.

Если лаптеногие готовы играть в игру на украинском, при этом зная, что их деньги пойдут на ЗСУ — что в этом плохого?

Гарна спроба. Осад все одно залишиться.

(в ігри не граю, будь-які стосунки з запоребриком крім обміну військовополоненими вважаю неможливими)

в ігри не граю

Твіттер юзер конфірмед

Підписатись на коментарі