Премія спільноти GameDev DOU за видатний внесок у розвиток мистецтва Геймдизайну
Привіт GameDev DOU! Я обожнюю культуру відеоігор ( сам зараз займаюся розробкою свого дебютного проекту ) і все що з нею пов’язано, і готовий обговорювати цю тему невпинно. 👾 Розробка ігор — дуже молода сфера, вона існує на стику всіх відомих форм мистецтв і технологій, які стрімко розвиваються, роблячи це заняття деколи складно систематизованим у рамках якихось аксіом і «золотих правил» ідеальної гри.
У зв’язку з цим у мене часто виникають довгі дискусії на тему, що ж таке геймдизайн з погляду людини, яка має нести відповідальність за фінальне бачення гри, так щоб вона вийшла цілісним творчим твором.
Я хочу звернутися до вас, щоб кожен віддав свій голос за постать, яка, на його особисту думку, зробила найзначніший внесок у розвиток ігрової індустрії та популяризацію її в сучасній культурі. Важливим критерієм, за яким я відбирав кандидатів, є великий послужний список і вислуга років (практично все доросле життя ці люди присвятили розробці цифрових розваг). Ну що ж, почнемо? Пишіть у коментарях шанувальником творчість якого творця ви є 😉 .
1. Уілл Райт
Уільям Р. Райт — американський розробник і дизайнер комп’ютерних ігор, засновник компанії Maxis. Здобув найбільшу популярність як початковий дизайнер популярних серій SimCity, The Sims і Spore. Був удостоєний премії BAFTA. Райт відомий своїм інтересом до складних адаптивних систем, і більшість його ігор засновані на них або на книжках, що описують їх.
2. Кріс Метцен
Крістофер Метцен — американський геймдизайнер і художник. Відомий своєю роботою зі створення вигаданих всесвітів та їхніх сценаріїв для трьох основних франшиз Blizzard: Warcraft, Diablo і StarCraft. Уперше він почав створювати комікси у віці дванадцяти років, але інтерес до малювання виявляв щонайменше з шести. Будучи шанувальником Dungeons & Dragons, Метцен називає серію романів Dragonlance і «Зоряні війни» основними джерелами натхнення для своїх фентезійних і науково-фантастичних творінь.
3. Пітер Моліньє
Пітер Моліньє — американо-британський геймдизайнер. Заснував компанію Bullfrog Productions і Lionhead Studios, яка, своєю чергою, була куплена Microsoft. Виступив розробником таких відомих ігор та ігрових серій, як Populous, Syndicate, Dungeon Keeper, Black & White, The Movies, Fable. Молоде покоління, можливо, чуло про нього як про головного вішальника локшини на вуха, проте Ігри Моліньє дуже незвичайні, багатьом із них притаманні риси симулятора бога — жанру, якому Пітер поклав початок. Він завжди намагався вносити у свої проекти інноваційні ідеї.
4. Уоррен Спектр
Уоррен Спектор — американський геймдизайнер. Відомий створенням імерсивних симуляторів ( Immersive Sim ), що надають гравцям широкий вибір шляхів розвитку, наслідки яких проявляються в симульованому ігровому світі на наступних рівнях або місіях. Найбільшу популярність йому принесла відеогра Deus Ex (2000), яка отримала визнання критиків і яка втілює філософію вибору і наслідків, поєднуючи в собі елементи жанрів шутера від першої особи, рольової та пригодницької гри.
5. Сід Мейєр
Сід Мейєр — американський геймдизайнер і програміст. Творець серії Civilization. За свій внесок в індустрію відеоігор Маєр був введений до Зали слави Академії інтерактивних мистецтв і наук. Він суттєво вплинув на розвиток теорії та практики розроблення комп’ютерних ігор. Однією з найвідоміших його фраз вважається «гра — це послідовність цікавих виборів» і «Одна хороша гра краща за кілька окремих міні-ігор»
6. Тодд Говард
Старина Тодд, ігри якого ми купували неодноразово, чи не так? У 2012 році Говард заявив, що прихильно ставиться до моддингу у відеоіграх, стверджуючи, що не розуміє, чому багато розробників не дозволяють його. Журнал GamePro заніс його до списку «20 найвпливовіших людей в ігровій індустрії за останні 20 років»
7. Рафаель Калантоніо
Рафаель Колантоніо — французький геймдизайнер. Заснував Arkane Studios і працював над більшістю її ігор, включно з Dishonored і Prey. У
«Я буду займатися іграми, поки робота приносить задоволення, і це для мене важливіше за будь-які гроші. Коли ти робиш відеогру, то вкладаєш у неї душу і серце...»
8. Річард Герріот
Річард Герріот — американський програміст і геймдизайнер. Найвідоміший як розробник і творець серії Ultima, і продюсер Lineage. Ще навчаючись у школі, написав на Apple II десятки ігор на основі механіки D&D, роздаючи їх своїм друзям. Багато хто вважає Герріота одним із засновників RPG-жанру.
9. Свен Вінке
Свен Вінке — бельгійський геймдизайнер і програміст. У 1996 році Свен заснував власну компанію з розробки комп’ютерних ігор Larian Studios. У 2020 році став першим володарем премії Belgian Lifetime Achievement Award за свої досягнення та вплив на ігрову індустрію. Після релізу Baldurs Gate 3, назавжди увічнив своє ім’я в історії розвитку відеоігор.
10. Джон Кармак і Джон Ромеро
Американські розробники, творці серії Doom (1993) і Quake. Найбільше за успіх перших ігор заведено вшановувати двох Джонів: Джона Кармака і Джона Ромеро. Саме ці хлопці були засновниками та ідейними лідерами в id Software. І до успіху, що прийшов, два Джони поставилися по-різному. Кармак волів і далі цілодобово сидіти в офісі та кодити. Власне, саме Кармак написав рушій Doom-а і здебільшого відповідав за технічну складову гри. А ось Ромеро був тим, хто наповнював код Кармака життям — створював рівні та продумував механіки. Тобто саме Ромеро відповідав за дизайн гри.
11. Хідетака Міядзакі
Хідетака Міядзакі — японський геймдизайнер, очільник компанії FromSoftware, до якої приєднався 2004 року. Відомий за своїми іграми серії Souls, Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice і Elden Ring. Міядзакі став лише другим відеоігровим розробником в історії, відзначеним Time. Його отруйні болота породили цілу серію мемів. Одні вважають, що геймдизайнеру подобається знущатися з гравців і завищувати складність у своїх іграх. Інші бачать у ньому ідейного розробника, який підпорядковує собі весь цикл створення гри. Треті впевнені, що йому зовсім байдуже до думки гравців і підлеглих.
12. Кен Левін
Кен Левін — американський геймдизайнер, творчий директор і один із засновників компанії Irrational Games. Левін відомий насамперед як творець комп’ютерних ігор BioShock, Thief: The Dark Project і System Shock
«Мені завжди подобалася ідея надати гравцеві більшу свободу дії, залежно від стилю гри, експериментувати, пробувати різні речі і бачити що спрацювало, а що ні. Взаємодіяти з навколишнім середовищем, уявляючи, що це дитячий майданчик, на якому ви можете погратися і реалізувати своє власне бажання в чому завгодно.» — Кен Левін у коментарях розробників.
13. Девід Кейдж
Девід де Груттола, відомий під псевдонімом Девід Кейдж, — французький геймдизайнер, письменник. Є засновником студії з розробки ігор Quantic Dream та автором/режисером відеоігор Heavy Rain і Beyond: Two Souls та Detroit: Become Human. Батько відеоігрового кіно.
14. Кліфф Блезінскі
Кліфф Блезінскі — американський геймдизайнер, найбільш відомий тривалою роботою над серіями ігор Unreal і Gears of War. На думку IGN, посідає сорокову позицію в «сотні творців ігор усіх часів»
15. Хідео Кодзіма
Хідео Кодзіма — японський геймдизайнер, який не потребує представлення. Один із небагатьох розробників «старої гвардії», який все ще продовжує активно займатися своєю справою. Він відомий своєрідним авторським підходом до створення ігор; ще до приходу в ігрову індустрію захоплювався літературою і кінематографом і пізніше розглядав розробку ігор як нову можливість для художньої творчості. Кодзіма протягом багатьох років працював у компанії Konami, де створив серію Metal Gear і загалом жанр «Stealth».
16. Ніл Дракманн
Ніл Дракманн — американський геймдизайнер, сценарист, програміст і президент компанії Naughty Dog. Брав участь у створенні серії Uncharted і The Last of Us. Філософія Дракманна, яку він зрозумів, спілкуючись із Корі Барлогом (геймдиректор God of War 4), — «проста історія, складні персонажі»; Дракманну не подобаються відеоігри зі складною експозицією, але подобається писати складні взаємини персонажів. Протягом усієї своєї роботи він підходить до сцен, приділяючи увагу кожному персонажу, намагаючись проникнути в образ думок кожного з них.
17. Брати Ден і Сем Хаузер
Американські геймдизайнери, і засновники студії Rockstar Games. Свій шлях ігрових рок-зірок брати Хаузери почали на туманному Альбіоні. З самого дитинства Гаузери мріяли побудувати музичну кар’єру і виїхати з Лондона на західне узбережжя Америки. У 1997 році брати натрапили на перспективний проєкт молодих розробників із DMA Design. Гра називалася Race’n’Chase і була присвячена розборкам бандитів і поліцейських у відкритому світі. Концепт настільки сподобався братам, що вони приєдналися до її розробки. Пізніше проєкт було перейменовано на Grand Theft Auto.
18. Сігеру Міямото
Сігеру Міямото — японський геймдизайнер і просто хороша людина, яка перевинайшла відеоігри і врятувала всю індустрію 1983 року. Міямото був одним з основних творців ігор Nintendo, зокрема серій Super Mario, The Legend of Zelda, Star Fox, F-Zero і Pikmin.
«Я відчуваю, що мені дуже пощастило бути геймдизайнером із самого зародження індустрії. Я не інженер, але в мене була можливість вивчати принципи ігрового дизайну з нуля протягом тривалого періоду часу. І оскільки я першопроходець і намагаюся бути завжди в авангарді, я звик спочатку створювати ті самі інструменти, які необхідні для створення ігор.»
19. Джон Ван Канегем
Джон Ван Кенегем — американський розробник комп’ютерних ігор, засновник компанії New World Computing. Пік творчої діяльності Ван Канегема припав на
20. Кріс Авеллон
Кріс Авеллон — американський геймдизайнер, який працював в Interplay. Один із засновників і директорів Obsidian Entertainment. Почав свою кар’єру з написання кампаній до рольових ігор у сетингу Dungeons & Dragons. У 1998 році Авеллон брав участь у розробці Fallout 2, потім працював над продовженням серії. Авеллон працював над усіма іграми серії Icewind Dale, які були випущені з 2000 по 2002 рік. Як дизайнер, він брав участь у роботі над Baldur’s Gate: Dark Alliance (2001), Champions of Norrath (2004). З-під його пера вийшли ті самі RPG, які радували нас всю юність і дитинство. Він один із тих, хто заклав ідеї якісного наративу в індустрії.
P.S.
Я не став додавати сюди інді-розробників, які одного разу випустили супер хітові ігри, що, безумовно, вплинули на культуру відеоігор, просто згадаю кілька важливих імен: Лукас Поуп (Papers, Please і Return of the Obra Dinn), Маркус Перссон (Minecraft), Джонатан Блоу (Braid і The Witness).
Ви можете віддати свій голос так, як підказує серце (найяскравіші спогади, пов’язані з іграми того чи іншого геймдизайнера), або ж керуватися прагматичним підходом на основі вашого уявлення про те, які ігри справді пройшли випробуванням часом, і стали культурним надбанням, надихнувши нові покоління розробників.
У процесі створення цієї невеликої статті, виявив певні цікаві закономірності, по-перше, всі представлені люди тут вже далеко не молоді молодики (деяким вже за 60 років), і тільки троє дизайнерів серед двадцяти молодші за 50 років.
А також практично всі 20 осіб жили і працювали в трьох країнах 🇺🇸 🇯🇵 🇫🇷 (США, Японія і Франція), навіть якщо вони не народилися там, то з часом переїхали і почали там кар’єру. Для того щоб ця індустрія розвивалася і давала можливість розкритися великій кількості талановитих геймдизайнерів, мають бути дотримані особливі соціо-культурні та економічні передумови.
Сподіваюся, колись через 30 років, якщо хтось спробує зробити подібний список, там обов’язково з’явиться особистість з України 🇺🇦 , яка зробила величезний внесок у розвиток індустрії відеоігор.
Дякую за вашу увагу!
9 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів