Хронологія українського геймдеву. Частина Друга: 1993-1994
Рекомендую перечитати першу частину, там додано багато нового. Більш детально розписано про Львів ПК-01, додано файтинг з Мелітополя, клони ZX Spectrum, комп’ютер «Пошук» (за підказку дякую Andrii Shvets з Друкарні) та ігри до нього. Якщо ви маєте що додати, зробити краще або внести зауваження, то чекаю ваші коменти.
1993
Команда 13 — Сімферополь
На планетах, придатних для життя, будують науково-дослідницькі станції. Одна з таких станцій захоплена терористами. Вам необхідно за допомогою команди із 6 людей очистити станцію від терористів. Персонажі мають унікальні навички. Електрик повинен вимкнути механізм ліквідації станції, може відкривати заблоковані двері, підключатись до головного комп’ютера. Лікар може лікувати поранених.
Виділяється на фоні інших ігор. Це шутер в лабіринті, розроблений для Радіо 86РК. Однак в 1993 році даний ПК вважався застарілим, оскільки йому виповнилось 7 років.
Armageddon — Україна
А це вже перша гра для ZX Spectrum. Shoot ’em up де потрібно відстрелюватись від орд військових. Є три фази босів (на відео видно тільки дві, третій — череп якогось монстра і ще 3 людські). Управління доволі незручне: q/a — верх/вниз, o/p — вліво/вправо, m — вогонь. Розроблено студією SVC Software, в якій схоже працювала тільки одна людина Сергій Чабай.
Мрак — Квасилів, Рівненська область
На мою думку, це найкраще що було на Львові. Вона впевнено може тягатись з Дракулою від Dvasoft (про яку нижче). Але ця гра реалізована краще. Виділити можна відсутності проблеми чорних текстур при накладанні двох спрайтів, а також більш плавний і швидкий гейплей.
Тарас Тарасов спеціально спроєктував і замовив за 100 USD візуальний редактор для створення ігор. В ньому можна було редагувати всю графіку, рівні, анімацію та поведінку об’єктів. Одна людина без навичок програмування могла створити гру з нуля за тиждень-два. За допомогою цього редактора однією людиною і було створено «Мрак». Тарас віддав гру братам Мамонтовим (Masksoft) і більше про неї нічого не чув. Інколи отримував листи на свою адресу від фанатів. Також була в розробці «Мрак 2». Вона була закінчена на 95% і не побачила світ.
Пізніше Тарас стане засновником декількох успішних ігрових компаній з розробки казуальних ігор, організатором в Києві Sociality Rocks і Casual Connect та брати участь у різних івентах для маленьких компаній та студентів з метою популяризації геймдеву в Україні.
1993-1994
Фірма Dvasoft
В 1991 році у Харкові створюється фірма Dvasoft, яка проіснує майже 5 років. Олександр Данюк отримав комп’ютер Львів ПК-01 від батьків, але на ньому не було ігор. Тому він почав створювати їх сам і в віці
Жителі Харкова могли отримати софт чи модифікації для Львова особисто. А інші повинні були висилати оплату у доларах, а потім сподіватись на відповідь. Було багато випадків, коли нічого не приходило. В процесі доставки гроші могли привласнити собі працівники пошти. Або брати Данюки могли нічого не відправити, або товар не дійшов. Або касета прийшла, але половина програм не працює. Або все працює, але потрібних вам програм немає.
Ігри Dvasoft продавала як власної розробки, так і придбані в інших. Із-за великого попиту виходило по
Треба виділити «Seymour» та «Heartbroken». Це варіації на ігри з ZX Spectrum з такою самою назвою, але з меншою варіативністю геймплею.
Для Dvasoft Олексій Мамонтов зробив дві гри «Twinz» і «Logic». Можна сказати що брати Данюки конкурували з братами Мамонтовими (Masksoft) за розробку ігор на Львів. Але ця конкуренція не мала результату, оскільки Dvasoft був націлений на отримання максимального прибутку.
Фірма Masksoft
І знову Харків. Сергій та Олексій Мамонтови скоріш за все створили свою фірму трохи раніше ніж Dvasoft. Випустили десь 12 ігор. Після релізу «Дракули» у 1994 році почали створювати на замовлення ігри для Dvasoft. Але вони не дотягували до якості «Дракули».
Список ігор що не збереглися — «Battle», «Cave Devils», «Legend», «Riddle», «Soko-ban» та дві частини Скарбів Піратів.
«Twinz» міні гра з пошуком однакових логотипів. «Prisoner» (В’язень Підземелля) платформер схожий на Lode Runner. «Wanderer» (Мандрівник) продовжує сюжет Prisoner, персонаж зібрав для демона достатньо золота, його відпустили та щоб дістались до дому отримав від демона крила. Тут так само потрібно оминати ворогів і збирати золото, але з’явилась можливість літати.
Last Mission
Вас як агента відправили у якусь країну, знищити ядерні ракети, які знаходяться у стані бойової готовності. Тут можна зустріти багато видів супротивників — автоматники й гранатометники, пізніше з’являються все більш небезпечні вороги: снайпери, мотоциклісти та навіть мінітанки. Дуже цікава, але й дуже складна гра.
Дракула
Останній масштабний проєкт від Masksoft. Вийшов на початку 1994 року в касетному та дискетному варіанті. Дискетний варіант з саундтреком не оцифровано досі (пісня «Land of Confusion» групи Genesis).
По сюжету Дракула загубив книгу, яка давала йому сили і намагається знайти її. Гра має деякі ознаки метроідванії. Світ це лабіринт з різними локаціями, має багато розгалужень, але проходиться дуже лінійно. Тут треба збирати алмази, щоб отримати змогу пройти далі. В кінці немає босів і Дракула просто знаходить книгу. Пройти гру можна десь за 2 години.
Спрайти були намальовані дизайнером «Masksoft», Віталієм Голобородовим. Щоправда, більша їх частина стала запозиченнями зі спектрумівських ігор. Будинки з Treasure Island Dizzy, носоріг із Fantasy World Dizzy, привиди з Magicland Dizzy, троль і поромник із Prince of the Yolkfolk, також із серії взяли каміння та дерева; статуї горгулів, три великі черепи та шипи з Myth: History in the Making, привид і годинник зі Spirits, пігмеї та гриби з Three Weeks in Paradise. Гра має дуже великий мінус що на початку заважає проходженню. У спрайтів не має прозорості. Тому не видно що знаходиться за персонажем.
Серед користувачів Львів ПК-01 ця гра була дуже популярною та мала статус легенди на той час.
Сюжет гри Дракула обіграв Андрій Роговський з Одеси в 6 частині своєї серії Merlin. Нічого цікавого в серії не можу виділити, всі ігри дуже посередні, тому сенсу зупинятись на них не бачу.
Ще в 1994 з’являється дніпровська студія Fifth Dimension Company. А Григорович у віці 15 років намагається зареєструвати GSC Game World, але зможе зробити це тільки через рік.
У 1993 році відбувалося багато цікавих подій. Особливо в радіоринку Харкова. Багато ентузіастів купляють книги з програмування на Бейсіку та створюють клони популярних ігор, таких як Сапер, Тетрис на ті ПК що в них є. Пізніше замислюються над створенням чогось нового та навіть намагаються комерціалізувати це. Саме в 1993 році створюється перша комерційна компанія з розробки ігор в Україні — це луганська Meredian’93. Про неї буде наступна частина.
3 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів