Як поєднувати роботу в школі і програмування. Досвід Project Lead of Unreal Department
Вітаю! Мене звати Олександр Омелаєнко, я обіймаю посаду Project Lead of Unreal Department в Pingle Game Studio, проте більшу частину кар’єри працюю шкільним вчителем математики і інформатики. Під час пандемії у 2020 я влаштувався в IT і з того часу поєдную викладання разом із програмуванням.
У своєму блозі я розповім про школу, дітей, власні освітні проєкти і, звісно, про свій шлях у геймдев.
Про студентські роки, роботу науковця, вчителя і прихід в IT
Раніше я думав, що правильно обрати одну професію і рухатися в ній все життя. Але зараз є навіть наукові підтвердження, які показують, що світчери в середньому досягають більших успіхів у нових сферах, на які вони переходять. Тому мені пощастило, що на якомусь етапі я наважився змінити напрямок і став світчером.
Я зі школи вирішив, що хочу бути науковцем, фізиком, і рухався в цей бік. З 10 класу в мене вже був доступ у Фізико-технічний інститут низьких температур, і займався там справжньою науковою роботою. Потім, коли прийшов працювати в науку у кінці
У мене був ігровий клуб, що на той час було популярним. Приходили діти, грали, працювали. Але згодом мені це теж перестало подобатися, адже це був початок
Потім була торгівля, але мені хотілося робити щось корисне, а не просто заробляти гроші, тому я звільнився і вступив у медичний університет і педагогічний. Вирішив обрати педагогіку, тому що, враховуючи попередню освіту (фізика низьких температур), я міг закінчити педагогічний за один рік, тоді як навчання на лікаря вимагало б шість років.
Я вчився, жив буквально на ’підшкірному жирі’. Мав по сім-вісім пар на день. Після цього почав шукати роботу: спробував викладати у внз та в школі. Виявилося, що працювати в школі цікавіше — діти значно прикольніші, ніж дорослі.
Згодом познайомився з багатьма цікавими людьми, і ми почали розробляти різні навчальні проекти: гуртки, додаткові курси. Мене часто запрошували до різних дитячих клубів і приватних шкіл.
Працював у такому режимі багато років. А потім трапився ковід, який серйозно вдарив по всій освітній системі. Тоді учні мене буквально змусили зробити CV. Говорили: ’Ти ж шариш, але ж не кодиш’. Я відповідав, що мені це не прикольно — мені подобається навчати кодити, а не кодити самому. Але зробив CV.
Справжня робота в ІТ почалася для мене перед війною, коли я влаштувався в компанію Capelou. Я пояснив, що працюю в школі, тому мені потрібен гнучкий графік. Міг приходити в офіс тільки два рази на тиждень.
В Pingle потрапив пізніше. На початку війни у 2022 активно волонтерив, і було важко знайти час на пошук роботи. Але коли ситуація в Харкові трохи стабілізувалася, я зрозумів, що маю багато вільного часу. На основній роботі задачі були прості і часто однотипні. Це стало нудно, і я вирішив шукати щось більш «цікаве та інтересне». Тоді багато компаній активно наймали, і я проходив співбесіди майже щодня. У підсумку мав п’ять пропозицій, з яких обирав.
На співбесіді в Pingle мене запитали, чи працював я з Unreal Engine. Я відповів: ’Знаю, що він існує — це мій рівень знання Unreal Engine’. Тоді спитали, чи зможу його вивчити. Звісно, це було цікаво.
Роботу в Unreal Engine добре описує ефект Даннінга-Крюгера: чим більше ти знаєш, тим більше усвідомлюєш, що насправді знаєш небагато.
Я вважаю, що не знаю повністю Unreal Engine, адже це складна платформа. Постійно щось вивчаю, відкриваю для себе нові функції. Але вже за тиждень після початку вивчення я сказав: ’Наче основне зрозумів, готовий до реальних завдань’. До речі, одне з перших рішень, яке я тоді написав, досі використовується в нашому проєкті.
Робота в Pingle зараз схожа на «роботу мрії». Так сталося, що мені дуже подобається вивчати щось нове та ділитись досвідом та знанням з іншими (навчатись та навчати). В моїй роботі постійно доводиться швидко і досить глибоко розбиратись в нових технологіях та підходах (іноді навіть «занадто швидко»), постійно розвиватись. При цьому робота Team Lead дуже схожа на роботу викладача: треба «вигадати» цікаві завдання, проконтролювати виконання, направити та підказати. Іноді сприймаю свою команду більше як дуже мотивовану та продвинуту групу студентів, серед яких я сам щось на кшталт старости.
Про сьогоднішню роботу
Зараз, паралельно з роботою в Pingle, я викладаю у Харківському ліцеї № 9. На жаль, ковід, а потім і повномасштабна війна дуже змінили викладання в школі. Дистанційне навчання підходить дуже малій кількості дітей, через що і так існуюча різниця між відмінниками та двієчниками перетворилась просто на прірву.
З іншого боку, це дозволяє будувати дуже гнучкий графік викладання, завдяки чому я поєдную викладання і роботу девелопером.
Робота в Pingle теж робить свій внесок. Хоча робочі кейси зазвичай під NDA і приводити конкретні приклади школярам досить складно. Проте тепер я маю реальне підтвердження, що знаю, про що говорю. Якщо я раніше намагався донести абсолютно ті самі наративи, спираючись на тезу «мені ЗДАЄТЬСЯ, що це працює». То тепер вона звучить, як «я ЗНАЮ, що це працює».
До того ж, я вдячний спільноті Pingle. Багато хто погодився провести майстер-класи для дітей по своїх спеціалізаціях. Виходило завжди дуже цікаво і корисно.
Я запрошував сеньйор-розробника. Моя ідея була в тому, що я не хочу опиратися лише на власний досвід і казати: ’Я працюю в ІТ, тому точно знаю’. Це було б неправильно. Тому я запросив розробника, щоб він розповів свою історію і пояснив, що варто вивчати. Це допомогло дітям побачити, що я не вигадую те, про що говорю. Також запрошував інших спеціалістів — був PM, 3D-аніматор, саунд-дизайнер, PR менеджер і QA, щоб показати дітям, що в IT можна бути далеко не тільки програмістом.
Про додаткові освітні проєкти
В роботі вчителя найнудніше — повторювати по колу одне й те саме. Звісно, намагаєшся кожен урок проводити особливо, але все-таки досить велика частина однакового матеріалу нікуди не дівається. Виникла ідея зробити щось на кшталт відео-конспекту теоретичного матеріалу і викладати його на YouTube. Заробляти на цьому ідеї не було, тому всі матеріали з самого початку були відкритими.
Спочатку це був просто мій спосіб закріплювати матеріал для дітей: щось розповідав на уроці, вони забули — от і могли переглянути на каналі. Потім проєкт став платформою, яка залучала нових учнів через відео на YouTube.
Плани на канал багаторазово змінювались. Зараз є ідея повністю перезалити всі відео вже українською/англійською (бо тоді дуже помилково обрав російську для «розширення аудиторії»), досить суттєво змінилось бачення про послідовність навчання тощо.
Коли почався COVID-19, канал дуже виручив. Я почав його одразу використовувати для дистанційного навчання, бо інші вчителі тільки розбиралися, як працювати далі. У мене вже був YouTube, потім додав Telegram-канал і почав експериментувати з іншими інструментами.
Канал працює, ним точно користуються. Потрапляючи на освітні івенти в різних містах країни, часто чую: «а це ваш голос на „Троє в Кубі“?».
Деякі освітні ініціативи мали більш цікаву історію створення. Наприклад, коли я працював у ХФМЛ № 27, в нас із дітьми була акція: вони могли знайти релігійний або науковий захід, запросити мене як вчителя і разом відвідати подію. Одного разу ми потрапили на зустріч із обговорення квантової фізики. Я познайомився з кількома цікавими людьми, і ми вирішили організувати більший науково-популярний захід. Так народилась ініціатива Intellect Networking.
З часом склад нашої команди змінювався, але основними рушійними силами довго залишалися Юра Гошовський, Аня Дорошенко і я. Ми починали в ХНУРЕ, а потім перемістилися до ХНУ. Лекції збирали понад 200 відвідувачів.
Ми продумували план, вирішували, про що розповідати, збирали матеріал, обговорювали умовний сценарій і писали його. Спочатку ми чергували: одну лекцію проводили самі, іншу — запрошений науковець або відомий вчений. Вони читали свої лекції на теми, які добре знали, і це було цікаво. Я ж намагався робити лекції більш інтерактивними, залучав до процесу випадкових людей із залу, і це створювало живу атмосферу.
А потім проєкт еволюціонував, і ми перетворилися просто на платформу, яка збирала людей і запрошувала лекторів. Мені це стало нецікаво, бо я не розумів, навіщо я там.
Зараз цей проєкт на паузі, але ця розповідь змусила мене написати Юрі та Ані. Можливо запустимо ще що небудь цікаве.
Ще одним моїм проєктом було «Доступне програмування» — у товаристві з Q-Bit, що його засновником є Арзубов Коля, дуже відома особа в освіті. Власне ідея була в тому, щоб зробити доступний та зрозумілий курс з програмування від «нуля» до «призера обласної олімпіади», при цьому ще й заробивши якусь копійчину.
Заробити багато не вдалось і потім вирішили зробити лекції в рамках цього проєкту відкритими. Що призвело до навіть перевищення некомерційної складової. Багато вчителів України і самі навчаються по цих матеріалах і навчають дітей. Непоодинокі випадки, коли вчитель з нуля навчився кодити і через декілька років вже привіз своїх учнів на ВсеУкр, де вони отримали призові місця.
Взагалі, наша основна ідея в тому, що програмування — це навичка. Тобто для того, щоб навчитись програмувати, потрібна практика, практика і трохи вектору руху від умовного наставника. Тож ми розробили пул задач, які починаються з «привіт світ», доходять до алгоритмів з масивами і перетікають у динамічне програмування з графами та іншими вкусняшками.
План роботи над кожною темою однаковий: трохи теоретичного матеріалу (якщо треба), практика, підказки, практика, розбір деяких складних моментів, практика і т.д.
В принципі, що я, що Коля, давно працюємо з дітьми/студентами за цією схемою.
Цього літа ми їздили з літньою школою — це також проєкт Колі ще з початку нульових. Раніше я більше приймав участі в його організації, а зараз є просто запрошеним вчителем. Але це також спосіб вийти за рамки своїх класів/гуртків.
Мої уроки часто перетворюються на стендап
Взагалі діти класні. Дуже дивує, як з класних дітей виростають такі сірі дорослі, що нас оточують.
От вони приходять на урок, і я запитую: «Навіщо вам математика?» Вони думають-думають, хтось каже: «Щоб мозок розвивався». Ну, такий собі аргумент. По-перше, що взагалі означає «розвивався мозок»? А по-друге, ну й що, якщо мозок розвинувся? Що ти з цим будеш робити?’ І вони такі: ’Блін, дійсно, навіщо нам математика?’ Іноді пропонують дуже цікаві думки.
Мої уроки часто перетворюються на щось схоже на стендап. Я підхоплюю те, що кажуть діти, і працюю з цим. До речі, про дітей: моїх учнів часто не люблять інші вчителі. Чому так? Бо я завжди їм кажу: «Ми тут вивчаємо математику, а тут не працює так, що я сказав, і ви повірили. Усе має бути доведено». Тому я вчу їх завжди запитувати: «А чому? А доведи». І вони з часом звикають до цього. Це дуже прикольно, бо вони не дають мені спуску — все треба доводити. Їм цікаво, коли я роблю помилки, і іноді я навіть навмисно помиляюся, щоб створити інтерактив.
Але є побічний ефект: вони починають ставити такі ж запитання іншим вчителям. І тут виникає проблема, бо не всі вчителі вміють на такі запитання відповідати. Через це мені часто висловлюють невдоволення: «Твої діти такі ж противні, як і ти,». Але я вважаю, що краще бути «противним» і ставити питання, ніж погоджуватися на все без роздумів.
Сучасна українська школа — це не дуже то й змінена радянська школа
Виклики в роботі зі школярами бувають різні. Залежить від класу, від поставлених цілей. Для мене основний виклик, який проходить червоною лінією, — зробити навчання цікавим, показати дітям, що вони розумні і на багато що здатні.
Важко сказати, чи змінює мене викладання, чи я несу зміни у собі у викладання.
Я не знаю, яким має бути вчитель. Наскільки мені відомо — ніхто не знає. Є декілька версій, але яка з них правильна — невідомо.
В моїй версії треба добре знати і любити предмети, які викладаєш. Поважно ставитись до всіх інших предметів. Мати чітку відповідь, для чого діти взагалі вивчають, як твої предмети, так і інші. Ставитись до дітей, як до рівних, але трохи менш досвідчених. Бути відкритим до майбутнього тощо.
Сучасна українська школа — це не дуже то й змінена радянська школа. Її треба докорінно змінювати. На жаль, так історично склалось, що в нашій країні освітні реформи були інспіровані не зовсім то й на користь України.
Це дуже довга розмова. І я не можу стверджувати, що моя думка є вірною. Повторюсь: ніхто толком не знає, як треба навчати. Немає універсального підходу.
Діти взагалі дуже прикольні, якщо дати їм можливість показати свою прикольність
У нас є один предмет, який називається ’Технологія’. Під нього можна підв’язати що завгодно, тому я на початку року завжди питаю дітей, чим вони хочуть займатися. Вони самі обирають тему, часто навіть ту, в якій я ніколи не працював. Тоді я починаю заглиблюватись, розбиратися. Завдяки цьому сам дізнався багато нового.
Ми кілька разів організовували кіноклуби. Один із них був особливо крутим: ми «орендували» актову залу, показували фільми на великому екрані. У нас було правило: кожен може запропонувати фільм, але спершу має обґрунтувати, чому його варто подивитися. Завдяки цим кіноклубам я відкрив для себе багато офігенських фільмів, які реально надихають.
Два фільми мені особливо запам’яталися. Перший — це ’Stand and Deliver’, американський фільм про школу в гетто, де викладач, колишній айтівець, приходить і перетворює невдалу школу на справжню кузню талантів. Це засновано на реальних подіях. Другий — індійський фільм ’Зірочки на землі’, про роботу з дітьми з особливими потребами. Дуже класний фільм.
Діти самі пропонують такі цікаві фільми. Ми домовилися, що не будемо дивитися мейнстрим, бо це й так усі бачать. Тож вони завжди шукають щось особливе, неординарне. І часом знаходять такі фільми, що просто захоплюєшся. Діти взагалі дуже прикольні, якщо дати їм можливість показати свою прикольність
Мені здається, що якщо історія вимагає висновків, то це погана історія. Висновки в хорошій історії читач має зробити сам і часто вони навіть не співпадають з тим, що «хотів сказати автор».
Але буду протирічити попередньому абзацу і закцентую на одній думці: Не варто боятись робити те, що вам цікаво, вивчати щось нове. Навіть якщо (точніше «коли») це цікаве раптово змінюється на щось діаметрально протилежне попередньому стану.
Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини
3 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів