UI/UX Design: гайд по професії від спеціаліста

Привіт, спільнота! Мене звати Дмитро Базаров, я Lead UI/UX Designer у компанії Pingle Game Studio. Сьогодні хочу розповізти про професію UI/UX-дизайнера, про різницю між інтерфейсами у вебі та геймдеві, а також про скіли, які треба мати справжньому фахівцю.

Визначимося з термінами

UX — user experience. Тобто користувацький досвід. UX-дизайнер відповідальний за те, як людина сприйматиме продукт та наскільки зручно ним буде користуватись. UI — user interface. Тут дизайнер відповідає за візуальне наповнення.

Я прихильник форми UX/UI — на мі погляд UX завжди йде на першому місці. Спочатку UX-ер завдає розміри всіх функціональних елементів, їхнє положення, спираючись на аналітику оцінює зручність використання. UI-дизайнер продовжує його роботу: працює з емоціями користувача; впроваджує візуал, використовуючи зображення, кольори, декоративні елементи, анімацію; відповідає за читабельність шрифту й типографіку. UI/UX-дизайнер в цілому відповідає за те, наскільки продукт буде працювати з погляду краси, зручності та бізнесу. Це комплексна професія.

Зазвичай, для сайтів чи застосунків на початку роботи складається психологічний портрет типового користувача, який відповідає цільовій аудиторії проєкту: стать, вік, вподобання, хобі тощо. Частіше за все треба провести опитування серед знайомих, друзів, колег, аби вибудувалась чіткіша картинка.

В залежності від результатів досліджень, ми можемо планувати подальші кроки у стратегії побудови дизайну та формувати бачення проєкту. Наприклад, якщо він націлений на аудиторію старше 40 років, то маємо розуміти, що в людей можуть бути проблеми із зором. Тому текст і кнопки треба робити більшими, ніж зазвичай, а кольори — менш яскравими.

Ще одна цікава річ, яку має враховувати кожен дизайнер в будь-якій сфері — психологія кольору. Кожен колір та поєднання кольорів викликає різні емоції й підходить під різні направлення проєкту. Наприклад, синій та його відтінки — це про бізнес. Ці кольори викликають відчуття довіри, зосередженості, вимагають вдумливо сприймати інформацію. Зелений — найбільш спокійний колір. З ним людині найлегше сприймати інформацію. Це значить, що він найкраще підходить для освітніх сервісів. Тож на початку кожного проєкту дизайнер працює частково психологом і це дуже цікаво.

Я шанувальник теорії, що навіть точильний камінь у давнину — це приклад UI/UX-дизайну. Людина, яка придумала, що можна не крутити брилу, аби наточити ніж, а натискати педаль, аби брила крутилась, — UX-дизайнер. Людина, яка обирала розмір цієї брили та який поряд стоятиме стілець, — це UI-дизайнер. І так можна сказати про все.

Часто на Заході існує дві різні посади: UX-дизайнер та UI-дизайнер, які працюють у зв’язці. Тобто окремо UX-ер працює над функціоналом дизайну, а потім UI-ер відповідає за візуалізацію проєкту. В Україні здебільшого ці позиції об’єднані.

UI/UX в геймдеві

Якщо ти працюєш UI/UX-дизайнером над сайтом чи застосунком, у тебе є готовий продукт. Ти робиш дизайн, а програміст втілює твої ідеї. Що стосується геймдеву, то тут кожна гра — величезний організм. Тут залучена купа відділів: level-дизайнери, геймдизайнери, програмісти, UI/UX-дизайнери, художники. Всі вони працюють у зв’язці. Інтерфейс у геймдеві — один з багатьох елементів готової гри. І це найголовніша відмінність.

Також роботу в геймдеві відрізняє те, що тут немає трендів в інтерфейсі. Кожна гра унікальна за своєю стилістикою. Наприклад, нещодавно вийшла гра Valheim, що виконана в стилі перших ігор на PlayStation. Відповідно, інтерфейс там дуже старий, але це фішка, це круто, це працює. Тому гра стала гіперпопулярною.

В шутерах, як от Battlefield, чи Call of Duty UI/UX-дизайнери працювали над тим, аби інтерфейс не впадав в око та не відволікав гравця від бою. Якщо взяти горрори, то в них інтерфейс має максимально грати з емоціями, занурюючи в атмосферу саспенсу.

Чи має дизайнер малювати?

Дизайнер взагалі не має малювати. Дизайн — синонім слова «проєктування». Є суміжні навички, як то теорія кольору, композиція. Але та сама композиція в дизайні й в арті працює по-різному. В арті — це малюнок, а в дизайні — положення кнопок, тексту, елементів. Мене багато питають: ти ж дизайнер, ти вмієш малювати? Ні, я не вмію малювати. Хоча і в нашій професії є відгалуження — UI Artist. Конкретно на цій посаді навичка малювання необхідна.

Які скіли мають бути в UI/UX-дизайнера?

  • Гнучкість мислення. В геймдеві ти постійно стрибаєш з однієї стилістики в іншу. Не у всіх виходить швидко перемикатися;
  • Відкритість до нового. UI/UX-дизайнер постійно вивчає ринок та досліджує, що з’явилось нового. В цій професії важлива допитливість;
  • Адекватне сприйняття критики. Дизайнер може (інколи — повинен) робити неправильно. Не можна боятись допустити помилку, не можна боятись пробувати;
  • Софти. Ясна річ, UI/UX-дизайнер має знати графічні софти (Photoshop, Illustrator, Figma, Invision);
  • Надивленість. Дизайнерам критично важливо грати, дивитись, тестувати та вивчати інтерфейси як старих ігор, так і нових. Для роботі в геймдеві важливо мати великий ігровий досвід.

Також UI/UX-дизайнер має вміти працюувати у міцній зв’язці з геймдизайнером. Це твій ліпший друг на роботі. При цьому геймдизайн ти можеш знати поверхнево. Часто, якщо ти гарний UX-ер, то з геймдизайнером ви говорите про інтерфейси однією мовою.

Що стосується коду, то його знати необов’язково. Але потрібно на 99% бути впевненим у тому, що можна і не можна реалізувати на рушії. Коли я працював у вебі, то першим ділом вчив верстку. Тобто знав HTML, CSS. А коли перейшов на UI/UX, точно знав, що верстальник зможе реалізувати, а що — ні. В геймдеві та сама історія. Ти не можеш придумати безліч кнопок різної форми в хаотичних місцях, якщо це в результаті не буде працювати. UI/UX-дизайнер повинен знати всі обмеження ігрового рушія.

Основний процес роботи над кожним проєктом у геймдеві починається з детального ресьорча разом з геймдзайнерами. Ви досліджуєте аудиторію та її уподобання, підбираєте референси, вивчаєте конкурентів, створюєте мудборд, визначаєтеся з приблизною стилістикою, створюєте карту інтерфейсу гри. В кінці робиться UX-прототип для кожної сторінки/вікна у сірих відтінках, підбираються шрифти, задаються розміри та місця розміщення всіх елементів на екрані для зручності гравця (кнопки, зображення, іконки). Тільки після цього починається стадія UI — з отриманого макета починає формуватись «картинка». Підбір кольорів та зображень, малювання іконок, додавання декоративних об’єктів, анімації.

На фінальній стадії макет передається розробникам. Щоб їм було зручно, всі елементи в проєкті групуються та грамотно структуруються. Створюється дизайн-система і компоненти, проговорюються всі нюанси та задуми. В результаті ми отримуємо готовий інтерфейс.

Де вчитись на UI/UX?

В постковідну епоху з’явилась велика кількість курсів, академій та різних шкіл. Але всім довіряти я б не став. Це бізнес і багато хто хоче просто заробити. Тому важливо дивитись портфоліо не тільки школи, але й кожного окремого викладача на курсі. Викладач має бути чинним спеціалістом, мати свій бекграунд. Навіть якщо він п’ять років працював у гарній компанії, але останні півтора року нічого не робив — його знання не назвеш актуальними. UI/UX-дизайн — це професія, в якій не можна зупинятись, треба постійно розвиватись і всім, хто хоче опанувати цю професію, рекомендую тримати руку на пульсі та не втрачати свій час.

Найважливіше: практика, практика, практика. Якщо є можливість влаштуватись навіть в маленьку компанію з не надто, як здається, привабливими проєктами, — треба йти. Це досвід і він важливий.

З якої сфери легше перейти до UI/UX в геймдеві та які є варіанти розвитку?

До нас в компанію на цю професію частіше приходять люди з досвідом у вебі. Також зазначу: якщо людина з графічного дизайну хоче перейти в UI/UX — це можливо, хоча треба буде багато чого довчити. Грубо кажучи, графічний дизайнер вже має практично всі необхідні навички UI, але для проєктування інтерфейсів має опанувати ще й UX.

Звісно, легше за все буде співробітникам геймдеву. Наприклад, геймдизайнер може перейти в UI/UX. І навпаки, UI/UX-дизайнер може перейти у геймдизайн. Також з UI/UX можна піти в анімацію. Motion design — дуже цікава річ. Що стосується вертикального зростання, то можна вирости до Product Designer, ліда й далі, аж до артдиректора.

Чим привабливий геймдев?

Геймдев прекрасний тим, що багато хто любить грати в ігри з дитинства. Тому хобі може стати повноцінною роботою. Також геймдев може зацікавити проєктами різного напрямку — тут майже немає рутини в класичному розумінні цього слова. Якщо говорити окремо про Pingle Game Studio, то тут робота спокушає причетністю до світових проєктів. Побачити своє ім’я у титрах відомих ігор — неоціненно.

Яких спеціалістів шукають компанії?

UI/UX-дизайнерів в Україні не багато, але й не бракує. Дехто працює давно, але в них слабке портфоліо і хард-скіли. Інші ж мають всього рік досвіду, але корплять над своїм CV й активно займаються самоосвітою. Але перше, на що я звертаю увагу при співбесіді — палаючі очі. Якщо людина хоче розвиватись і вчитись, то вона буде мати попит. Вмотивований дизайнер за півроку-рік стане дуже крутим спеціалістом. Навіть якщо в нього на момент інтерв’ю мало досвіду.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі