Зародження геймдеву в Україні і перспективи його розвитку

Вітаю, мене звати Євген. Я працюю в Pingle Game Studio і дуже люблю ігри. Колись пограв в першу цивілізацію і вирішив, що це хобі на все життя. А ось до створення ігор прийшов не одразу. Довгий час працював інженером і здебільшого займався проєктуванням енергосистем. Паралельно писав сценарії для ігор і, звісно, грав сам. Далі потрапив у медіа розробку, де познайомився з ігровим рушієм Unity. Тому логічно, що врешті-решт потрапив у компанію, яка займається іграми.

Мета цієї статті — розповісти, як геймдев зародився в Україні, які були особливості розвитку цієї індустрії, як війна вплинула на розробку ігор, та які перспективи, попри все, є у геймдев-індустрії в майбутньому.

Зародження геймдеву у світі

Історія розвитку світового геймдеву бере початок ще в середині минулого століття. Тоді розроблялись зовсім простенькі ігри у вузьких колах. А для більшості суспільства ігри стали доступними, коли в будинках з’явились персональні комп’ютери. У 70-80-ті роки розвиток геймдеву настільки прискорився, що можна говорити про вплив ПК-ігор на світову попкультуру. Так було з Pac-Man, Super Mario, Принцем Персії, Тетрисом та іншими. Наприклад, вже у 80-ті кінематографісти США знімали фільми, надихаючись комп’ютерними іграми.

Зародження геймдеву в Україні

В Україні геймдев починався, як і всюди, з ентузіастів. А якщо казати грубо, то геймдев прийшов в Україну тоді, коли в людей з’явились комп’ютери.

Перша компанія, яка приходить на думку, коли згадуєш про зародження українського геймдеву, — це GSC Game World. Вони достатньо довго шукали себе, але зараз їх знають у нас і у всьому світі завдяки іграм «Козаки» і «S.T.A.L.K.E.R».

Але якщо бути точним, то геймдев в Україні почався з команди Меридіан 93, що була заснована в 1993, а в 1996 випустила свій перший ігровий продукт — Admiral: Sea Battles.

Тоді ж, у 90-ті, де-не-де почали з’являтися ростки геймдеву. Хоча геймдев-компанії того часу здебільшого займались не стільки девелопментом, скільки перенесенням ігор на наш ринок. Коли виходили західні ігри, місцева локалізація здебільшого була абсолютно піратською і роялті творцям ніхто не платив.

В Україні було багато передумов для створення сильного ком’юніті розробників ігор. Але я вважаю, що найбільш кумедна з цих передумов та, що на теренах України був дуже розвинений рольовий рух. І якщо прослідкувати тенденцію, то практично всі ці люди так чи інакше зараз задіяні в українському геймдеві. Бажання чогось неординарного та нового дуже добре лягає на парадигму геймдеву. Тому дуже велика кількість людей прийшла в геймдев з рольового руху.

Революція у геймдеві

Революція ігор відбувається кожного разу, коли відбувається знакова подія в світі. Не важливо, чи це прорив у цифрових технологіях, чи якийсь випадок в соціальному житті планети. Все має якесь відображення в іграх.. Так було з впровадженням нових технологій для відображення графіки чи нових пристосувань для нового досвіду гравця (наприклад, VR). І так було, наприклад, з пандемією.

Взагалі у геймдеві було дуже багато «революцій» Але, на мою особисту думку, справжню революцію все ж таки зробив Steam.

По суті, це був перший майданчик-каталог, на якому користувач міг обрати ту гру, яка йому цікава. Там була можливість обрати схожі ігри, і, що не менш важливо, заплатити за них. Це було зручно і централізовано.

З появою Steam світ дізнався статистику: які саме ігри продаються, скільки людей купили гру, скільки часу гравець проводить у грі. Все це підштовхнуло до ще більш активної розробки ігор. А після появи Steam Greenlight і Steam Direct у інді-компаній з’явилась можливість робити свої напрацювання і продавати їх в каталозі.

Досі Steam залишається флагманом ринку ігор.

Ще одна справжня революція, яка стосується розробки ігор, відбулась з появою движків Unreal Engine і Unity. Але, наприклад, Unity спочатку був дуже дорогий. Дві платформи коштували $1500, а кожна наступна — ще $750. Певна річ, в нашому регіоні програмісти поставились до цього факту не позитивно, і практично моментально взломали Unity. Далі ці движки стали «безкоштовними», в них змінилась модель монетизації, вона стала більш лояльною до користувачів.

Поява движків у вільному доступі призвела до появи і ще більшої кількості розробників ігор. Оскільки раніше, щоб зробити гру, людині потрібно було писати абсолютно все: починаючи від візуалізації, закінчуючи скриптами. Грубо кажучи, кожна людина писала сама свій движок. Unity и Unreal дозволили піти від цієї моделі і сконцентрувати свої зусилля виключно на грі.

Пік розвитку геймдеву в Україні

Неможливо виділити якийсь один момент і назвати його піком. Геймдев постійно розвивається, переживає кризи і успішно їх долає. В цьому, в основному, винен процес повторення існуючих трендів. В якийсь момент з’являється нова течія, наприклад, гра чи підхід, чи жанр, який стає дуже успішним. Всі ігророби повторюють цю тему, обсмоктуючи з усіх сторін. У підсумку, не привносять нічого нового, але створюють величезну кількість прохідних продуктів. Так повторюється постійно. Прикладом можуть стати квести 2000-х, захоплення VR-системами, або сьогоднішнє повальне захоплення NFT-продуктами. Проблема заключається в тому, що люди просто хочуть заробити гроші, копіюючи більш успішні проекти і клонуючи їх десятками тисяч.

Що стосується України, то пік розвитку випав на 2018-2020 роки.

В Україні склались такі обставини, що для західних компаній стало вигідно створювати ігри саме тут. У нас величезна кількість висококваліфікованих кадрів, і українські розробники роблять якісний контент — будь то програмний код або арт, або будь-який інший продукт, що стосується розробки ігор.

Тому інвестори з Америки і Європи почали відкривати свої представництва тут.

Насправді в Україні виробляється неймовірна кількість всіх світових IT-рішень. А якщо подивитись на всі топові проекти, то практично у кожному будуть наші люди.

Війна в Україні

З початком війни в цьому році практично всі українські геймдев-компанії зупинили свою діяльність мінімум на два тижні. Люди дійсно не розуміли, що відбувається і як жити далі. Але поступово всі почали приходити в себе, релокейтитись і продовжувати роботу.

Багато хто пішов захищати нашу країну і це, звісно, позначилося на розробці. Тим не менш, майже всі компанії продовжили роботу, паралельно висилаючи гроші на армію і інші потреби. З’явилась велика кількість волонтерів, які підключились до створення додатків, що можуть допомогти ЗСУ. І, звісно, з’явилися ігри патріотичної направленості з гумористичним підтекстом, наприклад, як єБайрактар. Кожен хоче зробити і робить свій внесок у спільну перемогу.

Війна вносить свої корективи. І так, як раніше, вже ніколи не буде. Як правило, більшість співробітників в IT в принципі — це чоловіки віком від 18 до 60 років, і вони підлягають призову. Цей фактор прямо впливає чи вплине на працездатність команд.

Плюс, щоб хто не казав, жоден співробітник не може нормально працювати під час повітряних тривог. Кожен з нас зараз проживає велике емоційне навантаження. Люди сильно втомлюються, і це все ще позначиться у майбутньому. І всі ці фактори ми повинні брати до уваги при розробці наших продуктів.

Тим не менш, в Україні залишається величезний потенціал через цінні кадри. Закінчення війни і інвестиції, які сюди прийдуть після, створять умови для швидшого розвитку геймдеву в Україні. Також воєнні події ляжуть в основу сюжетів нових ігор. Як би це не було, на жаль, цинічно, скоро буде створено дуже багато ігор саме про цю війну.

Перспективи розвитку геймдеву

Аби пояснити свої думки щодо перспектив розвитку геймдеву, я почну здалеку.

  • У світі збільшується кількість автоматизованих систем, і через це процент зайнятості людей падає. В цьому є велика проблема глобальної цивілізації.
  • В майбутньому люди будуть все більше потребувати медіарозваг. Тобто займати чимось свій вільний час, який в них буде з’являтись через світовий прогрес.
  • Ігри дають можливість провести час із користю, бо в іграх люди знаходять себе, соціалізуються і відчувають радість.
  • Ринок ігор завжди буде лише зростати.

Також завжди з’являються нові девайси, які пропонують гравцям новий досвід, а інвесторам — новий ринок. Так було із появою Nintendo Switch.

Простий приклад: після того, як на Nintendo Switch було продано більш ніж 1 мільйон копій гри Hades, з цінником $40 за гру, багато хто з девелоперів налаштувався на цей ринок. Тому що за допомогою нескладної математики, помноживши $40 на 1000000, отримуєш величезну суму. З’являється все більше девайсів, а це означає, що і ігор буде ставати більше. Акціонери все частіше думають над тим, аби збільшити інвестиції у геймдев — щоб отримати ще більший фідбек.

Ще один фактор дуже неявний — це зрощування франшиз. Люди, які грають в ігри — а їх дуже багато — хочуть бачити схожий продукт. Ми бачимо, як з’являються фільми, в основі яких лежать сюжети популярних ігор. Так було з Warcraft, Uncharted та іншими. Кіностудії купують ігрові франшизи — аби зняти в майбутньому фільм, або для того щоб сюжет не потрапив до рук конкурентів.

З цього ми можемо зробити висновок, що геймдев буде затребуваний.

Ця сфера приносить гроші, а це значить, що буде з’являтись все більше людей, які захочуть тут працювати — це ще один тренд.

Все більше людей приходять у геймдев, але це відбувається нерівномірно.

На початку розвитку геймдеву розробники були генералістами. Зазвичай це була людина-оркестр, яка могла зробити все. Далі індустрія перейшла на систему спеціалістів, за якої кожна людина зайнята лише однією сферою. Якщо раніше програміст був і програмером, і художником, і геймдизайнером, то зараз система стала більш розгалуженою.

З’являються дуже вузькі спеціальності: наприклад, The 3С (Character Camera Control) — ця людина слідкує за тим, аби камера в грі показувала гарний ракурс. Мало показати, що твій персонаж піднімається на гору — треба зробити це максимально кінематографічно і показати краєвид з найбільш вдалого ракурсу.

Тим не менш, велика кількість спеціальностей знаходиться ще у зародковому стані. Немає єдиної системи або шаблону, за яким ти робиш ігри. Практично всі компанії роблять ігри так, як їм самим здається краще. Хоча це питання намагаються вирішити, і зараз світові інститути починають вибудовувати систему. Наприклад, випускають математичні обґрунтування ігор, будують математичні закономірності, дають наукові визначення. Це дозволить у майбутньому краще розуміти ти чи інші процеси, які відбуваються в іграх.

Думаю, що геймдев буде все більше ставати наукою: мати свої закони і парадигми.

І замість висновків скажу, що прямо зараз ми з вами знаходимось в епіцентрі геймдев-тренду і своїми руками творимо цю історію. Тож тримаємо стрій і ані кроку назад!

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному0
LinkedIn

Схожі статті



Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі