Соціальні казино. Це ігробуд чи ні? Визначаємо належність до жанру

Привіт! Мене звати Євген Грішенко, я працюю в SciPlay на позиції Product Owner. Окрім цього, протягом семи років був продакт-менеджером/продакт-оунером у компаніях Gameloft, Playtika, Jawaker. Нещодавно я писав цикл статей про роль Product Manager у геймдеві, а цього разу зосереджусь на темі соціального казино та ігробуду.

Не так давно на DOU вийшов рейтинг геймдев-компаній в Україні. У ньому враховували розмір компаній, кількість фахівців та деякі інші параметри. У той час як рейтинг показує більшість гравців на ринку, у ньому немає кількох компаній, штат яких налічує кількасот працівників.

Мета цієї статті — не захист компаніїй чи проєктів у ніші соціального казино або ж гемблінгу. Це радше спроба розібратися, що може належати до ігробуду, а що ні.

Люди думають категоріями, адже це допомагає полегшити нам навігацію та розуміння усієї тієї безмежної лавини інформації, з якою ми стикаємося щодня. Українець, десерт, будівля, ігробуд — все це категорії, які є частиною інших категорій, або ж самі можуть бути розділені на підкатегорії. Такий поділ іноді має ключове значення для виживання (це хижак чи безневинне травоїдне? Цей бізнес білий та легальний чи злочинний та небезпечний?). Тож і суперечки щодо належності того чи іншого явища до певної категорії можуть бути досить запеклими.

Дисклеймер: наразі я не є частиною будь-якого проєкту, що має ознаки казино, соціального казино або ж гемблінгу. І заздалегідь хочу перепросити у представників компанії Moon Active, ця стаття містить суто власні оціночні судження, тому сподіваюся, їх не зачеплять порівняння гри, написані нижче.

Найбільше питань у рейтингу DOU виникло з приводу того, чому не додали Playtika, компанію з трьома офісами в різних містах України. Те, що її не було в рейтингу, спричинило неабияку дискусію в коментарях. Частина дописувачів казала, що проєкти Playtika взагалі не ігри, бо вони є казино/слотами/соціальним казино/гемблінгом.

Але при цьому в списку була Moon Active, головним проєктом якої є Coin Master, де основна активність слот-машина. Те, що ця компанія є в списку, у дописувачів не викликало запитань. Так, вона набагато більш казуальна, ніж слоти Playtika, але це все одно слот-машина. То що є грою? Чи можна соціальні казино або слоти зарахувати до геймдеву? Де саме та межа, що відділяє MoonActive від Playtika, та чи є вона насправді?

Погляд на (гейм)дизайн

Слоти (slot machines) є різновидом азартних ігор, або ж ігор, що залежать від шансу. На Заході використовують термін gambling, який означає приблизно те саме. В Україні нещодавно набрав чинності закон, що визначає поняття азартної гри та описує її ключові ознаки:

  • Гравець має робити ставку.
  • Є можливість отримати виграш.
  • Розмір виграшу повністю або частково залежить від шансу, а також майстерності та знань гравця.

Ми б уже тут могли завершити обговорення, адже азартні ігри є іграми навіть з погляду української мови. Але продовжмо і подивимося, чому саме вони такими є.

Слот-машина в Coin Master

Якщо поглянути на Coin Master, то він так чи інакше відповідає усім трьом критеріям.

Є ставка, на що гра недвозначно вказує відповідним терміном (bet) під стрічками барабанів. Є виграш, що варіюється від того, які саме іконки випадуть на виграшній лінії. І виграш повністю залежить від шансу: гравець жодним чином не може вплинути на результат крутіння барабанів.

Єдиною ключовою відмінністю від «старшого брата» Slotomania є те, що ставка робиться за допомогою енергії, а не монет чи іншої класичної валюти. І я можу лише поаплодувати тій людині, яка придумала замінити монети на енергію.

Мабуть, лише один цей фактор зіграв значну роль в успіху Coin Master. Чому? Бо ми сприймаємо енергію інакше, ніж монети, попри те, що між ними немає різниці концептуально.

Так, енергія поповнюється із часом автоматично, тоді як в іграх на кшталт Slotomania монети не генеруються самі собою. Втім, там повно різних механік, які дозволяють отримати монети безплатно: бонуси за відвідування гри, бонуси, які можна отримати через певні проміжки часу тощо. А головне: і монети, і енергію можна придбати за реальні кошти.

Також у Coin Master є додаткові механіки, окрім самої слот-машини. Наприклад, можливість атаки або рейду на іншого гравця. Але вона теж базується суто на ймовірності. Гравцю наче дають вибір, яку із чотирьох цілей атакувати, але це ілюзія вибору. Бо гравець, який захищається, не може зробити нічого, щоб приховати монети в одній з будівель. Він може лише виграти або придбати щит, який захистить його від наступної атаки.

Атака іншого гравця в Coin Master

Головною складовою метапрогресії Coin Master є розбудова власного поселення. Але це теж «гра без вибору», адже опції майже лінійні. Єдине, що обирає гравець у цьому разі: що побудувати спершу — будинок чи піраміду. Але якщо він хоче пройти далі, до наступного поселення, йому потрібно побудувати і будинок, і піраміду, тобто всі елементи поточного поселення.

Будівництво поселення в Coin Master

Отже, Coin Master та Slotomania відрізняються використанням енергії та монет як основної валюти для слот-машини. Але, на мою думку, ця відмінність не є такою, що виводить проєкт Moon Active до ринку ігробуду і залишає Playtika поза ним.

А як щодо атаки, рейдів, власного поселення в Coin Master? Це ж те, чого немає в Slotomania? Насправді в Slotomania є механіки, які можна побачити і в «класичних» іграх.

Розглядаючи Slotomania та її окремі компоненти більш детально, можна знайти багато механік та особливостей, які без заперечень стосуються ігробуду. Наприклад, в одній зі слот-машин в Slotomania є механіка інтерактивної історії, і від вибору гравця в діалогах залежить кінцівка історії.

Слот-машина, що розповідає інтерактивну історію в Slotomania

Звісно, що не кожна слот-машина настільки «просунута». Але вистачає й таких, що експериментують з унікальними механіками, намагаючись зміксувати слоти із чимось, створюючи нові способи взаємодії.

І це відбувається не тільки в Slotomania, а в багатьох інших іграх жанру соціальне казино. Адже зараз єдиний спосіб вижити — це втілювати постійні інновації. Жодна «класична» гра не може вижити на ринку. Тільки щось нове здатне заохотити гравців завантажити гру та залишитися в ній надовго. І заплатити. Куди ж без цього?

Швиденько гляньмо в глиб віків

На жаль, я не досліджував цю тему детально, а натрапив на неї під час написання цієї статті. Та не можу не зауважити, що азартні ігри відомі людству декілька тисяч років.

Згадки про них є всюди, де археологи робили знахідки. Стародавні греки та римляни, мешканці стародавніх Індії та Китаю — усі вони грали в ігри, які базуються на шансі, ставках та потенційному виграші.

Завдяки розвитку технологій, зміні суспільств і стосунків між людьми ці ігри еволюціонували та змінювалися. І нині їх вершиною є, звісно, відеоігри. Ігри можуть бути різними, але по суті слот-машина— це «кидок кубика» трішечки в іншому вигляді. Процес зручніший, є більше іконок, комбінацій, варіативності, але гравець запускає обертання барабанів так само, як гравці тисячі років тому кидали кубики зі сподіванням на певну комбінацію.

А що кажуть самі гравці?

З 2012 року лише на Google Play сукупні завантаження застосунків із категорії «соціальне казино» склали більш ніж 1,5 мільярда. То що ж завантажували ці користувачі? Як вони сприймають соціальні казино? Як називають свою взаємодію із ними? Ці запитання, на мою думку, є визначальними для визначення жанру цих застосунків.

Чому? Бо я впевнений, що люди, які відмовляють соціальним казино в належності до ігробуду, жодного разу не грали в них особисто, не брали участі в їхній розробці. А як можна вирішувати, не маючи жодної взаємодії або ж не досліджуючи об’єкт?

Колись мені випала можливість стати одним із продакт-оунерів на Slotomania. І скажу відверто, я вагався дуже довго. Бо в мене теж було упередження, що слоти — це не ігри, а я любив ігри й не хотів йти з ігробуду. Але я таки зважився на це, враховуючи що це величезний сегмент ринку і... Вони все-таки схожі на ігри?

Працюючи на позиції ПО, я мав змогу стикнутися з майже всіма аспектами оперування проєктом у цьому жанрі. Зокрема, з питаннями геймдизайну, спілкування з користувачами тощо. А отже, міг порівняти те, що відбувається на Slotomania і на «класичних» ігрових проєктах, на яких працював до того. І, знаєте, різниці майже немає. Вона є в тих межах, як би відрізнялися, наприклад, гонки та стратегія. Різні аудиторії, різні механіки та фічі, але загалом це типовий ігробуд.

Гравці не просто натискають кнопку spin і бездумно чекають результату, ні. Вони будують стратегії, дуже тонко відчувають зміни в балансі слот-машини, звертаючи увагу навіть на найменші відхилення. Вони взаємодіють з різними слотами, грають у різні фічі поза слотами, а такі є в Slotomania, як і в більшості сучасних соціальних казино. Гравці будують спільноти, комунікують з розробниками, пропонуючи нові механіки та покращення для гри. Ці люди кажуть, що вони грають у слоти, і їхні патерни взаємодій із Slotomania аж нічим не відрізняються від тих, які я спостерігав на гонках, шутерах від третьої особи, три-в-ряд та інших проєктах.

З боку розробки це також ігробуд зі своїми особливостями жанру. Використовується купа ігрових механік, більшість із яких спираються на механіки колекцій. А це майже стовідсоткове потрапляння в категорію гравців, що прагнуть досягти певної мети у грі (achievers) — чи то виграти найбільший джекпот, чи то повністю зібрати колекцію усіх карток спеціального альбому. Ці гравці займають своє повноправне місце у Bartle taxonomy of player types.

І насамкінець...

Для мене як для хардкорного гравця, що провів не одну сотню годин в різноманітних «Відьмаках», «Тотал Варах» і «Фоллаутах», дивно виступати в ролі «захисника» соціальних казино та зараховувати всі ці проєкти до тієї самої індустрії. Але я здобув досвід розробника, що працював із різними жанрами, мав змогу послухати гравців «слотів», тож мені це здається правильним.

Я сумніваюся, що ця стаття змінить думку тих, хто відмовляє соціальним казино в належності до ігробуду. Але, можливо, вона наштовхне тих, хто прочитав, дізнатися більше про цю категорію (не?)ігор.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Ящик Скиннера = игра.

Те, кто пишут про скилл, видимо не знают, что игры не зависят от скила. Ведь, что бы играть нужен только один скилл — нажать кнопку.

Для меня простая метрика: если GooglePlay и прочие магазины разместил приложение в раздел игры — значит это игра.

Вимкніть можливість вводити реальні гроші і тоді поговоримо про геймдев. ;)

Я звісно проти того, щоб гемблінг рахувати геймдевом, але можливість введення реальних коштів мають 99% мобільних ігор і процентів 60-70 консольних і пк ігор (скіни, сізон паси, інгейм стори, преміум акаунти) і їх теж доведеться вивести з цього поняття:)

Эти игры получают сверхприбыль от таких микротранзакций потому что они в прямом смысле построены на механике казино, с манипуляцией игрока и желанием вызвать зависимость. Мобильный гейминг очень тесно переплелся с казино и постепенно превращается в аналог оного, но с возможностью доить и детей и взрослых. Только это не значит что само казино становится ближе к геймдеву — как и раньше между ними нет ничего общего

Є трохи різниця між «грати ЗА гроші» і «грати НА гороші».
Купуючи монетки в умовному Pokemon Go я не розраховую виграти і отримати гривні назад.

Есть большая разница — дать игровой предмет за фиксированную цену или запихнуть его в лутбокс. Во втором случае эксплуатируется азартный элемент как ни крути

Питання до автора або тих, хто грав/розробляв Slotomania: якщо з неї прибрати механіки гемблінгу (казино), що залишається?

А якщо прибрати із Homescapes match-3 елемент — що залишиться? Якщо із CoD Mobile прибрати елемент шутеру — що залишається? Якщо із Clash Royale прибрати PvP — що залишається?

Зараз ви кажете про те, що б прибрати core-механіку гри, так само як в вищенаведених мною прикладах. Якщо її прибрати з будь-якої гри, то залишиться, скажімо так... Скіни для зброї в CoD? Непотрібні картки в Clash Royale? Вони теж будуть мало кому цікаві без кор-елементу гри.

Але якщо все ж таки повернутися до Slotomania. Наприклад, в даній статті йдеться про наративний слот, який розповідає певну детективну історію, задля прогресу по якій треба вигравати певні айтеми під час гри в слот-машину. Є, наприклад, колекційні альбоми, які збирають гравці, приблизно як і скіни в інших іграх. У випадку альбомів можна грати в будь-який слот. Є слоти, в яких можна «подорожувати» по карті світу, відвідуючи різні світові столиці і грати там в міні-ігри, які характерні для цих місцевостей. Якщо прибрати слоти, то залишаться усі ці активності.

Дякую. Як на мене, тут і відповідь на питання самої статті. Тобто до core-механіки гемблінгу додана гейміфікація, а якщо основну механіку прибрати, то і

багато механік та особливостей, які без заперечень стосуються ігробуду

самі по собі будуть не цікаві користувачам в цій/цих іграх.

Гейміфікація з «механіками, які можна побачити і в „класичних“ іграх» є і в додатках вивчення мов і навчальних курсів, фінансових додатках тощо. Там теж можна прибрати вивчення і залишити «колекційні альбоми» значків за постійні заходи до додатку чи запрошення друзів. Та чи потрібні вони бути без core? Чи є ці додатки геймдевом?

Так само можна сказати, що в якійсь FIFA чи Call of Duty «можна знайти багато механік та особливостей, які без заперечень стосуються гемблінгу» (паки, лутбокси). Чи стають ці ігри казино? Ні (хоч гравці між собою їх так називають).

Ну і

Ці люди кажуть, що вони грають у слоти

Люди ще кажуть, що вони грають на ставках, та чи говорить це про те, що беттінг-компанії займаються геймдевом, створюючи додатки? :) А вони вже себе називають геймінг-індустрією.

>

Ні (хоч гравці між собою їх так називають).

Тобто ви самі кажете, що гравці їх так між собою називають, в деяких країнах їх вже взагалі забороняють, але при цьому ви відмовляєте їм називатися «казино» :)

Тобто ми прийшли до того, що це виключно питання семантики. Хоча азартні ігри є _іграми_ протягом тисячоліть, але ж, ні, вони не геймдев :)

Дякую, зрозумів вашу думку!

Боюся, все ж не дуже.

Гравці їх (та й інші ігри загалом) можуть називати як завгодно, хоч «мильним кіно», але від того фільмами ці ігри на стають.

Це не поняття семантики, це спроба гейміфікацію гемблінгу назвати геймдевом. Так можна і додатки вивчення мов з банками сюди додати. Це те ж саме, що механіки гемблінгу у відеоіграх називати «казино» (про що я вище і написав).

«Ігри на ставках» є

є _іграми_ протягом тисячоліть,

але хіба беттінг каже про геймдев?

Ага, тобто _ваша_ думка має більшу вагу ніж думка _гравців_, які в ті ігри грають, і які називають себе гравцями, а ск — іграми. А не розкажете чому ви залишаєте за собою право визначення, в той час, як у тих людей його забираєте?

Ба більше, ви вносите іноземне слово «беттінг», аби дистанціюватися від «азартні ігри», про які я кажу, поняття яке існувало в нашій культурі століттями, а в людській — тисячоліттями. Наче, намагаючись, розірвати зв’язок. Тому, кажучи, що це не семантика, ви лукавите, адже саме за допомогою семантики намагаєтеся внести нове поняття в нашу дискусію.

Все очень просто — в играх (любых) есть понятие скилла. Даже в мач 3 есть понятие скилла. В слотах нет такого понятия и не будет

Але чому тоді кидки гральних кубиків, фізичних, реальних, називають «грою в кості»? Чи це не гра? Якщо не гра, то що? Як це називається? Ви можете дати визначення іграм, що залежать від шансу?

Пошло натягивание совы на глобус. Играм которые зависят от шанса давно дали название — азартные игры. А в какую оболочку вы кор механику построенную только на вероятности не обернете сути это не меняет. И еще можно легко заметить одну характерную черту: слоты, кости и рулетку причисляют к геймдеву либо разработчки, либо паблишеры — в основном те, кто делает на них деньги. А вот игроков я таких не встречал

Все вірно, азартні ІГРИ. Тобто це ігри. Є гіпер-казуальні ігри, є мідкорні, є хардкорні, є азартні. Все це підвид ігор.

Якщо ви ніколи не працювали в компанії, яка розробляє соціальні казино, або ви не є жінкою десь за 50 зі Штатів, то шанс зустріти такого гравця, дійсно дуже низька :) У вашій «бульбашці» їх дійсно може не бути. В моїй «бульбашці» їх теж немає, але це не значить, що їх немає в принципі.

Коли «масажні» салони, стріп-клуби, тощо стануть виробниками ВІДЕО-ігор, тобто частиною IT-індустрії, про яку ми тут говоримо, безумовно :) Oh, wait, відео-ігри для дорослих вже існують!

Комичная ситуация: игроки — слоты это не геймдев, участники игровой индустрии — слоты это не геймдев. Ребята которые делают слоты и их паблишеры — вы все врети, это самый настоящий геймдев и мы вам это докажем. Далее происходит манипуляция фактами, передергивание определений и подмена понятий. Вот только не совсем понятно зачем вам это? Желание быть причастным к игрострою или просто боязнь перед регулятором (ведь если вынести это в категорию азартных игр, то это совсем другие требования к приложениям, цензу и доступности что прямиком влияет на кешфлоу)

Ще раз. Ви кажете «гравці не називають їх гемдевом». Ви спілкувалися із людьми, які грають у соціальні казино? Судячи із ваших попередніх коментарів — ні, ви таких взагалі не знаєте. Але при цьому ви апелюєте до _усіх_ гравців, розписуючись за кожного. Наче, вони не називають їх іграми. Я спілкувався. Я чув, що вони кажуть. І вони кажуть не те, що ви написали. Не забагато ви на себе берете?) Це звичайна маніпуляція, в яких, напред, ви вже мене звинувачуєте :D

А те, що ви питаєте навіщо це мені, апелючи до мого бажання бути причетним до ігробуду, або ж взагалі «відпетляти» від регуляторів (ага, за допомогою коротенької статті на DOU, воно саме так працює) видає у вас людину, яка взагалі не читає, що написав опонент :) Бо в самій статті написано, що не маю на разі жодного відношення до будь-якого проекту зі сфери гемблінгу/соціального казино.

Дякую, я вас зрозумів :) Ви знаєте думку кожного гравця на планеті, кожного з учасників ігрової індустрії, у вас є ґрунтовні дослідження на цю тему, опитування, хто як вважає і так далі. Шкода, звісно, що ви їх тут не наводите, але то таке. Це загальновідомий факт, так ;)

Ну за свои 5 лет в слотах я общался с людьми, которые представляют сторону клиента. И никто из них не называл это геймдевом (не знаю как вы оценили мой опыт по комментариям, похоже на какую то супер способность) Уж такая у меня выборка, извините.

що не маю на разі жодного відношення до будь-якого проекту зі сфери гемблінгу

 У вас в профиле компания, которая занимается social casino/gambling (jobs.dou.ua/companies/sciplay можете обратить внимание на второй абзац описания компании)

Ну и если вы что-то пишите в интернете, то будьте готовы что вам ответят. А у вас есть обоснованные исследования на эту тему (считают ли игроки social casino геймдевом)? Будет не плохо увидеть пару ссылок. В итоге вы выдаете свой опыт за истину тоже не наводя абсолютно никаких пруфов. Но в качестве эксперимента мы можем зайти на любых 3 игросайта, создать опросник и посмотреть на результаты.

(не знаю как вы оценили мой опыт по комментариям, похоже на какую то супер способность)

Тобто моя оцінка була вірна? Ви ніколи не зустрічали людей, які грали у ск?

У вас в профиле компания, которая занимается social casino/gambling

Так, але, як я вже казав, я не маю на разі відношення до будь-якого проекту у цій сфері. Бо у компаніє і не тільки такі проекти.

Ну и если вы что-то пишите в интернете, то будьте готовы что вам ответят.

Та, наче, мій з вами діалог видає готовність, ні?

А у вас есть обоснованные исследования на эту тему (считают ли игроки social casino геймдевом)?

Може ВИ теж прослідуєте тій самій логіці? Не перспективно «ми там створимо якийсь опитник», а від підкрипите свої вже озвучені твердження? Я свої думки озвучив доводячи певну схожість між ск та іншими іграми, в основному казуальними.

В итоге вы выдаете свой опыт за истину тоже не наводя абсолютно никаких пруфов.

Де я видавав це за істину? Все, що я сказав, як СК сприймають гравці, які в них грають, я лише передав їх думку.

Но в качестве эксперимента мы можем зайти на любых 3 игросайта, создать опросник и посмотреть на результаты.

А я бачу, ви знаєете як проводити статистично-значимі опитування :) Скажу по секрету — аудиторія мобільних ігор, не тільки СК, а і казуальних, і мідкорних і т.д. НЕ сидять на ігрових сайтах. Максимум у ФБ групах відповідних ігор. Тому, звісно, «ваші» опитування там покажуть не думку гравців СК, а думку взагалі іншої аудиторії.

Цим повідомленням я завершу наш діалог, бо він вже перейшов на якісь особисті якості, спроби знайти в мене тайні мотиви, через які я написав цю статтю, що взагалі не має відношення до теми, і багато якихось інших звинувачень. Ні вас вже не переконають аргументи з моєї сторони, ні мене з вашої. Тому дякую вам за дискусію і побажаю вам гарного вечора.

Оу, приятно что упомянули Слотоманию и интерактивные истории. Я проектировал бэкэнд-движок для них. На скрине это уже вторая слот-машина, первая была Get Me a Prince.

А по поводу того, является ли сошл-казино геймдевом или нет, то во всем мире ни у кого таких вопросов не возникает. Например, App Annie спокойно включает Плейтику в списки:
www.appannie.com/...​p-52-app-publishers-2020

Но в Украине «особый путь». =)

Включає до списку app publishers?

Haters gonna hate. Є проста істина — кожен грає по своєму. Кожного в грі приваблює щось своє. Я особисто не граю в казино і азарт ніколи не був для мене привабливим. Але казати що компанії, що розробляють азартні ігри не геймдев — це просто егоцентризм. Коли є твоя думка і неправильна, і якщо хтось грає не так як ти, то він не грає, а робить щось інше. Просто тому, що не так, як ти. Короче, класичний приклад holy war.

Імхо, гемблінг не є грою в класичному розумінні. Тут детальніше: theislandnow.com/...​ween-gambling-and-gaming
Буквально переклад:
Ігри — вимагають знаннь і скіллів від гравця для перемоги
Гемблінг — ймовірність і шанс виграшу, незалежно від скіллів
Звичайно, є донат в мморпг, сундуки в іграх.. але це скоріше додаток до основного геймплею, ніж основа всього процесу.

Безумовно, підтримаю, що якщо ми розмовляємо _виключно_ про слот-машину як таку, наприклад, то це гемблінг. Нажав «спін», чекаєш що станеться і все. Але головний посил статті більше про те, що соціальні казино зараз дещо більше ніж просто сукупність слот машин.В деяких, звісно не в усіх, є мета-ігри, в яких саме рішення гравця визначає що станеться в довгостроковій перспективі. Слот-машина тут виступає, скоріше, «медіумом», від якого вже залежить чи скоро чи ні ти дійдеш до цілі.

та що ви вигадуєте що соціальне казіно це більше ніж казіно. Так , ніби готелі в Лас Вегасі перетворюють гральні столи на якийсь медіум де ціллю є виграти гроші на покриття іпотеки.
Лас Вегас і є тим фоном (шоу, ресторани, прогулянки) чим є мета-гра в «соціальних» казіно. Тому що всі розуміють, що головний генератор бабла — це в натисканні на кнопку, решта — декорації.

Чи ви справді такий наївний?

А що таке класичне розуміння? Є словник — game is an activity that one engages in for amusement or fun. Все інше це інтерпретація. Класичне поняття для нашого регіону, є не класичним для іншого. Класичне для нашого кола спілкування.. і так далі. Залежить від того, які книжки ви читаєте, та яким теоріям надаєте перевагу. Гра це не спорт. Та й розумова почалась з приналежності до певної категорії компаній на ринку.

К сожалению, в современном мире геймдев завидует сверхприбылям казино и пытается перенять их механики монетизации. Грубо говоря — игрострой пытается стать казино, сохранив репутацию геймдева, а казино за счёт геймификаций хочет получить репутацию игростроя при этом оставаясь старым добрым казино по выниманию денег.
Индустрии наконец-то пойдут своими путями как только до регуляторов дойдёт что некоторые «игры» требуют такого же контроля как и казино (донаты в лутбокс рулетку по паспорту для начала, с многомиллионными штрафами при несоблюдении)

Це просто геймифікація казино.

Підписатись на коментарі