Соціальні казино. Це ігробуд чи ні? Визначаємо належність до жанру
Привіт! Мене звати Євген Грішенко, я працюю в SciPlay на позиції Product Owner. Окрім цього, протягом семи років був продакт-менеджером/продакт-оунером у компаніях Gameloft, Playtika, Jawaker. Нещодавно я писав цикл статей про роль Product Manager у геймдеві, а цього разу зосереджусь на темі соціального казино та ігробуду.
Не так давно на DOU вийшов рейтинг геймдев-компаній в Україні. У ньому враховували розмір компаній, кількість фахівців та деякі інші параметри. У той час як рейтинг показує більшість гравців на ринку, у ньому немає кількох компаній, штат яких налічує кількасот працівників.
Мета цієї статті — не захист компаніїй чи проєктів у ніші соціального казино або ж гемблінгу. Це радше спроба розібратися, що може належати до ігробуду, а що ні.
Люди думають категоріями, адже це допомагає полегшити нам навігацію та розуміння усієї тієї безмежної лавини інформації, з якою ми стикаємося щодня. Українець, десерт, будівля, ігробуд — все це категорії, які є частиною інших категорій, або ж самі можуть бути розділені на підкатегорії. Такий поділ іноді має ключове значення для виживання (це хижак чи безневинне травоїдне? Цей бізнес білий та легальний чи злочинний та небезпечний?). Тож і суперечки щодо належності того чи іншого явища до певної категорії можуть бути досить запеклими.
Дисклеймер: наразі я не є частиною будь-якого проєкту, що має ознаки казино, соціального казино або ж гемблінгу. І заздалегідь хочу перепросити у представників компанії Moon Active, ця стаття містить суто власні оціночні судження, тому сподіваюся, їх не зачеплять порівняння гри, написані нижче.
Найбільше питань у рейтингу DOU виникло з приводу того, чому не додали Playtika, компанію з трьома офісами в різних містах України. Те, що її не було в рейтингу, спричинило неабияку дискусію в коментарях. Частина дописувачів казала, що проєкти Playtika взагалі не ігри, бо вони є казино/слотами/соціальним казино/гемблінгом.
Але при цьому в списку була Moon Active, головним проєктом якої є Coin Master, де основна активність слот-машина. Те, що ця компанія є в списку, у дописувачів не викликало запитань. Так, вона набагато більш казуальна, ніж слоти Playtika, але це все одно слот-машина. То що є грою? Чи можна соціальні казино або слоти зарахувати до геймдеву? Де саме та межа, що відділяє MoonActive від Playtika, та чи є вона насправді?
Погляд на (гейм)дизайн
Слоти (slot machines) є різновидом азартних ігор, або ж ігор, що залежать від шансу. На Заході використовують термін gambling, який означає приблизно те саме. В Україні нещодавно набрав чинності закон, що визначає поняття азартної гри та описує її ключові ознаки:
- Гравець має робити ставку.
- Є можливість отримати виграш.
- Розмір виграшу повністю або частково залежить від шансу, а також майстерності та знань гравця.
Ми б уже тут могли завершити обговорення, адже азартні ігри є іграми навіть з погляду української мови. Але продовжмо і подивимося, чому саме вони такими є.
Слот-машина в Coin Master
Якщо поглянути на Coin Master, то він так чи інакше відповідає усім трьом критеріям.
Є ставка, на що гра недвозначно вказує відповідним терміном (bet) під стрічками барабанів. Є виграш, що варіюється від того, які саме іконки випадуть на виграшній лінії. І виграш повністю залежить від шансу: гравець жодним чином не може вплинути на результат крутіння барабанів.
Єдиною ключовою відмінністю від «старшого брата» Slotomania є те, що ставка робиться за допомогою енергії, а не монет чи іншої класичної валюти. І я можу лише поаплодувати тій людині, яка придумала замінити монети на енергію.
Мабуть, лише один цей фактор зіграв значну роль в успіху Coin Master. Чому? Бо ми сприймаємо енергію інакше, ніж монети, попри те, що між ними немає різниці концептуально.
Так, енергія поповнюється із часом автоматично, тоді як в іграх на кшталт Slotomania монети не генеруються самі собою. Втім, там повно різних механік, які дозволяють отримати монети безплатно: бонуси за відвідування гри, бонуси, які можна отримати через певні проміжки часу тощо. А головне: і монети, і енергію можна придбати за реальні кошти.
Також у Coin Master є додаткові механіки, окрім самої слот-машини. Наприклад, можливість атаки або рейду на іншого гравця. Але вона теж базується суто на ймовірності. Гравцю наче дають вибір, яку із чотирьох цілей атакувати, але це ілюзія вибору. Бо гравець, який захищається, не може зробити нічого, щоб приховати монети в одній з будівель. Він може лише виграти або придбати щит, який захистить його від наступної атаки.
Атака іншого гравця в Coin Master
Головною складовою метапрогресії Coin Master є розбудова власного поселення. Але це теж «гра без вибору», адже опції майже лінійні. Єдине, що обирає гравець у цьому разі: що побудувати спершу — будинок чи піраміду. Але якщо він хоче пройти далі, до наступного поселення, йому потрібно побудувати і будинок, і піраміду, тобто всі елементи поточного поселення.
Будівництво поселення в Coin Master
Отже, Coin Master та Slotomania відрізняються використанням енергії та монет як основної валюти для слот-машини. Але, на мою думку, ця відмінність не є такою, що виводить проєкт Moon Active до ринку ігробуду і залишає Playtika поза ним.
А як щодо атаки, рейдів, власного поселення в Coin Master? Це ж те, чого немає в Slotomania? Насправді в Slotomania є механіки, які можна побачити і в «класичних» іграх.
Розглядаючи Slotomania та її окремі компоненти більш детально, можна знайти багато механік та особливостей, які без заперечень стосуються ігробуду. Наприклад, в одній зі слот-машин в Slotomania є механіка інтерактивної історії, і від вибору гравця в діалогах залежить кінцівка історії.
Слот-машина, що розповідає інтерактивну історію в Slotomania
Звісно, що не кожна слот-машина настільки «просунута». Але вистачає й таких, що експериментують з унікальними механіками, намагаючись зміксувати слоти із чимось, створюючи нові способи взаємодії.
І це відбувається не тільки в Slotomania, а в багатьох інших іграх жанру соціальне казино. Адже зараз єдиний спосіб вижити — це втілювати постійні інновації. Жодна «класична» гра не може вижити на ринку. Тільки щось нове здатне заохотити гравців завантажити гру та залишитися в ній надовго. І заплатити. Куди ж без цього?
Швиденько гляньмо в глиб віків
На жаль, я не досліджував цю тему детально, а натрапив на неї під час написання цієї статті. Та не можу не зауважити, що азартні ігри відомі людству декілька тисяч років.
Згадки про них є всюди, де археологи робили знахідки. Стародавні греки та римляни, мешканці стародавніх Індії та Китаю — усі вони грали в ігри, які базуються на шансі, ставках та потенційному виграші.
Завдяки розвитку технологій, зміні суспільств і стосунків між людьми ці ігри еволюціонували та змінювалися. І нині їх вершиною є, звісно, відеоігри. Ігри можуть бути різними, але по суті слот-машина— це «кидок кубика» трішечки в іншому вигляді. Процес зручніший, є більше іконок, комбінацій, варіативності, але гравець запускає обертання барабанів так само, як гравці тисячі років тому кидали кубики зі сподіванням на певну комбінацію.
А що кажуть самі гравці?
З 2012 року лише на Google Play сукупні завантаження застосунків із категорії «соціальне казино» склали більш ніж 1,5 мільярда. То що ж завантажували ці користувачі? Як вони сприймають соціальні казино? Як називають свою взаємодію із ними? Ці запитання, на мою думку, є визначальними для визначення жанру цих застосунків.
Чому? Бо я впевнений, що люди, які відмовляють соціальним казино в належності до ігробуду, жодного разу не грали в них особисто, не брали участі в їхній розробці. А як можна вирішувати, не маючи жодної взаємодії або ж не досліджуючи об’єкт?
Колись мені випала можливість стати одним із продакт-оунерів на Slotomania. І скажу відверто, я вагався дуже довго. Бо в мене теж було упередження, що слоти — це не ігри, а я любив ігри й не хотів йти з ігробуду. Але я таки зважився на це, враховуючи що це величезний сегмент ринку і... Вони все-таки схожі на ігри?
Працюючи на позиції ПО, я мав змогу стикнутися з майже всіма аспектами оперування проєктом у цьому жанрі. Зокрема, з питаннями геймдизайну, спілкування з користувачами тощо. А отже, міг порівняти те, що відбувається на Slotomania і на «класичних» ігрових проєктах, на яких працював до того. І, знаєте, різниці майже немає. Вона є в тих межах, як би відрізнялися, наприклад, гонки та стратегія. Різні аудиторії, різні механіки та фічі, але загалом це типовий ігробуд.
Гравці не просто натискають кнопку spin і бездумно чекають результату, ні. Вони будують стратегії, дуже тонко відчувають зміни в балансі слот-машини, звертаючи увагу навіть на найменші відхилення. Вони взаємодіють з різними слотами, грають у різні фічі поза слотами, а такі є в Slotomania, як і в більшості сучасних соціальних казино. Гравці будують спільноти, комунікують з розробниками, пропонуючи нові механіки та покращення для гри. Ці люди кажуть, що вони грають у слоти, і їхні патерни взаємодій із Slotomania аж нічим не відрізняються від тих, які я спостерігав на гонках, шутерах від третьої особи, три-в-ряд та інших проєктах.
З боку розробки це також ігробуд зі своїми особливостями жанру. Використовується купа ігрових механік, більшість із яких спираються на механіки колекцій. А це майже стовідсоткове потрапляння в категорію гравців, що прагнуть досягти певної мети у грі (achievers) — чи то виграти найбільший джекпот, чи то повністю зібрати колекцію усіх карток спеціального альбому. Ці гравці займають своє повноправне місце у Bartle taxonomy of player types.
І насамкінець...
Для мене як для хардкорного гравця, що провів не одну сотню годин в різноманітних «Відьмаках», «Тотал Варах» і «Фоллаутах», дивно виступати в ролі «захисника» соціальних казино та зараховувати всі ці проєкти до тієї самої індустрії. Але я здобув досвід розробника, що працював із різними жанрами, мав змогу послухати гравців «слотів», тож мені це здається правильним.
Я сумніваюся, що ця стаття змінить думку тих, хто відмовляє соціальним казино в належності до ігробуду. Але, можливо, вона наштовхне тих, хто прочитав, дізнатися більше про цю категорію (не?)ігор.
37 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів