Що треба знати про ригінг у геймдеві та як опанувати цей фах: поради спеціаліста
Вітання! Мене звати Олексій Немченко, я Rigger у Pingle Studio. У цьому матеріалі розповім про те, що таке ригінг і чим він особливий в галузі розробки ігор. А також про те, як я опанував цей фах і що можу порадити початківцям.
Що таке ригінг
Термін «риггінг» прийшов з морської справи. Це система канатів, тросів і ланцюгів на судні. Іншими словами, риггінг — це такелаж.
Сьогодні риг — це складна математична структура, що використовується кінематографі, анімації, геймдеві. Я б ще сказав, що це сплав програмування з малюванням.
Риг потрібен для налаштування і керування 3D-моделлю. Початково 3D-модель бездушна. Це манекен, яким неможливо керувати. Ригер натомість встановлює в цю модель суглоби, кістки та оживляє її.
Ригінг — дуже широка професія, бо 3D-моделлю може бути що завгодно: машини, квіти, фрукти, тварини й персонажі — все, що має рухатись в кадрі.
З цього випливає, що ригінг — професія, що вимагає великого пласту знань. Аби оживити якусь машину — потрібно знати механіку цієї машини. Аби оживити людину — треба знати анатомію. Окрім того, що в людини є два ока, дві руки, дві ноги, потрібно ще знати, що в тілі є 208 кістки, а на обличчі й шиї — 43 м’язи.
Мені допомагає власна міміка. Інколи для роботи потрібно сидіти й кривлятись, аби зрозуміти, як працюють м’язи обличчя. Також власний собака інколи стає для мене таким собі навчальним посібником: дивлюсь, як у нього рухаються кістки й м’язи.
Як я став спеціалістом з ригінгу
За фахом я оптик-конструктор, але змінив понад 30 професій. Починаючи з завідувача кафедри інформаційних технологій, закінчуючи барменом і промоутером. Коли мені все це набридло, я пішов у спорт. Займався акробатикою. І почав знімати сам себе на відео, щоб бачити свої помилки. Я займався без тренера, тому мені було вкрай важливо дивитись на себе зі сторони, бо мої елементи ставали дедалі складніші.
Цей досвід мені допоміг пізнати анатомію. Тобто допоміг краще опанувати професію ригера у майбутньому.
Так я займався десь 6 років.
Остання моя професія перед 3D була промисловий альпінізм. 4 роки я «провисів на мотузках», і це також дуже допомогло в професії ригера. Я дізнався, як працюють затискачі, як підіймаються й опускаються механізми. А одного прекрасного дня я просто зірвався з висоти. Ледве не загинув. І вирішив, що мені це набридло. Тим часом моя сестра-архітектор закінчила курси 3D Max і почала непогано заробляти. І я вирішив йти в 3D.
Після знімання відео у мене був досвід монтажу, роботи з Photoshop. Я пішов на курси 3D Max, і там викладали лише архітектуру. Про риг і анімацію не було ані слова. Я залишався після занять і допитував викладача.
Це було 12 років тому. В YouTube практично не було жодної інформації. Діставав я її з різних хелпів. Після курсів, на ентузіазмі, я за ніч зробив 3D-модельку, вставив в неї кістки і якось її заворушив. Радості не було меж, «вже можна мультики робити!».
Цю модельку відправив в геймдев-студію, і мені вже наступного дня подзвонили. Там я рік займався анімацією, паралельно мені на пробу давали якісь ригі, а потім і повністю довірили ригінг. У мене виходило, бо я більше не розпилявся на анімацію. І з того часу став ригером.
Тобто ригінгу я вчився або в компаніях, або самостійно вишукуючи інформацію.
Перші курси з цього фаху почали з’являтись десь роки 4 тому. Зараз стало набагато легше вчитись і працювати, ніж 12 років тому, коли я починав. З’явилось багато корисної інформації, у вільному доступі на YouTube її вже є вдосталь
Але головне, що треба робити ригеру-початківцю — це пробувати самому практикувати. Можна взяти безкоштовну 3D-модель і спробувати її оживити. Одразу ж виникне купа запитань. І поступово, відповідаючи на ці запитання, буде складатись картинка навчання. Якщо одразу вивалити на людину весь обсяг знань про ригінг, вона просто нічого не зрозуміє.
Бажано мати практику з ментором або десь у студії. Без зворотного зв’язку в цій професії немає чого робити.
Чим відрізняється ригінг у геймдеві
Аніматори — головні приймачі робіт ригерів. Наприклад, потрібно оживити 3D-модель руки. Вона анімується завдяки контрольним точкам. І в цьому є багато нюансів. По-перше, контролери мають бути зручно розташовані для аніматора, аби він не мучився їх обирати.
Наступний важливий крок — це правильна деформація. Аби кулак виглядав кулаком, а не грушею. Мають бути видні всі мікрокістки на руці, а на кисті є контроли для кожного суглобу. Наприклад, щоб зробити той самий кулак, потрібно по черзі згинати кожен палець. Це, звісно, незручно. Тому доцільніше зробите окремий атрибут, який одним клацом зробить потрібно позу.
Так само і з виразами обличчя. Для зручності можна створити пресет з базових емоцій: посмішка, гнів, подив. Поєднуючи їх між собою в різних пропорціях, аніматор швидко може отримати великий спектр базисних мікровиразів обличчя. І які вже і буде удосконалювати під свої потреби мікроконтролами обличчя, наприклад, трошки підняти куточок губ, додати зморшок тощо.
В механіці, наприклад, у ригу авто додається автообертання коліс, їх поворот в залежності від напрямку руху.
Є велика різниця роботи ригера у геймдеві й в анімації. Я три роки працював ригером для кіно. Там ти не обмежений у засобах, які можеш застосовувати. Ригер має набір інструментів, що обмежується тим софтом, який ти використовуєш.
В геймдеві завдяки ігровому рушію є вимоги, що урізають функціонал ригера. Наприклад, кількість кісток, які ти можеш використати у скелеті. В грі ти можеш задіяти приблизно 100 кісток на одну модель.
В кіно і мультфільмах головне — аби був задовільний результат, і ти можеш на одне лише обличчя застосувати 500 кісток, аби кожна вія ворушилась в кадрі.
Ми в Pingle Studio маємо багато замовлень на портування ігор. А це якраз стосується стискання, спрощення. Складність в тому, що доводиться не будувати, а ламати: видаляти кістки в моделі, аби зменшити обсяг даних.
Задача ригера — вставити кістки у 3D-модель і налаштувати їх. Я приймаю модель у моделера, обробляю її й віддаю аніматору. Тобто ригер — дуже важлива зв’язувальна ланка.
Виходить, що хороший моделер має трохи знати риг, хороший аніматор має трохи знати риг. А мені як ригеру потрібно трохи знати й те, й інше. Аби всім було комфортно працювати разом.
4 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів