Не консолями та ПК єдиними. Згадуємо Java-ігри серії Prince of Persia

У жовтні 2024 року виповнилось 35 років легендарній серії ігор Prince of Persia, перша частина якої вийшла ще у 1989 році. Серія пережила повний цикл існування: від тріумфу, і фактично до славної смерті. Нова реінкарнація гри у 2024 стала останньою спробою повторити колишній успіх. Усього ж було випущено аж 21 гру франшизи, і якраз Prince of Persia: The Lost Crown, яка була близькою до найпершої частини, стала на сьогодні останньою повноцінною грою.

Можна сказати, що в Steam в ранньому доступі є The Rogue Prince of Persia, а також все ще у розробці багатостраждальний ремейк Prince of Persia: The Sands of Time. Проте перша гра скоріше походить на інді-проєкт і заявлена як «роуглайк», а друга взагалі може ніколи не вийти, адже є лишень новини, що вона в розробці.

Як всі ми знаємо, серія лишила після себе сильне потомство в вигляді серії Assassin’s Creed, яка відійшла від витоків, і, подібно Call of Duty, скотилась до «конвеєру». Грі 2024 року, яка могла б стати початком реінкарнації великого Принца Персії, фактично обрізали крила, розпустивши команду The Lost Crown.

Але є та частина для серії, на яку не звертають уваги через ряд факторів. Подекуди вони об’єктивні, а подекуди — незрозумілі. Багато хто не звертає уваги на те, що не тільки для персональних комп’ютерів та консолей була можливість пограти в цю гру. Для багато кого, особливо з покоління дев’яностих та двотисячних, знайомство з серією почалось з їх власного телефону. І здебільшого, це була Java-платформа. Саме про цю нішу ігор, про яку часто забувають, я хочу розповісти.

Короткі відомості про появу та ідею

Найперша гра вийшла ще на комп’ютер Apple II. Графічні можливості пристрою забезпечували добру картинку на той час, хоча сам пристрій — розробка ще 70-х років. Цікавим став метод анімації, який вигадав автор ідеї і розробник Джордан Мехнер. Він, знімаючи рухи брата, зміг їх перенести на екран. Згодом подібний метод використовувався у кривавій Mortal Kombat. Гру випустила компанія Brøderbund Software (Брьодербанд Софтвер).

Гра переносить нас у Персію (Сучасна назва країни Іран, була прийнята міжнародним суспільством лише в 1934 році). Скоріше за все, це середньовічний період, адже в грі є султан і великий візир. Саме радник султана, користуючись відсутністю правителя, зайнятого війною, хоче захопити владу в країні. Для цього візир викрадає принцесу, ставлячи їй ультиматум: померти або стати його дружиною, і на роздуми дає деякий час. Головний герой гри, справжнє кохання принцеси, тікає з в’язниці, і має за цей час її врятувати.

Це був платформер, де перед нами постає ряд кімнат із перешкодами, які ми долаємо, аби пройти далі за сюжетом. З плином часу вороги і кімнати стають все складнішими, і просування все важчим.

Пізніше гра була портована на безліч інших платформ: Amiga, Apple Macintosh, DOS, NES, Game Boy, Game Gear, SNES і Sega Genesis. Успіх гри породив сиквел, і Джордану Мехнеру вдалось відкрити власну компанію з назвою Smoking Car Productions. Розробник не захотів робити третю частину вже успішної на той момент гри, а сконцентрував власні сили над розробкою The Last Express, яка була в на той момент в мейнстрімному жанрі «квест». Звісно, гра провалилась, а компанія збанкрутувала. Тільки у 1999 році Джордан Мехнер повернувся до розробки ігор, і розробив нову частину Prince of Persia. Вона була вже тривимірною, проте її це не врятувало, і гра мала все одно низький попит. Засновник серії пішов з розробки ігор, а права на Prince of Persia викуплені Ubisoft.

У 2004 році з’явилась інформація, що серія Prince of Persia отримає гру про жінку-хашашина (саме так в перській традиції звучить оригінальна назва того самого «асасина», про якого всі знають), що служила б охоронцем для молодого принца. Згодом гру скасували, і на її основі постав всім відомий Assassin’s Creed, який базувався на історичних фактах і позиціонувався як історично правдива гра.

Наступні ігри франшизи Prince of Persia так само з розвитком технологій виходили на всі консолі та ПК, проте, з появою платформи Java2 Micro Edition(J2ME) на ринку розваг з’явився ще один гравець — телефони, а згодом і смартфони. Часто цей ринок, який навіює ностальгію на дітей кінця дев’яностих — початку двотисячних, виходить з поля зору дослідників історії геймдеву, і на мою думку, незаслужено. Там так само був добрий сюжет, прекрасна мальована графіка, і навіть цікавий, хоча і не завжди, ігролад.

Принц Персії в кишені: початок

Найпершою грою, яка з’явилась на Java, була Prince of Persia: Harem Adventures(2002).

Гра, певно, була б знищена сьогодні в рамках сучасних тенденцій, але на той час саме вона започаткувала доволі успішний період в історії компанії-розробника Gameloft, яка, своєю чергою, є дочірньою компанією Ubisoft. Часто ігри обох компаній в цій серії виходили синхронно чи майже одночасно.

І ця гра, напевно, є найцікавішою з усіх наступних представлених проєктів, бо вийшла навіть на чорно-жовтому екрані Siemens. Багато хто на них хіба Stack Attack пам’ятає, а тут — повноцінний Prince of Persia на телефоні. Це була одна з перших ігор такого роду, адже повністю повторювався ігролад першої гри серії.



Оригінальна ідея була перенесена і на звичні для нас на той час кольорові екрани. Це різного роду Nokia з операційною системою на базі Series40 і тому подібні пристрої на базі J2ME.



Проте, на початку розповіді про цю гру зазначалось, що вона б була знищена в наш час. Причина тому — її концепція. Напевно, багато хто з міленіалів згадає деякі ігри типу шашок чи карт, де потім після виграшу з’являються дами у відвертих нарядах? Ось тут — абсолютно та сама концепція. У грі за кожен з 7 пройдених рівнів дається картинка такого роду дами. Воно і не дивно, адже гра називається «Гаремна пригода», і ми займаємось порятунком саме наложниць з гарему султана. Гра закінчується тим, що ви доставляєте султану останню його наложницю.

Другою грою на платформі стала Prince of Persia: The Sands of Time(2003)

Це, напевно, найвідоміша і «найвайбовіша» частина для ПК та консолей. Вона сформувала саме сприйняття «того самого Принца Персії», і заклала вектор розвитку на наступні роки. Тепер це вже не платформер з видом збоку, а повноцінна тривимірна гра з видом від третьої особи. Саме цей концепт і залишився для наступних частин.

На мобільних пристроях того ж року вийшла і java-версія гри, яка повторювала ідеї, закладені Джорданом Мехнером на самому початку існування франшизи. І тут все дещо інакше, аніж у грі про гарем.

За сюжетом, що близький до старшої версії, цар Шахраман та його юний син, принц, воювали з правителем Індії. Їм допоміг візир-перебіжчик, який зрадив своїх і дозволив перській армії розграбувати палац. Після грабежу, візир попросив Принца викрасти чарівний кинджал, що був замкнений у сховищах правителя під посиленою охороною. Але Принц не знав, що перебіжчик має в цьому неабияку власну вигоду, і так само постане проти героя.

Ігроладно це була максимально прокачана ідея першої частини гри. З’явилась велика кількість ворогів, а сама гра виглядала яскраво, і дуже по новому для тих часів. Вочевидь, йшла вона не на всіх пристроях, адже тоді було обмеження по вазі на програми для деяких з них.


Гра мала революційний для того часу ігролад, який водночас був дуже простий. Звісно, клавіатура телефону не давала великого простору для маневру, проте деякі можливості, як от «добивання» вже робили гру динамічнішою. Були і різного роду спецздібності, які в спрощеному вигляді були перенесені зі старшої версії для консолей та ПК.

В грі було 8 рівнів, і після проходження можна було повторити кожен окремо. Обмеження по часу на рівнях прибрали, але кожна смерть і кожна спроба враховувались при проходженні та заносилась в статистику. Це були очки заради очок, не більше. В мобільній версії, як і в оригіналі, були присутні пастки різного роду і навіть можна було бігати стінами! Звісно, все в спрощеному вигляді, але для телефонів це тоді викликало ефект «ВАУ!».

Наступний проєкт не змусив себе довго чекати. Це був Prince of Persia: Warrior Within(2004). Відразу згадується той факт, що в грі були присутні пісні групи GodSmack, що додавало їй неабиякого шарму.

Мобільні девайси так само мали свою версію. Цього разу в грі з’явились мінібоси, дещо покращені в плані візуалу добивання, а також знову стали присутні дівчата в відвертих вбраннях.


За сюжетом Принц таки зміг змінити власну долю завдяки піскам часу, і тепер на нього полює сама властителька епох, аби стерти його з лиця землі, тим самим відновити баланс і поховати таємницю керування часом разом з головним героєм. Як зрозуміло, їй це не вдалось. Гра має десять рівнів, які розподілені між чотирма розділами. В трьох розділах по 3 рівні, і в останньому, фінальному — 1.

Ігроладно в грі дещо змінилось. Наприклад, та ж боротьба отримала подальший розвиток, адже в грі з’явилось цілих 9 комбо. Одна з них є тільки в режимі «Арена». Комбо включають в себе атаки за допомогою клинків та маніпуляції з часом.

Зазнала змін і система ворогів. Тепер серед них є і такі, яких можна перемогти лишень за допомогою спецатак, квік-тайм евентів чи спеціальних пасток.

Система лайфбару тепер постійна. Вона не розширюється, як було в минулій грі. «Аптечки» в вигляді зілля, які були в минулій частині, лишились.

І це одна з перших ігор, яка намагалась ввести реграбельність після проходження основного сюжету. Саме для цього і був створений режим на виживання «Арена». Мало того, що там є таймер, ще і гра винагороджує потім останньою комбінацією-добиванням. Загалом, це гра — еталонний представник жанру. Проте після цього відбулась подія, яка дещо попсувала репутацію Gameloft і Ubisoft — вихід гри Prince of Persia: The Two Thrones(2005).

Навіть версія для мобільних телефонів має ряд проблем. Гра пішла шляхом спрощення, що, вочевидь, дещо руйнує враження. В грі всього дев’ять рівнів, і два з них — це рівні на колісницях, і їх люблять далеко не всі. В деяких випадках ми спостерігаємо «інтерактивне кіно», якщо його можна так назвати, і від гравця не вимагається дій. Додано також і рівні складності як от «нормальний» і «тяжкий». Проте, геймплей вони не дуже змінюють. Хіба лишній раз потрібно вдарити якогось ворога.

Арена в грі лишилась, проте це тепер щось подібне до зомбі-режиму в Call of Duty — тримаєшся, аби побити власний рекорд.

Сумним в цій ситуації є те, що з самого початку спрощення — не було. Найперша версія гри, а саме 0.25, надавала майже все те саме, що і попередня гра. Графічно вона була гірша, а ігроладно краще. Проте до релізу, а саме до версії 1.0, все спростили. Чим це викликано, нам, нажаль, не відомо.


З точки зору графіки та анімацій в грі було дещо покращено деталізацію фонів та різного роду вставок.


Але подальша доля цієї гри ще цікавіша. І виражається вона в тому, що ця гра — яскравий приклад явища, яке стало для Gameloft якраз в ті роки дуже виразним. Вочевидь, воно свідчило про якусь кризу. Якщо порівняти «Два трони» та гру «Assassin`s creed» 2007 року для java-платформ, то можна побачити неймовірну схожість як в геймплеї, так і в анімації. Фактично, Ubisoft 2007 року випустили «рескін» Принца Персії для java, назвавши це «асасином».

Налдалі Gameloft неодноразово повернеться до такого роду «рескінів». Найбільше їх було на базі гри Splinter Cell. Сюди ми віднесемо і «Місія нездійсненна», і навіть «Міцний горішок». Вони просто випускали одну і ту саму гру з іншими спрайтами.

У 2007 році була випущена Prince of Persia Classic, яка є ремастером найпершої частини для java-платформ. Вона не привносила нічого нового, і скоріше є косметичним покращенням найпершої гри серії.


Маленький висновок

Щодо цієї серії, то моя думка, що саме Assassin`s Creed став каталізатором смерті легендарної Prince of Persia. Причина — це були дві подібні гри, і одна з них мала на той момент більш свіжу ідею. Саме тому одна замістила собою іншу. Потихеньку проходила мода, породжена фільмом «Мумія» в свій час, де показували історичну містику. Беззаперечно, це розуміли і в самій Ubisoft. Саме тому почали готувати перезапуск оригінальної трилогії. Чекав цей перезапуск і гру на java.

Prince of Persia (2008) став тим проєктом, який охоплював всі новинки. Він виходив як на старій мобільній платформі, так і на новітній на той час платформі Android.

В основу гри було покладено східні легенди про дерево життя, і головний герой, заблукавши в пустелі, знаходить заборонене царство, де зустрічає дівчину, що хоче відновити це дерево.

Ігроладно гра мало вирізняється від попередніх для java-платформ. Так, це все так само подібний ще до перших частин платформер з видом з боку. Але в нього є тепер особливість — вперше в грі з’явився компаньйон в вигляді дівчини, яка може супроводжувати головного героя на деяких рівнях. В деяких випадках за неї навіть дають пограти.

В грі є 11 рівнів, всі оформлені яскраво. Це був пік розвитку і популярності java, тому графіка вирізнялась яскравістю та деталізацією. Складається враження, що гра дійсно була зроблена саме з нуля, а не «рескін» іншого якогось проєкту.


Гра роком пізніше вийшла і на андроїд. Все більше люди звертали увагу на цю новітню платформу. З того часу java поступово почала згасати.

Останньою грою на цю платформу з цієї серії стали знову Prince of Persia: The Forgotten Sands(2010). Це особлива гра, адже її вихід припав і на передостанню частину великої франшизи, і на вихід фільму, сценарій до якого писав автор найпершої гри Джордан Мехнер.

Це була «лебедина пісня» франшизи на всіх платформах. В неї були прекрасні відгуки, гарна графіка і добрий ігролад. Проте після цього гра зникла аж до 2024 року, допоки не вийшов дуже добрий The Lost Crown.

Java-версія гри не вступала попередникам. Вона мала яскраву графіку, і добрий геймплей. Хоча, дивлячись на неї, мене не покидає відчуття дежавю, неначе я це десь вже бачив. Скоріше за все, в тому ж «асасині», але роком пізніше, коли вийшов Revelation на java.


Історія гри розповідає про програну битву в королівстві брата Принца Маліка, і той звільняє злі сили, аби повернути час і своє королівство собі. Тож головному герою треба ліквідувати наслідки цього рішення. В грі є нововведення — тепер можна перетворитись на воду, аби головний герой пройшов якісь перепони. Порівняно з грою 2008 року тут додалось декілька нових рухів. Не можна сказати, що це була революція, проте це урізноманітнило ігролад. Магічна сила тепер була необмеженою, проте її використання доступне тільки в деяких місцях.

Залишились різного роду квік-тайм евенти, коли ворог, наприклад, застряє зброєю в землі. Перероблена тут і система складності — на «харді» принц взагалі може померти від одного удару. Але для такого режиму треба пройти гру на двох попередніх — легкому та середньому. В грі також присутня своєрідна економіка, яка дозволяє купити деякі речі з меню «бонуси». Там продаються звичайні для сучасниз ігор речі — різного роду скіни та спрайти.

Покращили і арену. Тепер це розподілений на 2 частини режим: «класична» арена, коли ти виживаєш проти ворогів, і арена на час, де знову треба пройти гру, але цього разу з таймером. Найголовнішою фішкою цієї гри, на мою думку, є варіативність. Це одна з небагатьох ігор для java, де існує декілька фіналів.

Якщо казати про рівні — тут їх всього 9, але їх виконання заслуговує найвищих похвал. Воно і не дивно, адже гра вийшла в кінці ери платформи java, яка всього через пару років після виходу гри помре. Їй на заміну прийдуть IOS та Android, які і сьогодні мають лідерство серед користувачів.

Висновок

Платформа J2ME стала одним з найважливіших етапів в розвитку мобільного геймінгу, адже саме вона заклала ті основи, які використовує сьогодні на IOS та Android. Принц Персії, як серія, був одним з флагманів цього прогресу, адже Gameloft тоді нащупали вірний напрям, який і зміг втримати на плаву цей вид розваг. Він зробив їх доступнішими для всіх, що потім дало змогу плавно і безболісно переїхати на інші платформи. Беззаперечно, забутість цієї платформи — незаслужена. І можна вважати, що сьогодні ми бачимо народження ще одного напряму ретрогеймінгу, який буде побудований на ностальгії за J2ME.

Варто лишень поглянути на останню повноцінно реалізовану гру про Принца Персії. Вочевидь, The Lost Crown розроблялась ніяк не для комп’ютерів та консолей, а саме для телефонів. Проте вихід на старші платформи призвів до невтішних продажів, і як результат — до ще однієї тези про «смерть серії». Проте у фанатів ще є надія, що колись вийде ремейк «Забутих пісків». Чи буде ще одна реінкарнація легенди? Питання лишається відкритим.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному2
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Хлопці теж плачуть. Автору велике дякую ;)

Прошу пана! Там десь з вами поряд плаче 7 класник Віталій, який на уроках Історії грає в асасина)

Підписатись на коментарі