Музика сфер у космічному шутері: історія про співпрацю Пола Маккартні та студії Bungie

Нещодавно у виданні Polygon розповіли, як створювалась музика до культової гри Destiny і як студія Bungie залучила до цього Пола Маккартні. Переказуємо цю історію.


У березні 2011 року Лев Чапельський отримав найважливіший телефонний дзвінок у своїй кар’єрі. Він став вирішальним і для його друга Марті О’Доннелла, композитора Halo. Це були часи, коли Bungie готувала свій наступний великий проєкт, який мусив стати ще успішнішим за Halo.

Destiny був першим на той час шутером від першої особи в спільному для всіх гравців всесвіті, де можна входити та виходити з кооперативних місій на просторих ландшафтах різних планет. Контент для Destiny планували випускати щонайменше наступні 10 років.

Саундтрек мав бути відповідним: аби музичні теми розвивалися разом із грою. О’Доннелл почав працювати над музикою, коли гра була ще на ранній стадії розробки, тож доводилося розраховувати лише на артворки та концепції.

В одній із центральних концепцій Destiny йшлося про «Мандрівника». Це розумна сфера, яка надсилає на Землю сигнали зв’язку, але їх помилково тлумачать як музику.

Як звучатиме ця музика?

Пошуки відповіді привели О’Доннелла до створення Music of the Spheres — 48-хвилинної оркестрової сюїти, котру О’Доннелл написав як «музичний приквел» до Destiny. Вона мала б вийти у серпні 2013-го, за місяць до релізу гри, щоб геймери могли уявити собі світ Destiny.

Чапельський взяв слухавку:

«Лев, ти не повіриш, але скажи Марті О’Доннеллу, що він летить до Лос-Анджелеса. Ми щойно отримали відповідь на імейл від людей Пола з Лондона».

Сер Пол Маккартні хотів зустрітися і дізнатися більше про Destiny. І якби ця зустріч пройшла добре, він би писав музику для гри разом з О’Доннеллом.

Зірки зі світу музики й раніше робили саундтреки до ігор. Наприклад, Майкл Джексон брав участь у створенні музики до Sonic the Hedgehog 3, а Трент Резнор і його гурт Nine Inch Nails написали індустріальний саундтрек до Quake. Але цього разу йшлося про учасника The Beatles, найбільш успішної групи всіх часів.

Якими можуть бути наслідки, ніхто не подумав.

Важливі люди

Чапельський почав працювати з Bungie у 2001 році, в часи оригінальної Halo. Його компанія Blindlight пов’язувала ігрову індустрію та Голлівуд. Зокрема, проводила кастинг акторів та займалась озвучкою для Halo.

Blindlight шукала знаменитостей для ігор. Наприклад, їй вдалося зібрати всіх п’ятьох капітанів «Зоряного шляху» для гри Star Trek: Legacy. Це єдиний раз, коли актори працювали разом за межами телесеріалу. В іграх The Incredible Hulk та Iron Man головні персонажі мають голоси Едварда Нортона та Роберта Дауні-молодшого, а не якихось інших акторів, саме завдяки Blindlight. Чапельський навіть запрошував Білла Клінтона озвучити президента у Fallout 3, але юристи Клінтона ввічливо відмовилися.

Тож Чапельський звик звертатися до відомих людей. Коли його команда шукала виконавця на певну роль, то складала список. Першими в ньому стояли найбільш круті (і недосяжні) кандидати. Якщо з ними не вдавалося домовитись, команда йшла далі за списком.

— То хто на всій планеті найбільше пасує на роль співкомпозитора Destiny?

— Пол Маккартні, — без вагань відповів О’Доннелл.

«Я був приголомшений ідеєю працювати з Полом. Я великий фанат The Beatles. Це було б шалено красиво на багатьох рівнях. Проте, чи відповідало б це продукту та ринку? Чесно кажучи, тут я мав деякі сумніви», — розповідає Чапельський.

Можливо, Маккартні й справді здається не найбільш очевидним композитором для науково-фантастичного шутера. Але те саме можна було б сказати про Стіва Вея, Найла Роджерса, Джона Маєра, гурти Incubus, Breaking Benjamin та Hoobastank, які робили музику до Halo 2. І цей саундтрек став успішним комерційно (100 000 проданих копій Halo 2: Volume 1 у США) та допоміг музикантам охопити нову аудиторію.

До того ж Маккартні досі активно займається музикою і працює з купою різних піджанрів. Ніша відеоігор цілком могла б його зацікавити.

Ось копія оригінального листа, який Чапельський надіслав представникам Пола Маккартні:

Перша зустріч

Через кілька тижнів після GDC 2011 муки очікування завершилися. 13 квітня Маккартні приїхав до офісу Blindlight на яскраво-жовтому корветі. Привітний та захоплений темою інтерактивної музики. О’Доннелл розповідав йому, як вона працює на прикладі Halo: Reach — і Маккартні був у захваті.

Звісно, Пола Маккартні цікавило, якими будуть масштаби насильства у Destiny. Він не хотів, щоб його ім’я асоціювалося з чимось, що могло б зіпсувати його імідж.

Чапельський передбачав це і чесно відповів:

«Так, Поле. Це гра, де ви, гравець, берете участь у вбивстві. Це факт. Однак ви вбиваєте не людей. Це іншопланетяни, які намагаються знищити не тільки вас, але й усе людство. Ваша робота — врятувати наш вид від вимирання. Ви та людина, яка дає надію на майбутнє».

«Надія на майбутнє... Що ж, я можу працювати з цим!» — сказав Пол.

Маккартні та О’Доннелл годинами обговорювали все на світі: від улюблених гуртів та інтерактивної музики до сімейного життя та ролі музики у фільмах та відеоіграх. Зрештою, Маккартні почав ставити питання про те, якою буде його роль як композитора для Destiny.

О’Доннелл розповів йому про ідею, над якою він працював з 2009 року, під назвою Music of the Spheres. Це оркестрова сюїта, натхнена К. С. Льюїсом і заснована на моделі всесвіту, запропонованої Піфагором та Арістотелем. Йдеться про вчення Musica Universalis — Гармонію сфер — за яким рух планет створює музичні (чи то пак звукові) гармонії.

Ця концепція мала переплітатись зі світом Destiny. Тож потрібні були сильні музичні елементи, які могли б повторюватися протягом гри й стати її основою.

Звісно, Пол знав все про концепцію музики сфер та її вплив на літературу і мистецтво. Тож вони з Марті О’Доннеллом почали жваво її обговорювати.

О’Доннелл також запропонував Маккартні написати, крім музики, ще й оригінальний трек до гри, яким зрештою став Hope For The Future.


На час зустрічі робота над Music of the Spheres вже тривала. Маккартні підімкнувся до процесу і почав надсилати музичні фрагменти О’Доннеллу та його колезі Майку Сальваторі (який свого часу теж працював над Halo). Деякі з цих шматочків вдалося вплести у вже готові композиції, а деякі речі Маккартні звучать самостійно.

Зрештою, Маккартні створив п’ять із восьми треків, які представлені в альбомі Music of the Spheres, що вийшов аж 1 червня 2018 року (але не як окремий проєкт, про це далі). Маккартні також згадується у багатьох треках в Destiny OST, тому що його ідеї були використані в основному саундтреці.

Одна з блискучих ідей Маккартні — це мелодія для валторни з трьох нот, про яку О’Доннелл розповідав виданню IGN. Вона стала однією з головних музичних фраз Destiny і використовувалося в різних треках, зокрема у The Path, The Prison і The Hope. А ще вона завершує багато старих трейлерів Destiny, і це лише одна річ, яку створив Пол Маккартні для проєкту.

Маккартні був задоволений співпрацею, як і О’Доннелл та Сальваторі. Почалася підготовка до запису й випуску саундтреків. Запис Music of the Spheres і Hope For The Future відбувалися в різних студіях, зокрема в Abbey Road у Великобританії та в Avatar Studios у США.

Більша частина Music of the Spheres була записана протягом чотирьох сесій на студії Abbey Road у листопаді 2012 року. У ній взяли 106 музикантів, зокрема 8 перкусіоністів і хлопчачий хор Libera. Багато виконавців перед цим якраз завершили запис музики до фільму «Гобіт: Несподівана подорож».

Початок проблем

Робота над Music of the Spheres завершилась у 2012 році, але цього не можна було сказати про Destiny. Запланований на вересень 2013 року реліз гри перенесли спочатку на березень, а потім на вересень 2014 року. Історію суттєво переписали, а самого О’Доннелла у квітні 2014 року звільнили з Bungie.

Bungie планувала публікувати саундтрек безпосередньо перед релізом гри. Тож запланований на серпень 2013-го вихід Music of the Spheres довелось скасувати.

Тим часом творіння О’Доннелла та Сальваторі опинилося у центрі одного з найвідоміших розколів у історії відеоігор. Напруження між Bungie та Activision, яка видавала Destiny, зростало. Кожен хотів свого, і природно, що під роздачу потрапила не лише гра, а й музика до неї.

О’Доннелла звільнили, він подав до суду на Bungie за втрату частки у компанії та за відмову виплатити йому заборгованість. За рік він виграв справу, та на юридичні витрати грошей пішло ще більше (тим паче, що Bungie подавала зустрічні позови). Тож перемога була така собі.

Весь цей час майбутнє альбому Music of the Spheres було туманним. Реліз випустили у червні 2018 року — та лише у складі колекційного бокс-сету Music of Destiny: Volume 1. Коштувала платівка немало — $99, та й в продажі було менше ніж 2000 копій.

Навіть сьогодні знайти цей альбом непросто. Якщо саундтрек до Destiny можна легко знайти на музичних онлайн-платформах, то Music of the Spheres там немає. Єдиний офіційний спосіб — це мати одну з тих колекційних платівок, котрі, ясна річ, вже не продаються.

Обкладинка колекційного видання Music of Destiny: Volume 1, фото з сайту Discogs.com

Згідно з судовими документами, Activision не дуже хотіла випускати окремий альбом Music of the Spheres. У Bungie цю історію відмовилися коментувати, але журналісти Polygon вийшли на анонімні джерела, які були дотичні до випуску альбому і вже перейшли в інші студії.

О’Доннеллу стало очевидно, що випуск Music of the Spheres — це останнє, про що думає компанія. І це було єдине, про що думав О’Доннелл.

Він також зрозумів, що втратив контроль на своїм творінням. Раніше О’Доннелл як звуковий директор Bungie завжди стежив за тим, як музика використовується у промоматеріалах. Але щодо трейлеру Destiny на E3 з ним ніхто не консультувався. О’Доннелл лютував.

При цьому за умовами контракту Bungie мала б бути залученою до підготовки трейлеру для E3. Вона намагалась протестувати, Activision наполягала на своєму, і Bungie погодилась. Але не О’Доннелл.

Потім через цей твіт у суді говорили про те, як «поведінка О’Доннелла зашкодила команді Bungie», «привела до негативних онлайн-дискусій», а це підірвало їхні професійні відносини Bungie та її угоду з Activision.

О’Доннелл став менше дбати про звуковий супровід до Destiny і хотів звернути увагу керівництва на випуск Music of the Spheres. Але це дало зворотний ефект, його просто вирішили звільнити.

Та Bungie й Activision все думали щось зробити з Music of the Spheres. Адже це був великий проєкт, на який витратили купу грошей, ресурсів, зрештою, запросили Пола Маккартні. Втім, досі повноцінного релізу Music of the Spheres як окремого проєкту, так і не відбулося.

Поки все це тривало, сингл Маккартні Hope For the Future побачив світ 8 грудня 2015 року. Його представили на Wired, але без контексту Music of the Spheres чи історії Destiny. Відгуки від фанатів гри були в кращому разі неоднозначними.

Про існування альбому все ж було відомо, але релізу не було. Є навіть історія про фаната Destiny, який намагався зібрати альбом власноруч, склеюючи шматочки музики з різних презентацій та конференцій.

У квітні 2018 року Bungie заявила, що офіційно випускає альбом The Music of Destiny: Volume 1. Після цього О’Доннелл відкрито розповідає про створення альбому пресі та шерить відео з процесом на YouTube. Технічно, йому не забороняли говорити про це. Але суд у 2015 році зобов’язував О’Доннелла віддати компанії всі матеріали, пов’язані з Destiny і Music of the Spheres, і не поширювати такий контент у мережі.

О’Доннеллу наче було байдуже: він часто публікував щось про Music of the Spheres на своєму ютуб-каналі чи інших платформах. Зрештою, у квітні 2021 року Bungie зібрала все це як докази й подала позов на О’Доннелла за неповагу до суду.

У вересні суд визнав О’Доннелла винним. Він мусив заявити на відео, що ніколи не мав права ділитися контентом про Music of the Spheres. Його відео з ютуб-каналу тепер стерті. Усі матеріали належать Bungie, зокрема архівні відео з процесом запису альбому. Невідомо, чи вона колись їх опублікує.

Music of the Spheres досі не видана як окремий альбом, і ані фанати Destiny, ані прихильники Маккартні не мають змоги офіційно його придбати та послухати.

Друге дихання

Хоча альбом і не вийшов, трек Hope For the Future отримав друге життя — у продовженні серії Destiny. Спочатку його додали наприкінці титрів у Destiny 1, а після того він використовувався як великодка у Destiny 2, в одному із секторів Tangled Shore.

Пісня також вписана в історію гри: за сюжетом її створив персонаж Brother Vance.

Через це дедалі більше шанувальників Destiny заходять на YouTube, щоб послухати Hope For The Future. Судячи з останніх коментарів, багатьом трек сподобався. І так, через 10 років дедалі більше людей дізнаються про причетність до Destiny колишнього учасника The Beatles, про створення Music of the Spheres та про неперевершену спільну роботу Маккартні, О’Доннелла та Сальваторі.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

неймовірна музика
прекрасна стаття
дякую за переклад
з нетерпінням чекаю музики сфер з 2015

грав у Destiny 2 в 20-му, майже рік. Навіть думав купити останню dls, не склалося.

Підписатись на коментарі