Чудові ігри 2024 року, які ви дарма пропустили. Редакторський топ
Привіт, спільното. Останніми роками все частіше можна почути думки про стагнацію в ААА-секторі геймдеву. Мовляв, ігор виходить мало, всюди однакові, тисячу разів пережовані механіки, а експериментувати компанії бояться. При цьому витрати на розробку постійно ростуть. Я й сам люблю поскаржитися на проблеми сучасних блокбастерів в бесідах з друзями.
Проте я ніколи не підтримував ідею, що через кризу в ААА на індустрію чекає апокаліпсис. Адже за межами блокбастерів існують сотні прекрасних ігор. Я переконуюсь в цьому щороку, коли досліджую інді-сцену та релізи від невеликих видавців. І мені завжди вдається знайти проєкти, які дають значно більше вражень, ніж 99% ААА-продуктів.
У
10. Banishers: Ghosts of New Eden — 12 лютого
Платформи: ПК, PS5, Xbox Series X, Series S
Розробник: DON’T NOD, Франція
Єдиний проєкт у списку, який входить в категорію АА і претендує на масштабність. Проте не згадати про Banishers я не міг. Гру нахабно проігнорували на The Game Awards та інших преміях, а на релізі вона загубилася серед інших новинок.
У проєкті розповідається історія Реда та Антеї — пари закоханих заклиначів, які знищують злих духів та допомагають привидам знайти шлях у потойбіччя. Вони відправилися на місію в Нью-Іден на прохання свого вчителя. Та ворог, який захопив місто, виявився надто сильним. Антея загинула у битві, а Реда врятувала загадкова відьма.
Проте героїня не покинула цей світ. Вона стала привидом, якого можна повернути до життя. Однак для цього необхідно поглинути велику кількість душ. Чи варто це робити, вирішувати тільки гравцеві. Banishers — один з небагатьох проєктів, які чудово демонструють сіру мораль виживання у важких умовах.
Кожен з додаткових квестів у грі реалізовано на рівні The Witcher 3. Це завжди прекрасно прописана історія, часто з неочікуваним фіналом, а головне — з моральними дилемами. Персонажі в Banishers демонструють людські чесноти та вади. Навіть їхні жахливі вчинки легко зрозуміти, бо у героїв є чітка мотивація. Саме тому у більшості випадків важко зробити вибір, чию душу поглинути, кого пробачити, а кому допомогти відійти в потойбіччя.
А як в грі прописані відносини Реда та Антеї! Таку демонстрацію любові, на яку тиснуть важкі випробування та непрості характери героїв, я не бачив у жодному проєкті. Протагоністам щиро хочеться співпереживати та вболівати за їхню долю.
До вдалих аспектів Banishers також можна віднести бойову систему з можливістю перемикання між Редом та Антеєю. Перший здійснює фізичні атаки та стріляє зі зброї, а друга володіє магічними навичками та пробиває броню привидів. За концепцією бойової системи найближчий орієнтир — це God of War. Є також головоломки, пов’язані з дослідженням місцевості та застосуванням місцевого аналога відьмачого чуття. Вони гарно розбавляють сутички.
Якщо ж згадувати мінуси, то локації у грі хоч у лінійні, але простору на них вистачає. Проте додаткові активності переважно нудні. Під час виконання завдань надто багато бектрекінгу, а ближче до фіналу битви вже набридають через велику тривалість проходження. Та ці мінуси повністю перекриваються сюжетом, антуражем та атмосферою Banishers.
9. Children of the Sun
Платформи: ПК
Розробник: Рене Ротер, Німеччина
Всі наступні проєкти в списку будуть або інді, або ж від невеликих видавництв. Почнемо з Children of the Sun, де головує цікава ігроладна концепція. В грі змішані жанри шутера та головоломки: стріляти доведеться, але з одним нюансом.
Проходження ділиться на рівні, і кожен з них розпочинається однаково. Головна героїня стоїть з гвинтівкою на заданій дистанції від цілей. Вона може переміщатися навколо локації, а от зменшувати відстань до ворогів не дозволяється.
Гравцеві видається одна куля, якою можна керувати. Після пострілу необхідно змінювати траєкторію польоту, щоб влучити у противника. Якщо вдалося досягнути цілі, дається обмежений час на повторне застосування. Тобто можна здійснити умовний постріл з позиції вбитого ворога. Таким чином необхідно усунути всіх недругів на рівні.
Фактично — це логістичний пазл, на який накладається висока динаміка польоту кулі та різні змінні. З часом зʼявляється можливість сповільнювати час, повністю змінювати траєкторію в повітрі, додаються нові типи ворогів з додатковим захистом тощо.
І розв’язувати ці задачки на прокладання маршруту пострілу надзвичайно цікаво. Тим паче що є доволі заплутані локації, де складно знаходити цілі або ж необхідно влучати в рухомі мішені. А в перервах між рівнями розвивається сюжет, в якому головна героїня мститься культу та його лідеру. Через заставки розкривається її мотивація та основа конфлікту.
8. Lorelei and the Laser Eyes — 16 травня
Платформи: ПК, PS4, PS5, Nintendo Switch
Розробник: Simogo, Швеція
Один з найкращих прикладів детективу в замкненому просторі. Всі події гри відбуваються у віддаленому готелі. Ексцентричний режисер запросив головну героїню стати учасницею його нового шоу. Та дуже швидко стає зрозуміло, що за постановкою приховано багато таємниць. А реальність — не така однозначна, як може здатися.
Я коли почав проходити Lorelei and the Laser Eyes, думав, що це буде мій особистий претендент на «гру року». Проєкт надзвичайно винахідливо побудований. Готель — це кубик Рубіка, наповнений найрізноманітнішими загадками. Багато з них вимагають застосовувати дедукцію, логічне мислення і запам’ятовувати деталі. Розробники одразу рекомендують проходити гру з блокнотом, тому що без нотаток тут справді не впоратися. Я списав три сторінки різними версіями розгадок.
Під час розв’язання головоломок доводиться використовувати латину, римські числа, грецький алфавіт, математику й багато іншого. А головне, що пазли чудово сплітаються між собою. Відповіді на декілька попередніх загадок дозволяють вирішити наступну. І так — до фіналу. На це накладається заплутаний сюжет, який постійно змушує сумніватися в тому, що відбувається на екрані.
Проте Lorelei and the Laser Eyes займає лише восьме місце. Ближче до середини гри виникають головоломки, де стає складно зрозуміти задум розробників. І натяки на розгадку або відсутні, або дуже туманні. А під кінець вже відчувається розтягнутість і бажання ускладнити ігролад заради ускладнення. Проєкт справді унікальний і авторський, він точно вартий уваги, але варто враховувати деякі прикрі нюанси.
7. Anger Foot — 11 липня
Платформи: ПК
Розробник: Free Lives
Як і у випадку з Children of the Sun, це проєкт від соло-розробника, виданий Devolver Digital. Коротко описати Anger Foot можна як рай для спідранерів. Гра переносить користувачів у сатиричний світ, де квітнуть злочинність, бідність та зубожіння. Головний герой — потужний хлоп, якого всі називають «Злою ногою».
Він дуже любить кросівки й зібрав велику колекцію. Та після придбання найбільш цінного екземпляра все взуття викрали. Протагоніст стає на шлях помсти, щоб знайти винних і повернути кроси. Структурно гра ділиться на рівні-лабіринти, в яких потрібно дійти до виходу крізь зграї ворогів.
Базове вміння головного героя — давати стусани ногами. Але можна також використовувати різноманітну зброю — від пістолета до важкого кулемета. Для цього необхідно знайти її на локації або забрати у ворога. Чим далі просуватиметься гравець, тим активніше буде застосовуватися вогнепал.
Противники переважно помирають після одного влучання. Серед них є також доволі креативні боси, бої з якими гарно поставлені. А полегшують проходження активні та пасивні навички. Під час проходження герой поступово відкриває кросівки, які й наділяють вміннями.
Anger Foot — це гра про високу динаміку, коли несешся вперед і швидко усуваєш всіх противників, щоб встановити новий рекорд. Тому що збоку цокає таймер, а якщо вкластися у заданий час, можна отримати додаткові нагороди. Цей спідрановий ігролад швидко вводить в стан потоку та максимальної сконцентрованості. Саме за це мені так сподобалася Anger Foot.
6. Paper Trail — 21 травня
Платформи: ПК, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Series S, Nintendo Switch, iOS, Android
Розробник: Newfangled Games, Велика Британія
Так, я люблю головоломки, тож не дивуйтеся, що в список рекомендацій потрапила ще одна. У Paper Trail дуже незвичайно реалізовані пазли. Весь ігровий простір у проєкті поділений на листи паперу. На ньому в ізометричному форматі намальовані локації, причому з двох сторін.
Гравець може згортати кожну з окремих частин по вертикалі, горизонталі та діагоналі, тягнучи за кутки. Завдяки цьому на екрані з’являється частина малюнку, який знаходиться на зворотній стороні. Таким способом необхідно шукати, як відкрити ворота, зʼєднати мости, дістати необхідний предмет тощо. Всі маніпуляції направлені на те, щоб прокласти шлях крізь локацію.
Механіка ніби й проста, але дуже винахідлива. Розробники вигадали багато комбінацій об’єктів, які розкидані на різних сторонах паперу. Щоб знайти їх, потрібно мати гарну уяву та пробувати різні варіанти. А ще процес дуже тактильний — за допомогою звуків та механік створюється відчуття, ніби оперуєш коміксом чи книгою.
Що ж до сюжету, то він тут є. Історія розповідає про головну героїню Пейдж, яка дуже бажала навчатися в університеті. Батьки не хотіли відпускати дівчину, тож вона втекла. На своєму шляху героїня багато рефлексує, згадує про минуле сімʼї, а також допомагає різним персонажам з їхніми негараздами.
5. Tactical Breach Wizards — 22 серпня
Платформи: ПК
Розробник: Suspicious Developments, Велика Британія
Фанатам покрокових тактик — обовʼязково до ознайомлення. Це точно одна з найоригінальніших ігор в жанрі за останні роки. Події Tactical Breach Wizards розгортаються в альтернативному майбутньому, де окремі люди народжуються з магічними здібностями. Одна з таких чаклунок має надпотужні навички управління часом. Вона обʼєдналася з найбільш небезпечною організацією найманців, щоб здійснити таємний задум.
Для протистояння з антагоністкою гравці очолять групу чаклунів-вигнанців. Герої повинні розгадати злочинні плани та завадити їм. Тут одразу потрібно сказати, що сюжет в Tactical Breach Wizards доволі масштабний. У проєкті багато діалогів та чудово розкриваються персонажі. Насиченість подіями теж висока — є змови, зради, політика, драма і рефлексія. А якщо ще й виділяти час на необов’язкові розмови та місії, то в історію можна провалитися на годин двадцять, якщо не більше.
Гарно пропрацьованій та обʼємній оповіді відповідає не менш прекрасний ігролад. Проходження ділиться на місії, кожна з яких включає від трьох до п’яти етапів. Вони завжди розгортаються в окремих кімнатах. Так, саме «кімнатах». Маленькі замкнуті локації — це одна з особливостей Tactical Breach Wizards. Ближче до фіналу масштаби місцями зростають, але більшість рівнів лишаються компактними.
В таких умовах розробники передбачили багато взаємодій з оточенням. Можна викидати противників з вікон, підривати бочки, штовхати на електричні панелі тощо. Більшість навичок персонажів якраз заточена на зміну позиції ворогів. Тобто вони відкидають, притягують, телепортують і решта в цьому дусі.
Взагалі за реалізацію навичок та їхнє поєднання розробників потрібно окремо похвалити. У персонажів дуже нетипові вміння, які складаються у цікаві комбінації. Наприклад, одна чаклунка вміє ставити портал, куди можна викидати противників. Інший — перетворюється на пса і кусає недруга, щоб той тимчасово почав стріляти у союзників. Плюс всі навички прокачуються, відкриваючи додаткові пасивні ефекти та незвичайні способи застосування.
Tactical Breach Wizards включає неймовірний простір для фантазії й дає велику свободу дій в компактних локаціях. Гра навіть заохочує перевіряти свої плани на практиці, а потім відмотувати час назад за допомогою спеціальної функції. За тактичним різноманіттям вона знаходиться в одному ряду з Into the Breach, а це точно найбільша похвала для тактичного проєкту.
4. Duck Detective: The Secret Salami — 23 травня
Платформи: ПК, Xbox Series X, Series S, Nintendo Switch
Розробник: Happy Broccoli Games, Німеччина
Існують релізи формату «на вечір». Тобто за дві-три години можна спокійно пройти проєкт. І буває, що серед таких ігор трапляються справжні скарби, які за короткий період проходження дарують більше емоцій, ніж
Це комедійний детектив з антропоморфними тваринами в ролі персонажів. Головний герой — приватний слідчий-качур, в якого не дуже добре йдуть справи. Дружина пішла, а грошей не вистачає через любов до споживання хліба. Причому в прямому сенсі хліба. Це місцевий заборонений плід для качурів.
Одного дня протагоніст отримує замовлення: розслідувати викрадення салямі в офісі фірми, яка займається перевезеннями. Коштів якраз вистачило на поїздку до місця злочину, тож детектив хапається за цю можливість. Проте він швидко зʼясовує, що йдеться на про дрібне хуліганство. За викраденням салямі стоїть дещо більше.
Сюжет створює невеличку інтригу, та це не головна його принада. Історія наповнена сатирою та влучними жартами про поведінку, звички та характери персонажів. Герої тут максимально гіпертрофовані та карикатурні, але водночас — самобутні та експресивні. Вони запамʼятовуються одразу після знайомства.
Ігролад теж надзвичайно приємний. В його основі лежить пошук зачіпок та доказів. Для цього необхідно досліджувати оточення, спілкуватися з персонажами та розглядати їх. Вивчення співрозмовників частково взято з серії Sherlock Holmes від української Frogwares. А щоб зробити висновок, гравцеві потрібно заповнити бланк правильними словами, які поступово накопичуються із зачіпок. Тут гра робить реверанс в сторону The Case of the Golden Idol. Таке поєднання механік вийшло дуже вдалим.
3. Felvidek — 29 березня
Платформи: ПК
Розробник: Юзеф Павелко і Владо Ганай, Словаччина
Черговий доказ, що на RPG Maker можна створювати надзвичайно цікаві ігри. Головне — вдала ідея. У Felvidek демонструється альтернативне XV століття, а всі події відбуваються в однойменному словацькому регіоні. Головний герой — лицар-алкоголік Павол, від якого пішла дружина. Щоб якось відтягнути протагоніста від пляшки, правитель регіону відправив його зʼясувати обставини вибуху на руїнах неподалік.
З цього моменту історія починає закручуватися у божевільний вихор подій. Тут є і таємний культ, і повстанці-гусити, і османи, і зрада ледь не на кожному кроці. Паволу доведеться рятувати регіон від численних ворогів, хоча він просто хотів тихенько запивати своє горе. Гумор та інтрига — ключові риси оповіді.
Сюди також додаються характерні персонажі зі своїми химерами в голові. А зверху нагромаджується місцевий говір, притаманний словакам в епоху Середньовіччя. Коктейль надзвичайно свіжий та оригінальний, аби лиш вистачило знань англійської, щоб з ним ознайомитися.
З ігроладом все простіше, хоч і зовсім непогано. Фактично Felvidek — це ізометрична RPG з покроковими битвами. Подорожуємо декількома локаціями, спілкуємося з персонажами, досліджуємо місцевість, збираємо екіпіровку та бʼємося проти ворогів. Журналу квестів немає, тож потрібно запамʼятовувати інформацію та підказки від NPC. Це додає дрібку складності в ігровий процес.
Битви реалізовано у звичному форматі. У Павола та його соратників є активні вміння. Їхня сила залежить напряму від спорядження, як і параметри здоровʼя та мани. Спочатку ходить користувач і завдає ударів по противниках, які вишикувані в ряд навпроти. Далі — вороги. В битвах велика роль приділяється ефектам контролю опонентів та відновленню запасу життя. Попри відносну простоту, чимало боїв кидають виклик тактичним навичкам. Доводиться планувати дії наперед та застосовувати розхідні матеріали.
2. Thank Goodness You’re Here! — 1 серпня
Платформи: ПК, PS4, PS5, Nintendo Switch
Розробник: Coal Supper, Велика Британія
А ось ця пригодницька гра повністю побудована на гуморові. Причому специфічному, британському гуморові з добрячою порцією іронії. Жарти в грі доволі сміливі й не бояться висміювати проблеми та стереотипи. Вже за це Thank Goodness You’re Here! варто похвалити, адже такий підхід дуже рідко зустрічається в наш час.
Проєкт створює комедійні ситуації, в яких показані діти, що не бажають виходити на вулицю, типові жителі британського передмістя з набором дивацтв, бюрократи з любовʼю до правил, хитрі торговці, готові продавати чужі речі тощо. Гумор прекрасно транслюється через візуальну компоненту та діалоги.
Все це демонструється впродовж шляху головного героя. Він — звичайний торговець, якого відправили в Барнсворт на зустріч з мером. Проте на рецепції сказали, що міський голова поки зайнятий. Тож гравцеві пропонується прогулятися вулицями поселення. Там головний герой порине в хаос безглуздих проблем перехожих, які вони прохатимуть розвʼязати. І кожен промовлятиме: «Слава Богу, ти тут». Власне, звідси й назва гри. Безпорадність людей перед обличчям простих труднощів — теж одна з тем для висміювання.
При цьому ігролад виконано дуже просто. Герой може лиш стрибати та давати стусани. Майже все проходження зводиться до взаємодії з предметами певним чином. Однак різноманіття та комедійність ситуацій не дають навіть часу подумати, ніби ігровому процесу чогось не вистачає. Тим паче що інколи все дійство розбавляють мініігри. За чотири години проходження Thank Goodness You’re Here! ніскілечки не набридає й лишає посмак прекрасного авторського проєкту.
1. Neva — 15 жовтня
Платформи: ПК, PS5, Xbox Series X, Series S, Nintendo Switch
Розробник: Nomada Studio, Іспанія
Пройшовши майже 500 ігор і спробувавши ще десь вдвічі більше, я вже не чекаю, що якийсь проєкт зможе викликати у мене бурхливі емоції. Тим паче що з емпатією не все добре. Тож коли така новинка зʼявляється, вона завжди лишає глибокий слід всередині мене. І Neva — це якраз той випадок. У фіналі я ледь стримувався, щоб не сидіти в сльозах і соплях.
Історія дійсно пробирає до кісточок. Особливо це стосуватиметься тих, хто пізнав любов, справжню дружбу та відчуття відповідальності за близьких. Фактично оповідь дуже проста — головна героїня Альба вирушає в подорож з молодою вовчицею Невою, щоб врятувати світ від зла, яке розповсюджується й руйнує все живе. Разом вони пройдуть через складні випробування й декілька разів опиняться на межі загибелі.
Гра без будь-яких слів вибудовує тісний звʼязок між напарницями. Сидячи перед екраном, дуже швидко починаєш турбуватися за долю героїнь і разом з ними проживати всі незгоди та приємні моменти. А поступове зростання Неви викликає теплий вогник всередині. Вся історія в грі — це алюзія на життєвий цикл. Вона подана через неймовірну стилістику пастельних кольорів, яка зачаровує з першого ж кадру.
І хоча ігролад в новинці від Nomada Studio не на першому місці, його теж прокачали у порівнянні з GRIS — попереднім релізом команди. Платформинг та просторові головоломки тепер складають тільки половину проходження. Їх доповнюють повноцінні битви з ударами, перекидами та наказами атакувати для Неви. А ще трапляються динамічні моменти, коли потрібно швидко долати перешкоди або втікати від потужного ворога. Такі сегменти проходяться на одному подиху й викликають відверте захоплення.
P. S. В кінці року я почав проходити Nine Sols — екшен-метроїдванію від тайванської студії Red Candle Games. Проєкт заворожує своїм унікальним антуражем, пропрацьованим лором та відполірованою бойовою системою. Не дарма гру називають «Sekiro у 2D» — асоціація виникає дуже швидко. Боси в проєкті доволі складні та винахідливі, а персонажі швидко привʼязують до себе. Я певен, якби встиг завершити проходження, то Nine Sols була б на перших місцях.
18 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів