«Війна це те, до чого не можна підготуватися — ні морально, ні фізично». Огляд фільму War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 про створення гри під час війни
Чим ближче дата релізу S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — тим більше цікавого контенту про гру та її розробників з’являється в мережі. Так, в останній день вересня команда GSC Game World опублікувала добірку атмосферних пісень «Смуток Прип’яті», а сьогодні вийшов документальний фільм War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2. Стрічка розповідає про створення другої частини шутеру під час повномасштабного вторгнення росії в Україну.
Мені вдалося подивитися її до релізу і я спробую поділитися своїми враженнями. Про спини легенд, на яких стоять творці другої частини, прибульців, плин історії та моторошні відчуття від першої повітряної тривоги — читайте нижче.
«Гра, за якою українців почали вирізняти у світі»
Починається фільм особистою історією одного з розробників про Чорнобильську зону відчуження та подорожі до неї. З самого початку документалки в сценах про сетинг гри завжди присутній привид однієї з найстрашніших техногенних катастроф XX століття. І майже щоразу автори проводять чітку паралель між аварією на ЧАЕС та вторгненням російських військ в Україну наприкінці зими 2022 року.
Зазначу, що таке порівняння — одне з найкращих рішень команди, яка працювала над War Game. Вони взяли трагедію, в жахах якої світ немає сумнівів, і вписали в кордони її наслідків нашу велику війну. Така аналогія гарно спрацює на ту частину західної аудиторії, яка все ще вагається у своїх оцінках. Це підводить мене до першого висновку: документальна стрічка орієнтується більше на закордонного гравця. Можливо, саме тому перша третина фільму зосереджена на історії створення першої частини та деяких політичних процесах, які в той час охопили Україну.
«Ми стоїмо на спинах легенд, які створили перший „Сталкер“. Нам не вибачать, якщо ми зробимо його (продовження — примітка редакції) меншим, ніж великим», — каже один з творців гри Максим.
Інший розробник, Олексій, додає, що S.T.A.L.K.E.R — «гра, за якою українців почали вирізняти у світі». З цією тезою в розповідь вривається тема ідентифікації українців після розвалу СРСР та історія заснування GSC Game World. Перші рішення, вибір назви, ентузіазм Сергія Григоровича. Все це складається в пазл, на якому мав бути... шутер про прибульців та племена Мая. Тільки після екскурсії команди в зону відчуження з’явилася ідея перенести події гри на українську землю. Та навіть тоді в цьому були сумніви. Як пояснює один з працівників GSC Game World, «кров від Чорнобильської катастрофи була ще тепла».
Разом з цим документальний фільм розповідає про все те, що існує навколо гри — хто такі справжні сталкери, чого вони хочуть, які речі їх приваблюють в цьому полі забутих історій, що за емоції вони отримують від музею закарбованого часу. З цим на екрані з’являються кілька кадрів і не одразу можна зрозуміти, це реальні фотографії чи скриншоти з гри.
Початок війни та бажання працювати, щоб не зійти з розуму
На 24 хвилині історія підбирається до другої частини. На дворі
«Війна це те, до чого не можна підготуватися. Ні морально, ні фізично», — зазначає один з розробників.
Помітна частина історії присвячена тому, як студія готується до невідворотних подій. Наприклад, ще у січні команда замовила автобуси для евакуації, які цілодобово чергували під офісом. Перед 24 лютим GSC Game World вирішила про всяк випадок з’їздити на захід країни, відпочити. З цим рішенням пов’язана ще одна надзвичайно потужна сцена — екран переповнюють емоції людей, коли вони збираються. Хтось сідає в автобус з надією скоро повернутися, чиясь інтуїція стурбовано волає, а хтось... забирає рюкзак і лишається в Києві. Рішення евакуюватися обрали 183 співробітники. Ще 139 кудись їхати відмовилися.
«Плин історії згущується навколо тебе. Це те, про що напишуть в підручниках. І це дуже неприємне відчуття»
Так описав початок повномасштабного вторгнення Олексій, про якого я вже згадував вище. Після цієї тези баланс наративних траєкторій без зупинки міняється. Чим глибше ми йдемо в історію War Game, тим менше уваги документальний фільм приділяє «Сталкеру» і тим більше фокусується на людях, на моторошних відчуттях від першої повітряної тривоги та небажанні залишати свою країну. Одразу після цього — вже інша палітра емоцій, яка знайома багатьом українцям. Лють, бажання працювати, щоб не зійти з розуму, волонтерство та вступ у Збройні сили.
«В мене був рюкзачок „Сталкер“, джинси та куртка зимова — от я так і пішов», — зазначає розробник Дмитро, який на початку вторгнення доєднався до ЗСУ.
Дорога до Gamescom 2023
Решта стрічки розповідає про роботу двох різних частин GSC Game World. Ті співробітники, що переїхали до Чехії, мали облаштуватися на новому місці. Для цього потрібно було зробити рекаст акторів, побудувати з нуля студію звукозапису, розв’язати проблеми з захопленням руху. Ті, хто лишився, мав продовжувати роботу, попри обстріли та постійний психологічний тиск. Однак всі розробники лишилися солідарні щодо позиції стосовно росії.
Компанія зупинила продажі S.T.A.L.K.E.R. в рф та скасувала російське озвучування. СЕО GSC Game World Євген Григорович додав, що російськомовний матеріал, який вони вже встигли записати — видалений. Звісно, на такий крок відреагував ворог. Розробники зазначають, що не проходить дня, щоб сервери студії не намагалися зламати. Згадують вони і витік контенту, що стався минулого року. Втім, такий стан речей нікого не зупинив.
Фінальним акордом War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 є конференція Gamescom 2023, до якої готуються розробники. На хвилинку в кадр заглядає Філ Спенсер, менеджери та продюсери контролюють роботу команди, величезна черга з фанатів виховано очікує своєї черги. Розробники та гравці не сумніваються, що сиквел культового шутеру добереться до свого релізу.
Закінчується документальна стрічка пафосно — в кадрі майорить подертий прапор України. Поступово екран остаточно темніє, і ти лишаєшся наодинці. Приголомшений, задоволений, але трошки розгублений. Приголомшений через купу емоцій, які вдалося передати творцям War Game. Задоволений загальним настроєм, завзятістю та відданістю команди GSC Game World своїй справі.
Розгублений через деякі нюанси, що заважають розчинитися в цій без сумніву гарній історії повністю. Наприклад, в титрах спікерів лише імена і ніяких прізвищ. Такий крок зрозумілий, однак ніби трошки нівелює той персональний досвід, яким діляться ці люди. З іншого боку, стрічка зовсім не розповідає про складну ситуацію з електроенергією в Україні та і загалом не торкається подій після літа
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів