Семінар «Gamedev освіта в Україні». Як ми знов зібралися у Кропивницькому після перерви у 5 років
За 10 років проведення Global Game Jam в Україні ми змогли побудувати активну спільноту, яка складається зі студентів, освітян та професіоналів ігробудування. Оскільки цей загальносвітовий захід охопив на понад 15 міст нашої країни, ми до карантину мали традицію — влаштовувати фізичні збори на центральній локації GGJ у Кропивницькому та демонструвати свої ігри вживу. Також на таких зборах ми оголошували результати Всеукраїнського конкурсу ігор та роздавали переможцям білети на ігробудівні конференції.
З 2020 року такі збори перейшли у формат Всеукраїнських презентацій ігор, які проводимо у дискорді Ігровари зі стрімом на канал GGJUA в Youtube. Але, як показали карантин та повномасштабне вторгнення, просте людське спілкування не через екран — назвичайно цінна річ. І ми вирішили, що готові відновити такий формат і знов запросити до Кропивницького, до Економіко-технологічного інституту імені Роберта Ельворті, учасників та координаторів Global Game Jam Ukraine.
Оскільки переможці GGJUA та Ctrl+Alt+Disinfo на той час вже були визначені, то ми вирішили цю зустріч провести у формі науково-практичного семінару із круглим столом щодо питань Gamedev освіти, виставкою ігор (не обов’язково зроблених на джемі) та конкурсом ігрових пітчів.
До нас приїхали гості з Одеси, Львову, Харкова, Києва та Шостки. Це Одеський національний технологічний університет, Національний університет «Львівська Політехніка», Харківський національний університет радіоелектроніки, Київський національний університет будівництва та архітектури, Octanta Studios, The Abyss Brain, Refold. У місті, окрім освітян нашого ЕТІ, гостей зустріли представники ІТ-компаній ONIX, Banda Pixels та школи програмування Ш++.
Учасники з Заграви (Рівне), Університету міста Хевде (Швеція) та Европейського гуманітарного університету (Польща) попросили про можливість взяти участь у круглому столі онлайн. Ми все налаштували, проте, повітряна тривога внесла свої корективи: круглий стіл провели у бомбосховищі інституту Ельворті, а наші шведські колеги надіслали вітальне відео. У ньому йдеться про проект розбудови українського gamedev-екосистеми, керуючись шведською моделлю.
ЕТІ вже давно співпрацює з Університетом Хевде, цього року шість наших делегаток за програмою Erasmus+ брали участь у міжнародному гейм-джемі у Швеції, також ми залучаємо шведських колег до суддівства наших джемів та роботи у редколегії наукової конференції з гейм-джемів ICGJ. Так що можна сподіватися на розширення цього співробітництва.
На круглому столі Дарія Цалікова з Octanta Studio представила партнерську програму для освітніх закладів, у рамках якої кожен студент може безкоштовно отримати повну ліцензійну версію Unity асету Automatic Tutorial Maker. Також ми обговорили перспективи українських наукових конференції та публікацій щодо розробки ігор. Адже багато років існують міжнародні конференції, такі як ICGJ, DiGRA, FDG, їхні матеріали індексуються у Scopus та Web of Science.
В Україні вже кілька років поспіль проводиться конференція молодих вчених, аспірантів і студентів «Комп’ютерні ігри і мультимедіа, як інноваційний підхід до комунікації» на базі ОНТУ. І міжнародна ICGJ, що міняє місце проведення з року в рік, у 2023 році мала своїм базовим освітнім закладом ЕТІ. З огляду на те, що геймдев у Європі та світі є предметом як практичних напрацювань, так і освітнього та наукового пошуку, нам в Україні також варто розвивати цей напрям на всіх рівнях.
Після відбою тривоги ми змогли повернутися до аудиторії кросплатформеної розробки ігор нашого інституту. На виставку могли заздалегідь подати свої ігри всі бажаючі, хто розробляє їх професійно, як хобі чи в рамках навчання.
Гості підходили до комп’ютерів, щоб пограти у ігри, а також могли одягнути окуляри віртуальної реальності та поїздити на мотоциклі. Так презентувати проект студентів Харківського національного університету радіоелектроніки. Завдяки фотореалістичним ефектам відбувається повне занурення гравця у процес. До речі, ХНУРЕ проводить і Кубок України з програмування, cup.org.ua — рекомендуємо долучитися та розім’яти мізки!
Після перерви на піцу пройшов конкурс ігрових пітчів — коротких

Призами від Global Game Jam Ukraine, Banda Pixels та Львівської Політехніки були відмічені ігри:
From the Abyss у жанрі сурвайвал хоррор. Джерелом натхнення для гри були сюжети Говарда Лавкрафта, а час дії — кінець
Гру розробляли студенти 3 курсу ЕТІ Роман Прокопенко та Ростислав Волощук у рамках курсів «Unity» та 3D-моделювання. Якість виконання демонструє гарну взаємодію між програмістом та 3D-моделером
Anti-Disinformer — колекційна карткова гра на тему боротьби з дезінформацією. Гравцю демонструються ситуації, які потребують комбінації різних методів встановлення правди: перевірки фактів, пошуку першоджерел, визначення втручання ШІ. Таким чином гравець дізнається про методи, що дозволяють розвінчувати фейки, і буде використовувати їх і у реальних життєвих ситуаціях.
Гру презентував студент Одеського національного технологічного університету Максим Лисогурський, розробляв її у команді з Катериною Левчук на проекті United with Ukraine Game Jam. Даний проект за фінансування Держдепартамента США був направлений на створенні ігор, що виховують цифрову грамотність. І на конкурсі Ctrl+Alt+Disinfo гра потрапила у ТОП20 зі 130 учасників та продовжує розвиватися.
Sound Swap — гра про продавця з магазину музики. До вас приходять покупці, які описують свої музичні смаки, і вам потрібно визначити, який з наявних аудіозаписів їх найкраще підійде.
Гру презентувала Софія Козлова, студентка 2 курсу ЕТІ. Вона розробляла цю гру у команді зі студентами з Німеччини, Фінляндії та Норвегії під час своєї поїздки до Швеції цієї весни. Поїздка проходила за програмою Erasmus+ у рамках співробітництва ЕТІ з Університетом м. Хевде. Студентам тоді запропонували зробити гру на тему «Listen» (Слухай) і гра про музику та про вміння вислуховувати клієнтів народилася завдяки цій темі
Labyrinth of Truth — гравець працює у агенції, яка перевіряє інформацію на правдивість. Для того, щоб викрити фейки у повідомленнях у соцмережах гравцю потрібно використати свій інтелект та методи верифікації інформації. Студенти 2 курсу ЕТІ Олексардр Ярифа та Діана Суха розробили цю гру протягом гейм-джему United with Ukraine Game Jam у лютому цього року.
No Map, No Treasure — комп’ютерна гра, у якій четверо гравців грають у настільну гру про пригоди піратів. Гравці кидають кубик, рухають фішки, виконують дії, вказані на картках. Джерелом натхнення стала серія «Губки Боба», де герою грали у подібну гру.
Команда студентів
Ultimate Tic-Tac-Toe 3D — хрестики-нулики, граючи у які можна пограти у хрестики-нулики :) У цій грі кожна комірка поля є маленьким полем всім відомої гри. Таким чином, щоб поставити свій символ на клітинці великого поля, гравцю потрібно виграти гру на маленькому полі. А це не так просто, як здається, адже поле для наступного ходу гравця визначається координатами попереднього ходу його суперника.
Перетворення кожної комірки поля на окреме ігрове поле додає грі стратегічної глибини. Тому для реалізації ігрової механіки, штучного інтелекту та захопливої 3D-графіки знадобилася команда з 4 студентів 3 курсу ЕТІ. Ведучий розробник — Володимир Карчевський, який паралельно з навчанням працює у компанії ONIX. Тривимірну графіку готував Владислав Денисенко, а допомагали з окремими задачами Дмитро Мітькін та Андрій Орлов.
Bunny Game — мила гра про зайчика, який збирає морквинки на полі. Окрім морквинок йому можуть зустрітися також перешкоди та вороги. Але і заєць на буде беззахисним: якщо проявити спритність, можна вхопити бонус, що дає зброю чи броню.
Для студентки 2го курсу Кібернетичного фахового коледжу ЕТІ, Надії Суганяки, це — перша гра. І отриманий досвід Надія буде використовувати для розвитку поточного та створення нових проектів.
Також варто відзначити проекти:
Veritas — у розробці цього проекту про боротьбу з дезинформацією студент 1 курсу ЕТІ Дмитро Панов взяв участь як звуковий дизайнер. Усе, що гравці чули в грі — це повністю авторська робота Дмитра. Жоден звук не був узятий зі стоків чи безкоштовних бібліотек. Він записував, редагував і збирав усе вручну — спеціально для цієї гри
My Amigo — історію з розгалуженим сюжетом, у якій показується важливість вирізняти правду та дезинформацію у онлайн контактах зробила на Global Game Jam 2025 Софія Козлова, студентка 2го курсу ЕТІ
Broken Plane — студент 3го курсу ЕТ Ігор Войдюк на Unity реалізував закони аеродинаміки та керування літаком. За сюжетом гри на літаку поломка двигуна, він димить, і щоб продовжувати політ гравцю треба збирати гаєчні ключі, що висять у повітрі. Маючи теплі ностальгічні почуття до пікселізованих комп’ютерних ігор минулих років, Ігор застосував аналогічний графічний ефект і у своєму проекті
Primitive Tennis — гра в теніс проти штучного інтелекту. У цій грі можна налаштувати тривалість партії, систему ведення рахунку, і далі зосередитися на ігровому процесі. Грою займалася команда 3го курсу ЕТІ: Анастасія Литвин, Максим Зінін та сестри Каріна і Марина Власови. Анастасія найкраще знайома з процесами командної роботи над проектом, адже вона паралельно з навчанням працює у ІТ-компанії ОНІКС, а також пройшла курс розробки ігор у Швеції.
Ragdoll — варіант ігрової механіки, у якій гравець керує «регдолом» — куклою з тканини, реалізував на Unity студент 3го курсу ЕТІ Ігор Моргун. Найцікавішим для Ігоря було зробити рух кукли, що базується на чесному прорахунку фізики взаємодії її окремих елементів. Такий рух виглядає весело та може бути використований як складова частина інших проектів.
Радує, що наш захід отримав увагу преси. Відеосюжети зробили Суспільне, 5 Канал та ТТV, а також освітила подію нашу міська «Точка доступу».
Учасники отримали заряд натхнення та свіжих ідей. І вже планують зібратися на наступній великій фізичні зустрічі українських ігробудівників — 28 червня у Одесі на Games Gathering.
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів