Xbox Series X та PS5 рік по тому. Яких успіхів досягло нове покоління консолей в Україні та світі

Рік тому GameDev-індустрію сколихнуло доволі рідкісне якище — зміна покоління консолей. На ринок вийшли Xbox Series X та PlayStation 5 — новинки від Microsoft та Sony. Яким був старт, що пішло не за планом, скільки продали консолей, чому Xbox досі не зайшов на наш ринок та як PlayStation оцінює свої успіхи в Україні — про все це розповідаємо у нашому матеріалі.

В ігровій індустрії нове покоління консолей — це наче комета, яка з’являється раз на 7 років і змінює позиції гравців ринку. Одні розробники з полегшенням видихають, адже більше не треба витрачати ресурси на оптимізацію ігор під старе «залізо». Інші бачать нагоду укласти ексклюзивні контракти, щоб мати стабільне фінансування для своєї студії.

Однак цього разу зміна поколінь пішла не за планом і зависла у так званому кросгені, перехідному етапі між старими консолями та next generation. Але не забігатимемо наперед і подивимось, з чого все починалось.

Літаки, наповнені консолями, карколомні пограбування вантажівок доставки та перекупники

Щоб побачити успіхи нового покоління, треба подивитися, з чого воно починалося. А старт у Xbox Series X та PS5 був гучним.

У Sony сказали, що запуск PS5 був найбільшим в історії PlayStation. А голова Xbox Філ Спенсер повідомив, що за 24 години з моменту запуску було продано більше консолей у більшій кількості країн, ніж будь-коли раніше.

В Xbox була фора. Продажі Series X та молодшої моделі Series S стартували 10 листопада 2020 року у всьому світі. В Новій Зеландії на тлі гірського хребта Ремаркаблс Microsoft встановила гігантську плавучу платформу з екранами у вигляді Xbox Series X. Ще одну 12-метрову копію консолі розмістили в США у природному амфітеатрі Гордж у штаті Вашингтон.

Крім того, компанія влаштувала благодійну акцію, в межах якої актор і колишній реслер Двейн «Скеля» Джонсон надсилав консолі зі своїм автографом у дитячі лікарні. Символізм був у тому, що саме «Скеля» разом з Біллом Гейтсом презентували найперший Xbox у 2001 році.

Далі настала черга Sony. Запуск PlayStation 5 проходив у два етапи: 12 листопада в США, Японії та ще низці країн, а 19 листопада по всьому світу, зокрема й в Україні. Старт продажів PS5 також не обійшовся без велетенських екранів, але були й більш екстравагантні маркетингові прийоми.

У Лондоні компанія на 48 годин офіційно перейменувала чотири станції підземки на честь ексклюзивних ігор PlayStation. Наприклад, West Ham назвали Horizon Forbidden West Ham, а станція Lancaster Gate отримала назву Ratchet & Clankaster Gate.

А потім почалася масова істерія. Щоб якось задовольнити попит, Sony забронювала 60 рейсів Delta 747 для перевезення PS5 в США. Це коштувало компанії дорого, але зекономило час доставки. Однак і цього було замало. Консолі розбирали так швидко, що оформити замовлення було майже неможливо. Наприклад, британець Стівен Гілл 13 годин поспіль оновлював сторінку магазину, використовуючи вісім різних гаджетів, щоб замовити PS5 своєму сину. Раніше він це саме робив, щоб отримати Xbox Series X. В обох випадках йому вдалося купити консолі. Але не всім так пощастило.

Справжньою проблемою нового покоління стали перекупники. Вони писали ботів, які оформлювали замовлення на сайті швидше за людину, а потім продавали приставки вдвічі дорожче на eBay чи інших майданчиках. Були й такі, хто продавав лише фото консолі за вдвічі більшу ціну, ніж коштувала новинка.

Боролися з ними різними методами. В Японії продавці у магазинах на коробках з PS5 писали ім’я покупця. Ідея була в тому, що у разі, якщо він виявиться перекупником, всі знатимуть, як його звати. В Індії покупці масово кидали скарги на оголошення з продажу консолей на вторинному ринку. В Україні для боротьби з перекупниками почали діяти їхніми ж методами. Програміст Юрій Мамурко написав власного телеграм-бота. Той мав відстежувати статус консолей на сайтах, де їх продають за офіційними цінами, і повідомляти, коли товар з’являється.

Щоправда, всі ці методи були дієвими далеко не завжди. Згодом небачений попит на консолі нового покоління почав тільки зростати, і до справи приєдналися грабіжники. У Франції вони домовлялися про купівлю консолі з рук, призначали зустріч із продавцем у безлюдних місцях, а потім, погрожуючи зброєю, відбирали товар. А у Британії взагалі був неймовірний випадок, коли банді злочинців вдалося викрасти консолі прямо з вантажівки доставки, що рухалася дорогою.

Усі ці фактори в купі з дефіцитом напівпровідників серйозно вплинули на загальні цифри продажів і загальмували перехід на нове покоління.

Хто постраждав від повільної зміни поколінь, а хто виграв

Через те, що сьогодні старе покоління й досі актуальне GameDev-студіям доводиться витрачати додаткові ресурси для розробки та оптимізації ігор під так званий пастген. Одним компаніям треба наймати аутсорс-команди для своєчасного випуску гри на всіх платформах, іншим залучати більше своїх студій на один проєкт, як це було з Ubisoft та Far Cry 6.

Ті, хто робив ставку суто на некстген, сильно ризикували. Так, наприклад, було з грою Godfall. Розробники з Counterplay Games акцентували на тому, що це перша готова гра для PS5. На релізі проєкт отримав розгромні відгуки як від преси, так і від гравців. З такими рецензіями диски з грою, навіть з великими знижками продавалася вкрай погано. Тому вже влітку 2021-го студія позбулась пафосних рекламних слоганів про некстген і анонсувала вихід Godfall на PS4.

Ще гірша ситуація була у творців Halo Infinite. Цей шутер від студії 343 Industries мав стати стартовим консольним ексклюзивом Xbox Series X/S. Кадри з Майстером Чіфом, головним героєм гри, красувалися на коробках з приставками нового покоління. Та проблема була у стратегії Microsoft, яка полягає в тому, що кожен їхній ексклюзивний реліз має бути доступний за передплатою Game Pass не лише на новому, а й на попередньому поколінні. Розробники банально не встигали зробити так, щоб гра мала гарний вигляд і добре працювала як на Series X/S, так і на Xbox One та One X. Після демонстрації геймплею, де були проблеми з освітленням, текстурами та тінями, гравці розкритикували проєкт. І Halo Infinite так і не вийшов на старті нового покоління. Його реліз відбудеться лише у грудні цього року.

Старе покоління завдало удару і по Sony. Японський платформотримач всю маркетингову кампанію наголошував, що нові ексклюзиви PlayStation розроблятимуть з урахуванням можливостей PS5. Однак корпорація опинилася в цікавій ситуації. З одного боку, у неї новий пристрій, який вийшов на ринок в умовах неймовірного дефіциту, а з іншого — 116,6 мільйона володарів PS4. В таких умовах неможливо спрогнозувати, як швидко кількість користувачів нового покоління буде наздоганяти старе, а залишати такий ласий шматок аудиторії без ігор нерозумно. Тож на кожній новій конференції компанія була змушена пересувати релізи флагманських проєктів на пізніший термін і наголошувати, що вони вийдуть також на PS4. Це сталося з God of War: Ragnarok, Gran Turismo 7 та Horizon Forbidden West.

Але були GameDev-компанії, які у перехідний період лише виграли. Річ у тім, що з кожною зміною поколінь платформотримачі витрачають величезні ресурси, щоб укріпити свої позиції в індустрії.

Microsoft перед запуском Xbox Series X/S купила цілу корпорацію ZeniMax, що володіє видавництвом Bethesda, в активі якої такі ігри, як Fallout, The Elder Scrolls, Doom, Wolfenstein, Dishonored, Prey тощо. Сума угоди становила $7,5 мільярда.

Також компанія почала укладати угоди про тимчасову ексклюзивність зі сторонніми студіями. Однією з таких стала українська GSC Game World. Її гра S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl щонайменше три місяці після релізу буде доступна лише на ПК та консолях Xbox. За такі умови GSC Game World отримала від Xbox гроші. Щоправда, конкретні суми ніхто не розкриває.

Sony тим часом за цей рік придбала чотири GameDev-компанії. Студію з Остіна Bluepoint Games, яка створила ремейк Demon’s Souls, фінську Housemarque (розробники Returnal), британську Firesprite та нідерландську Nixxes, яка займатиметься портуванням ігор PlayStation на ПК.

Усі куплені студії, включно з цілим видавництвом Bethesda, отримали тверде фінансове підґрунтя. Нагадаємо, що перед угодою з Microsoft у Bethesda було чимало провальних релізів, які похитнули стабільність видавництва.

Але навіть без гучних угод деяким компаніям вдається отримати вигоду від пильної уваги геймерів до нового покоління. Так, наприклад, студія Ember Lab, яка раніше створювала анімаційні ролики для реклами, вирішила випробувати сили в геймдеві. У вересні цього року вона випустила свою дебютну гру Kena: Bridge of Spirits, як консольний ексклюзив PlayStation, а у жовтні повідомила, що проєкт окупився. Тепер розробники планують свою наступну гру.

Та є ще одна компанія, на яку вплинув весь цей ажіотаж з новим поколінням. Мова про Netflix. Стрімінговий гігант відкрив GameDev-напрямок, а нещодавно запустив у своєму застосунку розділ з іграми, хоч вони поки і не доступні в Україні. Річ у тому, що Netflix — це одна з перших не GameDev-компаній, яка зрозуміла, яку гру насправді почали вести Microsoft та Sony у новому поколінні.

Нові консолі Xbox та PlayStation більше не б’ються між собою за геймерів. Вони оголосили війну всій індустрії розваг. На кону — увага користувачів. Це раніше іграми могли цікавитися лише гіки. А тепер кожен, у кого є смартфон — це потенціальний геймер. І познайомившись з мобільними іграми, набагато легше почати грати у консольні проєкти. Саме тому Microsoft вкладає великі гроші у сервіс Xbox Game Pass, який дуже нагадує Netflix, тільки замість серіалів там ігри. Зараз бібліотека Game Pass налічує кілька сотень тайтлів, які доступні користувачам за підпискою.

Sony своєю чергою активно екранізує свої франшизи. Лише у наступному році вийдуть Uncharted та The Last of Us — адаптації найгучніших хітів PlayStation. А далі, за чутками, серіал за мотивами Bloodborne. Все це стане гарною рекламою ігор компанії і допоможе залучити нову аудиторію. А для утримки старої японський платформотримач тільки за цей рік подарував користувачам 74 гри.

Єдине, чого компаніям ще не вдалося, продати якомога більше своїх консолей.

Скільки продали PS5 та Xbox Series X в Україні та світі

Попередня консоль Microsoft, Xbox One, в період з листопада 2013-го по листопад 2014-го розійшлася тиражем у 10 мільйонів пристроїв. Нині компанія не розкриває цифри, але, за даними аналітика Деніела Ахмада, станом на жовтень 2021 року було продано приблизно 8 мільйонів Xbox Series X/S.

Sony у своєму фінансовому звіті повідомила, що станом на 30 вересня продано 13,4 мільйона PS5. Це трохи більше за наклад PS4 у рік запуску.

І це вельми непогані результати, але вони і близько не задовільняють попит на ринку. Навіть через рік після початку продажів ви не зможете прийти у магазин і просто купити Xbox Series X та PS5. Доведеться залишати попереднє замовлення, а в Україні ще й оплачувати його одразу, інакше ваш запит магазин не розцінить як серйозний намір купити консоль.

«Ми продаємо консолі лише тим клієнтам, які правильно оформили заявку, і ретельно стежимо за тим, щоб усі девайси продавали дотримуючись черги. Також ми намагаємося відсікати перекупників, які іноді купують десятки сім-карт і на кожну з них роблять попереднє замовлення», — повідомили нам у пресслужбі Comfy.

У компанії також наголосили, що спостерігають тенденцію підвищення попиту на PS5 серед українців. Це нам підтвердили й у пресслужбі мережі «Фокстрот».

«Попит на PlayStation 5 не спадає навіть через рік після виходу новинки. І причин кілька: консолі п’ятої серії досі в дефіциті; наразі в дефіциті й консолі попереднього покоління; геймінг на ПК досі залишається значно дорожчим задоволенням, аніж на ігровій приставці», — зазначили у «Фокстрот».

Усі великі українські торговельні мережі отримують консолі PS5 від одного дистриб’ютора — ERC. У компанії нам не погодились назвати точну кількість пристроїв, привезених в Україну за цей рік. Але зазначили, що поставки PS5 в Україну більші за поставки PS4 у 2017 році — на момент, коли ERC почав офіційно завозити консолі в нашу державу.

Втім, зростання продажів нам підтвердили в українському пресофісі PlayStation. Щоправда, знову без точних цифр.

«Ми вже давно представлені на ринку та задоволені результатами. Додатково хотілося б відзначити ентузіазм, з яким гравці в Україні реагують на наші анонси та релізи. Ми дуже цінуємо такий підхід!

Безумовно, можна говорити про зростання продажів після кожної великої рекламної кампанії та кожного запуску нового продукту. Вихід PS5 посилив наші позиції в Україні», — повідомили у пресофісі PlayStation в Україні.

А як же Xbox? З Xbox ситуація в Україні інша. Консоль у нас офіційно не продають, тому дізнатися, скільки завезено за рік «сірих» Series X/S, складно.

Торік заступник міністра цифрової трансформації Олександр Борняков наголошував про попередні домовленості щодо запуску Xbox в Україні. Тоді він прогнозував, що компанія зайде на ринок до кінця року. Рік минув. Консолі Xbox і досі не представлені в Україні офіційно.

У Microsoft теж не прояснили ситуацію. Натомість на наш запит вони надіслали відповідь, яка слово в слово повторює те, що пресслужба компанії казала раніше іншим виданням.

«Ми розуміємо, що більше клієнтів у всьому світі хочуть насолоджуватися можливостями, які пропонує Xbox. Ми активно працюємо над розширенням на інші країни, включаючи Україну, але не маємо нічого нового оголосити сьогодні», — пресслужба Microsoft.

Ось ця промова свідчить про те, що Microsoft поки не цікаво виводити Xbox на український ринок — локальні запити передаються до загального відділу, звідки у відповідь надходить заздалегідь узгоджений шаблон.

На питання, чим саме не влаштовує Microsoft український ринок, компанія не відповіла.

У PlayStation, своєю чергою, повідомили, що не бачать жодних принципових мінусів ведення бізнесу в Україні.

«Компанія працює за єдиними стандартами в усіх країнах, зокрема й тут», — наголосили в українському пресофісі PlayStation.

Ще у лютому 2021-го компанія Nielsen проводила дослідження українських геймерів. Тоді 29% опитаних планували купити PS5, 7% хотіли придбати Xbox Series X/S, а 10% — обидві консолі. Шкода, але підсумки року нового покоління в Україні ми можемо підбити тільки з урахуванням однієї платформи, яка офіційно представлена в нашій державі.

За даними ритейлерів, на старті продажів перша партія PS5 в Україну налічувала 1500 пристроїв. А зараз, за непідтвердженими даними, у нашій країні продано понад 10 000 PlayStation 5. Це небагато. Для порівняння, в Японії вже реалізували мільйон консолей нового покоління від Sony. Однак у нашій країні простежується цікава динаміка попиту. Ось вже підтверджені цифри продажу дисків з іграми в Україні: у 2018 році було реалізовано 25 000 копій, а у 2020-му — 230 000. Продажі вирісли у 9,2 рази, і зростання триває. Тож можна припустити, що і з консолями ситуація покращується. Хоч цьому й досі заважають дефіцит і перекупники.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍НравитсяПонравилось6
В избранноеВ избранном0
LinkedIn

6 комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.
Из-за нехватки компонентов Sony выпустит меньше консолей PlayStation 5, чем планировала

www.overclockers.ua/...​rdware/2021-11-11/130410

Хтось може сказати, в середньому, скільки треба чекати зараз від моменту передзамовлення, до моменту отримання PS5?

Я робив на розетці передзамовлення в грудні, отримав консоль в жовтні. Наскількі відомо зараз дуже активно розсилаються передзамовлення, вже отримують ті хто робив передзамовлення влітку.

Гарний матеріал, хоча є декілька «але»:
1) Ігри Нетфлікс доступні в Україні
2) Не всюди треба передоплата за пс5, в розетці оплатив по факту отримання.

Я отримав ПС5 в грудні 2020, але з передзамовленням. А зараз дивлюсь немає можливості навіть передплатити. Думав взяти на подарунок, а дзуськи.

Ігри Нетфлікс доступні в Україні в Google Play, а не в самому застосунку стрімінгового сервісу, як було анонсовано нещодавно. А про передплату за консоль — ви праві. Однак ми вирішили наголосити про це, тому що у більшості торгівельних мереж саме такий принцип є більш дієвим для успішного оформленя попередніх замовлень

Подписаться на комментарии