Від перегонів на страусах до sci-fi пригод. Українські VR-розробники про свої проєкти та ситуацію на ринку

При виборі платформи для розробки гри девелопери мають відповісти на фундаментальні питання не тільки про цільову аудиторію (що мають бути власниками хедсету), а і про спроможність команди успішно провести комплексну оптимізацію усіх складових гри.

Ми мали нагоду поспілкуватись з VR розробниками, що демонстрували свої ігри на цьогорічному київському Games Gathering і вони відверто зазначили, що тяжкі часи загартовують шедеври. Детальніше про команди та ігри, що формують сучасну українську ігрову VR спільноту читайте у цьому матеріалі.

ByOwls та науково-фантастична VR пригода Whispers of the Void

ByOwls — це українська студія, що спеціалізується на розробці ігор для PC та VR, а також створенні інноваційних рішень у сфері віртуального продакшену та стримінгу.

Наш шлях в ігровій індустрії почався з розробки плагіна Virtual Plugin та мобільного застосунку Virtual App для рушія Unreal Engine. Ці інструменти є віртуальною камерою, яка використовується розробниками для створення ігрових синематиків і телеканалами для роботи над віртуальним виробництвом. Сьогодні наш додаток налічує понад 10 тисяч користувачів. Завдяки цьому нас знають як перших розробників цієї технології для мобільних застосунків, яка досі залишається конкурентоспроможною та використовується компаніями у всьому світі.

На сьогодні наш основний фокус — створення ігрових проєктів на рушії Unreal Engine 5. У нашому портфоліо вже є успішні проєкти, виконані «під ключ» для клієнтів. Один із них — мультиплеєрна VR-гра Rival Rides, яка зібрала понад 50 тисяч завантажень. Наразі ми також працюємо над мобільним проєктом на замовлення одного з видавців, анонс якого заплановано на найближчі місяці. Проєкт перебуває на фінальній стадії розробки.

Проте справжньою гордістю нашої команди є власний VR-проєкт — науково-фантастична пригодницька гра Whispers Of The Void. Демоверсію цього проєкту ми вже успішно презентували на фестивалі Games Gathering.

Ознайомитись з демо-версією можна на сторінці гри у Steam

Ми великі шанувальники наукової фантастики, тому з вибором жанру для нашого проєкту питань не виникло. Інші аспекти гри ми визначали, спираючись на власний досвід та ретельний аналіз ринку VR-ігор. Провівши початковий аналіз, ми помітили, що наразі користувачі зацікавлені у лінійних сюжетних іграх з тематичним сетингом і захопливою історією.

Це саме той формат, у який хочуть грати гравці. До того ж, наукова фантастика останнім часом набуває популярності у кіноіндустрії та масовій культурі, ніби переживаючи друге дихання. Ми вирішили, що зараз ідеальний момент для створення такого проєкту.

Говорячи про VR-ігри, варто згадати основний виклик для розробників — оптимізацію. Це надзвичайно критичний аспект, адже він впливає майже на всі складові розробки та накладає значні обмеження на ефекти, моделі, текстури, тіні та освітлення. Усе це потрібно адаптувати, щоб відповідати технічним вимогам. У результаті розробка VR-ігор — це постійний пошук нестандартних рішень і створення «обхідних шляхів», які дозволяють приховати спрощення візуальних елементів, щоб гравець не помітив різниці. Водночас мобільний процесор автономного VR-шолома має забезпечувати стабільні 72 кадри на секунду.

Це справжнє мистецтво — досягати балансу між технічними обмеженнями та якісним ігровим досвідом для користувачів.

Наразі ми працюємо над двома проєктами: мобільною грою «під ключ» на замовлення та власною VR-грою. Мобільний проєкт перебуває на фінальній стадії розробки та буде готовий до релізу вже за кілька місяців. Що стосується нашої VR-гри, її розробка триватиме ще щонайменше рік.

Стосовно участі у GG, то ми надзвичайно задоволені результатом. Нам вдалося не лише отримати цінні відгуки щодо продукту, але й організувати розіграш VR-шолома за донати для збору коштів на автомобіль. У результаті було зібрано 15 919 грн, які ми передали до фонду Razom for Ukraine.

VR-ринок стрімко розвивається, демонструючи щорічне зростання як у кількості, так і в якості продуктів, а аудиторія гравців збільшується у геометричній прогресії. Це мотивує розробників інвестувати більше ресурсів та зусиль у створення своїх проєктів, що водночас підвищує загальну якість ігрових продуктів.

Ми впевнені, що зможемо випустити VR-гру високої якості, яка не лише зацікавить гравців, але й підніме впізнаваність українських розробників на міжнародному рівні у цій перспективній ніші.

Dream Make та VR пазл адвентура Echoes of the Sun

Наша команда збиралася поступово з ростом проєкту. Чим амбітніше він ставав, тим більше друзів та знайомих захоплювалися ним і разом з тим з’являлося все більше потреб у спеціалістах. Таким чином наша команда розробки виросла до 8 спеціалістів, об’єднаних мріями та прагненнями.

Хтось має 8 років досвіду комерційної розробки за плечима, хтось присвятив усе життя музичним композиціям та саунд ефектам, хтось професійно займається 3D та 2D артом, є й ті хто тільки почав свій шлях у геймдеві. Всіх нас об’єднує непереборне бажання створювати нові світи та ділитися творчістю. Наш проєкт розробляється як для PC, так і для PC/VR. Таке рішення було результатом комбінації факторів:

  • Ринок VR ігор ще відносно молодий, тож там легше публікуватися
  • Якщо хочеться передати гравцям відчуття повного занурення в інший світ, на цей момент немає нічого краще за VR
  • Ще на початку розробки команда мала значну експертизу розробки для Meta Quest 2 тож вибір VR був цілком зрозумілим

І все ж, щоб зробити нашу гру більш доступною, ми також паралельно розробляємо версію для PC з підтримкою контролерів.

Це далеко не перший наш проєкт, адже ще з 2018 року ми почали створення невеликих прототипів на різну тематику. Все ж згодом ми зіткнулися з нашим найбільшим натхненням та найважчим випробуванням — повномасштабною війною в Україні.

Коли пройшли перші тяжкі місяці та адреналін почав спадати, було дуже багато людей, що під тиском болю, втрат та страждань, зневірилися, замкнулися в собі. Ми намагалися підтримувати одне одного, вірити що яке б горе не трапилося, життя все ще варте того, щоб його жити. Так і зародилася ідея гри Echoes of the Sun: про маленьку дівчинку, що втратила все за одну ніч у результаті катастрофи, та в міру подорожі відновлюватиме віру у світле майбутнє.

Додати гру у wishlist

Розробляти гру в часи війни звучить як самогубство, але ми віримо, що тяжкі часи загартовують шедеври. Основні проблеми були з різними годинами роботи, через відключення та обстріли, і з близько нульовим бюджетом. У таких екстремальних умовах ми переосмислили багато речей:

  • Прийшли до гнучкого процесу розробки у віддаленому форматі. Всі учасники команди самі обирали години на тижні коли їм було зручно працювати з короткими дзвінками для синхронізації.
  • Амбіційні спеціалісти часто краще ніж люди з великим досвідом, але без прагнень. Амбіції дуже сильно рухають уперед як експертність самих людей, так і розвиток проєкту, роблячи його все комплексніше та цікавіше.
  • Звичайно з обмеженням ресурсів доводиться обмежувати й проєкт. В ході розробки ми відмовилися від багатьох механік, історій та локацій, щоб довести проєкт до кінця. Як кажуть ідеальне — ворог хорошого. Як би болісно це не було.

Планів у нас дуже багато. Перш за все хочеться продовжити історію головної героїні та реалізувати більше цікавих механік у сиквелі, які на жаль були відкинуті при розробці:

  • відкрити другу половину загадкового острова;
  • дати можливість гравцям створювати та обмінюватися власними загадками;
  • створити більше інтерактивних елементів та інструментів маніпуляції з сонячними променями;
  • додати мультиплеєр, щоб вирішувати пазли разом.

Також у нас є кілька ідей на майбутні проєкти, деякі навіть в інших жанрах, як suirvival sandbox чи casual RTS, про які, маємо надію, ми ще якось розповімо детальніше.

Ми вдруге демонстрували нашу гру на GGC і все одно це унікальний та незабутній досвід! Ми отримали дуже багато фідбеку від спільноти, багато позитивних відгуків, рекомендацій від спеціалістів по оптимізації коду, налаштуванню освітлення, контролю рендерингом тощо. Це надзвичайно приємно та мотивує, після року активної розробки, показувати гру на публіку та отримувати таку кількість схвальних відгуків та рекомендацій!

Для тих хто був на конференції та зміг приділити нашому проєкту увагу — дуже дякуємо вам! І будьте певні, ми записати всі ваші рекомендації та вже активно працюємо над ними. Для решти читачів — не хвилюйтеся, ви також можете долучитися до процесу розробки через наші соціальні мережі.

Особливо хочеться відзначити розвиток ігрової спільноти. Навіть попри війну та тяжкі умови, ми побачили дуже багато амбітних команд, активно обмінювалися досвідом, допомагати одне одному, обговорювати варіанти партнерства. Попри думку загалу, український геймдев — це не тільки аусторс!

У нас дуже багато потенціалу створення власних продуктів — ігрових шедеврів для усього світу. S.T.A.L.K.E.R.2 тому яскравий приклад. Та й сама культура ігор в Україні зростає з кожним релізом. Ми дуже раді бути частиною цієї спільноти і будемо робити все можливе, щоб розвивати її.

Попри сумніви скептиків, за роки розвитку VR тільки набирає популярність. Пристрої стають все більш зручними та доступними для загалу, особливо з розвитком лінійки пристроїв Meta Quest 2/3/3s. VR платформи все більше наповнюються різноманітними цікавими проєктами на будь-який смак. На нашу думку, VR сьогодення — це ще один цікавий ігровий ринок, який уже отримав визнання та стрімко розвивається, місцями на рівні з портативними консолями.

Зріст VR став очевидним після значних покращень з Qualcom процесорами на базі ARM архітектури, що означає все більше обчислювальних потужностей та все якісніший рендеринг графіки з кожною новою моделлю з витримуванням енергоефективності.

Підсумовуючи, VR зараз — це самобутній ринок ігор, що може запропонувати унікальний досвід гравцям.

5Centov та VR шутер-перегони на страусах Camelbirds

Ми починали як невелика команда з 5 осіб. Зібралися робити ігри ще під час навчання в університетах, без досвіду та з бюджетом у 5 копійок (звідси й назва студії «5 кентів/5 центів»). Спочатку ми створювали прототипи та випускали мобільні ігри, щоб зібрати ресурси на великий проєкт, а потім почалася війна, і більшу частину команди розкидало по країні та за її межами.

Пройшло 1,5 року, і ось ми знову зібралися, але вже новим складом, більшою кількістю крутих спеціалістів і набутим комерційним досвідом. Чому саме VR? Все просто — ми з самого початку спеціалізувалися на прикольних і унікальних концептах (як би самовпевнено й пафосно це не звучало), і коли наш артдиректор Кирило запропонував зробити перегони на страусах, перше, що спало мені на думку — це VR.

Наразі розробка триває пів року і ми вже зробили більшу частину гри. При цьому кожен із нас зіткнувся з чимось новим у процесі. Складні рішення щодо управління страусом, об’єднання та баланс гравців у VR і на ПК, проблеми з тінями, «заплітання» рухів рук (після пиятики) тощо.

Додати гру у wishlist

Зараз ми плануємо завершити гру та випустити її наприкінці січня, а також займаємося плануванням більш масштабного проєкту. Можливо, зробимо колаборацію з іншою командою, яка теж представляється на конференції (тільки нікому не кажіть — ч-ч-ч-ч).

На конференції, як завжди, було круто, ми отримали багато цінного фідбеку, який вселяє впевненість у тому, що ми на правильному шляху. Ми зібрали багато дрібних і великих покращень, які позитивно вплинуть на ігровий досвід.

На жаль, на мій погляд, ринок VR перебуває у стагнації. Ми, як розробники, сильно залежимо від пристроїв, які зараз малодоступні й мають слабку продуктивність. Ціна пристроїв також не робить розробку вигідною. Можливо, наступні наші ігри матимуть класичний формат доти, доки не з’являться більш доступні пристрої для гравців.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному3
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

присутність українських розробників на VR ринку — це дуже круто

Підписатись на коментарі