Розвага для поціновувачів класичної фантастики та фанатів ігор старої школи. Огляд ремейку System Shock

У вівторок, 30 травня, виходить System Shock — ремейк пригодницького екшну 1994 року, над яким довгий час працювала американська компанія Nightdive Studios. Оригінал давно вважається не просто культовим, а основоположним елементом для низки ігор — «батько іmmersive sim», як часто називають System Shock, вплинув на Metal Gear Solid, Resident Evil, Half-Life, BioShock, Dishonored тощо. Ми встигли пограти у ремейк до релізу і ділимося враженнями від гри.

Дисклеймер

На жаль, автор огляду не грав в оригінальну гру та Enhanced Edition 2015 року, який був її м’якою адаптацією для сучасних платформ. Втім, готуючись до огляду я все ж подивився проходження класичної пригоди.

Сюжет: у космосі ніхто не почує ваших криків... окрім SHODAN

Гравець — хакер без імені, який на початку гри намагається отримати доступ до даних космічної станції Цитадель. Зазнавши невдачі, він опиняється перед головою корпорації TriOptimum, якій і належить станція. Той ставить протагоніста перед вибором: йти до в’язниці чи допомогти зламати SHODAN, штучний інтелект який керує усім на Цитаделі. Впоравшись з цим завданням з певних сюжетних причин хакер впадає у кому, а коли прикидається, то розуміє — SHODAN захопила керування станцією та ставить експерименти над персоналом, перетворюючи їх на химерних кіборгів та мутантів. Ба більше, усі автоматичні системи тепер ворожі, а сама станція загрожує Землі мутагенним апокаліпсисом. І в усьому цьому винуваті ви.

Саме в цей момент гравець заходить у всесвіт System Shock. Він одразу отримує зброю ближнього бою, засоби комунікації та аугументації для застосування різних речовин. Тепер йому потрібно продертися лабіринтами станції, вижити у найнебезпечніших її куточках та перешкодити планам SHODAN. Деталі того, що ж сталося та що тепер з цим робити, головний герой отримує збираючи аудіоповідомлення працівників станції та їх електронні листи.








Паралельно на зв’язок виходить сама SHODAN, яка у ремейку має голос акторки Террі Броузіс (вона озвучувала ШІ і в оригіналі). Злий комп’ютер зізнається, що нічого не знає про головного героя, але погрожує йому невідворотною смертю та страшними тортурами. Втім, це ні на що не впливає і відважний хакер обережно звільняє від ворожих елементів поверх за поверхом.

Сьогодні і сам сюжет System Shock, і його наративний дизайн можуть здатися трохи застарілими та навіть вторинними. Тут немає неігрових персонажів, з якими можна потеревенити; немає звичних багатьом діалогів між головним героєм та вцілілими, немає кат-сцен у сучасному розумінні цього терміна. Весь сюжет ми дізнаємося з записок та аудіофайлів.

З іншого боку — а як інакше може бути на космічній станції, яку захопив ворожий ШІ? Навколо ж тільки трупи та хижі витвори SHODAN. Це конструює герметичний та похмурий світ, який пробуджує спогади про класику наукової фантастики, на кшталт роману Артура Кларка «2001: Космічна Одіссея» та фільму «Вірус» 1999 року. Загалом Nightdive Studios змогли зберегти історію культової гри та вайб наукової фантастики минулого століття.

Ігролад: шутер, пазли та сутички у кіберпросторі

Цей самий настрій перекочував також в ігрову складову System Shock. З першого погляду це класичний шутер від першої особи: окрім залізної труби у гравця є пістолет, електричний бластер, дробовик, ЕМП автомат, гранати, міні тощо. Та чим довше знаходишся в грі, тим більше розумієш, що вона дещо масштабніше та складніше. Наприклад, дуже важливою ігроладною частиною є міні-ігри — іноді щоб пройти далі потрібно з’єднати різнокольорові дроти так, щоб на виході отримати зелений сигнал; або провести електричний струм з однієї точки до іншої. Цікаво, що ці пазли змінюються і гравцеві кожен раз доводиться мати справу вже з новою проблемою.

Нещодавно Nightdive Studios зазначали, що внесли «досить суттєві зміни до багатьох систем», починаючи з інтерфейсу користувача і закінчуючи зброєю. Але знакові механіки вони лишили. У грі можна приймати спеціальні пластирі, які з одного боку покращують фізичні здібності (відновлюють шкалу здоров’я, посилюють атаку, додають зайвої витривалості), а з іншого — мають негативні ефекти. Наприклад, перетворюють навколишнє середовище на відверто кислотний тріп.

Та це не єдині засоби, які гравець може використовувати. На трупах можна знайти бляшанки з напоями, які потрошки відновлюють головного героя та мають низку пасивних ефектів. Хоча з усіма розхідниками треба бути максимально обережним — в грі є система толерантності, яка знижує ефект тих чи інших речовин.

Окремо варто згадати про сутички в кіберпросторі з підсистемами SHODAN. Вони були в оригіналі, але дуже сильно змінилися у ремейку. На рівнях гравець знайде закриті двері, які можна відчинити тільки занурившись у віртуальну реальність. Там потрібно літати по барвистих тунелях, відстрілювати ворогів та збирати лут. В грі дуже багато окремих локацій, куди потрапити можна тільки таким чином.







Додам, що локації у System Shock варті окремої згадки. В них легко загубитися, або ж зненацька потрапити в одне й те саме місці трьома різними шляхами. Гігантські лабіринтоподібні відсіки спочатку напружують, але чим довше їх досліджуєш, тим більше розумієш логіку і тим цікавіше стає дістатися он за ті двері, або он в ту кімнатку. Азарту додають камери спостереження SHODAN, які треба знищувати. Обіцяю уважним та прискіпливим гравцям — ви не зможете покинути рівень, поки не знищите усі системи спостереження ворожого ШІ. Також для доступу в окремі приміщення потрібно буде знайти коди, що є тим ще випробуванням. Тому навіть після кількох годин в грі загубитися легко, але загубитися — хочеться.

Та є в механічному аспекті ремейка і негативні моменти. Саму механіку стрільби або ж ближнього бою не вийде назвати сучасною ні в якому разі. Вона просто не приносить задоволення. Пістолети та бластери відчуваються ніби іграшкові, а труба, яка є останньою надією гравця у небезпечному світі System Shock, наче й б’є мутантів, але відчути це просто неможливо. Також тим, хто виріс на сучасних іграх може забракнути навігації по локаціях, але це, як кажуть, елемент старої школи і тут просто доведеться змиритися та запам’ятовувати куди ж повертати, щоб дістатися медичного відсіку.

Брутальний візуальний стиль, надлишкова пікселізація та висновки

Про візуальну складову ремейку казати складно. З одного боку — це не просто крок уперед. Це стрибок. Оригінальний System Shock вийшов у 1994 році і зрозуміло, як він виглядає у порівнянні з сучасними іграми. Тому тут Nightdive Studios провели масштабну роботу, перетворивши спрайтові лабіринти пізнього геймдев-палеоліту на досить притомні локації. Але багатьох людей трошки застаріла графіка гри та її надлишкова пікселізація може відштовхнути, якщо вони не зрозуміють вчасно, що це стилістичний елемент.

Також додам, що шанувати потрібно не тільки левелдизайнерів System Shock, але й людей, які створювали environment art. Спочатку він здається лінивим, навіть дещо наївним. Але знову ж таки, всі ці вогники, перемикачі, неонові екрані — все це елементи стилістики класичної фантастики. Яка згодом поповнюється доволі брутальними елементами. У своїй подорожі поверхами Цитаделі гравець не один раз натрапить на цілі зали, вкриті рештками людей, що загинули страшною смертю. І навіть сам прикрасить рівні кількома відірваними мутантськими дупками.






>

Підсумовуючи: ремейк класичної гри вийшов непоганим, але націленим виключно на шанувальників жанру, фанатів класичної фантастики та гардкорних геймерів. Якщо вся ігрова індустрія — ніша, то System Shock — це ніша в ніші. Він цікавий, подекуди кумедний, інколи страшний, місцями драйововий. Але так чи інакше головний його гравець це шанувальник прискіпливого дослідження та поціновувач класичної фантастики. Доступна гра буде з 30 травня у Steam, GOG та Epic Games Store. На PlayStation 4/5, Xbox One та Series S/X розробники обіцяють випустити її трошки згодом.

Плюси

  • цупкий вайб класичної наукової фантастики;
  • велетенські та цікаві рівні;
  • винахідливі міні-ігри та сутичкі у кіберпросторі;

Мінуси

  • дещо примітивна бойова система;
  • дещо вторинний сюжет та наративний дизайн;
  • візуальний стиль, який багатьом гравцям може здатися застарілим.

6/10

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному0
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Грав в орігінал ( не енчансед едішони, а саме орігінал ) десь у 2012~ році коли гра не мала підтримки миши, і це був справжній шедевр, і прочитавши данний огляд, я не можу зрозуміти а куди ділись аугментації? вони є майже не головною частиною місцевого фану, ковзани, ролики, реактивні бутси, огляд на 360 і багато іншого, я з цього обзору не розумію, чи перенесли це все в ремейк, чи їх нове двигло щось не змогло вивезти і вони це обрізали як це було з ремастером Серіос Сема Друге пришестя, це дуже важливо, і не маючи цієї інфи я не можу купити ремейк сістем шока

Аугментації нікуди не ділися, вони так само важливі. Просто в тексті я дуже коротко згадую їх тільки на початку. Треба було дійсно про них детальніше розписати)

Якщо вам подобався оригінал — купуйте ремейк, не пожалкуєте.

То що, краще Prey пройти ніж купувати System Shock? В оригінал я не грав нажаль.

Складне питання.
Прей, на мій погляд, сучасний апофеоз розвитку жанру. Тобто якщо хочете пограти в найкрутіший імерсів сім — велком ту Прей.
Але для того, щоб зрозуміти, звідки усе це взялося раджу все ж пограти в Сістем Шок. Там багато можна цікавого для себе знайти.

Дуже себе стримував, щоб пройти повз вашого огляду і не втягувати себе у дискусію. Але не зміг.

Я граю в ігри з 92 ± року. System Shock — культова для мене гра, і близька для мого сердця настільки, наскільки, наприклад, може бути близьким Deus Ex, котрий я вважаю кращим з усіх ракурсів кіберпанком, або перший Hitman, який дає справжню свободу, без ачівок, рейтингів — залити вулиці кровью, в стилі «Найманого Вбивці» Джона Ву, або дійсно продумати свої кроки.

За цей період — 31 рік геймінгу, адже я досі активно граю в ігри — я побачив доволі багато як продовжень гри, так і ремастерів і ремейків. І ось що я усвідомив.

Певна гра стала хітом завдяки цілій низці виконаних задач — сюжету, геймплею, лору, цікавим, майже живим персонажам, тощо. Перелічені мною фактори по різному «вистрілювали» в іграх, роблячи їх хітами. І тут ми підходимо до головного тезісу — гра стала хітом, тим паче культовим, не просто так. Її полюбили багацько фанатів.

Коли розробники роблять ремастер — то їх головна задача, максимум, причесати графіку, пофіксити баги, і на цьому все. Все інше, не чіпати. Бо гра стала хітом не просто так.

Коли девелопери роблять ремейк, вони все одно повинні усвідомлювати, що це — не нова гра, зі старим тайтлом, не можна все переробити «тому шо на дворі 21 вік і ми таки бачимо гру». В такому випадку, будь ласка, створіть нову гру, яка буде мати відношення до старого хіта.

Але якщо розробники роблять саме ремейк, вони повинні все таки розуміти, що у них в руках гра, яка має культове значення. Це означає, що зміни, які будуть вноситись в гру, повинні її тільки покращити.

А ще розробники повинні розуміти, шо головною, цільовою аудиторїєю для такої гри, є фанати оригінального хіта, а не «казуали», на кшталт автора статті.

І при оцінці цієї гри, «Легасі» оригінального хіта ніяк не можна не враховувати.

Якщо вас не заціпив сюжет, або гра здалася недолугою, це не означає, що рімейк гри вийшов такий собі. Причина може просто полягати в тому, що ця гра не для вас. Але матеріал для статті все рівно треба написати, вірно ж? Звідси і якісь порівняння з іншими виданнями — критиками, які давно вже спаклюжили свою репутацію. Скажіть, ви хоча б пройшли її?

Приведу вашу цитату, доречі.

ідсумовуючи: ремейк класичної гри вийшов непоганим, але націленим виключно на шанувальників жанру, фанатів класичної фантастики та гардкорних геймерів.

Все вірно ви написали. Це гра, розрахована на певну аудиторію, тісно повязану з оригіналом. Це гра не для казуалів, і не повинна їм подобатись. І гру якраз треба розкладати на складові, тільки будучі в «темі».

Тому шо це дуже схоже, коли людина пише негативний відгук на Blade Runner 1982 року тому що на її думку, це якась довга, незрозуміла, скучна ху@ня.

Дякую за реально крутий коментар і що не пройшли повз! Цікаво почитати погляд з іншого боку на ремейки та ремастери.
Правда є пара зауважень.

Перше

Якщо вас не заціпив сюжет, або гра здалася недолугою

Так нема ж такого в тексті. Є зауваження, що сьогодні сюжет і наративні складові виглядають дещо застарілими. Не поганими, не недолугими, не огидними, не тупими. А дещо застарілими. Це важливо. Бо сам сюжет, те як він розвивається і те що його штовхає вперед — непогано і затягує. Це варіант «роботи над помилками», бо фактично гравець усуває апокаліпсис, який він же і спровокував. Гарна тема. Просто ворожий ШІ на космічній станції, який намагається знищити людство у 2023 році не виглядає свіжою ідеєю. Ось і все. Та знову ж таки, немає в цьому нічого поганого.
Втім, є приклад не менш культової RE4, в свіжому ремейку якої багато з цих аспектів врахували, при цьому залишивши часточку тієї солодкої наївності, яка була в оригіналі.

Друге

Це гра не для казуалів, і не повинна їм подобатись.

Одразу вибачусь. Але. Як фанат солсборнів, де максимально лютує культура антиказуалщіни, я вважаю розділення на «казуалів» та «гравців в темі» не тільки дурним, але й шкідливим для гри. Так не має бути, бо глобально це веде до розділення на «правильних» та «неправильних» гравців.

Третє
"

негативний відгук на Blade Runner 1982 року тому що на її думку, це якась довга, незрозуміла, скучна ху@ня.

Все дуже просто. Така людина просто не зрозуміла сенс та кіномову стрічки і має її передивитися ще раз. А якщо і вдруге не зрозуміла — передивитися ще. Може почитати якусь літературу, відгуки, аналіз від культурологів. І так поки не зрозуміє, чому цей фільм є величиною кінофантастики. На жаль, у System Shock такої кількості сенсів немає, тому порівняння, на мій погляд, не дуже вдале.

Втім, спираючись на два коментарі від фанатів, які грають в ігри дуже давно, зроблю ось такий висновок. Я розумію, чому виникає бажання захищати цю гру і вимагати для неї 10 з 10. Я погоджуюсь, що ця гра — культова і є фундаментом для багатьох ігор жанру імерсів симів. Але. Вона не найкращий представник цього жанру (як мінімум гірше Деус Ексу, але то моя думка). Аналогією може стати Дум. Визначна віха в історії ФПС і культовий тайтл, який жив, живе і ще дуже довго буде жити. Та вважати його найкращим шутером від першої особи і ставити оригінальній грі сьогодні 10 з 10, як мінімум... недалекоглядно.

В мене є одна теорія, яку я проілюструю кіноприкладом (оскільки ми вже відсилаємося до цього медіа). Фанати Бетмена, якого зняв Тім Бьортон, кажуть, що і сам фільм, і Майкл Кітон в ролі Бетмена — то найкраще, що було в історії екранізацій кажана. Це, м’яко кажучи, не так. Бо я можу написати п’ять лонгрідів, чому Бетмени Тіма Бьортона — дитяче і відверто погано зроблене кіно. Просто його фанати побачили цих Бетменів в дитинстві і в них потужні ностальгічні емоції, щодо тієї ітерації. Це зрозуміло і прийнятно, це треба поважати. Але ці люди просто неправі.

Підсумовуючи, вкотре зішлюся на західних колег. Зрозуміло, як би вони все поголовно ставили дев’ятки і десятки, а я, негідник такий, занизив. Але ж існує консенсус оглядачів і з цим потрібна рахуватися)

Капець, як можна занижувати оцінку за бойову систему в immersive sim та сюжет 1994 року...а ще й не гравши оригінал

Не вважаю, що оцінка занижена. Загалом 6-7 з 10 — це її оцінка в усіх оглядачів. На мій погляд за сім років можна було зробити трошки більше.
Але чому ви вирішили, що 6 це погано? це цілком пристойний рівень і власне я в ігри з таким показником залюбки граю

Ну не знаю, я геймер з 2000х, у 1994 мені було 5 років, тож логічно, що я не грав у той час System Shock, але десь три року тому вирішив ознайомитись з нею і навіть у 2020 році я отримав задоволення від гри, зрозумів, що це — дуже крута гра і далеко випередила час. Вона заслуговує статусу культової, особливо у жанрі immersive sim. А тут виходить таж сама гра але в ще кращому вигляді. Я думаю оцінку може ставити людина, яка добре розбираться у цьому жанрі, наприклад, я не можу поставити 6/10 балів FIFA 2023, якщо я не тямлю у футболі. Тут не в обіду вам Сашко, але 6 балів мало, навіть якщо оцінювати оригінал 1994 за стандартами 2023 у жанрі immersive sim.

Сорі, не згоден буквально з кожним вашим твердженням, м’яко кажучи.

Це хибна думка, що потрібно ставити грі стільки-то балів, бо вона культова і на щось там заслуговує. Як і хибна думка, що оцінку може давати тільки людина, яка пропилососила кожну гру жанру (хоча я й полюбляю Деус Екс з БіоШоками). Як і хибна думка, що стару гру не можна оцінювати за стандартами сьогодення (чого в огляді ніхто не робить).

Тут мова про те, що студія взяла стару гру, підтягнула нові асети і переробила деякі системи. Сама гра — гарна. Робота розробників — пристойна. Але ремейк Систем Шоку не тягне більш як на 6 балів і це моя думка, бо все що зроблено стоїть виключно на старому фундаменті. Решта оглядачів поставили в середньому 7 балів і скарги в них приблизно ті самі. Так що робіть висновки самі. Як то кажуть — стадіон так стадіон.

Але загалом досить дивна, хоча й розповсюджена останнім часом практика розказувати, які оцінки треба ставити, які слова використовувати та як саме купляти ігри. З усією повагою.

Ви не розумієте, це все ж таки нішовий продукт і він цілком заслуговує на більшу оцінку, в тому то і проблема, що більшість оглядачів або не в темі, або просто зумери, які виросли на тупих юбісофтовських гріндилках. І такі оцінки відлякують потенційних нових гравців, які можуть дійсно розпробувати круту гру з цього напівмертвого жанру. Не буде продажів таких ігор, будемо далі хавати какахи з донатами, онлайн-дрочильні, лутбокси і т.д.

більшість оглядачів або не в темі, або просто зумери, які виросли на тупих юбісофтовських гріндилках

Трошки зверхньо і не дуже чемно по відношенню до фанатів Юбісофтку. Комусь ці ігри також подобаються і це цілком ок.

Але власне — не в темі чого? Як фанат, поясніть що ж там за тема така? Чашки та пробірки збирати в рюкзак? (то я іронізую, мені справді цікаво)

І такі оцінки відлякують потенційних нових гравців, які можуть дійсно розпробувати круту гру з цього напівмертвого жанру

Не дуже згоден, що жанр напівмертвий. Так, до нього не так багато уваги зараз, але армія фанатів у нього непогана.

Не буде продажів таких ігор, будемо далі хавати какахи з донатами, онлайн-дрочильні, лутбокси і т.д.

Отут ви не праві. Навіть якщо ця гра збере одні десятки, отримає нагороду GotY та окупиться — всі і далі будуть хавати усі ці «какахи», як ви виразилися. Бо банально ігри-сервіси зараз вигідніше робити.

В тому і прикол immersive sim, що чашки та пробірки збирати чи не збирати вирішує гравець, власне я роблю висновок з того, що в оригіналі я цього не робив. Ви собі самі малюєте в голові, що сталося на космічній станції з аудіозаписів, записок чи візуальних прикмет, самі вирішуєте, який спосіб обрати для проходження, а ще я не хочу спойлерити, що можна зробити для завершення гри на погану кінцівку. І Ок, я можу бути не правий, і вибачте, якщо образив фанатів юбісофт

Он у The Order: 1886 63 бали на метакритиці. Офігена гра!

так, мені теж The Order: 1886 сподобався, а чому не буде продовження? Бо журналюжки поставили грі 63

Зачекайте, але ж в неї і user score 6,8. Тобто тут не в журналістах проблема, а в тому, що такий гібрід стімпанку та вампірів не дуже цікавий гравцям.
Втім, є один важливий фактор. Гру дуже сварили за те, що вона коротка. Хоча на мій погляд це ніяка не проблема, а навіть плюс. В тебе є вільний вихідний і гра на 8-10 годин. Ідеально ж.

В оригінал не грав, але хочу пройти його під виглядом цього римейку.

Думаю, ідеальне рішення, але оцінка в 6/10 збиває з пантелику. Вони гірше оригіналу зробили чи це той самий оригінал, але він просто морально застарілий?

(обожнюю жанр, тематику)

Фактично це той самий оригінал, але трошки в осучасненій обгортці. Але розробники дуже сильно спираються на те, що було закладено у 1994-му. Потрібно було більш сміливо підходити до процесу оновлення, на мою думку.

Більшість оглядачів дає 7 з 10, але в мене немає ностальгічних почуттів і гра виглядає трошки застарілою.

Звучить як те, що мені треба. Легке осучаснення. Дякую.

Але спершу пройду Amnesia нову. На неї, доречі, варто від вас огляду чекати?

Ех, ні :(
не встигаємо трошки

Підписатись на коментарі