Тентаклі, українці та палання «Москви». Огляд гри Sherlock Holmes: The Awakened
11 квітня київська студія Frogwares випускає свою оновлену гру Sherlock Holmes The Awakened. Вона виходить на ПК, Switch і консолях PS та Xbox обох поколінь. Ми встигли пройти The Awakened до релізу, тож ділимося враженнями й скриншотами.
Трохи контексту
Цей проєкт — ремейк однойменної гри, оригінал якої Frogwares випустила у
Сучасна The Awakened суттєво відрізняється від попередників — починаючи від загального вигляду головних героїв і світу й закінчуючи ігровими механіками та змінами в сюжеті. А ще в новому релізі є українська текстова локалізація і немає російської мови, тоді як в оригіналі було навпаки. Та розповімо про все по черзі.
Студія Frogwares уперше анонсувала нову Sherlock Holmes: The Awakened у травні 2022 року. Тоді вона ще мала кодову назву «Проєкт Паляниця», а вже офіційно гру презентували в липні.
Після цього розробники запустили краудфандингову кампанію на Kickstarter — щоб зібрати кошти на завершення виробництва. Поставили за мету $70 тисяч, які зібрали за шість годин.
Оскільки фінальні етапи розроблення припали на часи регулярних відключень світла, реліз довелося відкласти на кілька тижнів. Від початку розробки до релізу минув рік — і вихід проєкту присвятили «усім воїнам, волонтерам, усім, хто їм допомагає, та загалом усім людям, які на своїх плечах тримають нашу країну».
«Наша гра — це акт непокори проти хаосу й жахів, якими ворог намагається сповнити наші життя», — зазначають розробники на початку гри.
Сюжет: від лондонського розслідування до жахів за Лавкрафтом
У ремейку The Awakened дія розгортається через кілька років після подій у Sherlock Holmes: Chapter One (реліз якої відбувся наприкінці 2021 року, ось наш огляд цієї гри). Тут уже з’являється доктор Ватсон, що дорікає молодому Шерлоку за ексцентричну поведінку й украдений обід та допомагає не збожеволіти детективу від нудьги. Ватсон пропонує звернутися до свого пацієнта Стенвіка, в якого зникло «цінне капіталовкладення» — слуга-маорієць на ім’я Кімігія. Поліція не хоче його шукати, а Шерлоку саме бракує якоїсь справи для розслідування.
Оскільки сюжет розгортається наприкінці XIX століття, тема колоній, расизму та соціальної нерівності тут просто-таки наскрізна — розробники завбачливо попереджають про це дисклеймером на початку гри.
До слова, гортаючи записи в психіатричній клініці, ми бачимо, що деяких пацієнтів визнали божевільними через те, що вони розмовляють іншою мовою.
Під час пошуку зниклого Кімігії гра і набуває своїх лавкрафтіанських рис: герої натрапляють на сліди злочинного культу, який не гребує жертвоприношеннями, викрадає людей і вклоняється підводному демонові з купою щупалець.
Сюжет прописаний блискуче — це класична й захоплива історія про пригоди детективів. Тут є все: змова, подорожі, ідолопоклонництво, Луїзіана, пошук скарбів, любовна історія з гепіендом та алігатор.
Історія ділиться на вісім глав (плюс-мінус година кожна): спочатку розвивається обережно і вводить гравця в ігровий світ, а тоді стрімко набирає обертів. Відкритіший простір чергується із замкнутими підвалами, бруківка Лондона змінюється на лабіринт психлікарні десь у Швейцарії, булькання боліт у Новому Орлеані або скелясті береги Шотландії.
Хоча загальна канва приблизно зрозуміла весь час, у сюжеті знаходиться місце для неочікуваних висновків Шерлока, гумору й захопливих деталей. Ліричних та м’ясистих катсцен не замало і не забагато — якраз стільки, щоб розбити глави й задати потрібний ритм. Одним словом, цікаво.
Ігролад: незручне відтворення подій та круті сайдквести
Загалом ігрові механіки у The Awakened мало чим відрізняються від ігроладу в попередніх частинах серії. Тут так само треба шукати відповіді в покоях мислення, ретельно вивчати зовнішність персонажів, знаходити зачіпки на місцях злочинів та через дослідження в архіві. Інколи треба подумати, іноді — просто потицяти.
На жаль, невдалі рішення із серії теж перекочували в нову гру.
Як і в Sherlock Holmes: Chapter One, гравцям пропонують прикріпляти текстові зачіпки й докази на екран. Це сприймається просто як елемент інтерфейсу — начебто щоб не забути якусь деталь, для зручності. Аж поки гравець не застрягає в грі й тоді з’ясовує, що без чіпляння тексту на основний екран далі нічого не піде.
Задля справедливості зауважимо, що ця механіка описана в меню з інструкціями. Але, ймовірно, багато гравців розраховують на інтуїтивний ігролад з підказками й не очікують, що елемент інтерфейсу перетвориться на критично важливу частину геймплею. Словом, якщо застрягли й хоче зберегти нерви, читайте інструкцію до гри.
Класичні механіки в грі трохи розбавляють маленькими квестами, як-от відкриванням замків, плаванням на човні, стрілянням з рушниці й пулянням отрутою в санітарів. На одній з перших локацій гравцям пропонують пройти чарівний і сумний сайдквест з дитячими ляльками. Він гарно зроблений і потребує дещиці уваги з боку гравця, тож я сподівалася, що такі речі будуть на кожному рівні. На жаль, ні.
Левелдизайн у The Awakened інколи кульгає. Хоча мапи й коридори зрозумілі, всюди турботливо поставлені позначки, та в грі є чимало шляхів і закутків, які просто нікуди не ведуть. Наприклад, після довгого плавання човном Шерлок виходить на ось такий пірс, який одразу загороджений гілками. Однак там нічого немає. Поруч стоїть нормальний пірс з місцевістю, яку потрібно дослідити.
Пірс з нічим
Сподіваюся, це звичайна помилка розробників, яку разом з іншими багами виправлять на релізі або з патчами першого дня.
Також є механіка відтворення подій — коли Шерлок намагається уявити, як усе відбувалося, і гравець має вибрати потрібні варіанти. Мінус у тому, що кадри, з яких треба вибирати, інколи просто ідентичні — вони відрізняються хіба що звуками, які нічого не дають (в одному кадрі щось хрипить і човгає, а в іншому шурхотить; це не допомагає). Тож доводиться просто тицяти пальцем у небо й сподіватися, що вгадаєш. Зазвичай це відбувається довго і не те щоб потребувало якоїсь дедукції.
Ось, наприклад, зображення двох різних варіантів розвитку подій, де треба вибрати правильний:
Значно більше захоплення викликає нова механіка «божевілля» Шерлока. Подекуди його свідомість перекидає у фантомні морочні місця, з яких треба знайти вихід. Ці рівні не пройдеш сліпим угадуванням — і видно, що розробники квестів на цих рівнях щиро вкладалися. Ці фрагменти дещо схожі на рівні з Monument Valley, але замість загубленої принцеси — Шерлок з галюцинаціями, а замість кольорових сходинок — чорне каміння з присутністю зла. Результат вийшов вдалий.
Візуальна частина: компроміси і перевикористання
Тут варто зауважити, що The Awakened — це гра для фанатів головоломок та історій про Шерлока. Графіка в грі є радше компромісною, на неї намагаєшся не звертати увагу (хоча в деяких моментах полігони все-таки ріжуть очі, інколи дуже важко сказати, що ми говоримо про реліз 2023 року).
Певні асети були явно запозичені з попередніх ігор, і це не дивно, враховуючи обставини студії й те, що проєкт не мав видавця.
Але складно не помітити перевикористання тих самих асетів буквально в усій грі. У попередньому проєкті студії був відкритий світ, тож недосконалість графіки й однаковісінькі елементи там легко пробачити. Натомість у The Awakened на кожній локації є максимум кілька вулиць, відкритих для дослідження, тож ідентичні предмети й NPC тут уже засмучують.
Звісно, студія мусила заощаджувати й робила гру в умовах війни. Але, наприклад, якщо ми довго взаємодіємо з героїнею Ґерди (маємо кілька діалогів, бачимо її в катсценах), а потім її ж обличчя є на десятьох NPC в інших локаціях, це вже виглядає як недбалість. Не кажучи про однаковісінькі меблі в маєтках Швейцарії та Луїзіани.
Обличчя Ґерди
Рандомна NPC
А це реюз голови свині:
Щодо приємного перевикористання асетів — Шерлок зберіг з попереднього проєкту свою вишиванку, і її вже не треба купувати: сорочки одразу є в гардеробі обох героїв. Образ Шерлока можна також доповнити капелюхом, шрамом, вусами чи окулярами, а Ватсон буде весь час просто Ватсоном. Щоправда, в деяких катсценах герої зняті в конкретному одязі — й після заставки саме він з’являється в грі (тож якщо знов хочете вишиванку чи кумедний капелюх, доведеться переодягатися).
Україна і великодки
Sherlock Holmes: The Awakened не бракує дотепних жартів і великодок, тут їх повно, що, зокрема, робить гру цікавою. Мені було радісно знайти відсилання до кріпових медсестричок із Silent Hill, плакати Tom of Finland та дізнатися про вибухи на крейсері «Москва».
Українського контексту загалом багато. Скажімо, в кімнаті Шерлока з одного боку стоїть Шевченко, з іншого — Франко; а книгарня за рогом пропонує купити твори Миколи (не Ніколая) Гоголя.
Напружено пливучи в човні болотами Луїзіани, Шерлок каже Ватсону: «Ми наближаємося до серця темряви», — і цим відсилає гравців до роману «Серце пітьми» письменника Джозефа Конрада, який народився в Бердичеві.
Та й без українського контексту розробники чарівно кепкують із чванькуватого шерифа, самозакоханої британської аристократії та гомеопатів. У грі є чимало кадрів, які просто-таки хочеться розтягнути на меми (не в останню чергу завдяки вдалій локалізації).
Висновок
Frogwares вдалося освіжити хороший сюжет з минулого, доповнити його й випустити гідну та захопливу гру на кілька вечорів. Sherlock Holmes: The Awakened занурює, тримає увагу й розважає, хоча це і не шедевр, а з графікою та деякими геймплейними рішеннями доводиться миритися. Проте й ціна на гру суттєво менша за красиві ААА-релізи. Тут вдала українська локалізація, і над грою працювали розробники в Україні під час війни. Однак навіть без цього контексту гра точно варта уваги та підтримки.
Плюси
- динамічний і захопливий сюжет;
- багато українського контексту;
- вдала локалізація та гумор;
- чергування локацій і механік;
- продумані квести в «божевіллі» Шерлока.
Мінуси
- неочевидні механіки, які пояснено лише в ігровому меню;
- візуальна частина подекуди зроблена абияк;
- інколи геймплей зводиться до простого проклацування. Якби трохи підвищили рівень складності й додали більше головоломок, проєкт лише б виграв.
3 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів