Експлуатація дітей в Roblox чи підготовка до суворої реальності GameDev-індустрії

Кілька місяців тому автор каналу People Make Games провів розслідування, в якому звинуватив розробників Roblox в експлуатації дітей. Мова про те, що неповнолітні користувачі створюють власні ігри, а компанія забирає в них 75,5% прибутку. Це миттю підхопили ЗМІ, а згодом гнів дійшов й до батьків тих самих геймерів.

Щоправда, Roblox Corporation не відреагувала на звинувачення, та й гучного скандалу не сталося. Але чому так? Спробуємо розібратися в цьому, а також дізнатися, перед якими труднощами постають незалежні GameDev-розробники на відомих платформах.

Що таке Roblox

Roblox — це онлайн-платформа, де ви безкоштовно можете грати в ігри інших користувачів, а також створювати власні. Компанія дуже популярна та успішна. Цього року вона вийшла на біржу, її капіталізація становила $44 мільярди.

У Roblox понад 200 мільйонів користувачів (більшість з яких діти). Але мало хто з контент-мейкерів наважується надавати доступ до своїх проєктів у Roblox за гроші. Хоча й такі приклади є. Зазвичай розробники монетизують свої творіння, продаючи різні віртуальні товари для персонажів. Усі транзакції проходять в ігровій валюті — Robux.

Заробити Robux можна у декілька способів:

  • одноразово за $5 можна купити 400 Robux або ж, наприклад, за $100 отримати 10000 Robux;
  • оформити передплату Roblox Premium і за $5 отримувати щомісяця 450 Robux (варіантів передплати три: найдорожча — за $20 на місяць дає змогу отримувати 2200 ігрових «баксів»).

Після того як ви оформили Roblox Premium, можна починати продавати створені власноруч внутрішньоігрові речі для персонажів: унікальні сорочки, штани, капелюхи тощо. Або ж зробити власну гру, у якій теж буде різноманітна «косметика» на продаж чи навіть ігрові пропуски. Наприклад, цього року бренд Gucci провів у грі виставку, де користувачі могли отримати обмежену кількість віртуальних товарів італійського дому моди. Деякі гравці потім виставляли ці речі на аукціон.

На одному з таких аукціонів віртуальна сумочка з колекції Dionysus пішла з молотка за 350 000 ігрових «баксів», що в перерахунку на справжні американські долари становить близько $4100. Водночас у реальності така сумочка коштує на $1500 дешевше. Здається, що Roblox надає користувачам легкий спосіб заробляти гроші, але це тільки на перший погляд.

У чому претензія до Roblox

З кожної транзакції між користувачами компанія забирає 30% комісії, а гравець отримує 70%. Далі ці Robux можна перетворити на реальні гроші. Але мінімальна планка для конвертації становить 100 000 Robux. Звісно, що далеко не кожен користувач зможе заробити стільки. Адже ігор на платформі безліч, і щоб помітили саме ваше творіння, треба вкладати гроші в рекламу. Тут також є підводні камені. Наприклад, потрібно брати участь в аукціоні: якщо ви заплатили менше за рекламу, ніж ваш конкурент, то ваш банер на сайті показуватимуть не так часто, як банер того, хто вклав у маркетинг більше ігрових грошей.

Припустимо, ви не поскупилися на рекламу. Вашу гру побачили, користувачі почали купувати в ній різноманітні предмети, ви накопичили потрібну суму для конвертації... і ось тут починається найцікавіше. Якби ви захотіли купити 100 000 Robux, вам би довелося витратити на це $1000. Логічно було б припустити, що й при конвертації ви отримаєте таку ж суму. Але насправді за 100 тисяч ігрових грошей вам віддадуть лише 350 реальних USD.

Враховуючи «обмінний курс» і комісію у 30% з продажу різноманітних предметів, автор каналу People Make Games заявив, що користувачі в Roblox отримують 24,5% від своїх прибутків, а іноді й менше. А ось 75,5% забирає компанія. Нічогенька така комісія! І це в той час, як Epic Games судиться з Apple та Google за зниження комісії у 30% в App Store та Google Play.

Це взагалі набагато більше за те, що забирають собі великі ігрові магазини. Наприклад, в Steam та PlayStation Store комісія становить 30%, а в Epic Games Store — лише 12%. Тобто 75,5% чи навіть більше, які собі забирає Roblox, — це майже грабунок.

Але й це ще не все. За правилами платформи, якщо ви натискаєте кнопку Cash Out, то це ще не означає, що гроші вам конвертують.

«Roblox визначить, чи маєте ви право на Cash Out. Якщо ми дійдемо висновку, що ви маєте таке право, Roblox переведе в готівку ваші Robux», — йдеться у правилах.

Відмовити у «кешауті» вам можуть з кількох причин: якщо ви купували чи отримували Robux у подарунковій карті, як реферальний бонус або ж за продаж віртуальних предметів, які розробили не ви. Тобто вивести гроші за продану віртуальну сумочку від Gucci ви б все одно не змогли. Так, за словами Roblox Corporation, компанія бореться з відмиванням грошей та іншими махінаціями.

Крім того, Roblox залишає за собою право змінювати, доповнювати чи скасовувати програму Developer Exchange (програму з конвертації ігрових грошей у реальні — ред.), додавати, видаляти або змінювати вимоги до учасників, а також змінювати обмінний курс для Cash Out в будь-який час і з будь-якої причини.

Отже, гарантії, що вам конвертують гроші, ніхто насправді не дає. Щоправда, діти, які починають щось створювати у Roblox, навряд чи читають ці правила.

У підсумку блогер наголосив, що на платформі висока конкуренція, а також ймовірність того, що вашу хорошу ідею помітять більш досвідчені користувачі та скористаються нею, щоб створити свою популярну гру. А ті, хто випустив у Roblox декілька проєктів, воліють залишатися на цій платформі, бо перенести ігри на інші майданчики на кшталт Steam чи Nintendo Switch вони не можуть.

Це теж серйозні проблеми, але, на відміну від кричущої комісії, вони стосуються не лише Roblox, а усієї GameDev-індустрії.

Проблеми з просуванням та висококонкурентний ринок

Аукціони на рекламу своїх проєктів у Roblox і справді ускладнюють просування ігор неповнолітніх користувачів платформи. Тут немає нічого схожого на алгоритм рекомендацій Steam, який полегшує життя інді-розробникам, як-от творцю Yes, Your Grace, який розказував, що майже 40% всіх відвідувань сторінки гри були завдяки такому механізму. Проте ситуація з рекламними аукціонами наочно демонструє, перед якими труднощами постають розробники на інших платформах.

Влітку цього року Ієн Гарнер, співзасновник інді-видавництва Neon Doctrine, влаштував скандал у твіттері через негативний досвід просування ігор на одній з платформ. Формально не назвавши компанію, він дав зрозуміти, що мова про PlayStation. За словами Гарнера, Back-end та інші процеси тут влаштовані так, як це було на початку 2000-х. А щоб розмістити гру на помітне місце в магазині PS Store, треба заплатити мінімум $25 тисяч.

Та навіть після цього ви не зможете, наприклад, поставити знижку на власне творіння. Sony розсилає студіям сповіщення з пропозицією взяти участь у розпродажі. Та, по-перше, воно надходить не всім розробникам. А по-друге, компанія стандартно пропонує поставити знижку у 40–50%, і їй може не сподобатись, що розробник хоче ще більше знизити ціну або навпаки, поставити замалу знижку. І все це на платформі, яку студії не можуть ігнорувати, адже тираж PS5 менш ніж за рік з початку продажів становив 13,4 мільйона пристроїв, а PS4 загалом придбали вже понад 116,6 мільйонів осіб.

Або ж, припустимо, ви хочете випускати своєчасні оновлення, щоб підтримувати інтерес до своєї гри. На консолі Switch, наприклад, розмір патчів не має перевищувати 200 МБ. На більше оновлення треба отримувати спеціальний дозвіл у Nintendo. Тобто підводні камені у підтримці та просуванні власного проєкту є на всіх платформах.

Власне, і від запозичення вдалих ідей жодна студія не застрахована. Взяти хоча б гру PlayerUnknown’s Battlegrounds, або просто PUBG. Вона популяризувала жанр «королівська битва» — це коли велика кількість людей з мінімальним спорядженням висаджується на локації та змушена битись між собою поки не залишиться останній вцілілий гравець.

У 2017 році на їхній успіх подивилися Epic Games, творці Fortnite — на той час доволі нецікавого симулятора виживання, де гравці повинні були добувати ресурси, будувати укріплення і відбиватися від хвиль зомбі. Вже за рік у Fortnite з’явився власний режим battle royale, який швидко обійшов за популярністю як PUBG, так й інші «королівські битви». З 2017-го по кінець 2020 року Fortnite принесла студії понад $13 мільярдів.

А сьогодні вже інші студії запозичують у Fortnite нові механіки та певні маркетингові прийоми. Наприклад, торік Epic Games провела в Fortnite концерт репера Тревіса Скотта, а цього року вже у Roblox пройшли віртуальні концерти гуртів Royal Blood і Twenty One Pilots.

А скільки мобільних ігор в жанрі match-three (три-в-ряд) з’явилося після приголомшливого успіху Candy Crush Saga! Отже, запозичення, висока конкуренція і великі витрати на рекламу — це норма в геймдеві, і дивуватися з такого перебігу подій у Roblox не варто.

Чи є альтернативи

Якщо хочете спробувати створити свою гру і водночас не бажаєте вивчати Unity або UE, то, крім Roblox, у вас є доволі широкий вибір. З найбільш відомих, наприклад, RPG Maker. У ньому зручно розробляти японські рольові ігри, а зі знаннями JavaScript можна експериментувати й з іншими жанрами.

В Epic Games Store у ранньому доступі вийшов проєкт Core, де можна створювати власні відеоігри за допомогою асетів та інструментів 3D-моделювання і ландшафтного проєктування на основі Unreal Engine 4. Розробники зі студії Manticore Games обіцяють надати користувачам можливості для монетизації своїх творінь. В Core можна буде продавати підписки, сезонні пропуски, а також скіни для персонажів. Доходи ділитимуться навпіл — 50% користувачеві, а 50% — платформі. Це вже краще за 75,5%, які забирає собі Roblox.

А якщо не хочете користуватися готовими художніми, музичними та звуковими ресурсами, а прагнете все зробити власноруч, можна зіграти в Dreams. Це проєкт для консолей PlayStation. В українському PS Store він називається «Грёзы» (чому в нашому PS Store російські назви відеоігор і чому пошук за оригінальною назвою у магазині не працює — це окрема розмова).

У Dreams є чимало інструментів для створення предметів, локацій, персонажів, анімацій, логіки, налаштувань фізики, запису звуків, голосу, кат-сцен, написання власної музики, а також для розробки VR-ігор. Тут так само можна грати в ігри інших користувачів або об’єднатися для підготовки масштабного проєкту.

Самі розробники Dreams зі студії Media Molecule теж запустили тут гру, щоб продемонструвати можливості платформи. А ще Dreams можна використовувати для створення прототипів, як це зробив колишній співробітник Naughty Dog Пітер Філд у своїй лекції з левел-дизайну. Далі — приклади створених користувачами ігор в Dreams.

Щоправда, у Dreams є свої недоліки:

  • Воксельна графіка, через яку проєкти тут мають не такий гарний вигляд, як у тому ж Core.
  • Відсутність монетизації. Розробники кажуть, що працюють над цим, але наразі отримувати гроші за свої творіння в Dreams користувачі не можуть.
  • Керування. Тільки уявіть, що таку напрочуд фотореалістичну сцену з відео нижче вам довелося б з нуля створювати, тримаючи в руках ґеймпад. Адже тільки так або ж за допомогою ще більш незручного контролера рухів PS Move можна працювати в Dreams.

Сувора реальність

Можна ще довго наводити приклади, але зрозуміло одне: головна проблема Roblox — це висока комісія, яку забирають собі розробники платформи. Гравці ж у погоні за прибутками створюють проєкти, що спрямовані на витискання грошей з інших користувачів. Хоча ніхто не забороняє безкоштовно грати в різноманітні ігри на платформі або робити власні задля розваги.

А якщо вже хочеться заробити, то варто бути готовим до суворої реальності. Будь-який інді-розробник на UE4 чи Unity при публікації своєї гри в Steam, App Store, EGS, Nintendo eShop або PS Store стикається із ще більшою конкуренцією і ризикує загубитися серед тисяч інших проєктів.

Саме тому говорити, що Roblox експлуатує дітей, не зовсім коректно. Roblox заробляє гроші навіть тоді, коли у гру ніхто не грає взагалі. Як от нещодавно, коли сервери онлайн-платформи лягли на цілих три дні, а акції компанії в цей період не впали, а зросли майже на три долари.

Тож ті користувачі, які просто хочуть розважитись, грають в ігри тут або на схожих платформах. А ті, хто жадає легких грошей, врешті розуміють, якою важкою працею вони насправді даються.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍НравитсяПонравилось5
В избранноеВ избранном0
LinkedIn

4 комментария

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Мне кажется, или в песочнице с миром открытым настолько, что можно создавать свои игровые режимы, или другими словами моды — создание последних притянули зауши к понятию геймдев, и сформировали притензию к разработчикам типа: я создаю сущности в твоей игре, инструментами которые ты мне предоставил, а также использую твои серверы, поддержку, и всё-всё, в общем где мои деньги, Робловски?

Со стороны более традиционных игр для меня это выглядит примерно так: <Игрок1> в <Любая MMORPG> который cкрафтил предмет и продал <Игрок2> за игровую валюту потребовал у разработчиков часть денег, за которые была куплена эта игровая валюта.

Практически все MMO игры расчитывают на краундсорсинг в том или инном виде — это значит что другие игроки изменяют мир и создают игровой контент, который привлекает других игроков. Возможность монетизировать свой вклад в создание контента в игру — это классная фича, плохо что SJW так быстро налетели.

Якщо бути об’єктивним, то 99,99% ігор не діляться своїм доходом з гравцями. І 100% з них заробляють на гравцях, багато з яких діти.

о да, дочка давно просит подписку Roblox — хочет делать шмот и торговать ним. Мы с ней вдвоём и игры пытались делать. Но 25% это грабёж.

Подписаться на комментарии