Хто такий QA в ігровій індустрії. Кар’єра в геймдеві

Ми запускаємо серію статей «Кар’єра в геймдеві», де розповідатимемо про основні професії з індустрії. У цьому випуску поговоримо про QA-інженерів та тестувальників ігор: як опанувати цей фах, що потрібно робити і які плюси та мінуси цієї галузі. Для написання матеріалу ми поспілкувалися з QA-спеціалістами ігрових компаній, що працюють в Україні. Наведені цитати взяті з їхніх розповідей.

QA в геймдеві — це спеціаліст, який займається контролем якості ігор і відповідає за виявлення багів. Він дбає про те, щоб гра відповідала внутрішнім вимогам компанії та загальним стандартам індустрії.

Основні задачі: що робить і за що відповідає QA

QA займається тестуванням, пише звіти й дбає, аби всі можливі проблеми в грі були відомі розробникам та виправлені, якщо це можливо. Зона відповідальності залежить від конкретного спеціаліста, його ролі в команді та посади.

Загалом Quality Assurance Engineer і тестувальники — це різні посади, однак на практиці вони часто позначають те саме. В теорії тестувальник мав би перевіряти продукт і шукати помилки, а QA-інженер — фокусуватися на процесах розробки й запобігання помилок. Проте в компаніях нерідко це може робити один спеціаліст.

В ігровій індустрії QA-спеціалісти часто належать до департаментів Quality Control, першою ланкою яких є Junior Game Tester. Він контролює якість функціональності продукту, займається пошуком та регресією багів, виконанням щоденних smoke-тестів.

Junior QA часто відповідає за тестування виділеного фрагменту гри. Він перевіряє правильність поведінки цієї частини у різноманітних послідовностях. Сеньйор-спеціалісти планують тестування більшого масштабу.

Також тестувальник іноді виконує специфічні запити з боку розробників. Наприклад, проводить поглиблене тестування конкретної фічі, компонента або бере участь у масових ігрових сесіях. Окрім цього, QA може тестувати супутні сервіси, необхідні для створення гри.

Ключова відмінність від QA з інших галузей — це знання рушія, на якому написана гра (якщо сайти тестують у браузері, то ігри — в рушії).

У різних компаніях це організовано по-різному, тому немає єдиного переліку задач і компетенцій в цій галузі. У більших компаніях зазвичай вужча спеціалізація QA-фахівців і навпаки.

Основні ролі QA-спеціалістів у геймдеві: які є спеціальності й хто чим займається

У геймдеві є типові ролі для QA з будь-якої галузі, які орієнтовані на поліпшення якості продукту, зокрема:

  • Аналітик, який вивчає вимоги та перетворює ідеї у функціональність, яку можна перевірити.
  • Організатор, або менеджер, який визначає завдання, стратегію і координує роботу команди.
  • Інженер автоматизації, який налаштовує і виконує автоматичні тести.
  • Тестувальник, який виконує тести й звітує про виявлені помилки.
  • Спеціаліст з підтримки, який працює з ком’юніті.
  • Технічний спеціаліст, який налаштовує інфраструктуру, необхідну для проєкту.

Конкретні спеціалізації залежать від організації роботи у кожній компанії. QА-спеціалісти можуть працювати з:

— тестуванням і сертифікацією на консолях;

— геймплеєм;

— аналізувати гру з погляду оптимізації та продуктивності;

— перевіряти вимоги для ПК;

— проводити первинну перевірку комітів і переносити їх у загальну гілку;

— аналізувати арт, музику, геймдизайн-документацію тощо.

«Велика увага приділяється UI/UX-ролям, а також роботі зі спільнотою користувачів. Оскільки більшість ігор підтримують роками, відгуки від користувачів дуже цінні для того, щоб утримувати гравців протягом довгого часу. Можна виділити ще роботу з різними інструментами й платформами, адже ігри зараз переважно мультиплаформні, тому часто під кожну платформу потрібен свій спеціаліст, який зможе допомогти команді QA розв’язати будь-які проблеми, пов’язані з нею та її архітектурою».


Які етапи роботи QA-спеціаліста над продуктом

Процес контролю якості складається з таких етапів:

— Аналіз вимог до продукту.

— Планування тест-кейсів.

— Розробка тестів.

— Тестування.

— Звітність.

Щодо самого продукту, то виділяють тестування прототипів, альфа-тестування, бета-тестування і пострелізне тестування.

До QA-напряму належить і окремий процес контролю якості продукту Quality Control. Спеціалісти в цьому департаменті аналізують результати тестувань і звітують про виявлення хиб. Якщо гра на стадії pre-alpha/alpha, QC-команда розробляє тест-плани, тест-сьюти, тест-кейси, спираючись на документацію проєкту. Коли вже готові стабільніші збірки, починаються численні smoke-тести, баг-репорти, регресія, тестування окремих функцій (за запитом відділу продакшену).

«Також QC-спеціалісти можуть лишати свої відгуки, бо тестувальники мають і досвід роботи з проєктом, і можуть порівняти його з іншими іграми. Адже більшість тестувальників (неочікувано) є гравцями з великим стажем та навичками, саме тому розробники прислухаються до їхньої думки».

На подальшому шляху розробки (Beta, Master) тестувальники концентруються на полішингу — це покращення якості продукту через заведення менш серйозних багів з концентрацією на деталях. Цей етап відбувається, коли проєкт подолав критичні помилки й початковий план розробки сходиться з реальним (тобто все, що планували в грі, буде чи вже імплементовано). Після релізу тестувальники концентруються на доповненні й post-launch підтримці.

Типові завдання протягом робочого дня:

— оновлення збірки й завантаження актуального білду;

— смоук-чеки й регресивне тестування;

— заведення нових багів і перевірка вже заведених;

— написання тест-кейсів, планове тестування (наприклад, певної механіки чи квесту);

— документування помилок і надсилання баг-репортів;

— дослідницьке (explorary) / вільне тестування;

— обговорення багів з колегами з QA, програмістами та дизайнерами, мітинги й робочі листування.

Переваги й недоліки роботи QA в геймдеві

Фахівцям подобається гнучкість цієї спеціалізації, можливість долучитися до цікавих і важливих проєктів та робота з однодумцями.

«Дуже подобається взаємодія з розумними людьми, які також геймери».

«Велика різноманітність проєктів — це явно плюс, і їх стає дедалі більше. Великі, маленькі, кожна гра зі своїм особливим задумом, це не може не тішити :) До того ж ігрова сфера стрімко розвивається, зараз ігри допомагають в медичній галузі, сфері спорту, фінансів тощо. Думаю, цей розвиток пов’язаний з подіями у світі за останні декілька років (одна з таких — пандемія, яка просто змінила робочі процеси більшості людей на планеті)».

«Найбільше подобається гнучкість цієї професії у всьому: більш вільний графік, різноманітні завдання, можливість відносно легко змінити її на суміжний фах».

«Подобається, що відчуваєш свій вклад у якість продукту, особливо коли компанія невелика. Багато взаємодії з цікавими та творчими людьми, у геймдеві їх купа».

Також серед переваг називають можливість роботи з різними технологіями та удосконалення професійних навичок для майбутнього розвитку.

«Великим плюсом тестування ігор вважаю те, що тестувальник має змогу попрацювати як з вебом, так і з мобільними проєктами, не обираючи один напрям. А ще ж є консольні проєкти, і не забуваємо про VR-окуляри/установки. Хоча останніх зараз і небагато, я мав такий досвід і скажу, що на початку це було взагалі за межами реальності, навіть віртуальної».

«Основними перевагами професії, на мій погляд, є можливість вчитися на щоденній основі, отримувати досвід розв’язання проблем, розвиток технічних знань та своїх софт-скілів. Також перевагою є спілкування з великою кількістю розумних і цікавих людей, з командою розробників, колег-тестувальників, менеджерів. Ви будете дізнаватися від них корисну та цікавуінформацію, тут можна знайти багато друзів, однодумців та орієнтирів.

Потужним плюсом є те, що позиція QA може відкрити двері для подальшого розвитку у багатьох напрямах: менеджерстві, Game Design, поглибленні у QA (Automation, Manual) або інших суміжних технічних позиціях».

«Подобається те, що помилки — це завжди маленький сюрприз».

Серед мінусів роботи тестувальника у геймдеві — порівняно невисока зарплата і рутинні задачі.

«Мінусом є те, що інколи ця професія зводиться до механічного, бездумного та монотонного натискання кнопок і роботи з великою кількістю документації (не завжди гарної якості). Але ініціативний та мотивований спеціаліст швидко може відійти від такої роботи та отримувати персональні завдання, власні зони відповідальності та спеціальні ролі у команді. Усе це може допомогти дійти до Middle та Senior QA».

«Подобається все, за винятком заробітної плати, яка порівняно менша з іншими спеціалістами в галузі».

«Як і в будь-якій професії, є нудні, рутинні процеси, коли постійно повторюєш одні й ті ж дії, що важко назвати цікавим. Але коли ви працюєте з командою над цікавим проєктом, намагаєтесь щось перевірити й поламати гру (звісно, з благою метою), це дарує незабутні емоції. Особливо коли знаходиш якийсь важкий баг завдяки своїм особливим маніпуляціям над грою. Але основне, звісно, це бути частиною гейм-індустрії, працювати над створенням і покращенням ігор, які є улюбленим хобі».

Спеціалісти скаржаться й на те, що подекуди саме на QA покладають відповідальність за всі проблеми, а сама професія передбачає роботу за кількох спеціалістів.

«Мені подобаються ігри й не подобаються баги в іграх =) Професія крута, але здебільшого в Україні хочуть бачити QA як дуже великого універсала і запихають в одну вакансію два, а то й три QA-напрями».

«Іноді оформлення баг-репорту займає більше часу, ніж пошук самого багу, це може бути викликано пошуком вдалого формулювання, підготовкою краш-дампів або сейв-файлів. Іноді провина за погану якість гри покладається лише на QA, хоча найчастіше вони репортять усі помилки, просто їх закривають або ігнорують».

Які навички потрібні, щоб стати QA в геймдеві

Зазвичай для Junior чи Trainee QA досвід роботи не є обов’язковим, але є навички, якими кандидат має володіти. З найбільш критичних:

  • англійська мова (бодай на рівні B1), яка потрібна для читання документації та спілкування з іноземними колегами;
  • знання апаратного забезпечення, адже потрібно працювати безпосередньо з комп’ютерами й консолями;
  • знання теорії тестування;
  • вміння писати тест-кейси, виконувати баг-репорти та працювати з документацією.

Технологічний стек залежить від конкретної компанії та вакансії. З базових технологій можуть вимагати знання системи контролю версії, ігрового рушія. В гейм-індустрії QA знадобиться й ігровий досвід і розуміння структури гри та процесу її створення.

Серед софт-скілів найчастіше трапляються: уважність, прискіпливість, комунікабельність, аналітичне мислення та цікавість до індустрії.

Де навчатися на QA-спеціаліста для ігрової галузі

Опанувати базові знання можна самостійно або на загальних курсах з QA, яких зараз багато: як окремих, так і від компаній. Деякі спеціалісти потрапили в індустрію саме завдяки схожим програмам, а деякі, навпаки, налаштовані до такої освіти скептично.

«Я б рекомендував саме розпочинати з курсів, адже це найлегший спосіб навчитися чогось швидко. Курси зазвичай вже підготовлені й поділені на теми, які варто знати. І великим плюсом є те, що людина за час курсу може зрозуміти, чи хоче вона взагалі таким займатися у майбутньому».

«Я колись закінчив курси для QA і завдяки їм потрапив в індустрію. Також є кейси моїх колег, які спеціалізованої QA-освіти не мають, лише базову технічну, і працюють у нас. В їхньому випадку головне особистий ігровий досвід і любов до ігор».

«Курси тестування підійдуть майже будь-які. Бажано отримати, окрім теорії, практику заведення багів. Я вважаю, що добрий тестувальник — це клієнтоорієнтована людина із деструктивним типом мислення, яка впевнена в наявності дефектів у продукті. Також вона має вміти точно та доступно пояснити суть проблеми, володіти аналітичними можливостями, вміти ставити правильні питання та правильно розставляти пріоритети у роботі».

«Головним чинником на шляху до QA є бажання та мотивація, все інше — вторинне. На своєму досвіді скажу, що вчитися потрібно лише самостійно, не витрачайте свої кошти та час на курсах, розбирайтеся самі, бо поріг входу є дуже низьким. Можете бути впевнені, що з вас вийде гарний тестувальник, якщо знаєте теорію тестування, читаєте профільні статті, здатні зробити якісний, стислий, інформативний та гарно структурований баг-репорт, маєте ігровий досвід, розбираєтеся в „залізі“ (на базовому рівні), володієте англійською на рівні Intermediate, комунікабельні й вмієте працювати в команді».

«Мені вистачило кілька годин посидіти на ютубі й подивитися ролики на цю тему».

Саме для геймдеву курсів істотно менше, спеціалісти з цієї галузі радять опанувати звичайний QA, а потім самостійно довчати специфіку для ігрових проєктів.

«Як варіант можна закінчити прості курси на QA, а потім самостійно вивчити основи роботи з рушіями, розібратись, що таке колайдер, префаби, тверде тіло, як працює системна генерація, як працюють лоди. Документацію можна брати безкоштовно на сайтах Unity і Unreal Engine».

«Для Junior QA більш важливими є софт-скіли, оскільки на початку кар’єри потрібно буде багато взаємодіяти з колегами й вчитися».

«Взагалі, цілком можна знайти роботу в QA без досвіду, треба лише знати основи тестування, як виглядає якісний баг-репорт і мати ігровий досвід, якщо хочете працювати у геймдеві».

Перспективи розвитку QA-спеціаліста в геймдеві

Насамперед можна розвиватися у своїй галузі та вирости з джуна до мідла, сеньйор-спеціаліста й стати лідом команди. Це передбачає організаторську роботу, найвища позиція у цьому напрямі — очільник QA-департаменту.

Також можна перейти з мануального тестування на автоматизацію або стати вузькогалузевим експертом, скажімо з QA на консолях, бути проєктним менеджером, продюсером гри, менеджером локалізації тощо.

Ще один варіант розвитку — перейти з невеликих ігор, які розробляють кілька місяців, на ААА-проєкт з великою командою та більшим обсягом роботи.

Часто QA розглядають як базову позицію для входу в геймдев, на якій фахівці ознайомлюються з індустрією, дізнаються про інші спеціальності та знаходять те, що їм до душі. Наприклад, переходять у девопс, геймдизайн, левел-дизайн, арт, програмування та інші галузі.


P.S. Дякуємо за допомогу у написанні статті 13 українським QA- спеціалістам з ігрової індустрії, які поділилися власним досвідом. Серед опитаних QA-спеціалістів: Ірина Білоус (Frogwares), Тарас Пилипів (Gameloft), Руслан Бабаєв (Room 8), Роман Іршак (Kevuru Games), Ігор Байрамов (Ubisoft) та інші розробники, які побажали залишитися анонімними.


Корисні лінки:

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось13
До обраногоВ обраному6
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Адже більшість тестувальників (неочікувано) є гравцями з великим стажем та навичками, саме тому розробники прислухаються до їхньої думки".

Гм. Десь 30+ років тренував Шорюкен, стрибав по платформах, бігав та стріляв, зустрічався з 2Д-дівчатами, рятував Принцесу з Іншого Замку.

Нарешті цей досвід може (комусь) знадобитися! >;]

Підписатись на коментарі