Замасковані росіяни, які працювали над Baldur’s Gate 3 та Metro Exodus. Профайл Corbax Studio

Містобудівний симулятор з елементами стратегії Manor Lords позиціювався як гра від одного розробника — Гжегоша Стичина, відомого під псевдонімом Slavic Magic. Та насправді над проєктом працювали сотні людей. Велика частина з них — це аутсорсери, включно з такою собі Corbax Studio.

Як швидко з’ясувалося, це замасковані росіяни. Західні студії співпрацюють з ними при розробці та підтримці різноманітних відомих ігор. У список входять навіть бестселери на кшталт Baldur’s Gate 3. Члени нашої спільноти попросили детальніше розповісти, хто така — ця Corbax Studio. Тому ми зібрали всю відому інформацію й виклали її у профайлі.

Казахи, та не зовсім

Corbax Studio позиціює себе як аутсорсингова студія у сфері арту. Офіс компанії розташовано в Астані, столиці Казахстану. Причому на її офіційному сайті чомусь використовується стара назва — Нур-Султан, яка була змінена у 2022 році. Точну адресу свого місця розташування Corbax вирішила не вказувати. Замість цього студія розмістила на власному сайті карту з позначкою нібито офісу.

Ми звірили цю інформацію з Google Maps і з’ясувалося, що маркер вказує на закриту дипломатичну зону, розташовану на вулиці Сарайшик. Там знаходяться посольства різних країн — Малайзії, Індонезії, Іраку тощо. Можливо, під позначкою маються на увазі житлові будинки навпроти дипломатичного кварталу. Судячи з фото в Google Maps, внизу цих багатоповерхівок є багато приватних установ — магазини, банк, стоматологія тощо.

Теоретично Corbax може знаходитися десь за цією адресою. Проте виникають два логічні питання. Чому не вказати точне місце розташування офісу? І чому маркер на зображені карти з офіційного сайту розміщений ближче до дипломатичної зони?

Сторінка Corbax є на сайті рекрутингового сайту SignalHire. І там вже вказана точна адреса офісу компанії. Іронічно, що він розташований на вулиці Тараса Шевченка — у будинку 4/1. Фото у Google Maps показують щось схоже на офісні приміщення за цією адресою. Проте досі незрозуміло, чому на власному порталі Corbax розмістила карту із позначкою зовсім іншого місця в Астані.

На сайті компанії також згадується резидентство в Astana Hub. Це — найбільший технопарк IT-стартапів у Центральній Азії. Принаймні, так він себе позиціює. Список членів Astana Hub відкритий, і там під 907 номером знаходиться Corbax Games. Студія була зареєстрована у технопарку в червні 2022 року. А до релокації компанія розташовувалася в росії, де функціонувала протягом чотирьох років.

Corbax заснували двоє жителів рф — Михайло Васильєв та Костянтин Ільїн. Перший зараз обіймає посаду CEO та Head of Art, а другий — Art Director і Project Manager. На сторінці SignalHire вказана дата заснування студії у 2018 році. Це збігається з інформацією у LinkedIn-профілі Васильєва, який працює у Corbax з червня 2018-го.

Де саме знаходилася команда на території рф, невідомо. У мережі ця інформація відсутня. Corbax загалом веде мінімальну публічну діяльність в інтернеті, як і її засновники. У Васильєва та Ільїна є сторінки на LinkedIn з мінімумом інформації: народилися і навчалися в росії, а ще встигли попрацювати у місцевих студіях. CEO також публікує пости про участь команди в розробці різних ігор.

У Ільїна ми знайшли видалену сторінку у ворожій соцмережі «ВКонтакте». На неї посилалися в одному з постів, де показували його арти. Звідси напрошується висновок, що співзасновник Corbax вирішив підчистити інформацію про своє публічне життя в інтернеті.

Ми також знайшли допис про компанію на одному з сайтів про технології. Новина розміщена 9 лютого 2022 року, і там сказано, що це «російська студія візуалізації». Воно й не дивно, адже формальна релокація в Казахстан мало що змінила. Corbax і досі підтримує тісні зв’язки з державою терористом. Компанія навіть не вивезла всіх своїх працівників.

На її сторінці в LinkedIn сказано, що штат команди налічує від 11 до 50 працівників, хоча на офіційному сайті згадується про «понад 50 професіоналів». У профілях 19 осіб Corbax вказана, як поточне місце роботи. З них п’ятеро досі проживають у різних містах на території росії. Сюди також відноситься Ільїн, який знаходиться в москві.

Цікаво, що в штаті студії працює один українець — харків’янин Дмитро Литвишко. Він обіймає посаду 3D-художника в команді з червня 2021 року. Ще декілька українців працювали в Corbax раніше. Один з них погодився дати коментарі на умовах анонімності.

«Робота в компанії була, в принципі, достатньо комфортною. Графік гнучкий, а оскільки студія аутсорсингова, замовлень вистачало. На гроші мене не кидали, зарплатню виплачували вчасно. Проте Lead в розмові зі мною часто принижував професійні навички інших художників, які працювали в компанії. Через це мені здавалося, що він був такої ж думки про мене, але нічого не казав в обличчя. Тому іноді робота з ним в команді мене напружувала.

В основному я взаємодіяв з лідом, який також обіймав посаду Project Manager, та з HR. Після початку повномасштабної війни вони одразу ж „відреагували“. Зранку написали мені: „Скидай всі не дороблені задачі, щоб потім інтернет не зник“. Під час спілкування вони виражали своє невдоволення всіма політиками світу, нібито всі винні в початку війни. Потім розповідали як ходили на великі мітинги в москві, але ОМОН їх розганяв.

Десь за місяць компанію переоформили в Казахстані, але фактично, як керівництво, так і багато працівників, залишилися росіянами. Я ще довгий час думав, що громадяни цієї недокраїни можуть вплинути на своїх тиранів, але потім зрозумів, що марно.

Хоч компанія і перепрописалася, я розумів, що працюю з росіянами. Мені самому стало огидно від цього. Можливо, деякий час я просто не усвідомлював, що працюю на їхню економіку. Тому через декілька місяців я все ж вирішив звільнитися якраз з цієї причини. Хоч на той момент у мене не було інших варіантів», — розповів нам анонімний розробник.

Про те, що студія зберегла тісні зв’язки з рф, свідчить і офлайн-семінар, який провели 25 вересня 2023 року у школі Games 4 Art. На ньому виступили вже знайомий Костянтин Ільїн та Юлія Дікун — Сhief Visionary Officer у Corbax Studio. Вона також росіянка, але нібито проживає в Астані. Принаймні, так сказано у її профілі на LinkedIn. Проте приїхати та викласти семінар у рф вона не відмовилася.

Хто і чому працює з Corbax

Все це ретельне пояснення про Corbax необхідне, щоб зрозуміти головну істину. Йдеться про росіян, які релокували бізнес виключно заради можливості співпрацювати із західними компаніями. Частина з працівників і далі проживає у рф, а інші без проблем відвідують територію держави-терориста.

Так, Corbax може платити податки у Казахстані. Принаймні на це натякають розташування офісу та резидентство в Astana Hub. Проте навіть тут не можна бути повністю впевненими. Серед умов реєстрації в технопарку сказано, що фірма повинна бути оформлена як юридична особа. Та чи потрібно це зробити на території Казахстану, ніде не вказано.

Ба більше, серед переліку документів, які необхідно відправляти в Astana Hub, є примітка для не резидентів держави. Вони звільнені від деяких довідок. Тобто теоретично Corbax може залишатися російською юридичною особою з офісом в іншій країні.

Ми прямо запитали у студії, чи дійсно вона платить податки у бюджет Казахстану. А заодно поцікавилися позицією щодо війни росії проти України. Відповідей нам, звісно, не надіслали. Тим часом західні компанії спокійно продовжують працювати з Corbax.

Останні відомі ігри, над яким працювала команда, — це Warhammer 40000: Space Marine 2, Manor Lords і Stellar Blade, яку фінансувала Sony. У 2023-му вона доклала руку до Lords of the Fallen, а у 2022-му — до A Plague Tale: Requiem. Також в списку проєктів Corbax значаться Apex Legends, Baldur’s Gate 3 і навіть Metro Exodus від української 4A Games. Наприклад, для RPG Larian студія створила різноманітні елементи одягу.

«Наші партнери — відомі компанії ігрової індустрії з Азії, Європи та США», — сказано на офіційному сайті.

Окремо варто відзначити тісну співпрацю Corbax з німецькою студією Crytek над Hunt: Showdown. У профілі CEO Васильєва можна знайти інформацію про останніх мисливців, які команда створила для гри. За квітень і травень у проєкт додали 12 персонажів від команди. А до цього вона вже виконувала аналогічні замовлення від Crytek.

Загалом Corbax спеціалізується на моделях людей, звірів і чудовиськ. Студія також працює над об’єктами оточення, створює арти у 2D і 3D. Проте головне питання — чому західні студії вирішують співпрацювати із замаскованими росіянами? Дізнатися у них про це неможливо, тому що компанії вкрай рідко діляться виробничими деталями. Особливо своїми контрактами з аутсорсерами. Проте загалом неважко здогадатися, що Corbax обирають через співвідношення ціни та якості.

Безглуздо заперечувати наявність експертності у студії. Її засновники в середньому працюють в геймедві понад десять років. Команда натренувалася на таких російських проєктах, як King’s Bounty II, Quake Champions та Atomic Heart. А ціна послуг у Corbax, швидше за все, нижча, ніж у Європі.

Чи можна щось вдіяти

Як пояснити західним компаніям, чому не можна співпрацювати з цією командою, питання складне. Бізнес у переважній більшості випадків оперує лише коштами та вигодою для проєкту. Йому достатньо не сплачувати кошти напряму на рахунки російських банків. А куди далі йдуть ці гроші, вже неважливо.

Можна пояснювати видавцям зв’язки Corbax з рф у соцмережах, прикріплюючи цей матеріал. Писати, що студія може сплачувати податки в росії, а частина людей проживають на території держави-терориста. І це все — внесок у фінансування війни. Хтось може й дослухатися, якщо заклики будуть масовими. Принаймні, у західних компаній з’явиться привід ретельніше перевірити свого партнера.

Проте розраховувати на якийсь серйозний результат не варто. На жаль, росіяни доволі тісно вбудувалися у міжнародний геймдев до початку повномасштабної війни. І часто західні компанії не готові розривати ці зв’язки. За прикладами навіть далеко ходити не треба: Larian Studios у 2022 році не розформувала свій офіс у рф, а релокувала. Бо як сказав CEO компанії Свен Вінке, ці люди потрібні були для завершення розробки Baldur’s Gate 3.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось7
До обраногоВ обраному2
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Тобто я правильно розумію що, ви такі тут розумні, бахаєте тут розслідування по горячому про тих хто співпрацює з русаками і т.п.

А чому в «Рейтингу найбільших геймдев-компаній» ви поставили тавро на такі компанії як Ubisoft, 4A, Plarium, але не поставили клеймо на ПІНГЛ, який також є в тітрах Warhammer40k та регулярно співпрацює с руснявим Tyni Build?
Хто не вірить, той може сам глянути. Ось тітри останньо ВАХИ. Шукайте десь на 18:01

А ще редація так зручно подрізала скріншот... Одразу над Artmer Stuio якраз і написано Pingle Studio. ПРУФ: prnt.sc/iJzd5eXlnFAt

Так, на сайті ПІНГЛА ви не знайдете інфу, що вони допомагали русакам робити ваху, але, я вважаю що ця студія також заслуговує на тавро в найближчому «рейтингу українських гейм-дев компаній». Або це не рейтинг, а туфта якась.

Чи редакція упередженно ставиться до деяких українських студій, та залюбки ставить тавро на одні студії, а на інщій ні?

Соррі, за сумбурний текст, але це п***ц...

Дякую, що відзначили. Тут про це справді не йдеться, але ми вже почали розбиратися з цим питанням раніше (ще до підготовки цієї статті) і комунікуємо з Pingle. Про все буде написано в окремому матеріалі.

Знову росіяни, це жах, звичайно. Але що гірше так це українчик, якому було норм співпрацювати з росіянами. «А что такоє, гроші платять справно, не принижують» . Ппц🤦

Насправді помітно, що чоловік мучився через це і зрештою зробив правильний вибір, хоч і тягнув з ним.

«російськи проєкти — квейк чемпіонс», шоооо, боже я тільки зараз дізнався що в розробниках сейбер числится, це капець, це лайно тупо по всьому геймдеву розмазано, як же хочется щоб цих утирків знову железним куполом накрили

це лайно тупо по всьому геймдеву розмазано

Ще й інколи дуже хитро приховане.

Та власне вони її і розробили в пітєрському офісі, просто Bethesda видала

Підписатись на коментарі