×

Аутсорс, продукт, фриланс: як український геймдев пережив 2022-й і що думає про 2023 рік

Український геймдев торік подолав неабиякі виклики. Стосується це як аутсорсингових та продуктових компаній, так і фахівців-фрилансерів. У когось не вийшло знайти нових клієнтів, через що довелося скорочувати діяльність. Хтось, навпаки, збільшив штат майже вдвічі, а хтось — навіть згадувати про свої проблеми не захотів. Ми розпитали компанії та окремих людей про виклики минулого року, шляхи подолання кризи, а також про те, на чому треба зосередитися у 2023-му.

Аутсорс: географічна експансія та скорочення персоналу

Повномасштабна російська агресія, руйнування енергетичної інфраструктури, безпека працівників — універсальні виклики, з якими зіткнувся український геймдев. Усі без винятку компанії, до яких ми звернулися за коментарем, починали свої відповіді саме з цих пунктів. Втім, шляхи подолання кризи та кінцевий результат виявилися різними.

Room 8 Group (за даними опитування GameDev DOU — найбільша аутсорс-компанія з розробки ігор в Україні), як і багато хто, зіткнулася з потребою ухвалювати швидкі та ефективні рішення. В компанії зазначають, що вони намагалися не відмовлятися від своїх планів на 2022 рік, але частину все ж довелося відкласти. При цьому, не зважаючи на дуже швидку реорганізацію, компанія втратила пів року на запуску нових сервісів та реалізацію стратегічних трансформаційних проєктів.

Room 8 Group

«З перших днів війни ми організували евакуацію людей, відкрили офіси у Львові та Варшаві. Пріоритетом були безпечні умови для спеціалістів. Більшість команд Room 8 Group працюють дистанційно з 2020 року, тому мають гнучкі умови праці. Це нам також допомогло. Ефективність роботи на проєктах майже не змінилася: спеціалісти знаходили всі можливі способи, аби виконати задачі. Компанія була вражена самовідданістю членів команд — ті, хто був у безпеці, працюючи в інших країнах, мали змогу взяти на себе частину завдань, які не могли виконати ті, хто перебував у небезпечних умовах».

Запорукою успіху в компанії називають правильно побудовану комунікацію. Щодня співробітникам надавалась необхідна інформація, а пізніше двічі на тиждень керівники бізнесівзідзвонювалися з командою. У Room 8 Group зазначили, що в подібних кризах варто обирати різноманітні методи комунікації: чати в корпоративному месенджері, канали в альтернативному месенджері, створення Wiki-сторінки для публікації важливої інформації; проведення вебінарів з експертами в галузі права, фінансів, психології. Тобто бути на звʼязку з командою. Якщо подивитися на те, чого досягла компанія, можна сказати, що її стратегія мала успіх. У 2022 році Room 8 Group була дотична до серії надзвичайно гучних та певною мірою успішних ігор:

«Щодо 2023 року, то ми б порадили зосередитися попри все на розвитку. Продукти й спеціалісти з України зараз асоціюються з якістю та надійністю, хоча і з очевидним ризиком. Ми маємо підтримувати саме позитивний імідж. Щодо трендів, то AI technologies — те, за чим варто стежити та впроваджувати у свою роботу», — резюмують у компанії.

Про успіхи аутсорсингової компанії Pingle Game Studio (11-те місце в рейтингу найбільших геймдев-одиниць України з 350 співробітниками) ми вже коротенько розповідали. Наприклад, у 2022-му вона тільки співбесід провела понад 1700. При цьому грейд підвищили 237 співробітникам студії, а загалом компанія виконала 24 проєкти. Навіть більше — попри війну Pingle збільшила штат.

Pingle Game Studio

«У 2022 році Pingle Game Studio вдалось збільшити свій штат майже вдвічі. Про скорочення не йшлося. Не довелося нам і позбуватися своїх планів розвитку. Навпаки, за цей рік ефективність компанії зросла. Нам пощастило мати партнерів, патріотично налаштованих до України. Дехто з них розширив чинні контракти, дехто підписав нові. Проте це не знак благодійності, а результат роботи колективу, який в умовах повітряних тривог і відсутності електрики успішно закриває проєкти. Окремо зазначимо, що за рік Pingle Game Studio знайшла і підписала угоди із 25 новими партнерами».

Аутсорсер Kevuru Games (10-те місце в рейтингу найбільших ігрових компаній з 400 співробітниками) розповів про два головних завдання минулого року:

  • максимальне збереження робочих місць в умовах воєнного стану та рецесії економіки;
  • збереження пулу клієнтів та залучення нових в умовах нової реальності.

Kevuru Games

«Ми мали багато планів на розвиток, але вся бізнес-стратегія кардинально змінилася з 24 лютого. На перший план вийшли безпека людей та збереження проєктів. Та можемо сказати, що ціль географічної експансії була у нас на початку 2022 року, і ми від неї не відмовилися. Ми й зараз активно працюємо над розширенням присутності нашої компанії в інших регіонах світу. Постійно беремо участь у важливих світових геймдев-конференціях. Це дозволяє тримати руку на пульсі індустрії, активно просувати бренд та представляти нашу країну на міжнародній арені».

Представники Kevuru Games підтвердили, що через енергетичну кризу деякі клієнти з обережністю підходять до нових довгострокових контрактів. І якраз через це одним з головних завдань компанії є переконання людей у можливості стабільної роботи. Серед аргументів, які використовує Kevuru, значиться те, що частина команди за кордоном та будь-якої миті готова підстрахувати українських колег.

«З початком пандемії у 2020 році команда Kevuru Games перейшла на повний віддалений режим роботи. На початку повномасштабної війни росії проти України ми вже майже два роки практикували дистанційний режим. Це дало можливість швидко перегрупуватися, забезпечити безперервність бізнесу. Відключення електроенергії зумовило певні зміни в наших короткострокових планах, тому ми відкрили другий офіс в Києві — з постійною електроенергією та інтернетом. Крім того, ми відкриваємо новий офіс у Варшаві. Також допомагаємо усім українським працівникам з джерелами безперебійного живлення для їхніх ПК. Наступні кроки — диверсифікація підходу до стратегії пошуку талантів та націлення на наймання новачків не лише в Україні, а й за кордоном», — додають у Kevuru.

Що ж стосується 2023-го, то в компанії закликають сміливо та невпинно підтримувати український бізнес. При цьому в Kevuru наголошують: росія має бути вилучена з абсолютно усіх галузей геймдеву на міжнародній арені. В усіх розуміннях.

«Професійних трендів буде декілька. Потрібно звернути увагу на хмарні ігри, що гарантують першокласну графіку та продуктивність без потреби у дорогому апаратному забезпеченні та завантаженнях. Окремим трендом є Metaverse. У майбутньому такі глобальні гіганти, як Microsoft, планують ще більше розширити можливості метавсесвіту, зрівнявши їх з реальним світом. Це стане можливим завдяки поширенню віртуальної/доповненої реальності та штучного інтелекту, що забезпечать унікальний ігровий досвід у реальному часі для величезної кількості людей», — резюмують у компанії.

Ще однією аутсорс-компанією, до якої ми звернулися, стала iLogos Game Studios — загалом вона є 13-ю у списку найбільших геймдев-компаній країни та четвертим за розміром аутсорсером (300 співробітників). На жаль, офіційної відповіді ми так і не отримали. Та поспілкувавшись зі співробітниками, що цього року залишили iLogos, зрозуміли, чому саме так сталося. За словами співрозмовників, що побажали лишитися анонімними, рік для iLogos виявився надзвичайно важким — пік кризи припав на літо і з того моменту компанія не змогла знайти клієнтів. Через це почалися скорочення.

«Мене звільнили у жовтні під гаслом „це бізнес“. Також керівництво пояснювало, що війна „завдала деякої шкоди“. Загалом не можу сказати, скільки саме працівників було звільнено, але це була значна частка у відсотковому співвідношенні. Особисто мене про факт скорочення заздалегідь не попереджали, а компанія ніяк не допомагала після звільнення», — додає інший експрацівник iLogos.

Продукт: Джон Ромеро, ментальне здоров’я та значні збитки

Так вийшло, що iLogos — не єдині, хто не захотів публічно підбивати підсумки 2022-го та розповідати про плани на 2023-й. Наприклад, відмовилися відповідати на питання Gunzilla Games та Gameloft. Але були продуктові компанії, які поділилися тим, що коїться всередині команд.

Однією з них стала Plarium — одна з найбільших в Україні компаній, що має офіси у Харкові, Києві, Львові та Одесі. Там зазначили, що підтримка й розроблення ігор та продуктів в умовах воєнних дій була одним з головних викликів. Саме тому заплановані релізи вийшли із запізненням, але вже в середині березня компанія відновила роботу за пайплайном.

Plarium

«Зараз ми продовжуємо розширювати наші команди, зокрема й на новий та дуже амбітний проєкт — шутер від третьої особи. У жовтні ми відкрили нашу першу студію у Європі. Відкриття сучасного офісу в центрі Варшави й офіційне працевлаштування українців у Польщі — великий виклик для всіх команд, а особливо HR, Operational Support, Financial та Legal. Зараз у нас вже понад 20 вакансій у Польщі».

При цьому нова реальність змусила Plarium реалізовувати плани минулого року швидше, але найболючішим рішенням була відмова від проведення щорічного внутрішнього Game Jam. Також був відтермінований Харківський міжнародний марафон, де Plarium виступав титульним спонсором. На певний час став на паузу проєкт з Українською академію лідерства «Бустер талантів», який почався ще до повномасштабного вторгнення.

«В червні ми змогли повернутися і провести свій профорієнтаційний блок для старшокласників Харкова. Загалом для повернення до повної ефективності нам знадобилося кілька місяців. У перший день повномасштабного вторгнення ми надали фінансову допомогу всім співробітникам, а також виплатили зарплату за березень авансом. У листопаді Plarium Ukraine організувала фінансову допомогу тим, хто перебуває в Україні. Компанія також запустила лекції з гуманітарних дисциплін про історію і культуру України, бенефіт психологічних консультацій, а також групи психологічної підтримки», — розповіли у Plarium.

Окрім того, компанія відкрила внутрішню базу знань та встигла запросити двох іменитих гостей для обміну досвідом — у закритих зустрічах взяли участь один із засновників компанії id Software Джон Ромеро та провідний геймдизайнер Riot Games Стоун Лібранді.

«Найголовніший тренд кожного року для нас — інвестування в особистий та професійний розвиток співробітників. Попри все продовжуйте розвивати нові навички та відкривайте нові знання. Також варто зосередитися на своєму ментальному здоровʼї та роботі з емоційними станами. Віримо в перемогу й допомагаємо Україні», — кажуть у Plarium.

У компанії Wargaming, огляд сховища якої ми робили минулого листопада, зазначають, що бойові дії, обстріли, руйнування енергетичної інфраструктури впливають на всіх — розробників, художників, програмістів, геймдизайнерів, менеджерів тощо. Це створює проблеми для вчасного випуску оновлення, нового контенту в іграх та розвитку фіч.

Wargaming

«Також, оголосивши про вихід з ринків росії та білорусі у березні, ми зазначили, що не отримуємо прибутку від цього процесу, а навпаки, очікуємо на значні збитки в результаті цього рішення. Це залишилось незмінним, і також стало для нас чималим викликом у цьому році. Серед планів, від яких було складно відмовлятися — велика внутрішньоігрова подія. Команда World of Tanks у Києві серед іншого відома своїми PvE-івентами з використанням штучного інтелекту. Попередні два роки на Гелловін ми випускали подію про таємниче місто „Мирний“ за участі творців Silent Hill Масахіро Іто та Акірою Ямаоко. Цього року планували продовжити історію та оновити режим, але це довелось відкласти».

Щодо трендів і порад на 2023 рік, то у Wargaming наголошують: варто зосередитись на донесенні того факту, що українці попри все продовжують роботу, випускають нові продукти чи сервіси.

«Нехай воно не буде масштабним, але активним і доступним для аудиторії. А ще важливість гнучкості та стійкості нікуди не дінуться. Це окремий тренд. Спочатку ми навчились працювати під час повітряних тривог. Потім під час вимкнення світла за графіками. Зараз спеціалісти та компанії здатні працювати й при масових відключеннях на декілька діб. Наприклад, після останнього масованого обстрілу наш офіс у Києві декілька днів працював лише на генераторі. Професійний розвиток — також тренд. Чи вчиться компанія-розробник та видавець краще розуміти аудиторію своїх продуктів, чи опановує нові навички або технології геймдев-спеціаліст — це важливий компонент будь-кого, хто прагне зростання і має неабияку цінність для України», — додають у WG.

Фриланс: перевірка клієнтів, putin=hitler та мем з собачкою

Дмитро Радушинський — 3D Character Artist, що переважно працює як фрилансер або контрактник. Як і решта, він зазначає, що головний виклик сьогодні: війна та безпека рідних й захисників України. Якщо ж казати про професійні виклики, то, за його словами, додався тягар додаткового моніторингу потенційного клієнта чи джерела інформації.

Дмитро Радушинський, 3D Character Artist

«Чи не працює він з росіянами? Чи не підтримав війну? Чи підтримав Україну? Дуже бентежить, що багато хто з іноземних колег та студій має дивне уявлення про нашу війну — багато хто продовжує наймати росіян (у тому числі тих, які живуть у росії), ніби нічого не сталося. Також через війну довелося відмовлятися від стаціонарних активностей. Перейти в площину більш мобільних — усе життя зараз вміщується в 1-2 рюкзаки. Це, звісно, не йде в порівняння з тим, через що проходять ЗСУ та люди, яким пощастило значно менше, ніж мені».

Дмитро зазначає: коли авіація росіян активно бомбила українські міста, він закінчував старі проєкти та починав нові. Все це в умовах майже відсутнього інтернету. Щоб підтримувати робочий настрій та мінімізувати вплив на психіку, він обмежив час на соцмережі та перегляд новин. А от від 2023 року Дмитро хоче більше інді, АА та ААА ігор українського виробництва.

Віктор Козловець, засновник та продюсер у компанії Saint, наголошує: війна не давала нормально мислити чи фокусуватися на роботі. Ба більше, на другому місяці війни на сервери його гри (про неї ми розказували в цій добірці) здійснили масовану атаку.

Віктор Козловець, засновник та продюсер у компанії Saint

«Можна було «попасти» на великі кошти. Думаю, це якось пов’язано з тим, що ми прибрали російську мову, ігрові сервери у рф та з тим, що в нас у меню висить напис «putin=hitler». Добре, що сервіс поставився з розумінням до ситуації, гроші з нас не взяли, а проблему вирішили. Якщо казати, від чого довелося відмовитися... від інвестицій, а значить від офісу та більшої команди. До речі, команди з розробки ігор у нас зараз теж вже нема. Тому описати ситуацію можна мемом з собачкою, яка сидить у полум‘ї та каже «that’s fine» .

Окремо він застерігає не працювати з людьми, що пов’язані з росією чи якось це «завуальовують» через інші країни. Тут, за його словами, компромісів бути не повинно.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному1
LinkedIn

Схожі статті



Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Порада: питайте у звичайних працівників, а не у hr чи менеджменту

Підписатись на коментарі