«Вакансій для Junior-спеціалістів немає взагалі». Як скорочення в геймдеві повпливали на джунів, і чи вдається їм знайти роботу

В геймдеві триває криза. Ледве не щотижня з’являються новини про звільнення та закриття студій. навіть доволі іменитих. Один із відносно свіжих прикладів — це коли Microsoft вирішила розпустити Tango Gameworks та Arkane Austin, творців Hi-Fi Rush і Prey.

Ми вже спілкувалися з керівниками та досвідченими розробниками про ситуацію в індустрії. Переважна більшість з них не чекають на покращення до 2025 року. А дехто взагалі прогнозує значну трансформацію геймдеву. З огляду на це ми вирішили дізнатися, як йдуть справи у джунів. Восьмеро початківців розповіли нам про пошуки роботи в поточних умовах, ріст конкуренції, вплив кризи на розвиток у геймдеві та потенційний світчинг.

«Стати Junior-розробником саме у сфері 3D-арту не дуже складно, тому виникає велика конкуренція». Іван Чумак, Junior 3D Artist

Загалом на мене скорочення вплинули позитивно, бо я джун, який шукає роботу. Тому якщо трапляються звільнення, значить — на заміну двох співробітників шукають одного креативнішого «мисливця». І це можу бути я 🙂. Але для України в цілому це не добре. Студії переїжджають, закриваються й таке інше ☹️.

Зараз шукати роботу важко. Наприклад, я робив тестове завдання в студію, і мені дали три дні на виконання. На другий день, коли я допрацьовував останній етап, то отримав наступне повідомлення «Доброго дня, вибачте, але ми вже обрали кращого кандидата на цю посаду. Можете не дороблювати тестове завдання». Такі вердикти важко сприйняти. А щоб отримати наступне тестове, потрібно витратити багато часу й знайти студію на свій смак.

Щодо вимог серед роботодавців, то за останній рік вони не зросли. Всі вже зрозуміли, що треба опановувати ZBrush. Всі вчаться робити текстури, як і п’ять років тому. Стати Junior-розробником саме у сфері 3D-арту не дуже складно, тому виникає велика конкуренція. Всі намагаються стрибнути вище голови, видумати щось нове, якось прискорити розробку моделей чи текстур. І коли бачиш 500 відгуків на вакансію, а в студію візьмуть від 1 до 3 кандидатів, стає зрозуміло, що потрібно навчатися одразу до рівня Middle.

Проте зараз, я думаю, кількість кандидатів на посаду зменшується, тому що студії після понад двох років війни вже готові братися за свіжі проєкти, набирати нових співробітників та вчити їх на реальних задачах. І звісно ж, просувати Україну вперед 🙌🏼.

Якщо чесно, то я думав про світчинг. На початку повномасштабного вторгнення мені потрібна була робота. Я намагався потрапити в студію, але тоді мій рівень не дотягував навіть до джуна. Саме тому думав змінити сферу 3D та маркетинг, проте не зміг покинути працю розробника моделей. В результаті я влаштувався репетитором з 3D-графіки для новачків 😅. Тут зараз і працюю, поки шукаю першу студію 🙂.

«Зараз пошук роботи — це дуже складний процес». Майк Толкачов, Junior/Trainee Game Developer

Скорочення в геймдеві вплинули на мене лиш опосередковано, оскільки я зараз тільки шукаю роботу. Скорочення зачепили багатьох спеціалістів, які вже мають комерційний досвід розробки, тому стало важче конкурувати з ними.

Зараз пошук роботи — це дуже складний процес. Крім вищезгаданої проблеми, існує багато інших. Наприклад, дуже мала кількість вакансій для Junior-розробників на Unreal Engine. На мою думку, це пов’язано з тим, що компанії зараз більше намагаються зберегти вже наявний штат і запобігти його скороченню, ніж працювати над розширенням. Тут відчувається великий вплив світової кризи, а в Україні вона ще й додатково посилилася через війну. Саме тому багато міжнародних компаній не хочуть ризикувати та наймати спеціалістів з України.

Через велику кількість скорочень та популярність курсів на ринку праці з’явилося дуже багато спеціалістів без роботи. І якщо ще декілька років тому кандидати могли обирати, на яку вакансію відгукнутися, то зараз ситуація прямо протилежна. HR може обирати з багатьох кандидатів найкращого. Це також впливає і на рівень вимог до них.

Навіть якщо у вакансії будуть не дуже високі вимоги, кожен кандидат має розуміти, що відповідати їм тепер мало. Потрібно випередити конкурентів і стати найкращим. Тому вимоги однозначно зросли, але за описом вакансії це не завжди помітно.

Я перейшов в геймдев з іншої сфери. Саме тому поки не планую відступати у пошуках роботи. А криза коли-небудь мине 🙂.

«Вакансій для Junior-спеціалістів немає взагалі». Олена Воровік, Junior 2D Artist

Ситуація зі скороченнями повпливала на мене. Я проходила стажування в компанії й мала гарні успіхи. Двоє моїх керівників казали, що я гарно працюю та пройду стажування. Проте одного холодного грудневого дня почалося звільнення персоналу. Оскільки я лише проходила стажування, то, звісно, потрапила під гарячу руку. А потім вже дізналася, що скоротили майже половину нашої команди.

Шукати роботу в сьогоднішніх умовах дуже важко. Вакансій для Junior-спеціалістів немає взагалі. А якщо вони і є, то висувається дуже багато вимог. Нещодавно я проходила тестове завдання в одну компанію на посаду помічника художника. Саме тестове було не важким, і я зробила його дуже легко. Проте мені відмовили, вказавши абсурдну причину. Коли я потім спілкувалася зі знайомими художниками, то мені пояснили, що ця компанія шукає Middle-спеціаліста із зарплатнею $300 🙂.

Конкуренція зросла майже на 500%. Люди зрозуміли, що можна непогано заробляти на геймдеві. До того ж сфера дуже цікава, тому ринок зараз перенасичений фахівцями. На одну вакансію в середньому подають резюме 40 претендентів.

Про перехід в іншу сферу я не думала. Мені подобається те, що я роблю і впевнена, що знайду для себе містечко 🙂. Зараз також обставини дозволяють займатися цим. Якби все складалося інакше, я попрацювала б в іншій сфері деякий час, а потім повернулася в геймдев.

«На вакансії у відомих компаніях подавалося приблизно 70-90 людей на одне місце». Віталій Босий, Junior Unity Developer у N-iX Game & VR Studio

Я втратив роботу через скорочення. Наш проєкт, який, схоже, був більше не валідний для клієнта, закрили в березні 2023 року.

Зараз важче знайти роботу, ніж будь-коли раніше. Щоб знайти роботу в компанії, яка мені дійсно сподобалася, а не просто працювати там, де є можливість, я загалом витратив 4-5 місяців.

Я вважаю, що вимоги до кандидатів особливо не зросли у порівнянні з 2021 роком. Але значно збільшилася кількість спеціалістів на одну вакансію. Є також ймовірність, що в список джунів, які подалися на певне місце, потрапить спеціаліст Middle-рівня. Якщо у нього виникли проблеми з пошуком роботи, то він може почати працювати на нижчій посаді.

Щодо конкуренції, то коли я востаннє дивився, на вакансії у відомих компаніях подавалося приблизно 70-90 людей на одне місце. Така ж ситуація з посадами у студіях, які просто мають гарні відгуки.

Про світчинг я не думав, бо розумію, що й в інших сферах спостерігається аналогічна робоча криза. Витратити час, щоб опанувати іншу спеціальність, яка може бути не цікавою та приваблювати таку ж велику кількість кандидатів — погана ідея. Саме тому я вирішив покращувати свої навички як Unity Developer, не здаватися та шукати компанію мрії. І зрештою знайшов 🙂.

«Вимоги до Junior завжди такі, що він повинен все знати, вміти й мати декілька років комерційного досвіду за плечима». Денис Качаленко, Junior Network Programmer у 4A Games

Минулого року в попередній компанії я фактично потрапив під скорочення. Війна, погіршення інвестиційного фону, відсутність розробки нових проєктів, високі ризики — все це спричинило проблеми в різних відділах, і компанія вирішувала їх всілякими способами. Я потрапив під роздачу, отримавши вибір: піти в неоплачувану відпустку або залишити компанію. Я обрав останній варіант з впевненістю, що це правильно і зрештою все вдасться. На щастя, так і трапилося 🙂.

Знайти роботу Junior-розробника завжди було складно. Думаю, в Україні ситуація з цим стабільна, бо, як на мене, скорочення не дуже зачепили нашу країну.

Вимоги до Junior завжди такі, що він повинен все знати, вміти й мати декілька років комерційного досвіду за плечима. Але на практиці — це програма максимум. Якщо чогось не знаєш, не вмієш, і не вистачає досвіду, то це не проблема: все одно зможеш отримати роботу. Знову ж таки, мені здається, що масштабні скорочення в геймдеві не сильно стосувалися України. Звільнення старших розробників, які могли б погіршити ситуацію для джунів, не трапилося.

Щодо конкуренції, то на Junior-позиції вона завжди висока. Але ситуація наче стабільна: на вакансію надходить декілька сотень відгуків.

Причин думати про світчинг поки немає, тому що в поточній компанії у мене все стабільно. Можливо якщо залишуся без роботи, то розгляну такий варіант.

«Геймдев-індустрія в Україні сьогодні майже не росте, проте зацікавленість людей до неї збільшилася». Дмитро Мельник, Junior 3D Artist

Ситуація зі скороченнями вплинула й персонально на мене. Бо якщо студії не розвивають кількість своїх проєктів, а лиш зменшують їх, то, відповідно, рідше відкривають вакансії. Зменшення кількості вакансій, особливо для рівня Junior, ускладнює пошук роботи та збільшує вимоги до кандидата. Зараз роботу шукати важко, але все ще можливо.

На мою думку, вимоги до спеціалістів зросли. Це трапилося переважно через збільшення кількості Junior-художників та підвищення рівня їхніх навичок. При цьому число вакансій пропорційно не зросло. З’явилося багато онлайн-шкіл та курсів, які готують геймдев-спеціалістів різного рівня та якості. А ще почали виникати та розвиватися якісні україномовні YouTube-канали на геймдев-тематику. Все це спростило доступ до навчання.

В результаті конкуренція виросла в рази. Геймдев-індустрія в Україні сьогодні майже не росте, проте зацікавленість людей до неї збільшилася. Варто також враховувати, що люди, які потрапили під скорочення, почали шукати нові посади та компанії, і не завжди свого рівня. Тому, подаючи CV-портфоліо на умовного Junior, мені потрібно конкурувати з Middle-художником, адже він теж намагається потрапити на рівень Junior через брак Middle-вакансій. Хоча я впевнений, що мідли також стикаються з джунами, які зазіхають на їхні посади 🙂.

Про світчинг не думав. Геймдев — це саме те, чим я хочу займатися, сфера у якій продовжуватиму розвиватися, попри різні труднощі.

«Кандидатів вже давно не хапають за руки». Дмитро Чирук, Junior C++ Developer

Під скорочення я не потрапив, бо все ще навчаюся в університеті. А роботу почав активно шукати вже після початку повномасштабної війни. Неважко здогадатися, що для студента без досвіду — це була задачка із зірочкою. Довгий час я проходив курси від різних компаній, пробував всілякі напрямки, щоб знайти щось цікаве. Але вакансій справді не було.

Я вважаю, що зараз досить важко шукати роботу. Пояснюю чому. Минулого літа я знайшов інформацію про стажування у геймдеві. Воно навіть було оплачуваним і здавалося дуже непоганим, щоб вивчити певну базу Unreal Engine. Проте з шести людей взяли лише двох, і це були світчери — фактично розробники з досвідом, але в іншому напрямку. Тому досвід рулить.

Далі я познайомився з одногрупницею, яка пришла до нас після академічної відпустки, і дізнався про ще одне дуже якісне регулярне стажування в геймдеві з великою кількістю позитивних відгуків. Ця дівчина також працювала в індустрії й мала знайомих, які створювали інді-гру. Команді потрібні були люди, готові працювати за можливість навчитися та грошову компенсацію у разі успіху проєкту. Я до них приєднався й досі працюю в колективі.

А щодо згаданого стажування, то я почав до нього готуватися, паралельно працюючи над грою. Таким чином мої навички розвивалися. У нашій команді всі люди мають досвід і зараз працюють над ААА-іграми, тому я попросив провести мені максимально широку співбесіду й вказати, що варто підтягнути. Це було доволі продуктивно, адже подавшись на стажування, я успішно зробив тестове завдання та пройшов дві співбесіди. Однак на третій і останній мені відмовили.

Найобразливіше те, що ніхто не повідомив причину. Мені просто відправили шаблонне повідомлення з приблизно наступним змістом: «Ви нас сильно вразили своїми навичками, але ми знайшли кандидата, який краще підходить. Щасти наступного разу».

Стосовно вимог, то, на мою думку, вони справді зросли. Я проходив співбесіди на стажування, яке передбачало пів року роботи на позиції Trainee з можливістю подальшого переходу на Junior. Та можу сказати, що там вже вимагався рівень джуна — щонайменше, за стандартами дворічної давнини. Сюди входить і базовий C++, і об’єктноорієнтоване програмування, і розуміння, як все працює під капотом. Загалом повний фарш.

Кандидатів вже давно не хапають за руки, але як для Trainee, вимоги здавалися дуже потужними. Або ж просто конкуренція сильно зросла. В тій компанії вакансій на Junior я не бачив, тому можу припустити, що джуни, які хотіли перейти в цю компанію, теж подавалися на трейні. А проти цього вже важче конкурувати.

Я бачу, як деякі знайомі розробники максимально тримаються за роботу. Вони працюють понаднормово й приносять в жертву навчання. У мене є друг, який працює як strong Middle, але в Full Stack/Backend. Він єдиний, хто залишився з українського офісу на проєкті. Друг вважає, що у випадку втрати посади не зможе знайти аналогічну в іншій компанії в Україні.

Не можу сказати, що хотів би перейти в іншу сферу, бо ще маю час і нічим не ризикую, окрім самобичування. Але також не буду стверджувати, що це єдиний напрямок, який я точно обрав. Я перебирав різні впродовж близько півтора року. Поки що зупинився на геймдеві, бо мені подобається проєкт, і я багато чому можу навчитися в старших колег. Паралельно мене цікавить AI/ML, хоча поки на все часу не вистачає.

«В пасивному режимі роботу стало шукати складніше, тому що рекрутери почали менше писати». Олександра Корнійчук, Junior Unreal Engine Developer

Через ситуацію на ринку компанії, в якій я працювала, довелося припинити співпрацю із замовником. Після цього почались масштабні звільнення, під які в першу чергу потрапили розробники рівня Junior і Middle.

В пасивному режимі роботу стало шукати складніше, тому що рекрутери почали менше писати. Хоча вимоги, на мою думку, останнім часом не зросли.

А от конкуренція за робочі місця значно збільшилася. Багато розробників, які опинилися в аналогічній ситуації, зараз активно шукають вакантні посади. Це створює серйозне суперництво серед кандидатів, що ускладнює пошук нової роботи.

Проте я не розглядаю перехід в іншу сферу. Мені дуже подобається працювати в геймдеві, і я хочу продовжувати розвиватися саме в цій галузі.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось7
До обраногоВ обраному3
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

з однієї сторони — все так
з іншої — найкращий час починати створювати свої продукти і наймати команду не за всі гроші світу

Нажаль, багато джунів ще не може звикнутись з цією думкою, що зараз важко на ринку і досі не хочуть йти до малих команд, бо там невизначенність. Не знаю, певний час тому був ще той челендж знайти когось на здільну-модель, потім вирішив взяти на фулл-тайм, то люди вимагають контракт на пів року мінімум. Я розумію людей, я б сам можливо так хотів, але малі команди навряд зможуть таке собі дозволити :)

Джуни зараз як зброєносці в братцстві сталі в серіалі. Якщо пощастить то кудись прошмегне за мідлом/сійором. Якщо виживе то стане лицарем. Іншим все життя сидіти в підготовцому таборі.

як варбої в шаленому максі — мають бути готові зістрибнути з вантажівки на вакансію, тримаючи в руках вибухівку і з сріблянкою на роті

Підписатись на коментарі