Керівник студії Hitica — про перехід у геймдев, невдалі партнерства й відкриття власної книгарні
Олексій Ерінчак — засновник і керівник студії з розробки ігор Hitica. Втім, як каже підприємець, одного бізнесу йому завжди замало — також потрібна справа, яка за духом нагадуватиме стартап. Тож він відкрив книгарню-кав’ярню «Сенс», у яку вклав $200 тисяч. Про те, як створити геймстудію, якщо не був дотичним до ігрової індустрії, і навіщо засновувати бізнес із соціальною складовою, Олексій розповів в інтерв’ю GameDev DOU.
«За стартап довелося воювати в суді зі своїми ж колегами». Про мотивацію стати підприємцем, перший досвід у бізнесі та політиці
У школі я думав, що стану юристом. Навіть вступив до Миколаївського юридичного ліцею. Але орієнтовно в 10 класі я порахував: якщо працювати юристом законно, то нормальні гроші я почну заробляти приблизно у 29 років, адже просування кар’єрними сходами доволі тривале. Тому я вирішив стати не юристом, а підприємцем. Що б допомогло досягнути цієї мети? Профільна освіта — економіка підприємства. Вступити мені було непросто, але я всіляко підтягував знання, аби не бути гіршим за інших.
Поки навчався, майже постійно працював, і після 2 курсу думав, чи не кинути університет заради фултайму. Передумав останньої миті, коли вже сидів у податковій з документами на відкриття ФОПа [усміхається].
На одній з перших робіт, приблизно у 2006–2007-му, я підключав людям інтернет, і довкола всі думали, що з мене вийде програміст. Однак уже тоді я розумів, що програмування мені не близьке. А от робота з людьми, менеджмент — інша річ! Зрештою на певний час я таки став менеджером з продажів, а згодом і директором регіонального відділення з продажу побутової техніки. Та все ж відчував: це не те, чого я прагну.
У
У
Конкретних планів на роботу не мав, просто хотів бути корисним. Якось я познайомився з Олександром Сєнкевичем (який тоді ще не був мером Миколаєва, а лише планував балотуватися) — і став керівником його виборчого штабу. На позачергових виборах тоді він посів п’яте місце, що непогано для айтівця, який узагалі ніколи не був залучений у політику, і для команди, яка практично не мала бюджетів. А вже наступного року, коли були чергові вибори, Сєнкевич переміг. Та зрештою наші шляхи розійшлися. Я побачив певні зміни в людині, які мені не сподобалися, тому вирішив не продовжувати стосунки.
До цього часу вже підріс стартап Graintrack (система для управління бізнес-процесами), який запустили в перервах між виборчими кампаніями. Я пропрацював трохи там, але невдовзі продав свою частку й пішов у тривалу відпустку.
«Я мав власних боргів на $20-30 тисяч». Про перехід у геймдев і запуск першої студії
У
Перехід у геймдев, звісно, був викликом. Але я і раніше доволі часто змінював сфери діяльності, тож був певен, що зможу розібратися. Геймдев підкупив насамперед тим, що тут швидко бачиш, чи працюватиме твоя ідея. У класичному IT від зародження ідеї до моменту, коли вирішують, чи імплементувати фічу, минає від трьох до шести місяців. А у випадку геймдеву, зокрема гіперкежуал-проєктів, ти маєш відповіді за два тижні. Це дуже круто!
Я не був фанатом ігор, не знався на програмуванні, але мав досвід керування продуктом. І цього було більш ніж достатньо, аби рухати справу вперед, підказувати команді, як знайти вихід зі складної ситуації. Думаю, якби до цього я мав досвід лише в одній сфері, наприклад у фінтесі, було б куди складніше.
У Malvo Games я вклав трохи власних грошей. Вони пішли на закупівлю першого трафіку, поки в нас не було видавця. Також спочатку я не отримував зарплати. Станом на момент випуску Ultimate Disc — нашого хітового проєкту — я мав власних боргів на $20–30 тисяч. Тож, по суті, я йшов ва-банк.
Гра вийшла у
«Хочеш, щоб студія рухалася далі, будь готовий убивати власні продукти». Про особливості гіперкежуал-проєктів і запуск нової геймдев-студії
Студія Hitica з’явилася 2021 року. Інвестиції з мого боку вже були більшими, ніж у Malvo Games. Складно назвати точну суму, бо я зазвичай не рахую кожну копійку, яку вкладаю. У мене немає розподілу: це мої кошти, це — бізнесу. Я жонглюю бюджетами так, щоб у всіх моїх починань були гроші на розвиток.
Спочатку я не заробляв сам, крім того, платив зарплати співробітникам з власних коштів. Я шукав партнерів, паблішерів, які могли б перекривати burn rate. Ми домовлялися на певних умовах: нам дають гроші, команда випускає хітову гру, яка заробляє, і вже тоді ми повертаємо вкладене в студію.
Свій хітовий проєкт ми шукали з кінця
Зрештою ми створили Fight For America. І це вже не просто гіперкежуал, це гібридний продукт. Ми вирішили піти трохи іншим шляхом, оскільки гіперкежуал-ігри швидко згасають. Вони заточені на заробіток через рекламну монетизацію, люди грають у такі ігри до 10 хвилин на день. А гібридкежуал — глибший проєкт. Одна сесія триває
Сьогодні Fight For America — наш основний проєкт. Це напряму змінило робочі процеси в студії. Раніше все було влаштовано інакше. Був виробничий юніт, до якого входили геймдизайнер, художник, три розробники й продакт-менеджер. Кожен розробник за певний час робив один продукт, а решта перемикалися між ними й допомагали. Один юніт за місяць робив шість продуктів. У
До кінця року я планую збільшити команду до
«Допоки не почали, я думав, усе буде простіше». Про труднощі у відкритті книгарні та місію такого бізнесу
Коли у
Коли почала вибудовуватися Hitica і я усвідомив, що плюс-мінус міцно стою на ногах, став потрохи дивитися в бік громадської діяльності. У той період поруч з моїм домом хотіли знести історичну будівлю, аби звести елітні апартаменти. Ми із сусідами вирішили це зупинити й таки домоглися свого. Я зрозумів: аби чогось досягти, потрібно об’єднуватися, у моєму випадку — з мешканцями мікрорайону. Водночас побачив: нам банально немає де збиратися спільнотою, щоб обговорити нагальні питання. Так мені й спала на думку ідея відкрити книгарню і кав’ярню, яка б стала своєрідним хабом району, а разом з тим — і центром української культури на Печерську, де цього бракує.
У мене були гроші й бажання це робити, тому все склалося. Тим паче я знайшов партнера: сусід погодився долучитися і фінансово, і допомогти з організаційними питаннями.
Спочатку ми розраховували вкластися у $100 тисяч. Але не вийшло. Виявилося, що в приміщенні, яке ми знайшли, потрібно повністю переробляти вентиляцію, робити його безбар’єрним, міняти вікна... До того ж я хотів усе зробити якомога швидше, а за це теж потрібно доплачувати. По суті, я 2,5 місяці працював проєктним менеджером на локації, де одночасно свою роботу виконувало до пʼяти бригад.
Крім того, я раніше думав, що видавництва дають книжки закладам на кшталт нашого під реалізацію. Насправді ж їх усі потрібно купити й тримати в себе на складі. На старті ми лишень у книжки вклали 400 тисяч гривень. Так потрохи сума інвестицій і зросла вдвічі [усміхається].
Допоки не почали, я думав, усе буде простіше. Разом з тим у мене ніколи не виникало думки зупинитися на півдорозі. Дехто вважає, що навіть після мінімальних зусиль справа вже має приносити гроші. Але так не працює. Аби щось отримати, треба й чимало вкласти. І сьогодні висновок такий: ми все зробили правильно. Книгарня-кав’ярня, яку назвали «Сенс», розвивається, і заробляє не лише на себе, а навіть трошки на інші проєкти. Це вже бренд. І так сталося тому, що ми ніколи не зупинялися.
«Років за п’ять я не буду прямо залучений у жодну з нинішніх справ». Про майбутнє власних бізнесів зокрема й українського геймдеву загалом
Нині я не витрачаю багато часу на обидва свої бізнеси. Це все завдяки крутим менеджерам, які виконують свою роботу й радяться зі мною хіба з високорівневих питань.
Основний час тепер іде на навчання, зокрема в Українській школі політичних студій, та планування майбутнього. Я зустрічаюся з людьми, аби краще зрозуміти шляхи розвитку «Сенсу». Наприклад, уже міркую про відкриття наступного закладу в Івано-Франківську.
Взагалі, думаю, що років за п’ять я не буду прямо залучений у жодну з нинішніх справ. Бізнеси розвиватимуться автономно. А я, певно, таки піду в політику. Думаю, зможу знайти собі місце в цій сфері. «Сенс» до того моменту перетвориться на мережу з 10 книгарень по всій Україні, зокрема й у більш зросійщених регіонах. Книжковий бізнес має низьку маржинальність, але моя модель — «книги + кав’ярня» — працює, тому я переконаний в успіху.
А Hitica в моєму баченні стане студією на
Український геймдев доволі сильний, але наразі він не об’єднаний професійною спільнотою, не досліджений, і ми ним не пишаємося (чого не скажеш про IT). Мало людей ідуть у цю індустрію — здебільшого ті, хто щиро любить ігри. З одного боку, це круто, а з іншого — тут мало сейлзів, маркетологів, людей бізнесу. Але ж недостатньо просто зробити класний продукт — його треба ще продати! Тому я б хотів згодом побачити сильне ком’юніті й бренд українського геймдеву. Я готовий давати гроші й допомагати організації, яка б усе це розкручувала, бо я за coopetition: competition + cooperation. Треба підсвічувати потужність українського геймдеву: нам є що показати не лише на нашому, а й на світовому ринку.
7 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів