Які ігри в ритейлі українці найбільше купували за півтора роки війни: домінування спортивних симуляторів та жодної української cтудії серед лідерів

На честь Дня Незалежності ми зібрали ігри на фізичних носіях, які українці купували частіше всього після початку повномасштабної війни. У матеріалі ми спираємося на дані щомісячних рейтингів ігор в українському ритейлі, які базуються на інформації компанії ERC (офіційний дистриб’ютор PlayStation та консольних ігор в Україні). Нашу увагу привернули п’ять перших місць кожного топу у період з лютого 2022 року по серпень 2023-го.

Загалом зібралося двадцять найуспішніших в Україні тайтлів. Оскільки це надзвичайно різні ігри, то перш за все ми проаналізували їх жанри. Найчастіше до топ-5 потрапляли action-adventure та action role-playing.


Також ми звертали увагу на географію розробників. Частіше за все лідерами ставали продукти з США, а друге місце з величезним відривом займають канадські студії. Жодного разу за 18 місяців у п’ятірці не було нічого від українських компаній. Насправді за цей час до рейтингів потрапила лише одна гра від наших розробників — Metro Exodus. У загальному топі вона була присутня з березня по травень цього року, а найкращий її показник — 16 місце у квітні.

Також зазначимо, що з точки зору платформ у нас майже повністю гомогенний рейтинг — більшість ігор українці купили для PlayStation, а тайтли для Nintendo Switch чи Xbox були надзвичайно рідкими. Найвище дісталася The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Вона посіла восьму сходинку у травні. Найкращий результат для Xbox показав Hitman 3, який у липні 2022-го опинився на 31 місці.


Якщо говорити про абсолютного лідера, який тримався в топ-5 довше за всіх, то це Grand Theft Auto V. Вона була присутня серед лідерів 17 місяців з 18 на самих різних місцях. Цікаво, що на першій сходинці вона була лише одного разу, а частіше за все опинялася на третій чи четвертій.

Другою стала FIFA 23 — 13 місяців у першій топ-5. З них п’ять вона протрималася на першому місці і це найкращий показник серед усіх тайтлів нашого рейтингу. Франшизу FIFA можна вважати найуспішнішою за ці півтора року. По-перше, дві гри (FIFA 23 та FIFA 22) загалом у топі були 23 місяці, а по-друге — вони частіше за всіх опинялися на першому місці (8 разів).

Третьою грою за кількістю лідерських місяців став Minecraft, який частіше за інші ігри опинявся на п’ятому місці. При цьому жодного разу гра від Mojang Studios не займала першого місця.


Нижче можна ознайомитися з розподіленням ігор по місцях. Серед двадцяти тайтлів є те, що ми назвали артефактами — ситуації, коли ігри наче випадково потрапляли до топ-5. Так, наприклад, сталося з Sackboy: A Big Adventure у червні 2023 року — платформер від Sumo Digital опинився на першому місці, завдяки надзвичайно низькій ціні (349 грн). Втім, як зазначили в ERC, постачань дисків з цією грою більше не планується і повторити цю аномалію найближчим часом буде неможливо.

Та сама ситуація з батьком усіх соулслайків Demons Souls — минулої осени ремейк гри, завдяки суттєвим знижкам, тримався два місяці на другому місці.


Ігрові смаки українців лишаються сталими вже не перший рік. Наприклад, абсолютний лідер цього матеріалу FIFA була найпопулярнішою грою і восени 2022-го, і восени 2021-го, коли ми тільки почали публікувати свій рейтинг. Звісно, на кількість придбаних ігор суттєво вплинула повномасштабна агресія з боку рф — якщо до неї в середньому продавалося по 3980 дисків на тиждень, то з початком війни кількість ледве складала 400.

Потім цей показник трошки вирівнявся, але загалом за минулий рік в українському ритейлі було продано 124 тисячі копій, що на 40% менше, ніж у 2021-му та майже у двічі менше, ніж у 2020 році. Втім, поточний рік має гарні показники — у липні зростання склало майже 45%, якщо порівнювати з липнем 2022 року, а єдиний місяць, коли ігор купили менше ніж торік був травень. Тож, будемо сподіватися, що український ігровий ритейл надалі буде тільки міцнішати, а українці — купувати все більше гарних і цікавих ігор. Дякую всім, що були з нами цей час. З Днем Незалежності!



Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному1
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
які базуються на інформації компанії ERC (офіційний дистриб’ютор PlayStation та консольних ігор в Україні)

Тобто ігри для ПК в статистику не входять?

Входять, але українці майже не купують ігри для ПК на фізичних носіях. Це дуууууууже рідкий гість навіть у топ-50.

Ви б якось уточнювали про це в назві, бо між «Які ігри українці найбільше купували за <період>» та «Які ігри українці найбільше купували на фізичних носіях за <період>» досить відчутна різниця.
Та й виникає питання наскільки репрезентативною є така вибірка, щоб на її основі стверджувати за всіх українців

По назві, можливо ви праві.
А от по репрезентативності питань немає — наразі ERC єдиний дистриб’ютор фізичних носіїв.

Я про репрезентативність вибірки «тільки покупці ігор на фізичних носіях» для оцінки вподобань всієї множини людей які грають, чи хоча б купують, ігри в Україні

Нерепрезентантивна, звичайно. Репрезентативними гравцям були б дані від умовної Newzoo (за гроші) або дослідження шляхом опитування репрезентативної вибірки (було в 2021). Даних, який відсоток українських гравців купують ігри на фізичних носях, наскільки я знаю, немає.

От і мені здається що ця вибірка нічого не говорить про загальні вподобання гравців. Але тоді незрозуміло який взагалі сенс в таких статтях і статистиці.
Цікавіше було б глянути статистику на основі якогось масштабного опитування хоча б користувачів ДОУ про вподобання/покупки за останні рік-два, а не якісь сферичні рейтинги у вакуумі

Звичайно, враховуючи, що навіть до ТОП-50 майже не потрапляють PC-ігри, а відсоток консольних гравців в Україні значно поступається PC.

Опитування ДОУ покаже, у що грають читачі ДОУ :) Так робили вже інші медіа — результати репрезентативні аудиторії тих самих медіа.

Для мене ритейл цікавий тим, що він іноді перегукується із дослідженням гравців України, яке робила NielsenIQ у 2021 році — за відстутності тут, зрозуміло, F2P-тайтлів, FIFA, GTA і Minecraft регулярно у топі.

Опитування ДОУ покаже, у що грають читачі ДОУ

Ну, це проблема всіх опитувань цього сайту, в тому числі й зарплатних чи портретних. Хіба на відгуки про компанії HR можуть наганяти додаткових людей, то вибірка трохи зростає і розбавляється.
Мені здається що для читачів ДОУ статистика в що грають інші читачі ДОУ може бути цікавішою ніж статистика в що грає група людей про яку ми взагалі нічого не знаємо. Умовно, в моїй інфобульбашці без претензії на репрезентативність, ігри на фізичних носіях купуються або в рест-руми компаній/барбершопів/антикінотеатрів, або в подарунок племінникам/похресникам, або для колекції (в одиничних екземплярах).

Так в статті і не сказано, що це про ігрові вподобання українців загалом. Це про тих, хто купує ігри в ритейлі.

Щороку в Україні продають близько 200К дисків (у 2022 було 124К за зрозумілих причин. Лінк на цифри по роках: gamedev.dou.ua/...​games-in-ukraine-in-2022)

І це цілком репрезентативна вибірка. Бо, наприклад, у дослідженні NielsenIQ, яке згадує Andrii Petrunia, було опитано 500 людей. А ми цілком можемо припустити, що 124 000 дисків на рік купує більше ніж 500 людей (інакше б одна людина мала б купувати по 248 ігор на рік на консолях, що враховуючи ціни і економічний стан середньостатистичного українського гравця, малоймовірно. А значить тут вибірка людей більша, ніж у дослідження Nielsen. І навіть так ми наголошуємо, що мова в статті йде навіть не про всіх консольних гравців, а про консольних гравців, які купують ігри на дисках. Чому обрали саме їх, бо це дані, які ми можемо отримати від дистриб’ютора і мати хоча б невелике уявлення про наш ринок. Бо про продажі в цифрі ні Soni, ні Valve, GOG чи EGS не діляться точними даними.

Так в статті і не сказано, що це про ігрові вподобання українців загалом. Це про тих, хто купує ігри в ритейлі.

На момент написання стартового коментаря стаття називалася «Які ігри українці найбільше купували за півтора роки війни: домінування спортивних симуляторів та жодної української cтудії серед лідерів». Про ритейл додали пізніше.

І це цілком репрезентативна вибірка.

Виключно для людей, які купляють ігри на дисках. Можливо, є ще якась кореляція з користувачами консолей загалом.
А от з гравцями на ПК розподіл вже навряд чи хоч якось корелює. Як мінімум, симулятори на ПК не факт що будуть в топі популярності, та й статистика ігр від українських студій може бути покраще, бо не впевнений що вони взагалі випускали фізичні копії своїх ігор.

Власне, з уточненням про ритейл в назві і при відсутності натягування цієї статистики на всіх гравців України, в мене жодних претензій до самої статті. Просто коли вперше її відкривав, очікував побачити дійсно якусь загальну аналітику по всіх, тому був трохи розчарований невідповідністю.

Власне, з уточненням про ритейл

так, це було слушне зауваження, тому ми одразу виправили заголовок. Дякую.

А щодо гравців на ПК. Тут дійсно ми не володіємо даними. Хоча віднедавна запустився український сайт gamesensor, щось на кшталт steam spy: uk.gamesensor.info/steam Але не можу сказати, наскільки точні там дані

А значить тут вибірка людей більша, ніж у дослідження Nielsen

Раз на те пішло, розмір вибірки в даному випадку не грає ролі, адже навіть 500 респондентів у NielsenIQ будуть репрезентантивні гравцям у відеогри України, якщо дотримані інші умови при виборі респондентів (про це вказано у методології дослідження). Тому тут хоч 124к дисків на рік, хоч 500к — мова ж йде виключно про тих, хто купує на фізичних носіях, тобто лише одна категорія.

Ну й порівнювати дані про продажі від дистриб’ютора однієї категорії із комплексним дослідженням шляхом опитування — це як порівнювати дані від продавця, скільки і яких овочів люди купили на базарі за рік з вподобанням людей, які овочі вони полюбляють їсти :)

Тому ця вибірка не може бути а ні репрезентативною, а ні нерепрезентативною, бо це не вибірка, це сухі цифри продажів під продавця. І що вони вони можуть показати, так це які ігри українці купують офіційно в магазинах. І з цим цей матеріал чудово впорався, ці дані теж цікаві.

Я розумію коментар Igor Tsvyak, бо, наприклад, в пості в Telegram до цієї статті про «ритейл» чи «диски» не вказано.

Зачекайте, зачекайте. Тут треба дещо пояснити.

По-перше, оскільки вже пішла мова про дослідження NielsenIQ. Це було гарне (і на жаль поки єдине відносно серйозне) дослідження українських гравців, але і його результати дуже легко поставити під сумнів. Наприклад, при вибірці у 500 респондентів ми не знаємо, якою була її статистична похибка для різних показників та якою була ймовірність цієї похибки. Як не знаємо, як враховувався дизайн-ефект опитування та що там з систематичним відхиленням. Але навіть дослідження NielsenIQ певним чином підтверджує наші дані, оскільки серед лідерів там були знову ж таки фіфа, майнкампф та гта. Звісно, на першому місці були ВорлдОфТанкс, але тут треба зважати, що дослідження NielsenIQ проводилось саме під патронажем Варгеймінг :)

По-друге, наші дані не можуть бути репрезентативними при описі портрета гравця (чого ми і не робимо), але це цілком репрезентативні дані по споживчим настроям гравців, які купують ігри на фізичних носіях (що, власне, ми і робимо). Тобто вона репрезентативна щодо того, які ігри купляли ці люди — які жанри та з яких країн.

це як порівнювати дані від продавця, скільки і яких овочів люди купили на базарі за рік з вподобанням людей, які овочі вони полюбляють їсти

Так, але є один нюанс. Ми можемо говорити про вподобання людей щодо овочів, якщо ми аналізуємо усі продажі овочів в країні.

Це легко продемонструвати на прикладі Укрзалізниці. Якщо ми беремо 1 млн квитків, то, звісно, не можемо сказати про середній вік пасажира УЗ, його соціальний статус, освіту тощо. Але ми можемо зважати на статистичну інформацію по пункту відправлення, пункту прибуття, класу квитка/його ціні, часу в дорозі тощо. І робити з цього певні висновки, наприклад, що найпопулярнішим напрямком на залізниці серед українців є, наприклад, Київ-Львів.

І це будуть цілком репрезентативні дані, оскільки УЗ — єдиний продавець залізничних послуг в країні. Так само і з ERC — це фактично єдиний продавець ігор на фізичних носіях. Тому що до того, як вони почали займатися дистрибуцією кількість проданих ігор на дисках складала 25 тисяч в рік. Після того, як вони почали свою роботу ця цифра зросла до 230 тисяч на рік. Тобто на основі даних цього єдиного продавця ми можемо говорити про загальний стан ринку ігор на фізичних носіях. Тому ми можемо сказати, що українці на дисках активніше всього купують фіфу, гта та майнкампф, як можемо сказати, що більшість проданих ігор створені студіями з США.

По-третє

І що вони вони можуть показати, так це які ігри українці купують офіційно в магазинах.

Звісно, судячи виключно по цій статистиці ми не можемо точно говорити про усі продані в Україні ігри (як в цифрі, так і на фізносіях) і точно говорити про споживчі настрої усіх гравців в країні. Тому що є Стім, є ЕГС, є ПлейСтор, є Хбокс, є ГОГ і ніхто даних по цім платформам не надає.

Але ми можемо на основі показників ERC будувати гіпотезу. Взяти хоча б Стім. Наприклад, ми знаємо, що у 2022 році MAU складав близько 30 млн користувачів. Звісно, українці використовують у Стім і англійську, і російську, і українську. Але відокремити від eng та rus саме українських гравців неможливо, тому можемо орієнтуватися на ukr. Їх частка наприкінці 2022 року складала 0,34% і це був максимум того року. Можемо орієнтуватися на нього. Грубо кажучи, це 102 тисячі гравців. І як би у нас є продажі ERC у 127 тисяч за рік.

Очевидно, що дані ERC певним чином відображають і настрої гравців на Стімі. Звісно, це дуже грубо побудована гіпотеза, на яку мені знадобилося 5 хвилин, поки я писав цей коментар, але казати, що наша статистика взагалі нічого окрім настроїв по фізичним носіям демонструє — дещо зухвало. Особливо якщо враховувати, що результати дослідження NielsenIQ корелюють з нашими висновками :)

Давайте ще раз по пунктам.

ми не знаємо

Методологія була озвучена під час презентації дослідження, про неї можна завжди дізнатись, спитавши у NielsenIQ, це не таємниця. За їхніми словами, вибірка у 500 людей, що грають у відеоігри в Україні, репрезентавна всім геймерам. Я не експерт у таких дослідженнях, тому більше довіряю гравцям ринку із 100-річною історією та мільярдним виторгом.

але тут треба зважати, що дослідження NielsenIQ проводилось саме під патронажем Варгеймінг :)

За гроші Wargaming, а не під патронажем. Якщо хтось думає, що та сама компанія зі 100-річною історією і тим самим мільярдним виторгом торгуватиме репутацією аби за лише гроші поставити продукт замовника дослідження на перше місце, то не знаю, можемо ще теорії змов обговорити. Якось так вийшло, що за 30 років ніхто інший не вирішив заплатити кошти і замовити дослідження щодо вподобань українського гравця, презентувавши їх публічно.

Ми можемо говорити про вподобання людей щодо овочів, якщо ми аналізуємо усі продажі овочів в країні.

Так, але в в прикладі йде мова саме про продажі на ринку (базар, маркет). Овочі можна купити в супермакеті (цифрові покупки ігор) і на ринку (покупки ігор на фізичних носіях).

Ще раз, питань щодо даних про продаж ігор на фізичних носіях ні у кого нема — їх і не може бути, бо це голі цифри від дистриб’ютора. Тут не може бути іншої інтерпретації, окрім як, умовно, «GTA на дисках продали 50 копій, а ̶T̶L̶O̶U̶ (жартую, заборонений прийом) Spider-Man 20 копій, тому GTA на дисках попуялрніша у гравців».

Приклад з овочами був наведений, аби показати, що не можна порівнювати суху статистику однієї категорії («продаж на базарі» або «продаж на фізичних носіях») із комплексним дослідженням шляхом опитування («які овочі полюбляєте їсти» або «в які ігри полюбляєте грати»), навіть якщо статистика і результати дослідження корелюють. Бо могли б і не корелювати (як було в деякі місяці) і це не означає, що результати дослідження не є вірними.

Очевидно, що дані ERC певним чином відображають і настрої гравців на Стімі.

Яким чином? В коментарі вище було вказано, що ігри для PC (Steam —крамниця для PC) на фізичних носіях майже не потрапляють до ТОП-50 тайтлів за продажем. Відповідно, майже завжди ТОП-25 (чи навіть ТОП-50) продажів від ERC — консольні версії ігор. Частка консольних гравців в Україні значно менша за PC-гравців (привіт, NielsenIQ, але й NewZoo скаже те саме).

Повторюсь, дані про продажі на фізичних носіях цікаві й, на мій погляд, потрібні. Так, вони показують одну категорію, було б взагалі чудово, як би були доступними й дані про цифрові продажі в країні, але як вже є. Публічних даних по Україні зазвичай взагалі мало, менше за інші європейські країни.

От я б купляв. На норм диску, печатаний а не різаний, без онлайн активації — чи моїх смаків не зрозуміти? (Можно і файл архіва скачати — але знов таки ж без прив’язок) Бо з цими ланчерами гірше ніж з таблєтками з торенту.

Підписатись на коментарі