Рекорди у Steam, невдоволення ігрової спільноти та успіх, про який ніхто не мріяв. Ігрові феномени 2024 року

Поточний рік все швидше добігає кінця і настає час потрохи підбивати його підсумки. Почати ми вирішили з невеличкого списку «феноменів 2024 року». Це не найкращі, найгірші чи найдорожчі ігри, хоча серед них є претенденти і на ці звання. Тут зібрані релізи, які здивували спільноту, досягли неочікуваних результатів чи стали непересічними прикладами в індустрії. Тож, давайте разом розберемося, хто цього разу претендує на звання «феномена».

Palworld. Феномен, який розлютив Nintendo

Першим ігровим феноменом 2024-го можна вважати Palworld, виживач від японської студії Pocketpair. Компанія, що у 2020-му випустила інший симулятор виживання Craftopia, до січня цього року була не дуже відома на широкий загал. Однак лише за тиждень після релізу Palworld розробники стали цілком собі зірками світового геймдеву.

Виявилося, що багатьом гравцям для щастя потрібно небагато — видати покемонам зброю. В Pocketpair чесно зазначають, що надихалися саме Pokémon. Хіба що домішали в них механіки з Ark: Survival Evolved, Rust та RimWorld. Неочікувано навіть для самих ігроробів ця формула створила суперхіт. По-перше, гра отримала переважно схвальні відгуки від оглядачів. Palworld хвалили за веселі бої, тон ігрового процесу, взаємодію з компаньйонами. По-друге, вона стала відвертим фінансовим успіхом.

За перші вісім годин було продано понад мільйон копій гри. За шість днів ця позначка сягнула восьми мільйонів. За місяць на Xbox в Palworld зіграло 10 мільйонів гравців, а у Steam продали 15 млн копій. При цьому лише за тиждень після релізу на майданчику Valve виживач встановив рекорд — одночасно в неї грали понад 2 млн людей. Це була перша гра після PUBG: Battlegrounds, яка показала подібний результат. Позаду лишилися такі мастодонти, як Counter-Strike 2, Dota 2, Elden Ring, Cyberpunk 2077 тощо.

Та вже у лютому галас навколо гри почав вщухати. Спочатку кількість одночасних гравців знизилася до 750 тисяч. Через три місяці вона втратила 98% гравців — онлайн складав близько 40 тисяч. Втім, навіть це в рази перевищувало максимальні показники таких великих ігор, як Suicide Squad: Kill the Justice, Concord чи Skull and Bones. Ба більше, творці Palworld не дуже переживали через це. Community Manager компанії Джон «Бакі» Баклі зазначив, що не потрібно «змушувати себе грати в одну і ту ж гру», оскільки це «шкідливо для здоров’я».

Новий розділ в історії успіху Pocketpair почався у вересні, коли у юристів Nintendo дійшли руки до Palworld. Тут варто зазначити, що ще в січні було зрозуміло — це лише питання часу. Занадто схожим на ігри серії Pokémon вийшов виживач. Тоді багато художників відзначали, що проблема саме в палах, які є чи не точною копією деяких покемонів. Однак Nintendo пішла в бік патентного права.

«Nintendo Co., Ltd. разом із компанією Pokémon подали позов про порушення патентних прав до окружного суду Токіо проти Pocketpair, Inc. Цей позов передбачає судову заборону та компенсацію збитків на тій підставі, що Palworld, розроблена та випущена відповідачем, порушує численні патентні права. Nintendo продовжуватиме вживати необхідних заходів проти будь-яких порушень своїх прав на інтелектуальну власність, включно з самим брендом Nintendo», — йшлося у повідомленні компанії.

Згодом у Pocketpair пояснили, що претензії виникли до механік. Наприклад, один з патентів описує, як персонаж ловить покемона, прицілюючись і кидаючи предмет для захоплення (Покебол) у створіння. Після успішного захвату істота стає «власністю гравця». Розробники також зазначили, що Nintendo та The Pokémon Company через суд вимагають 10 млн єн (близько $66 тисяч). Продовження цієї історії ми побачимо вже наступного року, а може й пізніше, однак навіть все це робить з Palworld очевидним претендентом на місце у списку феноменів цього року.

Helldivers 2. Феномен, який розлютив гравців

Наступним у списку феноменів року йде командний шутер Helldivers 2 від шведської команди Arrowhead Game Studios. З нашим оглядом гри можна ознайомитися за цим посиланням, але якщо тезово — Галактична війна, сутички з величезними інопланетними комахами та іншими космітами, сатиричні меми про демократію. Гра просто не могла лишитися непоміченою.

І не лишилася. Отримавши «загалом схвальні» відгуки від критиків, Helldivers 2 стала популярною й у гравців: піковий онлайн у Steam склав понад 458 тисяч гравців, менш як за два тижні було продано понад 3 мільйони копій, а за перші три місяці — 12 млн.

Не релізі інтерес до гри був настільки високий, що не витримали її сервери. Особливо неприємною ситуація була на ПК, що опустило рейтинг гри у Steam до «змішаної» оцінки. Гендиректор Arrowhead Йохан Пілестедт навіть порадив не поспішати з покупкою шутера, поки проблеми з сервером не будуть вирішені.

«Якщо у вас немає грошей, візьміть її пізніше. Хоч ми й справді створили веселу гру, варто почекати, поки сервери витримуватимуть. Я маю но увазі, як генеральний директор, я, звісно, хочу, щоб гра була максимально прибутковою. Але якби ви витратили на неї останні гроші й сиділи в очікуваннях своєї черги на сервер, це б розбило мені серце», — зазначив він.

Та справжні проблеми почалися пізніше. У травні на сторінці Helldivers 2 в Steam повідомили, що всі нові гравці на ПК повинні прив’язати свій профіль Steam до облікового запису PSN. Усі поточні гравці мали це зробити до червня. Звичайна практика, якої користуються багато великих ігрових компаній. Однак рішення розлютило гравців, які миттєво згадали, що сервіс PSN не працює офіційно у 177 країнах (Казахстан, Вірменія, Азербайджан, Грузія, Монголія, Сербія тощо).

Sony швидко «розібралася з проблемою» і заборонила продавати Helldivers 2 там, де офіційно немає PSN. Миттєво гравці влаштували грі «рев’ю-бомбінг» і обвалили її рейтинг. Першими відреагували на скандал творці гри. За словами представників Arrowhead Game Studios, рішення ухвалила безпосередньо Sony і всім, хто стикнувся з проблемами варто звернутися до підтримки PlayStation. На запитання гравців, що тепер робити, голова студії Йохан Пілестедт прямо відповів, що не знає. Водночас ком’юніті-менеджер Arrowhead додав — гравці, що виражають своє незадоволення ситуацією за допомогою рев’ю та рефандів, дають розробникам додаткові аргументи в дискусії з Sony.

Від вимоги прив’язувати до Steam обліковий запис PSN з часом відмовилися. Гравці навіть запустили на Reddit операцію «Прибирання» — її суть полягала в тому, щоб знову підняти рейтинг Helldiver 2 на платформі Valve. Однак схоже, гра так і не оговталася від цього шторму. Через п’ять місяців після релізу вона втратила понад 90% аудиторії на ПК. Тобто піковий онлайн впав з понад 458 до 45 тисяч гравців, що для сервісної гри доволі болісно. Однак навіть в цій ситуації шутер лишається одним з найпримітніших феноменів цього року.

Balatro. Феномен, про шалений успіх якого навіть не мріяли

Наступний феномен у нашому списку це гра, яка доводить — щоб заробити багато грошей не потрібна компанія на кілька сотень співробітників. Картковий «рогалик» Balatro створив соло-розробник LocalThunk, який навіть не мріяв про свій успіх. Тут ми можемо говорити з впевненістю, оскільки він сам про це неодноразово зазначав. Зокрема, у своїх соцмережах він підкреслив:

«Я очікував, що гру куплять четверо моїх друзів та батьки — і це було б чудово».

Та всесвіт багатий на сюрпризи. Лише за перші вісім годин після релізу Balatro заробила понад мільйон доларів. За перші три дні було продано понад 250 тисячі примірників, за десять днів — 500 тисяч, а протягом перших шести місяців — два мільйони. Це все ще до релізу на мобільних платформах, який стався у вересні. За осінь гра заробила там майже $4,4 млн. Очікувано, що на агрегаторі відгуків Metacritic вона отримала «універсальне визнання», а на OpenCritic 100% критиків рекомендували гру.

Показники Balatro вражають ще більше, якщо знати, що LocalThunk почав робити гру від нудьги. За словами самого розробника, у нього було кілька вільних тижнів до кінця відпустки, тому він вирішив спробувати реалізувати свою незвичайну ідею.

«Смішно, але я взагалі не граю у покер. Сама гра більше схожа на Big Two, в якій використовуються комбінації покеру, але ви граєте їх зі своєї комбінації з восьми, 13 карт тощо. Я використовую термінологію покеру, деякі візуальні ефекти, але я не граю у покер. Я не дуже цікавлюся покером», — розповів розробник в одному зі своїх інтерв’ю.

Цікаво, що деякі гравці влітку припустили, що з Balatro можна зробити чудову гемблінгову гру, однак LocalThunk радикально виступив проти. Він зазначив, що ненавидить думку про те, що його гра може стати справжньою азартною грою. Тому навіть вказав у власному заповіті, що IP Balatro ніколи не може бути продана або ліцензована будь-якою гральною компанією чи казино.

Результатом успіху стала номінація в кількох категоріях на The Game Awards 2024: «Гра року», «Найкраща інді-гра», «Найкраща мобільна гра» та «Найкраща режисура». Найцікавіше, що з урахуванням ситуації на цьогорічній TGA Balatro має всі шанси виграти в головній номінації. І, схоже, це буде перший випадок, коли грою року стане продукт від соло-розробника. Що тут можна сказати, справжній феномен.

Once Human. Підозрілий феномен у постапокаліптичному сетингу

Ще один фігурант нашого списку феноменів — free-to-play виживач Once Human від команди Starry Studio. Тут нас цікавить саме шалений успіх гри. Про потенціал постапокаліптичної пригоди стало відомо ще під час Фестивалю новинок у Steam, який пройшов на початку літа 2024 року. Гра очолила рейтинг найпопулярніших ігор події. Зазначимо, що на другому місці тоді опинилася Level Zero: Extraction — багатокористувацький extraction-шутер з елементами виживання від студії Doghowl Games, до складу якої входить багато українців.

Не релізі у Steam Once Human зібрала одночасно понад 230 тисяч людей і наступні кілька тижнів гра була лідером в рейтингу «Лідери продажів» на платформі. Вона Вийшла 9 липня і вже наприкінці серпня подолала позначку у 10 млн завантажень. Завдяки такому винятковому старту гра потрапила до елітної групи 10 найбільш популярних тайтлів на платформі, посівши місце між такими гігантами, як Apex Legends та Grand Theft Auto V.

Такий результат — справжній успіх для будь-якої умовно-безкоштовної гри, хоча є тут і своя ложка дьогтю. Деякі гравці зазначають, що гра втручається в реєстр на комп’ютері користувача, а погоджуючись з умовами використання, гравці мимоволі надають розробникам право публікувати контент від їх імені без додаткової згоди. Тому ми радимо підходити до цього феномену обережно.

Black Myth: Wukong. Китайський феномен, на який чекали

Говорячи про феномени 2024 року неможливо пройти повз рольовий бойовик Black Myth: Wukong від китайської студії Game Science. Історія про пригоди міфологічного Короля мавп задовго до релізу отримала статус однієї з найбільш очікуваних в цьому році, а розробники зазначають — над грою вони працювали шість років і витратили $70 мільйонів.

Про успіх Black Myth: Wukong в останні місяці говорили багато. По-перше, це друга після Palworld гра, що у 2024 році перетнула позначу у 2 млн одночасних гравців на Steam. Навіть більше — лише за кілька годин після релізу рольова гра зібрала понад 2,4 млн гравців. За три дні було продано 10 млн одиниць, а за два місяці Wukong перетнув межу у 21 млн проданих копій. Завдяки цим показникам Black Myth принесла розробникам понад мільярд доларів і винесла Game Science на 12 місце серед найбільших видавців у Steam.

Цілком очікувано, що гра такого масштабу опинилася серед претендентів на звання «Гри року». Але в наш список феноменів ми її додали не через номінацію на TGA чи гарні продажі. Фактично Black Myth: Wukong є першою AAA-грою китайського виробництва.

Manor Lords. Феномен, над яким працював не тільки Гжегож Стичен

Наступний наш феномен теж ще до релізу входив до списку найочікуваніших ігор року і загалом став беззаперечним тріумфатором 2024-го. Мова йде про гібрид містобудівного симулятора та військової стратегії Manor Lords від розробника Slavic Magic. Гра вийшла наприкінці квітня і лише за три дні поставила рекорд серед сітібілдерів і стратегій у Steam. Зокрема, обійшла такі хіти, як Civilization 6 та Cities: Skylines.

Гравці зацікавилися Manor Lords ще на етапі демоверсії, яку показали у жовтні минулого року. За кілька тижнів до релізу гра очолила «Список бажаного» у Steam, а за підсумками першого півріччі 2024-го потрапила у топ-20 ігор за розміром валового виторгу. Глава видавництва Hooded Horse Тім Бендер зазначив, що виторг перевищив $60 млн доларів. Рекордний онлайн Manor Lords склав понад 173 тисяч користувачів.

Читайте також:

Цікава ця гра ще й тим, що з самого початку її позиціонували, як гру від єдиного творця — Гжегожа Стичена, більш відомого, як Slavic Magic. Та згодом з’ясувалися, що, в певному сенсі, це перебільшення. Зокрема, над грою працювало багато аутсорсерів. Серед них і студія Corbax Studio, яка хоч і розташовується в Казахстані, але має в складі своєї команди переважно росіян. Тому до цього феномену також радимо ставитися обережно.

Songs of Silence. Локальний феномен

Остання гра в нашому списку феноменів не може похвалитися рекордним онлайном у Steam чи феноменальними продажами. Вона поки не принесла своїм творцям мільйонних виторгів, але пройти повз ми не змогли. Мова про 4Х-стратегію Songs of Silence від команди Chimera Entertainment з Німеччини.

Songs of Silence — локальний, український феномен. Ця гра свідчить про силу української локалізації в невеличких іграх. В останньому GameDev DOU Подкасті ми вже обговорювали ситуацію, однак коротко нагадаємо, в чому краса. За даними Chimera Entertainment, з червня по вересень українці купили лише 170 примірників гри. Однак на початку осені розробники додали у Songs of Silence українську локалізацію. За наступний місяць українці придбали 2500 примірників, а за два — 3500. Відповідно, Україна стала спочатку третьою за кількістю проданих копій, а дуже скоро і першою.

«Україна стала номером один за кількістю примірників Songs of Silence! До виходу повної версії залишилося зовсім трошки, і хоча все ще може змінитися, цей результат вже увійшов в історію Пісень Тиші. Це стало можливим саме завдяки вам. Щиро дякуємо! Українці — найкращі», — зазначили у своєму повідомленні розробники.

Очевидно, що це далеко не всі феномени — рік хоч і був надзвичайно складним, але цікавих та непересічних ігор вистачало. Врахувати всі в одному матеріалі було б просто неможливо. Впевнені, ми щось точно пропустили. Якщо на вашу думку в цьому списку когось не вистачає — обов’язково пишіть в коментарях варіант з аргументами, чому саме ця гра, на вашу думку, має вважатися феноменом 2024-го.

Яку гру можна вважати головним феноменом 2024 року?

12%
18%
41%
3%
15%
3%
6%
3%

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному1
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі