Польський геймдев: який він? Плюси і мінуси роботи в цій галузі, сплата податків та ставлення до українців

Як справи з геймдевом у Польщі? Наскільки там розвинена ця галузь, як оплачують податки, медстрахування та овертайми? Що українським спеціалістам подобається в Польщі, а що ні? Ми поговорили про тамтешню ігрову індустрію з українськими фахівцями, які вже кілька років працюють на цьому ринку. Публікуємо їхні історії.

Про працевлаштування у польську геймдев-компанію і відмінності від найму в Україні


Святослав Демченко, Senior Quest Designer у Techland

Я приїхав у Польщу два роки тому, коли отримав офер. До цього працював в українській Frogwares. Але тоді була якраз ера ковіду в повному розпалі, тому, приїхавши в Польщу, я переважно тусив на зйомній квартирі. Через декілька місяців я домовився зі своїм керівництвом, що повернусь до України, поки карантинні обмеження не зміняться. Адже що працювати дистанційно з Польщі, що з України, не було особливо різниці.

Цієї весни планував поїхати з дівчиною до Польщі, аби мати змогу активніше співпрацювати з колегами, але сталась війна, тому ці плани поки відклались до перемоги :)

Взагалі процес працевлаштування був доволі повільним. В Україні співбесіди проходять набагато швидше, і значно швидше можна влаштуватись на роботу. Але це також обумовлено законодавством.

В Європі загалом чекати спеціаліста три місяці й більше — це нормально, тому ніхто нікуди не поспішає. В цьому є і плюси, адже такі умови передусім захищають працівника, чого у нас на ФОП-контракті практично немає.

Медичне страхування є, до речі, обов’язковим при наймі на роботу, його різні компанії або частково, або повністю покривають — залежно від компанії та позиції. Поки що працював на ранніх стадіях проєкту, тому етап, коли можливі кранчі, ще не застав.


Віталій Привалов, (Sr) Technical Designer в Bloober Team S.A.

Я у Польщі з жовтня 2018-го, практично чотири роки. Процес працевлаштування був досить простий: знайшов оголошення, відгукнувся, домовився з потенційними керівниками проєкту про співбесіду, отримав і зробив тестове. На наступному етапі співбесіди розповів, як і чому виконав тестове. Наступна розмова була вже про спосіб співпраці, винагородження та узгодження термінів початку роботи.

Тестове на позицію Sr Level Designer перевіряло дві базові речі: навички в дизайні та скриптуванні, а також розуміння стилю компанії. Якоїсь очевидної різниці між наймом в Польщі та Україні я не зауважив.

Не можу сказати про всю індустрію, та, як мені відомо, закон вимагає оплачувати овертайм та працю на вихідних у подвійному розмірі. З медичним страхуванням теж у кого як — є національне страхування, доступ до послуг приватної медицини, додаткове страхування життя тощо. Різні фірми вирішують ці питання в різний спосіб — залежно від рівня працівника та способу співпраці (типу контракту тощо).


Сергій Бєляєв, Lead Software Engineer в PixelAnt Games, яка входить в групу студій Sumo Digital

У Польщі я вже понад сім років. В компанії, де я працюю, процес працевлаштування зазвичай складається з двох співбесід, так було і в мене.

Спочатку домовились про першу співбесіду з рекрутером і одним із засновників компанії, щоб обговорити сумісність цінностей і поглядів на роботу. Це важливо, бо PixelAnt Games шукає спеціалістів без націленості на конкретний проєкт, а загалом в штат, тому більше бере до уваги комунікативність і сумісність з іншими працівниками.

Після того компанія запросила мене на технічну співбесіду. Я поспілкувався з кількома інженерами про мій досвід і скіли, мене запитали про те, як я вирішую завдання, і попросили навести декілька прикладів. Незабаром запропонували роботу. Зараз я вже сам проводжу багато співбесід, але принцип лишається той самий: віддавати перевагу софт-скілам і визначати, наскільки людина самостійна в роботі. В цьому сенсі, мені здається, що в Україні частіше перевіряли хард-скіли, знання мови програмування чи бібліотек.

Тестових завдань ми не даємо. Якщо ж говорити про інші компанії, то інколи це може бути завдання на оптимізацію невеличкої гри або створення мінігри на основі певного фреймворку. Звісно, завдання залежить від спеціалізації кандидата.

Компанія має достатньо чітку позицію щодо овертаймів і кранчів — це суперечить нашим цінностям, передовсім балансу життя та роботи, тому понаднормова зайнятість є небажаною, крім того, це поганий приклад для інших.

З кожним роком дедалі більше геймдев-компаній впроваджують такі правила, і в довгій перспективі це більш ефективна модель праці. Це досягається плануванням і закладанням значного додаткового ресурсу на вічно неточні естімейти (а в таких динамічних проєктах, як ігри, зміни вносять постійно). Щодо польського законодавства, то воно гарантує 50% доплати, а при деяких умовах навіть 100% доплати за овертайми.

На жаль, геймдев трохи відстає в соціальній охороні працівників, хоча (як і з балансом життя та роботи) справи суттєво покращилися в останні роки. Всі компанії, які себе поважають, надають той чи інший рівень страхування. Наша компанія забезпечує всіх працівників приватним страхуванням LuxMed VIP, і я вважаю це важливою ринковою перевагою.


Ліна Кіт, Senior Concept Artist в 11bit Studios

Я в Польщі рік. Спершу на роботу в студію запросили мого чоловіка на посаду Expert Concept Artist. Він пів року працював віддалено, і паралельно ми готувалися до релокейту в Варшаву.

Я збиралася оформитися в Польщі як фрилансерка і продовжити працювати з моїми клієнтами. Однак підготовка документів затягнулася, і за той час на тому ж проєкті з’явилася ще одна вакансія для художника. Я відправила лінк на портфоліо (роботи Ліни можна переглянути в інстаграмі) і посилання на LinkedIn. За кілька днів у нас відбулася онлайн-співбесіда з працівником HR і Art Lead-ом.

На співбесіді мене ознайомили з проєктом і загальною інформацією про студію, а я розповіла про себе і свій досвід. В кінці розмови узгодили побажання щодо зарплати й дати початку роботи. В студію мене взяли без тестового завдання.

Якоїсь суттєвої різниці в наймі між Україною і Польщею я не помітила. На щастя, я ніколи не стикалася з проблемами в цьому.

Щодо овертаймів, то в 11bit studios мені ще не доводилося працювати понаднормово. На співбесіді мене запевнили, що овертайми в 11bit — це рідкісне явище, і навіть якщо в майбутньому таке трапиться, то обов’язково за додаткову оплату.

Зараз в мене стандартний 8-годинний робочий день, вихідні на державні свята, лікарняні за випискою від лікаря і відпустка 26 календарних днів (стандартна відпустка в Польщі — 20 днів, але якщо є закінчена вища освіта плюс принаймні два роки досвіду роботи, то 26). Також студія оплачує стандартний пакет медичного страхування.

Роботи Ліни Кіт

Про ігровий ринок Польщі — який він, чим відрізняється від українського та які має недоліки й переваги


Віталій Привалов, (Sr) Technical Designer в Bloober Team S.A.

Перша наочна відмінність — значно більша інтегрованість працівників на низовому рівні. Крім офіційних конференцій, які організовують ЗМІ/університети/асоціації, існує і квітне багато неформального спілкування: від локальних форумів для професіоналів до спілкувань між фахівцями «за пивом» раз на кілька тижнів у великих містах.

Друга відмінність — багато університетів, які мають «геймдевові» кафедри, і загалом багато фахівців на ринку праці з профільною освітою (британською, польською).

Третя — насичена ігро-фестивальна культура, включно з великими закритими івентами, преміями тощо.

Четверта — більша відкритість польського ринку до європейських країн і процесів. Маючи тут якірці та дозвіл на проживання/працю, можна йти далі та багато чого робити поза межами Польщі на теренах ЄС. До того ж в Польщі компанії можуть дуже швидко і без обмежень наймати європейських фахівців.

З очевидних недоліків — індустрія зростає швидше, ніж кількість працівників у країні. Тому коли давно створені компанії відкривають нові офіси й філії, є небезпека недобору працівників або занадто активного хед-хантингу.


Сергій Бєляєв, Lead Software Engineer в PixelAnt Games

У Польщі я вже понад сім років. Тут розробляють багато відомих проєктів, є як локальні компанії, які вже встигли зробити собі ім’я, так і відділи міжнародних ігрових гігантів. Вибір дуже широкий, і можна знайти компанію і проєкт на будь-який смак. Звісно, це є і в Україні, але польський ринок почав розвиватися раніше, тому випереджає наш.

В останні роки у всьому світі значно прискорилося зростання ринку, пандемія цьому тільки сприяла. Виріс попит на геймдев-спеціалістів, відкрилося багато компаній. Це не оминуло і Польщу, зараз у кожному великому місті є як мінімум декілька компаній, що або роблять свої проєкти, або співпрацюють з іншими студіями. Це позитивно вплинуло на зарплати спеціалістів, адже суттєво збільшилась конкуренція фірм за цінні кадри. Я думаю, що в Україні відбуватиметься те саме, якщо ще не відбувається.

Щодо технічного рівня спеціалістів, то він тут високий. Люди, які змінювали роботу і переїжджали, наприклад, в США чи Канаду, розказували, що не відчували значної різниці у технічному рівні колег. Але культурно це вже був інший світ. В цьому сенсі Польща ближча до України, тут також люблять говорити речі досить прямо, не запаковуючи слова в гарну обгортку. Це може викликати культурний шок у колег із західних країн.

Навіть попри суттєве зростання, польське геймдев-ком’юніті залишається досить камерним. Всі знають одне одного. Додатково люди часто організовують зустрічі, геймджеми, лекції, тому всі новини та плітки розлітаються дуже швидко.


Святослав Демченко, Senior Quest Designer у Techland

Ігровий ринок Польщі дуже потужний. Є багато великих та маленьких компаній — як виробників відеоігор, так і настільних. На мою думку, в Україні є весь потенціал, щоб зробити не менш сильну індустрію.

Натхненних та креативних людей в нас не менше, але не так багато можливостей та безпеки бізнесу, як і виходу на міжнародні ринки. Відіграє роль і рівень знання англійської. Попри війну, бачу багато передумов для покращення цих пунктів, але чи вийде, залежить лише від нас :)

Як у Польщі платять податки в геймдев-індустрії


Сергій Бєляєв, Lead Software Engineer в PixelAnt Games

Податки тут схожі до решти ІТ. Найчастіше спеціалісти працюють за договором найму (umową o pracę) або B2B (jednoosobowa działalność gospodarcza, аналог українського ФОПа). Існують також інші форми, такі як umowa o dzieło і umowa zlecenie і, на жаль, вони ще досі популярні в польському геймдеві, але є позитивна тенденція переходу на більш соціально безпечний договір найму.

У будь-якому разі майже кожна компанія готова співпрацювати на B2B. Я працюю за договором найму, тому про нього знаю найкраще. Перед податком сплачуються різні страхові та пенсійні внески, які сумарно коштують 13,71%. Далі від зменшеної суми ще 9% на медичне страхування. І потім від знову зменшеної суми вираховується вже податок. Зовсім нещодавно були внесені нові зміни: до 120 тисяч злотих брутто в рік податок становить 12%, на все, що вище — 32%. Ви можете подавати декларацію самі або разом з партнером, тоді ваші доходи будуть сумуватися і податковий поріг збільшиться до 240 тис.

Але оскільки робота програміста в Польщі належить до творчих професій, то частина зароблених грошей може не оподатковуватись. В моєму випадку це 87,5% від половини суми (50% koszty uzyskania przychodów), тобто до розрахунку податку братиметься 50% + 50% * 12,5%. Цей відсоток в кожній компанії та на кожну посаду вираховується інакше, але у нас всі програмісти і художники мають саме такий.

Є декілька чинників, які впливають на розмір відсотка: насамперед це тип роботи, але також кількість «нетворчих» годин, йдеться про робочі зібрання або розмови з партнерами, відпустка та лікарняний теж не підпадають під повернення частини податку.

Оскільки все це достатньо складно вираховується, і до того ж може контролюватися податковою, то зазвичай компанії звертаються за послугами спеціалізованих фірм.

Кожен працівник, якщо хоче в цьому місяці отримати частину податку назад, мусить зголосити творчу роботу в спеціальній системі. Для програміста це найчастіше файл з кодом, де він додав нову функціональність чи компонент. Це не має бути якась велика зміна, і зазвичай таке зголошення займає буквально 1 хвилину на місяць. Враховуючи всі згадані внески і податки, «конвертування» брутто в нетто реально коштує від 20% до 25%.


Ліна Кіт, Senior Concept Artist в 11bit Studios

Я працюю в студії за контрактом Umowa o prace, а оплатою податків займаються бухгалтери студії, і зарплата мені надходить уже в нетто, після відрахування й оплати всіх необхідних податків.

Щодо відсотка податку — тут все дуже індивідуально. В Польщі прогресивна ставка податку на дохід (17–32%), також є пільги для окремих верств населення (наприклад, менша сума податків для молоді до 26 років), пільга для творчих професій у зв’язку з відчуженням авторських прав, і, звісно ж, сума податку залежить від типу умови (контракту), за яким ви працюєте. В мене виходить 21–22%.

Яке у польської спільноти зараз ставлення до українців


Віталій Привалов, (Sr) Technical Designer в Bloober Team S.A.

Моє враження таке: до початку повномасштабної війни в Польщі, в тому числі в геймдеві, була і так суттєва частка українців. Тож і польське суспільство було морально підготовлене до підтримки і співчуття.

Ставлення і зацікавленість в нашій культурі, історії і способах допомоги на приголомшливо високому рівні. Маю надію, що це стосується не тільки моєї «соціальної бульбашки».


Сергій Бєляєв, Lead Software Engineer в PixelAnt Games

Поляки дуже допомагають українцям в ці складні часи. Мені здається, що ставлення до українців суттєво покращилося. Деякі знайомі поляки захотіли вивчити українську мову і питали мене, де можна це зробити. Існують і незадоволені, але вони заглушаються загальним потоком добра.


Ліна Кіт, Senior Concept Artist в 11bit Studios

Ще до війни я чула немало історій про те, що поляки можуть упереджено й трохи зверхньо ставитися до українців, але особисто ні разу з цим не стикалася. У нас в студії дружній колектив, ми легко знаходимо спільну мову. До того ж у нас з поляками схожий менталітет і мови дуже подібні. Ми загалом спілкуємося на роботі англійською, але коли вони чують, як я намагаюся говорити польською — то дуже радіють і стараються допомагати, підказувати, коли десь забуду слово.

З початком війни я отримувала багато моральної підтримки від поляків — друзі, колеги, знайомі питалися, чи все в порядку у наших рідних і близьких, чи потрібна допомога. Пропонували житло, гуманітарну допомогу, трансфер від кордону та інше. В студії створили окремий чат для тих, кому потрібна допомога, і тих, хто готовий був її надавати. В тому ж чаті ми з колегами організовувалися та їздили волонтерити в центр допомоги біженцям з України, збирали донати і речі для гуманітарної допомоги. Коли я дякувала полякам за те, що вони роблять для нас, всі вони відповідали мені: «Ми впевнені, що ви зробили б те саме для нас».

Робота Ліни Кіт


Святослав Демченко, Senior Quest Designer у Techland

В моїй сфері ставлення до українців хороше: і зараз, і раніше було. Ігрова індустрія — це дуже відкрите середовище. Звісно, не без чорних овець (як буває всюди, де є гроші). Але загалом люди йдуть робити ігри не через гроші, а через бажання створювати крутий досвід для інших, тому сприйняття людей інших рас, національностей, віросповідань тощо тут позитивне.

Після початку повномасштабного вторгнення поляки одразу міцно встали на наш бік, адже вони як народ чітко знають, що таке росія і який «мир» вона приносить. Це дуже відчувається в їхній культурі.

Що подобається українським спеціалістам в Польщі, що ні і чи збираються вони залишатися


Віталій Привалов, (Sr) Technical Designer в Bloober Team S.A.

Я не відчуваю суттєвої різниці між умовним Краковом і Києвом. З нейтральних відмінностей, я помітив більш ґрунтовний підхід до правопорядку (я особисто в перші місяці життя багато разів стикався з (обґрунтованими) штрафами за хибне/претерміноване паркування).

Наразі розглядаю можливості релокації до інших частин Польщі чи ЄС без зміни праці (пандемія відкрила можливості простішої віддаленої праці).


Сергій Бєляєв, Lead Software Engineer в PixelAnt Games

В Польщі мені подобається близька культура, подібна мова, це дуже допомогло на початкових етапах. Розвинута інфраструктура міст дозволяє відчувати себе комфортно, публічний транспорт ходить часто і без відчутних запізнень. Близька доступність цілої Європи робить можливими короткі та цікаві подорожі хоч кожен вікенд.

Банківська система також краща, ніж в багатьох інших країнах Європи. Є багато способів швидко і безпечно платити, робити перекази.

Що не подобається, то це робота державної системи охорони здоров’я і уженду (відомство), що займається справами іноземців. Перше ще частково вирішує приватна медична опіка (в державній лікарні цілком можливо, що навіть на деякі прості речі будете чекати в черзі до 2026 року, і це не жарт). А от в процесі вироблення чи продовження карти побуту ви можете потрапити в цікаві пригоди, які інколи затягуються на рік чи навіть два, і гроші вам тут сильно не допоможуть.

Кожна країна має свої недоліки, і хоча згадані проблеми можуть бути обтяжливими, плюси для мене переважають.

Зараз я планую залишатися у Польщі. Обдумую варіант поїхати на довший час до іншої країни, але при цьому не планую змінювати роботу.


Ліна Кіт, Senior Concept Artist в 11bit Studios

Мені тут понад усе подобається інфраструктура й дбайливе ставлення до культурної спадщини. У Варшаві я щодня тішуся якості роботи громадського транспорту. Якщо мимоволі в Києві мусиш задумуватися про машину, то тут необхідності в особистому авто немає. Дуже легко і зручно пересуватися по місту трамваєм, автобусом чи в метро. До того ж місто вкрите мереживом із комфортних велодоріжок, тому їздити тут велосипедом — суцільне задоволення. Мрію про те, щоб і Київ колись теж став таким комфортним для велосипедистів та пішоходів.

Також я обожнюю стару архітектуру, тому мені приємно бачити турботу місцевих про свою культурну спадщину. Попри те, що після Другої світової війни місто було зруйноване на 80%, варшав’яни турботливо бережуть те, що залишилося, а Старе Місто (найстаріший район) відбудували наново в найдрібніших деталях, опираючись на фотографії, відео, картини й навіть спогади мешканців. Я думаю, що турбота про свою історію й культуру — це те, чого ми маємо повчитися у наших сусідів.

Щодо мінусів — це медицина. Річ у тім, що публічне медичне обслуговування тут начебто безплатне, але може бути таке, що на прийом до лікаря доведеться чекати місяць або довше. Тому більшість моїх знайомих користуються приватною медициною по страхуванню. Але і з цим не все гладко, бо стандартний пакет страхування покриває далеко не всі необхідні процедури. І навіть у приватних клініках інколи доводиться чекати на прийом до лікаря кілька тижнів. Загалом ціни тут в 1,5-2 рази вищі, ніж в Україні, а якість послуг приблизно така ж.

До початку повномасштабного вторгнення я і мій чоловік збиралися побути тут принаймні рік, аби спробувати, як це, проживати в іншій країні. Зараз через війну неможливо будувати довгострокові плани, тому поки що ми залишаємося тут. І, звісно ж, віримо і дякуємо ЗСУ, і сподіваємося на якнайскорішу перемогу.


Святослав Демченко, Senior Quest Designer у Techland

Подобається відчуття захищеності (в соціально-економічному плані) і типове «європейське» відчуття комфорту. Подобається велетенська кількість крафтових пивоварень в країні :)

Люди, як мінімум з індустрії, доволі привітні. Продукти як для Європи не дорогі, а місцями й дешевші, ніж у нас.

З іншого боку, уся сфера послуг дорога, а процеси дуже бюрократичні та консервативні. Нам як країні є чого повчитись в Польщі та інших європейських країн, але ми також маємо великий потенціал та можливості для того, щоб побудувати ще краще суспільство.

Важко сказати, чи планую я залишатися. Однозначно я лишусь довести проєкт до кінця, але прям переїхати жити в Польщу бажання немає. Більше є бажання дістати корисного досвіду та знайомств і створити якісну студію розробки ігор в Україні.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось6
До обраногоВ обраному3
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
стандартна відпустка в Польщі — 20 днів, але якщо є закінчена вища освіта плюс принаймні два роки досвіду роботи, то 26

Круто, нарешті диплом знадобився)

Теж так подумала, як тільки дізналася про це ;]

Підписатись на коментарі