«Фінська мова є крихітною в глобальному масштабі». Геймдев Фінляндії: розвиток, проблеми, зарплати та найпопулярніші ігри

Рубрика, в якій ми розповідаємо про геймдев дружніх країн, повертається з новим випуском. Попередні матеріали присвячені індустріям Литви й Чехії. А цього разу в центрі уваги Фінляндія. Не всі знають, проте саме в цій державі було створено деякі культові проєкти світового рівня. Серед них і одна з найкращих ігор минулого року — Alan Wake 2.

Ми поспілкувалися з фінськими спеціалістами з Remedy Entertainment, Rovio та інших команд. Вони розповіли про зародження геймдеву в країні, профільну освіту, головні проблеми й найцікавіші ігри. А ще — пригадали, що знають про українську ігрову індустрію

Дякуємо за допомогу в підготовці матеріалу Леонідові Степанову, Senior Gameplay Designer у Remedy Entertainment, та Дмитрові Ткаченку з Rovio Entertainment.

Початок розвитку геймдеву у Фінляндії

Ігрова індустрія Фінляндії сягає 1980-х років. На той момент вона трималася виключно на ентузіастах, які створювали інтерактивні проєкти як хобі. Тоді найпопулярнішою платформою був Commodore, а от консолі не мали попиту серед розробників. Nintendo офіційно завозила свої платформи в країну, проте творці-аматори не могли дозволити собі платити високі ліцензійні збори. Це одна з основних причин, чому вони віддавали перевагу комп’ютерам.

У 80-х основною мовою програмування фінських розробників була Basic. Вихідні коди ігор тоді публікували в журналах, присвячених домашній обчислювальній техніці. А перші масштабні, за мірками епохи, проєкти видали у 1984 році. Це були Mehulinja, Myyräjahti, Herkkusuu та Raharuhtimas, випущені компанією AmerSoft виключно для внутрішнього ринку.

«Наскільки я розумію, фінська ігрова індустрія розпочалася у 80-х роках як хобі, коли невеликі ігри та демоверсії ігор розповсюджували на демодисках, які продавалися разом із журналами. Перші компанії-розробники ігор з’явились у 90-х роках», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

У середині 80-х і на початку 90-х розвитку геймдеву Фінляндії суттєво посприяла демосцена. Це субкультурна спільнота програмістів, які об’єднувалися в групи та створювали різноманітні демонстрації, щоб показати свої навички й позмагатися з колегами. В 90-х на зміну Commodore прийшли ПК та Amiga, і самостійно створювати повноцінні ігри стало складніше. Саме тому розробники відвідували демосцену, де шукали однодумців.

Важливим явищем на цьому етапі розвитку стала Assembly demoparty — найбільше у світі зібрання демопрограмістів. Подію проводять на території Фінляндії з 1992 року. На той час її відвідували переважно аматори, які реалізовували короткі демоверсії. Завдяки демосцені розробники об’єдналися в найвідоміші фінські студії.

«Команди демосцени стали основою для найперших професійних студій-розробників ігор. Найстаріші фінські ігрові студії, які досі існують, — наприклад, Housemarque та Remedy — мають глибоке коріння в командах демосцени. Розробка мобільних ігор, якою славиться Фінляндія, розпочалася наприкінці 90-х разом з появою компанії Nokia. Як і вся індустрія, фінська розробка ігор по-справжньому стала розвиватися, коли у 2008 році з’явилися смартфони й магазини застосунків», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

Як зазначив Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, Housemarque і Remedy були засновані у 1995 році. Майбутні розробники Max Payne та Alan Wake узагалі починали працювати в гаражі батьків керівника колективу — Самулі Сивяхуоко. Саме тоді й стартував новий етап розвитку фінського геймдеву.

«Розробка ігор у Фінляндії значною мірою сягає своїм корінням аматорської сцени 80-х та демосцени 90-х. Багато піонерів фінської ігрової індустрії вийшли з них. Але найекстенсивніші роки зростання настали в епоху мобільних телефонів», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

Поточний стан геймдеву у Фінляндії

Ще у 2005 році на території Фінляндії не було офісів міжнародних геймдев-компаній. Проте з 2010-го ситуація почала змінюватися. Завдяки стрімкому зростанню мобільних платформ та індустрії загалом у країні з’явилися представництва помітних гравців на ринку. Зараз у Фінляндії є офіси Electronic Arts, Zynga та інших відомих компаній.

Паралельно розвивалися власні студії, які завойовували світову популярність. Деякі з них купили індустріальні гіганти, як-от Housemarque та Rovio.

«За останні 15 років, практично з початку ери смартфонів, відбувся величезний стрибок вперед. Кілька світових ігрових компаній заснували або придбали ігрові студії у Фінляндії, а кількість працівників в індустрії зросла майже вдесятеро. У 2005 році тут не було присутності жодної міжнародної ігрової компанії, але зараз у нас є EA, Zynga, Sega (Rovio), Sony (Housemarque), Netflix Games (Next Games) та інші. А ще — сотні ігрових стартапів, особливо в мобільній сфері», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

«З роками індустрія неухильно зростає, і це приємно! В країні все ще не так багато ААА-розробників, але є велика кількість менших розробників — як для ПК / консолей, так і для мобільних пристроїв», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«У Фінляндії дуже стабільна і чудова екосистема ігрових компаній. Найкраще у фінській ігровій індустрії те, що вона не тримається на одній великій компанії, а має справжнє розмаїття та велику кількість фірм усіх розмірів», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

Що стосується двох останніх років, то фінський геймдев стикнувся зі спадом на фоні загальної ситуації. В частині студій відбулися скорочення, а деякі команди закрилися. Найбільший тиск відчували нові стартапи, які готувалися закрити раунд фінансування.

«Як ми знаємо, 2023-й і 2024-й роки виявилися складними для ігрової індустрії загалом. Інфляція, зміни в ланцюжку створення вартості, зміни в IDFA компанії Apple та брак інвестицій призвели до звільнень і закриття студій в ігровій індустрії по всьому світу. Напад Росії на Україну створив невизначеність, а надто в Європі. Вся ігрова індустрія зараз переживає досить складні часи.

У Фінляндії схожа ситуація. Поки що ми бачили деякі звільнення та закриття студій. Особливо страждають нові стартапи й студії, які шукають наступний раунд інвестицій. З іншого боку, великі студії зі стабільною користувацькою базою та потужною фінансовою підтримкою почуваються чудово. Загалом фінська ігрова індустрія сильна попри все, і ми здатні впоратися з поточною ситуацією», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

Роль держави в розвитку ігрової індустрії

У Фінляндії є спеціальні програми, призначені для ігрових стартапів. Студії можуть отримати початкове фінансування для створення власного проєкту. Як кажуть опитані розробники, кошти виділяють відносно без проблем.

Одна з державних організацій, яка фінансує геймдев, — це Business Finland. Агентство загалом займається просуванням торгівлі й інвестицій, вкладенням коштів у інновації, популяризацією туризму та залученням талантів. Воно може виділити €10—15 мільйонів гранту на рік ігровим компаніям. Деякі відомі фінські студії отримували кошти від Business Finland на початку свого шляху.

«Держава не сприяє розробці ігор як такій. Звичайно, є певне внутрішнє регулювання або регулювання ЄС, яке застосовують до ігрової індустрії, як і до всіх інших галузей. Але ігрова індустрія може працювати вільно за поточного державного регулювання.

Що стосується коштів, то уряд Фінляндії виділяє їх на ігрову індустрію переважно через Business Finland. Business Finland, раніше відома як Tekes, фінансує ігрові студії в розмірі €10—15 мільйонів на рік з кінця 90-х. Багато успішних фінських розробників, наприклад Supercell та Rovio, отримали фінансування від BF на старті своєї діяльності», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

«Уряд Фінляндії підтримує розвиток ігрових компаній як у формі сприяння співпраці, так і у формі позик та грантів. В основному допомогу надають через урядову організацію під назвою Business Finland, раніше відому як Tekes», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

«Держава пропонує гранти та інші засоби підтримки для нових компаній, а також є способи отримати грошову підтримку для мистецьких починань, включно з іграми. Наскільки я розумію, фінансування не гарантоване, але воно може допомогти в розвитку невеликих проєктів», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«Не напряму, але можна отримати початкове державне фінансування для ігрового стартапу. Як я чув, це відносно легко зробити», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

Середня зарплата розробників у Фінляндії

Навесні 2023 року українська Pingle Studio провела дослідження, присвячене зарплатам розробників у різних країнах. За основу взяли дані з перевірених аналітичних ресурсів — Glassdoor, Payscale, SalaryExpert, а також локальних опитувань. Один з пунктів матеріалу був присвячений Фінляндії.

Згідно з опублікованими даними, стандартна зарплата розробників у державі — $46 899 на рік. Проте сума може бути вищою в понад чотири рази.

На Junior-посадах показник коливається від $23 775 до $65 137. Стандартний розмір зарплатні — від $45 705 до $77 437. А найдосвідченіші фахівці можуть отримувати до $195 413.

«Діапазон величезний: молодші розробники можуть отримувати €2500 або менше на місяць, тоді як старші — €10 тисяч і більше на місяць. Загалом ігровий сектор оплачується краще, ніж інші види програмного забезпечення», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

«Зарплати дуже різняться залежно від стажу, регіону та ремесла, але, згідно з останнім опитуванням заробітних плат від NeoGames, середній показник становить €4100, а медіана — €4000 на місяць», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

Схожі дані опубліковано на порталі World Salaries. Це безплатна база даних, у якій зібрана інформація про середню зарплату різних фахівців у всіх країнах світу. Згідно з ресурсом, розробники у Фінляндії отримують від $28 115 до $84 620. Середній показник — $52 845. На розмір суми зазвичай впливає багато факторів — від досвіду до успіхів компанії.

«Визначити середню заробітну плату складно, оскільки є багато типів компаній, різних професій та різних регіонів з відмінними рівнями заробітної плати. Якщо говорити про середній рівень заробітної плати в усій ігровій індустрії Фінляндії, то він вищий, ніж середня заробітна плата у Фінляндії загалом. З цього погляду робота в ігровій індустрії оплачується добре», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

Де навчатися геймдевцям у Фінляндії

У Фінляндії є понад 30 освітніх закладів, де навчають ігрових розробників. Сюди належать як школи та професійно-технічні коледжі, так і університети. Інтенсивність освіти варіюється: десь пропонують окремі курси, а десь — повноцінні комплексні програми. Окрім цього, фінські геймдев-компанії беруть до себе на стажування майбутніх спеціалістів, щоб вони здобували практичні навички.

«У Фінляндії є багато навчальних закладів, що спеціалізуються на розробці ігор. Понад 30 навчальних закладів, від професійно-технічних і до університетів, пропонують ігрову освіту в різних частинах Фінляндії. Крім того, деякі компанії мають власні програми для стажистів, і навіть існує навчання для перекваліфікації. Подивитися перелік закладів можна тут», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

«У Фінляндії є кілька шкіл різного рівня, які спеціалізуються на іграх. Найвідоміші з них, імовірно, програми з розробки ігор для інженерів-програмістів в Університеті прикладних наук Метрополія або магістерські програми в Університеті Аалто, які зосереджені на геймдизайні та ігрових технологіях», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«Більшість великих університетів прикладних наук сьогодні пропонують навчання з розробки ігор. Здебільшого це окремі курси з конкретних тем, але також доступні й комплексні програми. Вони можуть бути зосереджені, наприклад, на ігровому дизайні, графічному дизайні або розробці програмного забезпечення», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

«Безліч шкіл мають навчальні програми в різних галузях ігрової індустрії. Є як професійні, так і університетські програми, які пропонують освіту в цій сфері», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

Найвідоміші ігри, створені у Фінляндії

З ААА та середньобюджетних проєктів опитані розробники одразу назвали релізи від Remedy та Housemarque. Сюди належать дві частини Max Payne, дилогія Alan Wake, Control, Quantum Break і Returnal. З менших, але також доволі відомих ігор спікери згадали Wreckfest, Super Stardust, Trine, Resogun та інші.

Окремо розробники виділили мобільний сегмент, який займає велику частину геймдеву Фінляндії. В країні були розроблені одні з найвідоміших хітів для платформ під управлінням iOS та Android. Це, зокрема, серія Angry Birds від Rovio, Hill Climb Racing від Fingersoft, Clash of Clans і Brawl Stars від Supercell. До переліку варто додати й «Змійку» — легендарну класику для Nokia.

«Max Payne та Alan Wake спадають на думку як очевидні приклади, хоча я можу бути трохи упередженим. Інші гучні приклади — Super Stardust, Returnal, Trine. У мобільному сегменті це, звичайно, Angry Birds та Clash of Clans. Є й багато інших, це я просто проходжуся поверхнево», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«За весь час було видано близько тисячі фінських ігор, й одні відоміші за інші. Деякі з них зображено на часовій шкалі нижче. Нових ігор, таких як Alan Wake 2 та Cities: Skylines II, там немає, тому що зображення трохи застаріле», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

Локалізація фінською мовою

У Фінляндії, як і в Україні, локалізація ігор — болюче питання. Відомі проєкти дуже рідко отримують переклад навіть на рівні субтитрів. Зазвичай фінська фігурує лише в релізах від місцевих розробників. Наприклад, у Returnal була локалізація на текстовому рівні.

Що стосується озвучення, то воно трапляється лише в орієнтованих на дітей проєктах. Навіть у великих іграх від фінських студій немає голосового перекладу. А буває, що в них не додають і субтитрів рідною мовою. Як приклад — торішня Alan Wake 2, де немає текстової фінської локалізації.

Розробники називають причиною цього розмір ринку. Фінляндія займає невелику частку у світових масштабах, а жителі країни звикли до англійської в кіно та іграх. Тому локалізація — це рідкість.

«Не перекладають практично ніколи. Фінська мова є крихітною в глобальному масштабі, і люди дуже звикли до англійської на телебаченні, в кіно та іграх. Деякі ігри, розроблені місцевими фахівцями, можуть мати фінський переклад, але це не поширене явище», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

«Наскільки я знаю, локалізація не дуже популярна в наші дні, хоча деякі ігри, а надто орієнтовані на молодшу аудиторію, мають фінське озвучення. Фінські субтитри більш поширені, особливо в іграх від місцевих розробників», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«Ігри майже ніколи не перекладають. Фінляндія — невеликий ринок, і загалом більшість населення добре розуміє англійську. Локалізують лише деякі дитячі ігри», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

«Окрім дитячих, ігри дуже рідко перекладають фінською мовою. Те ж саме стосується інших форм розваг, таких як телебачення й кіно», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

Що відомо про український геймдев фінським розробникам

Фахівці виділили декілька ігор, створених в Україні. Серед них традиційно дві найпопулярніші серії — S.T.A.L.K.E.R. та Metro. А ще опитані розробники підкреслили активність української інді-сцени.

Деякі з фахівців працюють з українцями. За їхніми словами, наші геймдев-спеціалісти чудово підковані технічно. Окремі розробники також висловили повагу за стійкість в умовах повномасштабного вторгнення. Українська індустрія продовжує розвиватися попри безліч проблем, створених російськими окупантами.

«Я точно чув про багато українських ігор, особливо про Metro та S.T.A.L.K.E.R., в які грав особисто — мені дуже сподобалося! А ще розумію, що інді-сцена в Україні досить активна», — Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment.

«Чув небагато, але у мене є кілька колег, які походять з України. Я вважаю, що українські розробники в середньому дуже кваліфіковані технічно», — Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio.

«В Україні багато талановитих людей, передусім у сфері арту. І особливо якщо ви хочете розробляти складні артігри, такі як проєкти жанру Hidden Object. Я знаю, що є багато студій, які пропонують послуги спільної розробки та аутсорсингу, і переважно всі вони мають високу цінність та якість», — Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment.

«Я член правління EGDF, і на цій посаді певною мірою стежу за розвитком усіх європейських країн-розробників ігор. Моє основне почуття щодо української спільноти розробників ігор та української ігрової індустрії на цю мить — це глибока повага до вашої стійкості в нинішній ситуації, коли через російську агресію немає навіть деяких основних умов для роботи, наприклад електроенергії. Я впевнений, що, коли росіян виженуть з України і ви зможете відбудувати свою країну, українська ігрова індустрія стане одним із ключів до нового процвітання», — КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association.

Зміни у фінському геймдеві, які хотіли б бачити розробники

КуПі Хілтунен, директор Neogames Finland Association

Завжди є над чим працювати. Зараз ми зосереджені на таких аспектах:
1. доступність талановитої робочої сили через освіту та імміграцію;
2. фінансування, особливо нових команд і стартапів, а також компаній, що масштабуються;
3. підтримка фінської спільноти ігрової індустрії під час зростання;
4. забезпечення / покращення позиціювання ігрових студій у ланцюжку створення вартості (посилаючись на DMA).

Яакко Коскела, Senior Architect у Next Games, A Netflix Game Studio

Покращення здебільшого стосуються нашої місцевої політики. Імміграція до Фінляндії сьогодні надто проблематична, і це додає багато складнощів до будь-яких планів масштабування тутешніх компаній, включно з ігровими. Наша внутрішня вибірка розробників не дуже велика, тому це серйозна проблема.

Тату Петерсен-Єссен, Senior Art Director у Rovio Entertainment

Фінська ігрова індустрія і так чудова. Важко покращити щось, що вже є настільки чудовим. Єдине, що я хотів би бачити в майбутньому, — це щоб одна з невеликих галузевих конференцій стала трохи більшою і пропонувала хорошу альтернативу польоту на GDC.

Вілле Варіс, Gameplay Designer у Remedy Entertainment

Кар’єрні шляхи, які ведуть до ігор, завжди можна було б зробити зрозумілішими та привернути більше уваги до сфери. З роками кількість шкіл та курсів зростає, але, з мого досвіду, більшість людей про них не дуже обізнані, а групи зазвичай невеликі.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному3
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Що стосується заробітньої плати, то це не враховуючи сплату податків, чи це сума яку отримують вже на руки?

Вже зі сплатою податків, наскільки я зрозумів.

Zinga закрила місцевий офіс, після продажу компанії — проект (ферма) переїхав на підтримку в Індію, здається. А команда, здебільшого, пішла у Netflix. Ще з великих брендів тут є Electronic Arts (SimCity Build It), Unity (здебільшого Unity Ads). Великих pc/консольних студій тут буквально декілька штук, а от мобільних дуже багато. Регулярно зʼявляється щось нове, створене колишніми працівниками DChoc, Rovio, Supercell. Але не всі виживають в довгостроковій перспективі.

щоб їм варто було змінити це стосується корпоративної політики та розуміння що по релокейту людям потрібна підтримка в інтеграції яку вони не надають, тільки зараз вони почалися займатися цим питанням а до того хто вижив то і добре, не прижився то нікому не має до тебе діла. В тій же Швеції інтеграцією займаються набагато серйозніше. Люди в компаніях дуже консервативні і там треба бути дуже обережним з ініціативою, вони її не люблять ну бо це ж тоді руйнує консервативізм, короче в мене осадочок ще той лишився, ноги моєї більше не буде в фінляндії.

Цікавий досвід, дякую, що поділилися.

Компанії, які масово займались релокейтом — давали той чи інший рівень підтримки. На до середини десятих масово релокецтив Digital Choclate — досі багато колег з Бразилії, і інших країн, яких привіз DiChoc. Під час зростання Rovio — допомога із релокейтом. Давали бонус разовий, і менеджер з компанії партнера буквально за руку провів по всім службам — податкова, магистрат, підібрав список квартир та допоміг з контрактом. Маленьки компанії такого дозволити собі не можуть, а з покупкою місцевих компаній великими корпораціями йде тенденція скорочення витрат — проекти переводяться в більш дешеві країни. Так що їм витрачатись на релокейт нема сенсу. Зараз може тільки суперцел може таким займається, але там і з місцевих черга бажаючих потрапити в компанію.

я не мала наувазі грошову підтримку, порішати всі бумажні справи це досить легко як і знайти житло. Більше підтримки потрібно в розумнні культурних відмінностей, поясненні як працює компанія і як в них цінності але справжні а не бумажні бо вони часто відрізняються і це складно насправді.

Якісь неочевидні речі — хто є хто, хто на що впливає і хто що про кого думає — навряд тут будут обговорювати, окрім як під алкоголем на корпоративі. В повсякденному житті це скоріш можна почути від не фінських колег — країна інтровертів. Щось таке обговорювати тверезим — це не в їх культурі. А так — корпоративна культура як і в іншіх місцях — CEO може розказувати про корпоративні ціності, і які ми всі молодці — а через місяць розпочати масові звільнення. (Реальна історія). Усі формальні речі, закон — цього тут доволі чітко тримаються, а не формальні речі на те і не формальні, що розбиратись з ними доводиться вже якось самому по ходу, але тут я відчув себе в рази більш захищеним в плані своїх прав як працівника, у порівнянні з моїм домашнім досвідом — переробки, агресивне спілкування, з деякими колегами на грані булінгу — все це залишилось у минулому.

вам повезло але і тут був булінг, це був просто агонь досвід, в мене ще такого не було де відверто дівчині дозволяти булити інших бо вона подруга з директрисою

суперселл ще той бро клаб доречі, мені здається фінляндія ментально це щось між росією і європою, це навіть не україна і це точно не швеція. В україні з булінгом легше бо він прямо в лице і ти знаєш шо від кого очікувати а тут складно з тим що булінг дуже хитрий і поза спиною тому ти ходиш як на цвяхах весь час, це дуже виснажує, треба дійсно вміти крутитися між оцим всім але суть? якщо можна знайти нормальну роботу

я доречі зараз співпрацюю з фінською компанією по фрілансу і я ставлю умови і мені більше не треба переживати за їх позакулісні розборки, якщо їм щось не підходить вони можуть просто зі мною не співпрацювати і питання закрито, такий формат мені більше до душі

Що до ініціативи — залежить що і як. Я бачив як люди приходили дугами, а йшли з компанії керівниками студії — все залежить від вміння спілкуватись. Часто також такі люди ні якої користі компанії не приносили, але вони могли красиво розказати про грандіозні речі, і швидко йшли по ієрархії. Але в цьому плані я принципової різниці з іншими країнами не побачив (сподівався що може хоча б тут буде по іншому) — нажаль вміння продати себе дає більше результату, ніж вміння зробити річ :(

Про Noita, здається, не згадали) Один із найкращих роглайтів-пісочниць на ринку, вважаю)

resogun зробили в фінляндії? крутооо! обожнювала цю гру ))

Підписатись на коментарі