Генератори, безпека та Starlink. Як українськи геймдев-компанії вирішують проблему з електроенергією

Ракетні удари з боку росії щоразу завдають колосальної шкоди українській інфраструктурі. Після чергового обстрілу 23 листопада НЕК «Укренерго» запровадила на всій території України аварійні відключення електрики. При цьому влада країни попередила, що скоріш за все світла може не бути більшу частину доби. Бізнесу в такій ситуації надзвичайно складно нормально функціонувати. Стосується це, звісно, і геймдев-компаній, що працюють в Україні.

Ми спитали у розробників ігор, як вони в цій непростій ситуації вирішують питання світла та інтернету, а також на прикладі великої продуктової компанії демонструємо, як може бути розбудована власна інфраструктура.

Чотириста старлінків і європейське розвантаження

Як розказали у N-iX Game & VR Studio, компанія постійно пропрацьовує план функціонування бізнесу. Він містить різноманітні сценарії, які регулярно оновлюють і тестують. При цьому пріоритетами є безпека працівників і збереження неперервності бізнес-процесів.

N-iX Game & VR Studio

«Серед розроблених сценаріїв є, звісно, і реагування на загрозу аварійного вимкнення електроенергії. Офіси під’єднані до різних ліній електропостачання, що диверсифікує ризики при віялових чи аварійних відключеннях. Також головні офіси N-iX обладнані потужними генераторами, які забезпечують автономне функціонування при вимиканні централізованого електропостачання».

Загалом N-iX нині працює у трьох містах України — Києві, Львові та Івано-Франківську. Це дає змогу фахівцям працювати з хабів, що організовані у коворкінгах різних міст. Окрім того, у співробітників компанії є персональні плани безперервності бізнесу, а комунікаційні канали N-iX дозволяють кожному співробітнику отримувати актуальну інформацію щодо функціонування офісів.

Якщо говорити конкретно, то, наприклад, один з офісів у Львові обладнаний двома генераторами (основним та додатковим), окремою лінією електропостачання, чотирма провайдерами інтернету (включно з прямим лінком у Польщу), старлінком, баками з технічною водою, а також запасом питної води.

Інший офіс у місті Лева хоч і спирається на потужності генератора орендодавця, в іншому обладнаний аналогічно. Схожа ситуація і в Івано-Франківську: генератор, два провайдери, Starlink. Якщо ж говорити про столицю, то тут компанія пропрацьовує можливість орендувати додаткове приміщення, обладнане генераторами.

N-iX Game & VR Studio

«Окрім того, ми заохочуємо та допомагаємо працівникам придбати у власне користування термінал Starlink — інтерес висловили вже 400 співробітників. При цьому більшість корпоративних сервісів та наша інфраструктура розміщені на хмарних середовищах, а розроблений план безперервності бізнесу передбачає забезпечення автономного функціонування головних офісів протягом кількох днів».

У Gismart розказали, що більшість їхніх співробітників наразі працює у віддаленому режимі та не ходить до офісу в Києві. В компанії додали: колеги, що працюють з Європи, підтримують українських співробітників та виконують термінові завдання. Таким чином є змога розвантажити членів команди, у яких проблеми з електрикою.

Gismart

«Для Gismart першочерговим фактором є безпека та добробут кожного зі співробітників. Тому всі члени команди мають змогу взяти додатковий оплачуваний day-off щоразу, коли відбувається схожа ситуація, щоб подбати про свою безпеку. Також у нас є внутрішній план на екстрений випадок, а у разі відключення світла на кілька днів питання вирішуватимемо індивідуально з кожним співробітником».

Та не тільки великі компанії опікуються питанням енергонезалежності. Так, у команді студії Laika Play, що розташована у Вінниці, шість осіб. Частина команди працює з офісу, а інші фахівці — у віддаленому режимі.

Laika Play

«Для критичних ситуацій є щось типу генератора, який дозволить зберегти файли. Його вистачить приблизно на пів години. Зараз ми в процесі купівлі генераторів. Якщо ж говорити про працівників на ремоуті, то в більшості є павербанки, а в разі потреби вони можуть прийти в офіс».

Shahed о першій годині та чому Starlink — для декого не варіант

Зазначимо, що до проблем зі світлом геймдев-компанії були готові ще на початку жовтня, коли російські ракети вперше масовано поцілили в об’єкти критичної інфраструктури. Тоді для свого щотижневого дайджесту ми опитали кілька студій щодо їхньої енергонезалежності — з відповідями можна ознайомитися за цим посиланням.

Але як саме вони готувалися до такого сценарію? На це питання можна відповісти прикладом Wargaming. Нещодавно нам вдалося побувати з екскурсією у їхньому бомбосховищі та поспілкувалися з представниками компанії про те, як розбудована інфраструктура.

Очевидно, що продуктова компанія такого масштабу має власний генератор — це необхідна річ в умовах, коли година роботи коштує величезних грошей. Окремо зазначимо, що будівля Wargaming колись була стратегічним об’єктом і до неї підведено кілька ліній електропостачання. Саме тому до війни вимикання світла тут украй рідко траплялися.

Та Executive Director київського осередку компанії Сергій Шумигора наголошує, що ще навіть до ковіду було зрозуміло: якщо світла не буде бодай пів години, то це вже критично. Тільки на правильне вимкнення серверів треба приблизно 40 хвилин, а ще 3–4 години знадобиться на те, щоб їх «підняти». При цьому робота зупиниться не тільки у тих, хто працює на робочому місці, а й у віддалених співробітників, які також використовують серверні потужності офісу.

Певний час інфраструктура компанії підтримувалася невеличкими безперебійниками, але вісім років тому Wargaming купив дизельний генератор HIMOINSA на 140 кВт (на спеціалізованих сайтах такий коштує зараз приблизно 900 тисяч гривень). Довгий час він вмикався лише кілька разів на місяць, просто для тестових прогонів. Серйозно використовувати його почали вже після початку повномасштабної війни.

Олег Кузьмич, Manager з IT компанії Wargaming

«Раніше, поки вмикався генератор, нам вистачало невеличких безперебійників для того, щоб щось переробити, якщо виникнуть проблеми. Приблизно три роки тому ми поставили великий безперебійник Centiel. Важить він тонну, а його площа приблизно один квадратний метр. Тому нам навіть довелося укріплювати підлогу: ми прораховували це питання, відштовхувалися від технічних характеристик будівлі та спеціально зварили решітку для розподілення маси. Вже на неї потім встановили безперебійник».

Тобто резервні потужності розробників World of Tanks виглядають так: генератор живить безберебійник, а він своєю чергою під’єднаний до критичної інфраструктури офісу (комутатори, серверне обладнання, Wi-Fi, робочі місця тощо). При цьому ресурсу самого безперебійника вистачає на дві години роботи. Враховуючи, що він живить шість поверхів, можна сказати, що результат солідний.

Щоб зрозуміти, на скільки це серйозна річ, треба знати лише один факт: коли безберебійник вмикається, температура в серверній, де він стоїть, піднімається приблизно на п’ять градусів. Саме тому ця кімната обладнана газовою системою пожежогасіння — при пожежі спеціальний балон випускає негорючий газ, який витискає кисень і зупиняє горіння.

Окрім того, інфраструктура компанії обладнана системою моніторингу, яка в реальному часі дає змогу стежити за ситуацією. Фахівцям компанії надходять сповіщення про те, коли зникає світло, коли починає працювати генератор, чи справно він працює та коли він вимикається.

Олег Кузьмич, Manager з IT компанії Wargaming

«Один раз у нас була аварія о першій ночі — це сталося, коли літали безпілотники Shahed. Система не перемкнулася в автоматичному режимі з міста на генератор. Через комендантську годину ми не могли одразу приїхати в офіс і віддалено зробили все що могли. Потім ми з колегою виїхали о п’ятій ранку до офісу і налагодили решту. Це ніяк не вплинуло на роботу, але як один з кейсів».

Якщо ж говорити про інтернет, то в офіс Wargaming заведено два провайдери, які теж мають безперебійники та генератори. При цьому приблизно півтора місяця тому в компанії з’явився свій Starlink.

Олег Кузьмич, Manager з IT компанії Wargaming

«Але ми ще навесні розуміли, що для нас це не вихід — Starlink не допоможе великій компанії. Якщо сидиш удома і в тебе п’ять осіб працює, тоді так, можливо. Але не в нашому випадку».

Як пояснюють фахівці компанії, у супутниковій системі Ілона Маска є одна особливість — у нього гарна швидкість на download, але погана на upload. Тобто з мережі можна завантажити багато чого, а от щось завантажити туди буде вже проблематично. При цьому у продуктової компанії досить високі вимоги до інтернету: розробники та тестувальники можуть по кілька разів на день обмінюватися білдами гри, які важать десятки гігабайтів. Звісно, в такій ситуації роздати 4G з телефона не вийде. Тому зараз у Wargaming працює два провайдери, а трафік розподіляється між ними.



Сергій Шумигора, Executive Director київського осередку Wargaming

«Уся наша інфраструктура дублюється в дата-центрі у Європі. Перед ковідом ми розуміли, що потрібно працювати віддалено, а рік тому почали переносити наші сервіси на європейські сервіси. 25 лютого ми вимкнули повністю київський офіс, але кожен співробітник на території України, якщо у нього був інтернет, так само працював і не відчував цього. До війни ми продублювали всі наші сервіси та всю інфраструктуру. Навіть якщо київський офіс зараз вимкнути, ніхто цього не помітить».

Та генератор, безперебійник та Starlink — не головне, що зробили у Wargaming. Співробітники компанії заздалегідь уявили найгірший зі сценаріїв, спланували його та підготувалися. А як щодо вашої компанії? Чи є у вас кризові сценарії та як працюєте під час проблем з електроенергією?

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі