«Найголовніше — бажання і мінімальна комунікабельність». Учасники геймджемів — про мотивацію брати участь в івентах і поради новачкам
Хто може долучитися до геймджему чи хакатону зі створення ігор? Чи обов’язково мати команду для цього? Як розпланувати час на заході так, щоб встигнути реалізувати задумане? І де взагалі шукати анонси івентів з розробки ігор? Про це та багато іншого GameDev DOU розпитав інді-розробників, які вже неодноразово були учасниками джемів і хакатонів та випустили не одну гру після них.
«Не поспішайте одразу сідати за розробку гри». Віталій Зубков, Indie Game Director у Marevo Collective
Я брав участь у чотирьох Global Game Jam з
У GGJ 2023 я беру участь як один з суддів (бо, на жаль, цього року не маю змоги щось зробити сам).
Я завжди хотів розробляти ігри. І саме участь у першому джемі допомогла мені знайти команду й додати впевненості у своїх силах. До цього в мене не було жодного досвіду розробки ігор, хоча розробляти їх я мріяв з дитинства.
Кожен з наступних джемів допомагав мені та команді покращити навички (адже ми завжди намагалися експериментувати, а не робити щось звичне), підготувати прототип цікавої ідеї, яку б ми не сіли робити «просто так», і, що найголовніше, це давало змогу за кілька днів або тиждень отримати гру, від якої ти сам у захваті і яку хочеться довести до релізу.
Саме так ми зробили з No One Lives Under the Lighthouse, першу версію якої розробили на GGJ 2020. Наразі проєкт має майже 1200 відгуків і понад 45 000 проданих копій, а почалася все з прототипу, зробленого за 48 годин. І багато чим в успіху гри я завдячую джемовому формату, оскільки в обмежених умовах (наприклад, браку часу або неможливості використовувати якісь частини звичного інтерфейсу в геймдизайні) можуть народжуватися по-справжньому неймовірні ідеї та оригінальні підходи до їх реалізації.
Наприклад, саме з цією грою ми наважилися створити 3D-гру, хоча до того працювали у 2D-просторі й завжди відкидали ідею робити щось тривимірне, оскільки в нашій команді ніхто не вмів готувати 3D-моделі. Крім того, завдяки одній з необов’язкових умов джему в грі (майже) не було тексту — і це вплинуло як на її геймдизайн, так і на сприйняття сюжету й атмосфери гравцями.
«Джеми дали мені безліч фану, навички, можливості, згадки, цікаві прототипи та гроші (не з призів, а з релізнутого проєкту)»
У підсумку джеми дали мені безліч фану, навички, можливості, згадки, цікаві прототипи та гроші (не з призів, а з релізнутого проєкту). Рекомендую усім, а особливо досвідченим розробникам, оскільки багато хто з них думає, що джеми тільки для початківців.
З мого досвіду найпоширеніші винагороди на таких івентах — це або квитки на різні геймдев-події та конференції, або невеликий мерч від компаній, що підтримують ініціативи джемів. Рідко це може бути фінансовий приз або ігрова консоль.
До слова, мерч — це не лише очевидні футболки або чашки. Якось ми виграли набір дуже простих, проте таких, що виконують своє призначення, дерев’яних підставок для телефонів, однією з яких я користуюсь досі, коли під час сніданку переглядаю щось на ютубі. Навряд чи я б колись купив собі таке, а так — прикольно. Ще й постійно нагадує про ті часи.
Також ми вигравали вищезазначені квитки на конференції, але часто у команд молодих розробників немає можливості поїхати й презентувати свій проєкт кудись на інший край Європи. І зараз це ще менш актуально.
Щоб брати участь у таких івентах, насамперед має бути бажання робити ігри, а також — розуміння своїх сильних сторін. І, звісно, наявність комп’ютера.
Звичайно, вміння малювати або кодити — великий плюс, тут нічого додати. Дуже недооцінюють вміння працювати зі звуками, хоча зі свого досвіду можу сказати, що гарний саунд-дизайн перетворює навіть напівпорожній рівень у «живу» гру, оскільки створює сильне занурення навіть за умови простого або незакінченого візуалу.
Дуже важливо, якщо ви не розробник, художник або звуковик (тобто, найімовірніше, ви мітите в крісло генератора ідей), вміти щось більше, ніж просто генерувати ідеї, оскільки вони є в кожного, це не робить з вас геймдизайнера або сценариста.
«Самостійна участь — це цікавий варіант, але набагато цікавіше це робити в команді»
У ролі геймдизайнера вам не завадить вміти структуровано і зрозуміло записувати та передавати ці ідеї команді. Ще краще — розуміти, з чого будується гра і як цікаві ідеї перетворити на захопливі та зрозумілі механіки. Велика ймовірність, що в умовах маленької команди на джемі вам як «візіонеру» доведеться скеровувати команду, тож будьте готові до додаткової ролі проєктного менеджера.
Сценаристам або наративним дизайнерам на джемі не знайдеться багато роботи, оскільки за кілька днів у вашої команди навряд чи стане часу, щоб розкрити у грі складну та цікаву історію. Але завжди можна спробувати, особливо якщо ви можете вписати концепт сюжету у кілька простих речень, при цьому залишаючи його цікавим і залежним від геймплею, а не таким, що його формує.
Втім хороший наративний дизайнер працює з відчуттями, а не з текстом, тому можна ігнорувати частину про «не знайдеться багато роботи», оскільки створити якісну атмосферу та відчуття від гри можна у проєкті будь-якого масштабу і навіть за короткий час.
Джем — це насамперед про командну імпровізацію (це пішло ще з музичної термінології «джем-сейшену», від котрої бере початок сам термін джемів у індустрії розробки ігор). Я вважаю, що самостійна участь — це цікавий варіант, але набагато цікавіше це робити в команді.
Завдяки джему ви можете знайти людей, чиї креативні здібності допоможуть вам разом реалізувати щось, про що ви й подумати не могли поодинці. З цими людьми ви можете підготувати ще безліч ігор. А може, ви просто заведете цікаві знайомства. Не так багато подій, що можуть звести вас з іншими ентузіастами без якихось зусиль з вашого боку.
Якщо у вас немає команди, обов’язково приходьте і шукайте її на місці. Саме так сталося зі мною, саме так я знайшов людей, з якими працюю дотепер.
Що можу порадити тим, хто тільки роздумує над участю у геймджемі чи хакатоні:
- Не поспішайте одразу сідати за розробку гри. Зазвичай ми з командою використовуємо перші
3–6 годин (з48-годинного джему), щоб зрозуміти, що саме ми хочемо робити, і пройти через очевидні ідеї до цікавіших і унікальних. - Якщо є змога, збирайтеся на локації офлайн, бо це набагато прискорює роботу й робить її більш фановою.
- Беріть за основу гри максимально просту ідею, але з якоюсь особливістю, що чіпляє (і відсилається до теми джему).
- Якщо у джемі є необов’язкові челенджі, особливо в просторі геймдизайну (як диверсифікатори в GGJ), дуже рекомендую ними користуватися. Завдяки диверсифікаторам ми зробили свої найцікавіші та успішні проєкти.
- Дух змагання дуже важливий, але не забувайте, що призи — не найголовніше і нерідко не такі вже й потрібні (якщо це, звичайно, не чек на $5000), а думка суддів суб’єктивна. Я сам завжди хочу отримати головну нагороду, сам кілька разів вважав, що перше місце посів, на мою думку, слабкий проєкт, але це все менш важливо, ніж те, що ви отримуєте на виході — ваша гра, ваші емоції й ваші спогади.
No One Lives Under the Lighthouse не зібрав уваги суддів, але привернув увагу багатьох гравців. Наша інша гра, Private Line, посіла перше місце по Україні в GGJ 2018, але так і не дійшла до релізу і заглухла на пів шляху (але це вже геть інша історія).
«Якщо не вмієш програмувати чи створювати арт, все одно варто приходити на джем». Олексій Ізвалов, інді-розробник, координатор Global Game Jam в Україні
Я брав участь у геймджемах, ще коли ці заходи так не називалися. Це було за часів Flash — тоді був просто «конкурс зі швидкісної розробки ігор». Зазвичай давався тиждень на те, щоб зробити гру на задану тему. Flash був добрий тим, що можна було швидко все намалювати, запрограмувати й виставити готову гру до спільноти гравців на оцінку. Наприклад, на сайти Kongregate чи Newgrounds.
Завершення «золотої доби» Flash для мене збіглося з підготовкою до захисту дисертації, і геймдев-активність я поставив на паузу. Після захисту вирішив повернутися до свого захоплення зі створення ігор, і тут геймджем Ludum Dare дуже допоміг «повернутися у форму». Я взяв участь у Ludum Dare 33, темою якого було «Я — монстр». Зробив гру про істоту зі щупальцями, що живе на дні океану, полює на рибу, пірнальників і підводні човни, й відрощує нові щупальці. Для мене приємним сюрпризом було потрапити у топ-100 за інноваційністю з трьох тисяч учасників. Це дало серйозний стимул продовжувати розробку ігор.
Після цього я ще брав участь у Ludum Dare та інших джемах, а потім дізнався про Global Game Jam. Відмінність цього джему була в тому, що учасники збиралися на локаціях у різних містах світу, дізнавалися тему рівно о 17:00 за місцевим часом і мали 48 годин, щоб сформувати команди, визначитися з ідеями ігор, розробити їх та презентувати.
Я запитав в організаторів, чи є локації в Україні. Виявилося, що ні, але саме ми могли приєднати нашу країну до цього всесвітнього руху (який тоді нараховував 20 тисяч учасників з близько 80 країн). Ми провели перший Global Game Jam Ukraine у січні 2016 року в Кропивницькому. Відтоді влаштовуємо Global Game Jam в Україні щорічно.
«Головна нагорода учасників джему — це гра, яку вони зробили, а також досвід, який здобули, нові друзі, з якими познайомилися»
Хоча на Global Game Jam я завжди був організатором на локації, мені все ж кілька разів вдавалося вкрасти кілька годин зі сну, щоб створити і свою гру на задану тему. Наприклад, за темою «Хвилі» робив пазл, в якому треба було кинути у воду камінчик так, щоб хвиля після розповсюдження та відбиттів набула потрібної форми.
Я вважаю, що геймджеми мають освітню та соціальну роль. Якщо навіть не вмієш програмувати, створювати арт, але бажаєш дізнатися, як працює розробка ігор зсередини, неодмінно слід брати в цьому участь.
Існує багато способів бути корисними команді. Можна генерувати ідеї для гри, вести списки ідей, завдань, багів, контролювати час і план роботи команди, тестувати гру, оформлювати сторінку гри та готувати за нею промоматеріали.
Досвідчені учасники теж знайдуть на джемах щось для себе. Це експерименти з геймплеєм, які давно хотіли зробити, але не мали змоги втілити їх у робочих проєктах. Це можливість поділитися досвідом чи навіть пригледіти для себе потенційних співробітників. Якщо у вас затребуваний скіл, можна встигнути попрацювати у декількох командах. Яскравий приклад — композитори. Їм ще за часів
Я все ж за те, щоб на джемах працювати в команді. Якщо брати участь самотужки, від джему залишається лише та частина, що передбачає перевірку власних можливостей в особливих умовах розробки (заздалегідь невідома тема, жорсткі терміни). А соціальна складова в такому разі втрачається. Працювати командою варто ще й тому, що так за кілька днів чи тиждень можна придивитися до колег і швидко зрозуміти, наскільки ви сумісні під час тривалої роботи над великим проєктом.
Головна нагорода учасників джему — це гра, яку вони зробили, а також досвід, який здобули, нові друзі, з якими познайомилися. А далі все залежить від розробників. Приклад з власного досвіду. На Ludum Dare 48 була тема «Глибше і глибше». Я подумав про гру — економічний симулятор, у якій гравець спочатку копає картоплю, а потім видобуває корисні копалини. Назвав її Farm and Mine. На самому джемі гра опинилася десь посередині рейтингів, але за наступні чотири місяці я її розвинув, зарелізив на мобільних платформах, і там вона отримала оцінку 4,6 з 5 від гравців.
Від себе можу порадити:
- Не соромтеся спілкуватися та заводити знайомства. Пам’ятайте, у вас вже є щось спільне з іншими учасниками джему — ви всі захоплюєтеся розробкою ігор, отже, зможете знайти спільну мову.
- Підготуйте заздалегідь інструменти для роботи: IDE, шаблони коду чи графічний редактор.
- Навчіться узгоджувати свої бажання з наявним часом та можливостями (хоча сам джем цього й навчить [усміхається]).
А за цим посиланням можна знайти серію стримів з порадами від досвідчених геймджемерів, які ми організували в межах підготовки до Global Game Jam Ukraine 2023.
«Раніше я ставився до джемів досить скептично». Олексій Нетребенко, Game Developer у Brinemedia
Загалом я брав участь у чотирьох джемах. Тричі у Global Game Jam та раз у G4C + GGJ Serious Game Jam, який проводили за підтримки Посольства США у Києві.
Раніше я чув про джеми, але не дуже цікавився цим і ставився до них скептично. Думав, що це більше для новачків, а я тоді вже мав досвід у геймдеві близько п’яти років. Все змінилося у
Загалом завдяки джемам я навчився створювати ігри за короткий термін, познайомився з багатьма цікавими розробниками, отримав декілька квитків на міжнародні конференції тощо. До речі, на одній з тих конференцій я зустрічався з представниками Poki. Це одна найбільших платформ для браузерних ігор. Мені зробили непогану пропозицію, ми майже одразу уклали угоду й почали співпрацювати. Навіть сьогодні це один з моїх надійних партнерів.
«Ідеальна команда для джему — це
Більшість геймджемів відкриті для всіх охочих, особливих вимог немає, тому долучитися до заходу можна як початківцям, так і досвідченим розробникам. Як на мене, головне — цікавитися розробкою ігор та хотіти розвиватися у цій сфері. Вміння писати код, малювати арт, придумувати сюжет, створювати звуковий дизайн чи просто представляти проєкт суддям стануть великим плюсом. Тому, якщо в учасника є хоч одна з цих навичок, це дуже допоможе у створенні проєкту.
Як на мене, ідеальна команда для джему — це
Також цікавим варіантом може бути соло-розробка. Я особисто брав участь у такому форматі, і мені сподобалось. Це хороший спосіб випробувати свої навички, але для новачків це точно не варіант.
Нагороди у більшості джемів досить умовні — на цьому не роблять акцент. Здебільшого це сувеніри від партнерів, квитки на конференції та недорога техніка. Щось подібне я отримав за перемогу з грою Blocky Doggy Journey у 2019 році на київському GGJ. Але є і винятки. Наприклад, у
Початківцям я раджу:
- Долучатися до команд, у яких вже є досвід участі в подібних заходах. Це пришвидшить адаптацію, завжди буде з ким порадитися.
- На багатьох джемах потрібно представляти свій проєкт суддям. До цього варто ставитися відповідально та зробити хорошу презентацію. Треба лаконічно розповісти про основні аспекти гри, щоб аудиторія змогла зрозуміти ваш проєкт. Інакше гра може залишитися без відповідної уваги.
- Нетворкінг — важлива складова заходів. Спілкуйтеся та знайомтеся з учасниками — у нас багато крутих інді-розробників!
«Моя мотивація була різною, залежно від етапу кар’єри». Андрій Бичковський, інді-розробник
Я брав участь у GGJ чотири рази, один раз — у спільному джемі українського GGJ та Games4Change; хакатоні Kyiv Media Hack; польському геймджемі ігор для України; і ще тричі в онлайні на «Двач» (вибачте за зраду). Більшість ігор, що я там створив, можна знайти на цій сторінці.
Принципово з року в рік у цих івентах нічого не змінюється, хіба що окремі організатори вдосконалюють свої заходи. Наприклад, Global Game Jam Ukraine в останні роки розвиває напрям доповідей перед джемами.
Моя мотивація була різною, залежно від етапу кар’єри. На самому початку, коли лише починав вивчати Unity, хотів мати стимул хоч щось зробити, щоб мати портфоліо для пошуку роботи. Далі — це бажання поекспериментувати, створити нову гру та відволіктися від основної роботи. А тепер це вже просто звичка та можливість завести нові знайомства.
Завдяки участі в різних івентах у підсумку я отримав прототипи ігор, дві з яких довів до повноцінного релізу (Farlanders, Undervault). І, звісно ж, завів багато знайомств. Чи буде винагорода, залежить від джему. Найцінніше, що я вигравав, це $5000 на двох з Олексієм Нетребенком (розробник Zombie Derby) за перемогу у джемі GGJ + Games4Change. Окрім цього, були ще монітор, планшет Amazon, Nintendo Switch та багато різних квитків на конференції.
«Не плануйте амбітні ігри на час джему, бо не встигнете»
Щоб бути готовим до участі у джемі чи хакатоні, бажано вміти робити бодай щось, що релевантне до розробки ігор (хоча навіть це, напевно, не обов’язково). Все ж найголовніше — це бажання взяти участь і мінімальна комунікабельність, щоб знайти команду, якщо ви не створюєте гру самі.
Я вважаю, що в команді загалом цікавіше, хоча зробити проєкт самому теж непоганий досвід. Плюси команди в тому, що гра, найімовірніше, буде кращою, і це просто веселіше. Але я не рекомендую збиратися у великі команди.
Як знайти команду? Якщо це офлайн-подія, то там зазвичай є можливість звернутися до організаторів, вони допоможуть підшукати команду. Якщо сміливі, можна просто підходити до людей та питати. Але найкращий варіант — подумати про збір або пошук команди ще до джему.
Також можна шукати людей у тематичних групах або геймдев-чатах. Зі свого досвіду пригадую, що знаходив художників у твіттері, просто пишучи людям, стиль яких мені подобався. Так, для торішнього джему я знайшов художницю з Канади, ми разом зробили гру Paper Soldiers.
Ось кілька порад для учасників-новачків:
- Намагайтеся зробити унікальну гру, бо геймджеми — це насамперед про інновації та експерименти.
- Не плануйте амбітні ігри на час джему, бо не встигнете. В ідеалі потрібно мати робочу версію на середину джему.
- Спробуйте передусім отримати задоволення від процесу, а не змагатися за приз чи перемогу.
- Рекомендую завантажувати свої gamejam-ігри на itch.io. Якщо ви красиво оформите сторінку з гілками геймплею та зробите вебверсію, є ймовірність, що гра стане вірусною на сайті.
Де шукати анонси джемів і хакатонів
- Анонси на GameDev DOU.
- Зведений календар інді-геймджемів. Одночасно у світі проводять зо 20 геймджемів.
- Спільнота Global Game Jam Ukraine у телеграмі. Там обмінюються новинами щодо джемів, допомагають одне одному порадами, тестують ігри, діляться прогресом.
- Discord-спільнота «Ігровари». Там є структурована інформація по джемах і загалом розробки ігор.
- Розділ геймджемів на itch.io.
- Офіційний сайт популярного ігрового джему Ludum Dare.
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів