«Стати успішним тут легше, ніж в інших галузях». Геймдев Литви: ігри, студії, росіяни та рівень зарплат
Що ми знаємо про ігрову індустрію Литви? Які там найвідоміші ігри, студії, який рівень зарплат? Що литовські розробники знають про українські ігри та яка ситуація з локалізацією рідною мовою? Чи багато є росіян? Що загалом добре, а що не дуже?
Цим матеріалом ми продовжуємо цикл статей про ігри та геймдев дружніх країн. Щоб не обмежуватися винятково цифрами й назвами, ми поспілкувалися з розробниками ігор, які живуть і працюють у Литві. Вони поділилися думками та враженнями про місцевий геймдев, а також розглянули його плюси й мінуси.
Як усе починалося
Литовська ігрова індустрія набирає обертів з початку
«Окрім того, в Литві нульових запустилась Global Demo Scene і вийшла AAA-стратегія PSI: Sibiro Konfliktas про прибульців і боротьбу з, очевидно, росіянами. Через деякий час блискучі фахівці об’єдналися навколо невеликого стартапу під назвою Unity3D. І саме в цю пору я переїхав до Литви й почав робити свій внесок: став публічним представником Unity та допоміг непопулярному натоді ігровому рушієві досягти успіху в Європі й за її межами. Гадаю, це був
2008-й чи 2009 рік», — розповідає Олле Придюкссон (Olle Pridiuksson), ініціатор проєкту Gamedev Camp.
Як і Чехія, про яку був попередній матеріал, Литва має свою Асоціацію розробників ігор. Це некомерційна організація, що об’єднує геймдев-спеціалістів і представляє їхні інтереси перед урядом та на міжнародному рівні. Крім того, Асоціація створює локальні події для спільноти — від геймджемів і церемонії LT Game Awards до барбекю-зустрічей для неформального спілкування. Існує вона з 2013 року й нещодавно відсвяткувала
«Деякі з більш активних представників галузі вирішили, що настав час централізувати зусилля й створити орган, який офіційно представлятиме галузь. Оскільки спільнота завжди була потужна, Асоціація не надто змінила картину. Вона просто стала офіційним засобом для організації заходів, поширення інформації про розробку ігор, започаткування нових ініціатив. Я вважаю, що це був дуже природний крок у процесі дорослішання індустрії. Тож тепер усі, хто має час та ідеї, може приєднатися до цієї організації й працювати разом з іншими активними учасниками», — розповідає про створення Асоціації Шарунас Лядас (Šarūnas Ledas), CEO Tag of Joy.
«Наскільки я знаю, Асоціація почала свою діяльність завдяки групі геймдев-ентузіастів та професіоналів. Організація зростала й охоплювала все більше людей, як місцевих, так і тих, хто приїхав. І вона має значний вплив на загальний „вайб“ литовського геймдеву, важлива на рівні уряду і, безумовно, для освіти нових поколінь», — пояснює Арнольдас Жвініс (Arnoldas Žvinys), COO Estoty Vilnius.
«Однією з ключових цілей Асоціації є популяризація розробки ігор як значущої професії та сталого бізнесу. Сьогодні ми робимо більший акцент на співпраці з державними установами й асоціаціями з інших індустрій — у Литві й за кордоном. Існують також освітні програми, які заохочують молодих людей розглядати розробку ігор як свою майбутню професію чи бізнес», — додає Сімонас Стурiс (Simonas Sturys), Head of Marketing у Nordcurrent.
Яка нині ситуація з геймдев-індустрією в Литві
За словами віцеміністерки з питань економіки та інновацій Еґле Маркевічюте (Egle Markeviciute), геймдев-галузь у Литві зросла втричі за останні п’ять років і нині в країні є близько сотні ігрових компаній. Здебільшого вони спеціалізуються на мобільних проєктах, але трапляються й успішні ігри для інших платформ — як от Human: Fall Flat (підтримується на ПК, мобільних і консолях). Також в країні працює офіс Wargaming, розробників World of Tanks, є офіс Unity.
«У Литві добре розвинений мобільний геймдев. Почнімо з ігрових компаній, які є лідерами у своїх нішах. Це TutoTOONS, які роблять ігри для дітей; мобільний розробник Nordcurrent, а також Estoty, який стрімко розвивається. Ще є багато інді-девелоперів. Але загалом в ніші для ПК і консолей відчувається прогалина.
У цьому сегменті є інді-проєкти, але вони не такі потужні, як литовські мобільні ігри, не охоплюють мільйони людей. Та я вірю, що, можливо, навіть у найближчому майбутньому ми зможемо отримати справді сильні хіти в цьому напрямі», — каже Ритіс Ядзевічюс (Rytis Jadzevičius), очільник Асоціації розробників ігор у Литві та CEO студії Fluxo Games.
«Литовська ігрова індустрія генерує €225 мільйонів доходу. Це втричі більше, ніж Латвія та Естонія разом узяті.
Більшу частку доходів приносять мобільні ігри, деякі з них дуже добре масштабовані. Скажімо, з 2014 року гру Cooking Fever завантажили понад 400 мільйонів разів, і вона продовжує процвітати в категорії ресторанних симуляторів. У нас немає великих студій з ААА-іграми, але я впевнений, що з теперішньою тенденцією зростання тут є великий потенціал», — додає Сімонас Стурiс, Head of Marketing у Nordcurrent.
Також практично кожен представник індустрії, з яким ми спілкувалися для цього матеріалу, відзначив щільне литовське ком’юніті, де всі одне одного знають.
«Засновники студій дуже близькі до фахівців галузі. Якщо ви добре працюєте, то можете швидко зробити успішну кар’єру», — зауважує Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«Основна відмінність полягає в тому, що Литва маленька. Це має свої плюси й мінуси. З одного боку, це вузька товариська спільнота, де практично всі знайомі між собою. З іншого боку — в нас дуже обмежена кількість нових людей, які приходять у галузь, а досвідчених фахівців у ній ще менше. Це обмежує потенціал зростання деяких компаній, а також кількість нових компаній, заснованих тут.
Але я думаю, що для такої маленької країни ми вже маємо дуже високі цифри: у нас понад 2500 спеціалістів індустрії, щомісячні зустрічі-презентації на
100–300 людей, є масштабні щорічні геймджеми. Останні є частиною Global Game Jam і зазвичай належать до п’ятірки найкращих у Європі й до десятки — у світі (в абсолютних цифрах, без поправки на кількість населення!)», — розказує Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
Скільки отримують розробники ігор у Литві
Станом на 2022 рік у литовському геймдеві працювало близько 2800 фахівців, 27% з яких жінки. За даними Асоціації розробників ігор, середня зарплата в ігровій галузі Литви — €4600. Однак ці дані варіюються залежно від посади та міста. Наприклад, Glassdoor наводить середню зарплату геймдизайнера в Литві — €5133.
Також треба брати до уваги студію. Скажімо, у No Brakes Games (розробників доволі успішної гри Human: Fall Flat) середня зарплата сьогодні — €5520 (до сплати податків). У Nordcurrent Group, яка має офіси в Україні, середня зарплата в червні
«Зарплати значно зросли за останні п’ять років або близько того через багато різних факторів. Зараз середня заробітна плата дорівнює понад €4000 (до сплати податків). Однак прірва між джуніорами і сеньйорами просто величезна. Рівень компенсації може відрізнятися навіть увосьмеро, залежно від компанії та конкретної посади. Але це лише показує, наскільки важливі для компаній senior-спеціалісти.
Думаю, зараз вдалий час, щоб стати розробником ігор тут, у Литві. Є маса компаній, до яких можна звернутися, і є вдосталь успішних, які також можуть запропонувати високі зарплати», — ділиться Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
«Наскільки я знаю, нині найм відбувається повільніше, ніж кілька років тому, але індустрія все ще дуже здорова й міцна. Загалом я закликаю людей з інших галузей подумати про кар’єру в геймдеві. Якщо ви гарний фахівець, то здається, що стати справді успішним тут легше, ніж в інших галузях», — радить Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«Останнім часом наймання дійсно трохи сповільнене. Працівників усе ще наймають, але на більш важливі посади, намагаючись заощадити кошти через майбутню рецесію. Утім, орієнтовно 2020 року зарплати в геймдеві справді зросли, адже це була найбільш низькооплачувана галузь ІТ. Зараз вона доволі конкурентоспроможна, хоч поки що і не така успішна, як деякі стартапи», — розповідає Ритіс Ядзевічюс, очільник Асоціації розробників ігор у Литві та CEO студії Fluxo Games.
Найвідоміші ігри та найвизначніші віхи литовської індустрії
«Щодо ігор — то це, звісно, Human Fall Flat від No Break Games. Декілька ігор від Norcurrent, як-от Cooking Fever і Murder in the Alps. Також можу згадати гру Johnny Trigger від Estoty (з приблизно 300 мільйонів завантажень), яка стала в Литві грою року у
2020-му, а також дуже успішну гру My Little Universe від студії Estoty Riga.Минулого року ми відкрили перший у країнах Балтії венчурний фонд, пов’язаний з геймдевом, — Gamedev Fund (ми є його засновниками). Також можу згадати DevGAMM, який став приємною традицією, GameON, GameJam (до речі, засновники Estoty Vilnius вперше зустрілися саме там, багато років тому), а також чимало місцевих заходів від Асоціації», — перераховує Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«Моєму серцю дуже дорогий стартап Gamedev Camp, адже це мій спосіб уплинути на індустрію та зробити її кращою. Якщо ж говорити ґрунтовніше, то можу виокремити щорічну ініціативу Game Awards», — каже Олле Придюкссон.
«У
2012-му нові спеціалісти в галузі заснували масу нових компаній — і більшість із них минулого року відсвяткували10-ліття, тому вони стали доволі важливою частиною індустрії та її успіху. Тут ідеться і про нашу компанію Tag of Joy, яка зростала протягом останнього десятиліття.Якщо говорити про окремі проєкти, я б виділив такі:
Cooking Fever від Nordcurrent. Це дійсно успішна мобільна гра, що не втрачає популярності протягом багатьох років. Nordcurrent — компанія зі 100 співробітниками та найстаріша місцева студія.
Human: Fall Flat від No Brakes Games. Це преміальна гра для ПК/консолей/мобільних пристроїв, якої було продано десятки мільйонів копій. Цікава деталь у тому, що спочатку гру робила одна людина, тому це дивовижна історія успіху інді-розробника. А також це одна з компаній, заснована уже згаданого 2012 року.
Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit від Tag of Joy (компанія, яку ми з братом заснували у
2012-му). Розробка є значно більш нішевою, ніж два проєкти вище, тому що за своєю суттю це традиційна пригодницька гра. Але ми дуже пишаємося цим проєктом. Гра розвивається навколо історії Литви й отримала багато схвальних відгуків від користувачів і критиків за те, що показує їм щось екзотичне та маловідоме.Ми вважаємо, що, коли розробники з невеликих країн використовують свою локальну історію, міфи та місця в іграх, це може стати доволі свіжим матеріалом для індустрії», — розповідає Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
Про локалізацію ігор литовською мовою
У списку Steam, де перелічені з 29 найпопулярніших мов на платформі, литовської локалізації немає. Натомість у Steam можна знайти список з іграми, створеними в Литві. Однак більшість проєктів підтримують або лише англійську, або пакет інших мов, як от японську, німецьку, французьку, але здебільшого без литовської. Розробники кажуть, що дійсно, литовська локалізація в іграх — це рідкість.
«З цим усе дуже сумно. У нас випускають дуже небагато ігор з литовською мовою. Хіба що іноді такі релізи виходять за підтримки уряду, але цього майже не відбувається», — зазначає Ритіс Ядзевічюс, очільник Асоціації розробників ігор у Литві та CEO студії Fluxo Games.
«Статистично литовці є менш активними, ніж геймери в багатьох інших країнах. Якщо врахувати ще й невелику кількість населення в країні, то локалізація стає дорогою функцією. Тому студії віддають перевагу мовам, якими користуються більші групи населення, а в більшість ігор у Литві грають англійською. Однак ігри місцевих студій іноді мають переклад, як-от Cooking Fever», — зауважує Сімонас Стурiс, Head of Marketing у Nordcurrent.
«Є деякі місцеві розробники (наприклад, ми), які намагаються знайти ресурси для локалізації своїх ігор литовською мовою. Але взагалі таких ігор майже немає. Здебільшого така ситуація складається тому, що ми невелика країна, і з фінансової точки зору це невигідно. Адже є маса інших мов, переклад якими принесе більше грошей. Загалом я вважаю, що це добре, тому що використання англійського контенту допомагає молодим людям швидше вивчати англійську, і це корисно для їхнього майбутнього», — роздумує Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
Що литовські розробники ігор чули про український геймдев
«Я їздив до Києва на ігрові конференції з 2009 року: застав ще епоху Flash, зростання соціальних і мобільних пристроїв, багату історію AAA-студій, і ми проводили в Києві заходи під назвою Games Nights. Україна і Київ — це частина мене, а я є частиною України», — ділиться Олле Придюкссон.
«Як прихильник сюжетних ігор, я фанат серії про Шерлока від Frogwares. Українські компанії також успішно співпрацюють з іншими компаніями, як-от з Nordcurrent (найстарішою литовською компанією). Це дійсно хороший спосіб розвиватися, вчитися, а потім іти й засновувати нові студії», — зазначає Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
«Я чув про події на кшталт Games Gathering, трохи грав у „Сталкера“, знаю серію „Метро“. До того ж війна багато чого змінила, і геймдев-спеціалісти з Литви хотіли допомогти українцям. Наша студія співпрацювала з українськими фахівцями. Наприклад, до нас долучалася одна спеціалістка, яка тимчасово жила у Вільнюсі. Однак через проблеми з візою та сім’єю їй довелося повернутися в Одесу. Віддалено, на жаль, працювати разом не могли, тому що в неї не було інтернету. Ще в нашому колективі є дуже хороший 3D-художник із Дніпра. Ми працюємо не на фултаймі, але для великих проєктів звертаємося до нього, і він дійсно гарно доповнює нашу команду», — розповідає Ритіс Ядзевічюс, очільник Асоціації розробників ігор у Литві та CEO студії Fluxo Games.
«В Україні дуже багато талановитих людей — художників, розробників ігор, геймдизайнерів. Сильні університети та інші навчальні заклади допомагають людям стати фахівцями високого рівня. Це головна причина, чому Nordcurrent має дві студії в Одесі та Дніпрі. Прикро, що наші плани зростання в Україні зупинилися через вторгнення. Я вірю, що після закінчення війни українська індустрія розробки ігор стане сильнішою і з’явиться більше місцевих студій.
В Україні чимало інді-розробників, які не лише мають талант, а й уміють вести бізнес. Один із прикладів — наші партнери Black Tower Basement з Харкова, розробники Greedventory, останньої гри від Nordcurrent. Їм вдається працювати, співпрацювати та презентувати свою гру попри всю нестабільність у регіоні», — зауважує Сімонас Стурiс, Head of Marketing у Nordcurrent.
Яка ситуація з росіянами в литовському геймдеві та чи багато російських розробників і студій
«Вільнюс був містом толерантності з 1323 року, коли засновник міста Гедимін запросив іноземних ремісників приїхати сюди оселитися. Але з початком повномасштабного вторгнення в Україну місцеві жителі почали насторожено ставитися до власників російських паспортів. Тепер дуже важко переїхати до Литви з Росії, тому лише люди, які дійсно розуміють, чому вони хочуть переїхати до Вільнюса, а не до Лімасола, Белграда чи Тбілісі, можуть це зробити», — пояснює Олле Придюкссон.
«Ну, тут є росіяни, деякі з них переїхали сюди багато років тому з різних причин. Частина — через родину, частина — бо хотіла бути більш ліберальною, більш західною. Вони все ще тут, а більшість росіян, з якими я зустрічався в індустрії, справді проти війни й дійсно підтримують українців. Вони навіть намагаються адаптуватися тут, наприклад, вивчають основи литовської мови», — розповідає Ритіс Ядзевічюс, очільник Асоціації розробників ігор у Литві та CEO студії Fluxo Games.
«Я знаю багатьох людей з Білорусі й не так багато з РФ. Але я ще жодного разу не зустрічав неадекватних щодо цього питання людей у Литві, тому думаю, що в цьому плані все добре», — Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«У Литві не так багато російських розробників ігор, але вони точно є. Проте білорусів більше. Більшість росіян переїхали сюди приблизно 2014 року, що, ймовірно, пов’язано з початковим етапом війни. Великий приплив з Білорусі стався кілька років тому, коли Wargaming, Melsoft та деякі інші компанії перенесли свої штаб-квартири й перевезли працівників до Вільнюса, чим подвоїли масштаби нашої індустрії. Сподіваємося, що Литва забезпечує краще середовище для розвитку творчих людей і бізнесу», — зазначає Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
Де в Литві навчають розробки ігор
За даними Invest Lithuania, у Литві є шість університетів, які мають курси, пов’язані з геймдевом. Окрім того, є приватні ініціативи — наприклад, менторська програма Gamedev Camp; курси мобільної розробки Estoty School, стажування Wargaming Forge, літні табори для підлітків, геймджеми тощо.
«Є кілька сильних технічних університетів, які мають геймдев-курси, але не повноцінну програму навчання. Втім, вони дають хороші навички з математики та програмування. Є також художня академія і кілька коледжів — знову ж таки, здебільшого не пов’язані з іграми, але ви можете опанувати міцну теорію та базу для майбутньої освіти. Зрештою, вам усе одно потрібно розробляти ігри у вільний час або просто знайти роботу в індустрії — без фактичного створення ігор ви геймдеву не навчитеся!
Втім, у нас небагато де можна навчитися геймдизайну, тому частина геймдизайнерів є самоуками, частина — поїхала вчитися за кордон. Також корисними для навчання є зустрічі, організовані Литовською асоціацією розробників ігор», — зауважує Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
«Окрім того, є багато навчання на практиці від інших фахівців галузі. Одним із прикладів є Estoy School — наша соціальна освітня програма для тих, хто хоче стати розробником ігор (ми не наймаємо людей в такий спосіб, але даємо змогу фахівцям навчати людей, які цього хочуть)», — додає Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«Геймдев-курси є в шести основних литовських університетах, та я вважаю, що досі немає жодної освітньої програми, яка могла б повністю сформувати блискучого ігрового розробника чи художника. Тут головні складники — це практика та пристрасть. У Nordcurrent ми раді вітати молодих фахівців, відданих справі, і залюбки навчаємо їх створювати магію завдяки практиці та командній роботі. А час від часу фахівці, які виросли в Nordcurrent, створюють власні нові студії», — каже Сімонас Стурiс, Head of Marketing у Nordcurrent.
Що розробники хотіли б змінити в ігровій індустрії Литви
«Я уявляю майбутнє, коли одну з місцевих ігрових студій придбає Ubisoft, Activision або Electronic Arts — сам цей факт підвищить упевненість та авторитет наших студій і спільноти. Ще я мрію започаткувати щорічний захід про ігри й культуру, де гравці зустрічатимуться з литовськими та світовими ігровими студіями, художники-початківці спілкуватимуться зі своїми зірками, а політики розмовлятимуть з керівниками студій, і ми всі будемо рости та процвітати в мирі», — розмірковує Олле Придюкссон.
«Я вважаю, що ігрова індустрія Литви на правильному шляху. Нам потрібно далі ділитися історіями успіху, розповідати про переваги роботи в нашій галузі. Окрім того, спілкуватися з дітьми в школах. Особливо важливо знайти діалог з ученицями, щоб покращити гендерний баланс у геймінгу протягом наступних
5–10 років. Це хороший знак, що державні інституції на кшталт Invest Lithuania та Innovation Agency розуміють потенціал ігрової індустрії та охоче підтримують діалог і проєкти Асоціації», — каже Сімонас Стурiс, Head of Marketing у Nordcurrent.
«Якщо ми дійсно хочемо щось змінити, ми просто робимо це :) Ми зосереджуємося на чомусь одному — і зараз це випуск нового хіта, тобто більше стосується внутрішніх змін. Але ми також беремо активну участь у розвитку галузі й бачимо, що вона йде в правильному напрямку», — запевняє Арнольдас Жвініс, COO Estoty Vilnius.
«Чесно кажучи, я б змінив небагато. Як на мене, все чудово, як є, і мені подобається, що галузь постійно розвивається й залишається захопливою. Я розробляю ігри вже близько 20 років (включно з першими спробами для освітніх цілей), а наша компанія Tag of Joy існує вже 10 років. Весь цей час я отримував насолоду, що, на мою думку, багато говорить про індустрію та спільноту», — зазначає Шарунас Лядас, CEO Tag of Joy.
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів