Геймдев Чехії — який він і чи схожий на український? Проєкти, зарплати та проблеми чеської індустрії ігор

GameDev DOU — це спільнота українських розробників ігор, тож ми зазвичай розповідаємо про вітчизняну індустрію та не оминаємо найважливіших світових релізів. А як щодо геймдеву держав, що підтримують Україну? Які в них найвідоміші ігри? Яка ситуація з локалізацією рідною мовою? Що там знають про українську ігрову індустрію? І як у них загалом виглядає ринок геймдеву?

Цим матеріалом ми розпочинаємо цикл статей про ігри та геймдев дружніх країн — і найперше розповідаємо про ігрову індустрію Чехії. Щоб не обмежуватися винятково цифрами й назвами, ми поспілкувалися з розробниками ігор, які там живуть і працюють. Фахівці з Amanita Design, Bohemia Interactive, SCS Software і Wargaming Prague поділилися думками та враженнями про чеський геймдев, а також розглянули плюси й мінуси цієї індустрії.

Яка в Чехії загальна ситуація з геймдевом

Перше, що відрізняє чеський геймдев від українського, — існування Асоціації ігрових розробників, або GDACZ. Це некомерційне об’єднання геймдев-фахівців і студій, яке працює в Чехії з 2018 року та ставить собі за мету захист інтересів спеціалістів і розвиток індустрії.

За даними Асоціації, чеська індустрія розробки ігор нараховує близько 110 компаній, у яких працює орієнтовно 1750 розробників (для порівняння, у топ-25 геймдев-компаній України працює понад 10 000 спеціалістів). При цьому більшість учасників чеського ринку — місцеві, лише 9% геймдев-компаній є філіалами міжнародних представників індустрії.

«Загальний обіг галузі у 2019-му становив €169,4 млн. Це більш ніж утричі перевищує обіг чеського кіновиробництва (кіно та телебачення). До 95% клієнтів перебувають за межами Чехії, а чеські відеоігри є одним з ключових об’єктів експорту країни», — зазначає GDACZ.

У 2019 році в Чехії було створено 65 ігор. Домінантними були ігри для ПК і консолей — 67%, а 41% належав іграм для мобільних платформ.

Кількість чеських фахівців, які працюють у розробці ігор, того ж 2019-го становила 1750 осіб, з яких більшість — чоловіки (87%).

Асоціація зазначає, що на ринку праці відчутний попит на кваліфікованих спеціалістів, і він перевищує пропозицію. Понад 60% чеських геймдев-компаній шукають принаймні одного нового співробітника. Найбільше на ринку бракує: програмістів — 28%, артспеціалістів — 27%, левел-дизайнерів — 14%, геймдизайнерів — 7%. Наступні у списку QA — 7%, аніматори — 4% та інші фахівці, як-от саунд-дизайнери, композитори, продюсери, фахівців з PR/маркетингу, техпідтримки, — 12% (щоправда, це дані зі звіту за 2019 рік — новішої статистики, на жаль, немає).

Що характерно для чеського геймдеву та які ігри є найвизначнішими в індустрії

Якуб Дворський, CEO Amanita Design:

Як для 10-мільйонної країни, в Чехії є багато всесвітньо успішних та дуже якісних ігор різних жанрів. Наприклад, у нас розробили найкращу VR-гру Beat Saber. Є ціла лінійка надзвичайно популярних військових симуляторів ARMA, а також серія Mafia, яка так само народилася в Чехії. Гра Euro Truck Simulator 2, яка, здавалося б, дуже нішева, зібрала величезну спільноту з мільйонів гравців.

Крім того, є Factorio, Space Engineers і Kingdom Come: Deliverance. Усе це високо оцінені ігри з дуже відданими спільнотами.

Багато чеських ігор об’єднує те, що вони доволі специфічні, часто націлені на певну нішу, а не намагаються привернути увагу широкої аудиторії. Може, до деяких ігор і нелегко підступитися, та здається, що чеські проєкти нерідко мають значно більшу глибину, ніж їхні західні аналоги.


Nemiro, Marketing Team Lead у SCS Software:

Я виріс, граючи у відеоігри, та активно працюю в ігровій індустрії лише близько 8 років. Тому я не певен, що можу говорити про найбільш помітні чи важливі проєкти в історії розробки ігор в Чехії. Але якщо все ж обирати, то, на мою думку, найбільш помітними були ігри Operation Flashpoint; ARMA; Mafia (перша і друга особливо!); серія Samorost, Machinarium і, звичайно, наші ігри, як-от Euro Truck Simulator 1 і 2 та American Truck Simulator.

Ще не варто забувати про оригінальну гру Bulanci або серію ігор Polda, які, безсумнівно, добре відомі більшості дітей 90-х.

Більш сучасні чеські ігри, які привернули мою увагу та вразили мене, це Kingdom Come Deliverance, Someday You’ll Return або, наприклад, Nebuchadnezzar, розроблена моїми друзями та колишніми колегами з SCS.

Що мені подобається в чеському геймдеві? Він досі здається дуже дружнім середовищем для роботи, навіть після останніх років, коли наше коло ставало дедалі більшим і отримало більше визнання у світі. Для мене чеська ігрова індустрія — це все ще група колег, які добре знають один одного, незалежно від того, і якій вони компанії чи над яким проєктом працюють. І це те, що мені особисто дуже подобається.

Коли ви відвідуєте місцевий ігровий івент, то вже знаєте, кого зустрінете там, знаєте, що буде нагода погомоніти з тим хлопчиною з Warhorse або тією пані Bohemia Interactive тощо. Деякі такі заходи навіть організовуються лише для того, щоб всі могли зустрітися та повеселитися разом, або пограти в якийсь спорт, а потім піти випити. Я не знаю, чи це так само відбувається, але це, безперечно, одна з речей, які мені подобаються у геймдеві Чехії.

Міхал Бартон, Engineering Manager у Wargaming Prague:

Я ніколи не працював у США чи інших європейських країнах, але стежу за своїми колегами, читаю багато історій та щоденники гейммейкерів. Я б сказав, що розробники ігор у Чехії суттєво не відрізняються.

Ось єдине, на що б я звернув увагу: оскільки ми відносно невелика й не дуже відома країна, на нас ніколи не було значного впливу західних спеціалістів.

Чехії потрібно було розвивати власний стиль та плекати власні таланти — і ми чудово з цим впоралися. Дуже швидко нам вдалося закріпити своє ім’я в ігровій індустрії, випустивши кілька відомих проєктів, які змогли конкурувати з іграми AAA.

Місцеві фахівці завжди були готові докладати максимум зусиль і жертвувати особистим життям, щоб перетворити звичайну гру на щось приголомшливе й неймовірне. Принаймні ті, з якими мені пощастило працювати на початках чеської ігрової індустрії.

Спершу на нашому ринку було кілька доволі успішних проєктів, як-от Hidden and Dangerous і Vietcong. Але грою, що поставила нас на глобальну карту геймдевелоперів, безсумнівно, стала Mafia від чеської студії Illusion Softworks. Ця пригодницька гра вийшла 2002 року та здобула прихильність аудиторії завдяки складній розповіді й реалістичності.

Пізніше це стало причиною того, що 2K увійшла в чеську ігрову індустрію та придбала Illusion Softworks. Це відчинило двері для висококваліфікованих чеських розробників у всьому світі. Але то був лише початок. З недавніх проєктів я мушу згадати Beat Saber, яка є найуспішнішою VR-грою за весь час, розробленою лише трьома хлопцями, а також гру Factorio, яка через роки після випуску все ще приваблює мільйони гравців щодня.

Петро Писарев, 3D Environment Artist у Bohemia Interactive:

Я працюю у Bohemia Interactive уже 3,5 роки. Прийшов сюди на стажування — і виріс до позиції 3D Environment Artist. Тепер займаюся створенням асетів для карт у грі Arma Reforger.

У Чехії створюється безліч відомих у всьому світі проєктів, які є унікальними й певною мірою навіть першовідкривачами жанрів. Напевно, кожен хоч раз чув про такі ігри, як ARMA, DayZ чи Mafia. Також у Чехії з’явилися ігри Euro Truck Simulator, Kingdom Come, Machinarium і навіть Beat Saber. Це цікавий факт, але чехи робили навіть непоганий Silent Hill: Downpour.

Напевно, особливість чеського геймдеву в тому, що розробники підтримують свої проєкти тривалий час, і вони є справжніми фанатами власних творінь. Також тут часто відбуваються локальні геймдейв-івенти, де збирається багато фахівців з різних компаній просто поспілкуватися чи поділитися досвідом. Чехія — це велике село :)

Яка в Чехії ситуація з локалізацією ігор

За даними Steam, чеська мова встановлена як основна в 0,54% користувачів — сьогодні це 15-та за популярністю мова в застосунку.

Українська ж лише цього року стала 16-ю, доти українська версія Steam була в меншої кількості користувачів. Але чи означає це, що в чехів немає проблем з локалізацією ігор? Чи вдосталь ігор чеською мовою, чи гравці віддають перевагу англійській? Ось що кажуть місцеві розробники.

Якуб Дворський, CEO Amanita Design:

Старше покоління геймерів, яке раніше не вивчало англійської, зі зрозумілих причин усе одно віддає перевагу іграм чеською мовою. Молодші ж покоління роблять вибір, спираючись на якість локалізації та контекст. Наприклад, якщо ви прочитали книжки про Відьмака чеською, то, ймовірно, для гри виберете ту саму мову.

На щастя, багато ігор — зокрема великі AAA, такі як Skyrim або The Witcher, — отримують чеську текстову локалізацію. Хоча це стосується не всіх проєктів, адже Чехія просто не настільки великий ринок. Якість офіційних локалізацій теж відрізняється. Варто зазначити, що тут є спеціалізовані спільноти перекладачів, що створюють неофіційні локалізації для ігор, якими багато гравців інакше не змогли б насолодитися.

Nemiro, Marketing Team Lead у SCS Software:

Ну, на мою думку, ігор з чеською мовою недостатньо і їх ніколи не буде достатньо. І це очікувано та обґрунтовано. Чеська одна з найскладніших мов у світі, і вивчити її на високому рівні дуже важко, до того ж немає жодної іншої країни, де б користувалися нашою мовою. Та й Чехія досить маленька країна. Тож я думаю, що всі розробники, які думають про локалізацію, ймовірно, вибиратимуть інші мови замість чеської. І це можна зрозуміти.

У порівнянні з іншими ігровими студіями ми унікальні тим, що завдяки співпраці зі спільнотою маємо переклади не лише чеською, але й понад п’ятдесятьма іншими мовами, включно з українською.

Я вважаю, що більшість гравців віддають перевагу або принаймні можуть розуміти англійську мову в іграх. Адже ми бачимо і чуємо англійську щодня, незалежно від того, активно ми її вивчаємо чи ні. Вона усюди, принаймні в більшості країн Європи та західної частини світу. Завдяки соцмережам та інтернету дедалі людей розуміють або можуть розмовляти базовою англійською мовою без необхідності вивчати її протягом багатьох років.

З власного досвіду я можу підтвердити, що завдяки інтернету, пісням, фільмам, а також відеоіграм можна покращити знання англійської мови швидше, ніж просто вивчаючи її одну годину тричі на тиждень у школі.

Тож осмілюсь сказати, що добре і пізнавально завжди мати англійську в іграх, а не обмежуватися лише чеською.

З іншого боку, якби ми пішли на схід нашої планети, то ситуація могла б бути зовсім іншою. У таких країнах, як Китай, Росія, країни Близького Сходу чи арабський світ, може бути важко знайти багато людей, яким зручно послуговуватися англійською.

Петро Писарев, 3D Environment Artist у Bohemia Interactive:

Усі ігри, створені в Чехії, відразу мають чеські субтитри, рідше — озвучування. До того ж тепер у все більшої кількості світових ігор з’являються субтитри чеською мовою.

Міхал Бартон, Engineering Manager у Wargaming Prague:

Створення чеської локалізації необґрунтоване економічно, особливо якщо йдеться про озвучування ігор. Річ у тім, що купівельна спроможність гравців, які розмовляють лише чеською мовою, дуже невисока. Тож додатковий дохід від локалізації ніколи не перевершить витрати на її створення. Ці ресурси скоріше можна спрямувати на створення додаткового контенту або вдосконалення гри.

Утім, зазвичай за чеську локалізацію доволі швидко беруться волонтери й фанати. Недоліком цього підходу є те, що консольні версії гри переважно не отримують локалізації.

Що в Чехії знають про українську ігрову індустрію

Якуб Дворський, CEO Amanita Design:

Якщо чесно, то не дуже багато. Ми знаємо такі імениті студії, як 4A Games, Frogwares або GSC, та їхні ігри. Але про українську галузь розробки ігор нам мало відомо.

Міхал Бартон, Engineering Manager у Wargaming Prague:

Гадаю, всі чули про український геймдев переважно завдяки іграм S.T.A.L.K.E.R. Окрім того, я кілька років працював з CryEngine та компанією Crytek, яка, зокрема, мала офіс у Києві. А ще в мене є кілька друзів — розробників ігор з України, і кожен з них надзвичайно талановитий та виконує роботу від щирого серця.

Петро Писарев, 3D Environment Artist у Bohemia Interactive:

На жаль, я не знаю внутрішньої кухні українського геймдеву, адже переїхав до Чехії 2015 року, коли був ще дитиною, і геймдевом зацікавився вже тут. Однак дуже чекаю на S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl від наших співвітчизників :) Через вторгнення Росії команді GSC Game World довелося переїхати до Чехії, й мені хотілося б поговорити з ними особисто.

Також я знаю, що в Україні багато реально крутих артистів, які найчастіше працюють на аутсорсі, наприклад, скілові та талановиті Room 8 Studio. Приємно усвідомлювати, що українські артисти роблять внесок в ігри світового масштабу.

Які зарплати отримують розробники ігор у Чехії

За даними дослідження Асоціації, зарплати в ігровій індустрії Чехії є вищими за середній рівень у країні. Проте, як і всюди, компенсація може суттєво відрізнятися залежно від професії та стажу. Найвищий рівень зарплат у програмістів, продюсерів та художників, найнижча мінімальна зарплата — у QA.

Дані з дослідження GDACZ 2019 року

За сучасними даними Glassdoor, геймдизайнерам у Празі пропонують у середньому 44 918 чеських крон на місяць (орієнтовно $2057). Водночас у левел-дизайнерів середній місячний заробіток сягає 40 717 чеських крон (приблизно $1865), тоді як у концепт-артистів — 38 492 крон ($1763), а у QA — 33 787 крон (орієнтовно $1552).

Міхал Бартон, Engineering Manager у Wargaming Prague:

Середні зарплати в геймдеві, безсумнівно, нижчі, ніж в інших розробників програмного забезпечення. Тепер ця нерівність поступово згладжується завдяки тому, що західні студії відкривають офіси в Празі та пропонують конкурентоспроможну зарплату.

Але я вірю, що ігри завжди створюються від щирого серця, і люди, які розробляють ігри, ніколи не робитимуть цього винятково заради грошей.

Петро Писарев, 3D Environment Artist у Bohemia Interactive:

Якщо поглянути на вакансії з ринку праці, то зарплата для Middle 3D-художника починається від 35 000 чеських крон (орієнтовно $1600). Джуніори можуть отримувати 27 000 крон (орієнтовно $1230).

Якуб Дворський, CEO Amanita Design:

Я не маю вдосталь даних, щоб правильно відповісти на запитання про зарплати. Але загалом можна сказати, що для більшості розробників ігри є найбільшою пристрастю в житті. Тож у результаті деякі талановиті програмісти вирішують працювати над іграми — хай навіть вони отримають нижчу оплату, ніж, скажімо, Software Engineer у корпорації.

Про ринок праці та ситуацію з навчанням геймдев-спеціалістів

Міхал Бартон, Engineering Manager у Wargaming Prague:

Попри те, що наша галузь останнім часом стрімко розвивається, вона все ще дуже мала і вважається нішевою. Донедавна нам доводилося навчатися самостійно, а в університетах не було жодної геймдев-спеціальності, окрім кількох предметів з комп’ютерної графіки.

Нині ситуація покращується. Завдяки студіям, які співпрацюють з університетами, ми виховуємо молодих студентів і підтримуємо їх на шляху до розробки ігор. Історично увійти в галузь було надзвичайно важко, але тепер ця ситуація також змінюється. Такі студії, як Wargaming, почали пропонувати програми стажування або відкривати вакансії для джуніор-фахівців.

Якби потрібно було змінити щось одне, я б обрав підтримку уряду. Це може бути як запуск навчальних програм, зосереджених на розробці ігор, арті та написанні сценаріїв, так і фінансова підтримка чеських розробників — у той самий спосіб, яким уряд уже підтримує аудіовізуальну галузь.

Якуб Дворський, CEO Amanita Design:

Ми, як маленька інді-студія, можемо робити все, що заманеться, і саме цьому методу віддаємо перевагу в розробці ігор. Amanita Design більше схожа на колектив однодумців — гейммейкерів і художників, — ніж на звичайну компанію, яка керується виключно прибутком. Ми не ставимо зростання собі за мету й тому рідко шукаємо нових співробітників.

Від чого в підсумку виграє вся індустрія та країна, то це від ліпшої освіти. Хоч ця сфера і зазнає поступових змін на краще, у Чехії все ще дуже мало можливостей вивчати розробку відеоігор.

Марія Шапірко, Communications Specialist / Recruiter у SCS Software:

Це робота мрії для багатьох людей. Не хочу сказати, що ми маємо якісь особливі переваги, але назва нашої компанії досить популярна в Чехії й це допомагає у пошуку нових кандидатів.

Ось лише деякі цифри: минулого року ми успішно залучили 90 людей, 34 з них були 3D-художниками. Крім того, ми постійно шукаємо дизайнерів карт. Наша гра не має дизайну рівнів у традиційному розумінні. Натомість ми постійно працюємо над великою картою, яка складається з менших частин. Тому ми постійно шукаємо творчих людей, які люблять ігри, мають досвід створення рівнів, пильне око і відчуття простору.

Завдяки чеській системі освіти у нас є кандидати, які вивчали розробку ігор в університеті чи навіть у середній школі, але це рідкість. Звісно, кандидатам не обов’язково мати формальну освіту. До нас надходять заявки від самоуків, і вони розглядаються нарівні з іншими. Головне результат.

Ми відкриті до роботи зі стажерами (у 2022 році ми відкрили внутрішній Навчальний центр, де навчаємо талановитих 3D-початківців) і джуніорами. А от з програмуванням ситуація дещо складніша. Ми очікуємо хороших знань C++, не кожен програміст має досвід роботи з цією мовою, але минулого року нам все ж вдалося найняти кількох спеціалістів і з цього напряму.

Оскільки це інтерв’ю для українських читачів, хочу підкреслити, що ми взяли на роботу українців, які зараз перебувають у Чехії. У нас є пара українських колег, які також не говорять ні чеською, ні англійською. У цьому випадку мовний бар’єр для нас не був проблемою. Загалом мова не проблема, ми маємо уроки чеської та англійської. Рано чи пізно наші нові колеги наздоженуть інших.

Як бачите, загалом у Чехії сприятлива ситуація з погляду HR. В країні є кілька навчальних закладів, які спеціалізуються на розробці ігор. Та я схиляюся до думки, що розробку ігор потрібно вивчати ширше й освіта має більше фокусуватися на цьому напрямі, адже він має великий потенціал. Також було б добре, якби держава створила кращі умови для іноземних працівників і спростила для них отримання робочих віз. Але це зовсім інша тема.

Оновлено 20.04: Додані відповіді співробітників SCS Software — студії, яка розробила Euro Truck Simulator.

Читайте також:

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному2
LinkedIn

Схожі статті



Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Цiкаво це зарплатнi до податкiв або пicля
Чехiя це 48% податка з зп — тому питання дуже важливе
Якщо 2к це гросс и на руки усього лише 1к — то бере сум

Middle 3D-художник

з зарплатою менше ніж робітник на конвеєрі. Якось геть сумно.

Не зовсім ясно, як це — 67% на пк і консолі і 41% на мобільні? В сумі більше ста, до того ж на діаграмі ще є веб 16% і ВР/ДР 8%... Чи це в мене з математикою щось не так, чи я щось пропустив))

Гадаю, річ у тому, що ігри можуть працювати на кількох платформах одночасно

Цікаво було почитати, дякую. Особисто я з радістю почитав би про геймдев у Румунії, Данії або Литві/Латвії/Естонії. Завжди цікаво було дізнатися як справи у інших, як поживає інді у цих країнах, і чи тільки у нас все так скромно з локалізацією.

Дякую за відгук! Так, країни Балтії в списку точно є)

Підписатись на коментарі