Секретні документи про війну в Україні у discord-сервері Minecraft — як це може вплинути на гравців та розробників ігор

Очікувано віральна серед українських гравців дискусія навколо смішного неологізму «дієвидло» ледь не стерла з інформаційного поля подію, яка має потенціал стати чи не найпотужнішою медіабомбою весни 2023 року. Мова, звісно, про витік секретних документів, що стосуються війни в Україні: західні ЗМІ вже охрестили подію The Thug Shaker Leaks, а дослідники — «одним з найзначніших розголосів розвідданих століття».

Та трошки віддає сюрреалізмом те, що подія ця може водночас і помітно вплинути на хід бойових дій в Україні, і помітно змінити певні засоби комунікації в ігровій спільноті. Все через Minecraft. Точніше через один з discord-серверів цієї надзвичайно популярної гри.

Кошмар «П’яти очей» та війна в Україні

Історія The Thug Shaker Leaks наскільки серйозна, настільки ж і заплутана. Якщо описувати події с самого початку, то можна втратити розуміння, на якому етапі ситуація зараз. Якщо почати з останніх новин — є ризик загубитися у первинних джерелах, документах та серверах. Тому пропонуємо почати з інформаційно найпомітнішого етапу — ось вже тиждень передові світові медіа (The New York Times, The Economist, Washington Post, Politico) шоковано обговорюють доволі масштабний витік розвідданих, реакцію офіційних представників США на нього та можливі наслідки цього неподобства. Якщо глянути на все без контексту, то масштаб катастрофи дійсно вражає.

Наприклад, в документах є інформація про комплектацію бригад ЗСУ, які ніби-то мають найближчим часом штурмувати позиції росіян. Кількість танків, бронеавтомобілів, гаубиць, САУ тощо. Окрім того, зазначена швидкість використання ракет для HIMARS та критичний стан українських систем протиповітряної оборони. Наведений навіть аналіз пересування російських та українських військових під Бахмутом, Харковом та Донецьком. З матеріалів також випливає, що спецслужби США в режимі реального часу попереджали Київ про точний час російських ударів і навіть про конкретні цілі атак. А ще шпигували за Південною Кореєю, Ізраілем, Угорщиною та МАГАТЕ.

Майк Галлахер, член комітету з розвідки Палати представників США

«Схоже, що факт витоку документів став серйозною проблемою для контррозвідки. Ми говоримо про речі, які можуть зашкодити зусиллями нашої національної безпеки та ЦРУ в Європі та усьому світі».

Інший високопоставлений співробітник розвідки США у коментарі The New York Times назвав ситуацію «кошмаром для «П’яти очей», маючи на увазі альянс країн, які активно обмінюються розвідданими (США, Велика Британія, Австралія, Нова Зеландія та Канада). Не дивно, що Міністерство юстиції США, а за ним і Пентагон почали розслідувати виток.

Сервер мап для Minecraft

Та звідки з’явилися всі ці дані? Західні ЗМІ були не першими, хто їх помітив. До них це зробили проросійські телеграм-канали та борди на 4chan. За даними розслідувачів з інтернет-видання Bellingcat, у каналі «Донбасская девушка» кілька документів з’явилися ще п’ятого квітня (зараз вони не доступні і канал майже повністю вичищений).

Але й він не був першоджерелом. Заглиблюючись в цю історію, журналісти Bellingcat дізналися, що кілька документів з позначкою «Top Secret» ще на початку березня опублікували на discord-сервері «Minecraft Earth Map». Виглядає так, ніби один з поціновувачів надпопулярної пісочниці прийшов і просто сказав «hehe, have some leaked documents».

Зазвичай на цьому місті, всі, хто займається темою актуального витоку роблять ліричний відступ, щоб нагадати що воно таке той Discord. Зазначити, що це нішева платформа для спілкування геймерів, яка стала популярна під час коронакризи у 2020 році, а зараз щомісяця налічує щонайменше 150 млн активних користувачів. Наголосити, що там можна створювати приватні сервери (такі собі чат-руми ) та спілкуватися в них. Discord дійсно має статус переважно геймерського майданчика, хоча останні роки активно намагається позбутися цього амплуа. Навесні 2020 року компанія змінила свою місію з «Chat for Gamers» на «Chat for Communities and Friends», а через рік замість слогана «Your place to talk» почала використовувати «Imagine a place».

Та хай там як, в історії з цим витоком значну роль відіграє саме ігровий сервер, де користувачі до цього обговорювали мапи Minecraft. Втім, він також був не єдиним. Користувач, який опублікував ці документи, розповів Bellingcat, що знайшов їх на іншому discord-сервері — у фанатській спільноті ютуб-блогера та геймера WowMao.

Однак розслідувачі припускають, що першоджерелом документів може бути взагалі інший сервер — Thug Shaker Central, від якого і походить назва The Thug Shaker Leaks. Там подібні файли почали з’являтися ще у січні. На жаль, оригінальні публікації видалені, а отримані Bellingcat зображення були скриншотами, тож перевірити їх автентичність поки неможливо. Але за словами одного з користувачів сервера, файли, які просочилися на WowMao — лише «верхівка айсберга» у порівнянні з кількістю документів, опублікованих на Thug Shaker Central.

Про сам Thug Shaker Central також відомо небагато. По-перше, його назва часто змінювалася. По-друге, користувачі сервера цікавляться комп’ютерними іграми, православною церквою та дотримуються певних расових стереотипів. По-третє, вони — типові консерватори, які очікують «пробудження Дональда Трампа».

Подоляк, OSINT та «світ болю»

Чи довіряти документам, які з’явилися на серверах гравців у Minecraft та православних расистів — питання відкрите. І навіть серед офіційних заяв єдиної думки поки немає.В анонімному коментарі Washington Post високопоставлений український чиновник розповів, що витік розлютив київське військове та політичне керівництво, яке ніби-то прагнуло приховати від Кремля вразливості, пов’язані зокрема з нестачею боєприпасів. Але радник голови Офісу президента Михайло Подоляк каже про інше.

Михайло Подоляк, радник голови Офісу президента

«Сучасний „інформаційний простір“, і особливо те, як він реагує на спекулятивні теми, є абсолютно передбачуваним. Він дуже активно відгукується на провокативні „зливи“, навіть якщо ці „зливи“ на вигляд безглузді та неохайні. Росія, і це вже аксіома, випала з глобального „порядку денного“, але іноді все ще намагається через умовно „нейтральні“ джерела організовувати масштабні компрометуючі кампанії. „Злив документів“ про нібито сценарії контрнаступу України чи про оцінки перспектив Близького Сходу — типова гра росіян».

У Bellingcat, як вже зазначалося вище, поки що не встановити автентичність документів. Та розслідувачі зазначають, що частину з них точно відредагували.

Аналогічну думку висловлює і OSINT-аґенція Molfar. Її фахівці на прикладі одного з документів пояснили, чому зливи можуть бути підробкою:

  • дані про втрати техніки та особового складу сторін, ніби-то надані Пентагоном, близькі до статистики OSINT-проєкту Oryx;
  • виходячи з нумерації сторінок злитого документа, в ньому має міститися щонайменше 24 сторінки і якщо зловмисники справді викрали секретні дані, то мали б оприлюднити всі сторінки, а натомість опублікували лише окремі фрагменти;
  • нумерація на фотографіях виглядає несправжньою: позначки сторінки розміщені зверху надрукованого тексту та розділових смужок надрукованого документа;
  • невдовзі після публікації первинних зображень з’явились відредаговані дані, де показники російських втрат були замінені на менші, а українські показники навпаки — завищені;
  • фотографії документів першими почали активно розповсюджувати саме проросійські джерела;
  • у документі вказана дата 1 березня, скорочена як «1 Mar», однак в американській англійській заведено писати «Mar 1».

Очевидно, що в цій ситуації може бути лише два варіанти. Перший — документи дійсно є розвідданими США. Якщо так, то за словами експертки з військового права США Рейчел Є. ВанЛандінгем, відповідальний за витік інформації «опиниться у світі болю», оскільки такі порушення є «одним із найсерйозніших злочинів щодо національної безпеки США». Професор стратегічних досліджень Університету Джона Гопкінса Томас Рід називає витік одним з найбільших — його можна порівняти з передачею Едвардом Сноуденом секретних даних АНБ журналістам та діями Джуліана Ассанжа.

Другий — документи фейкові і все це масштабна кампанія по дезінформації. Але тоді постає питання — чия? Втім, директор з російських досліджень в The Center for Naval Analyses Майкл Кофман наголошує: дійсні ці документи чи ні — люди повинні бути обережні з усім, де присутні російські джерела.

Далі — контроль над ігровими чатами

Та є в цій шпигунській історії ще один вимір, який стосується здебільшого гравців та певною мірою розробників ігор. Новина про те, що документи з категорії Top Secret знайшли саме на discord-серверів Minecraft швидко розлетілася ігровими ЗМІ. Актуальним знову стало питання ігрових чатів і контролю над ними з боку державних інституцій. Звісно, це не вперше. У листопаді 2015 року стався теракт у Парижі: вибухи біля стадіону «Стад де Франс», де проходив товариський матч між збірними Франції та Німеччини; розстріл відвідувачів одного з ресторанів; інцидент із заручниками в театрі Батаклан. Загалом загинуло близько 130 осіб, а відповідальність на себе взяла «Ісламська Держава».

Тоді поважні медіа також звернули увагу на геймерські канали спілкування. Зокрема, чати PlayStation 4. Сторінки Forbes, Politico, The Telegraph рясніли риторичними питаннями — а чи може ІДІЛ використовувати PlayStation 4 для координації терактів? Більшість дійшли висновку, що звісно може, але не факт, що використовувало того разу.

У відповідь на чисельні запити журналістів спеціаліст з кібербезпеки Гюнтер Оллманн додав кілька логічних тез: кіберзлочинці вже давно й активно використовують внутрішньоігрові системи спілкування; в аудіочатах консолей та ігор дуже складно аналізувати трафік; злочинці знають про ці складнощі, а ще використовують у своїй діяльності TOR та VPN.

Гюнтер Оллманн, євенгеліст кібербезпеки

«Перехоплення внутрішньоігрових комунікацій дуже складне через юридичні та фізичні серверні відносини між (скажімо, наприклад) Sony (керує мережею PlayStation), Electronic Arts (керує системою облікових записів та певною фермою ігрових серверів) та командою розробників гри. Для правоохоронних органів отримання відповідних законних прав на перехоплення є складним та може бути зірвано в будь-якому випадку, якщо злочинці вирішать використовувати власні інструменти шифрування поверх гри», — писав він.

Проблем додала ще й заява Яна Ямбона, який у 2015 році займав пост міністра внутрішніх справ Бельгії. Він прямо заявив, що найскладніше відстежувати комунікацію між терористами на PlayStation 4. За його словами, «дуже, дуже важко розшифрувати зв’язок», який здійснюється через цю консоль. Без жартів. Так і сказав — на відео нижче доказ.

«Служби PS4 дозволяють гравцям спілкуватися зі своїми друзями. Ці канали можуть бути використані з небажаною метою, але ми робимо все, щоб захистити наших користувачів. Коли ми знаходимо повідомлення, які можуть бути образливими, підозрілими та незаконними, то вживаємо відповідних заходів та зв’язуємось із правоохоронними органами», — зазначили у відповідь Ямбону Sony.

За наступні кілька років до цієї теми ігрових чатів поверталися неодноразово. Наприклад, підозри впали на умовно безкоштовні ігри, в чатах яких можна було «планувати напади». Організація The Radicalisation Awareness Network (працює під егідою Європейської комісії) у 2020 році випустила доповідь «Використання екстремістами відеогеймінгу», в якій зазначила — поліція та представники ігрових платформ повинні більше обмінюватися інформацією та встановлювати «довірливі стосунки».

Радикалізацію та екстремізм знаходили майже всюди — у чатах Call of Duty чи на серверах Roblox та Minecraft. У грудні 2022 року сім демократів із конгресу США написали колективний лист до EA, Activision Blizzard, Epic Games, Innersloth, PUBG Corp., Microsoft, Riot Games, Roblox, Sony, Square Enix, Valve, Take-Two, Tencent та Ubisoft. Своїм зверненням вони намагалися з’ясувати, як ті борються з домаганнями, токсичністю та екстремізмом в онлайн-іграх. Спонукало написати цей лист їх дослідження Антидифамаційної ліги про зростання екстремізму в онлайн-іграх та подвоєний ризик натрапити на «білий супремасизм» порівняно з 2021 роком.

Все це — поява секретних документів на ігрових discord-серверах, потенційна можливість вербувати бойовиків ІДІЛ через «вечірку» на PlayStation 4 та рівень екстремізму в ігрових спільнотах — поєднується потенціальною необхідністю контролю за ігровими та навколо ігровими чатами/групами/майданчиками. І потроху це вже стає реальністю. У 2021 році Discord придбав компанію, що розробляла ШІ-інструмент для пошуку харасмента у повідомленнях. Під час запуску Overwatch 2 компанія Blizzard обіцяла записувати всі переговори у голосових чатах, щоб знаходити токсичних гравців. Здається, що через такі The Thug Shaker Leaks лише питанням часу є, коли в екосистеми внутрішньоігрового спілкування прийдуть державні і наддержавні регулювання.

Чи ви вважаєте, що таке неможливе і чати в іграх ще дуже довгий час лишатимуться «сірою зоною»? Можливо, через такі випадки змінеться модель спілкування ігрових компаній зі своїми користувачами на разних платформах? Діліться думками в коментарях!

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному0
LinkedIn

Схожі статті



Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

хахаха. так і уявляю. наше СБУ ловить агентів, які на флешках (!) передають розвіддані за гаражами. А американці ловлять шпигунів на серваках майнкрафту. Бо ж іншого способу злити дані немає!!!! Це на кого розраховано лол

Підписатись на коментарі