Професія — пілот FPV-дрона. Що потрібно знати, як довго тренуватися та чи допоможе ігровий досвід
Очільник Мінцифри Михайло Федоров під час форуму «Україна. Рік 2024» зазначив — FPV-дронів до кінця року в країні зроблять понад мільйон штук. Міністр оборони Рустем Умєров своєю чергою додав: війна росії проти України — це перша війна дронів і зараз починається робота над створенням Сил безпілотних систем. Однак обладнання та окрема державна структура це лише половина справи. Хай там як, але дронами має хтось керувати.
На щастя, професія оператора дрона останнім часом стає все популярнішою. Є курси, інструктори та цілі спільноти, де охочих вчать керувати безпілотниками та збирати їх. Ба більше, почати цей шлях можна самостійно. При цьому корисним стане навіть ігровий досвід. Про найпопулярніші симулятори дронів, необхідне обладнання, різницю у хватах та помилки ми розпитали фахівців, які сьогодні займаються безпілотниками.
Зоопарк FPV-симуляторів та особливості «Обрію»
Ідея опановувати навички керування технікою за допомогою ігор та комп’ютерних симуляцій не нова. У 2016 році в науковому виданні Psychological Science Journal навіть вийшло дослідження про вплив відеоігор на здатність керування автомобілем. Вчені з’ясували — ті, хто регулярно грав у перегони мали кращу координацію рук і очей для швидкого зорово-моторного контролю, ніж ті, хто не грав. Логічно припустити, що дроноігри мають аналогічний вплив на людину. Інструктор школи Free Sky Ukraine Сергій Ткачук наполягає — люди, які з дитинства грають в різні ігри краще засвоюють керування дронами. Згоден з користю ігрового досвіду також інді-розробник, автор G30 та Quadline Іван Ковальов, який останнім часом приділяє багато уваги цій темі.
«Стосовно ігрового досвіду взагалі. Я вважаю, що він буде перевагою, бо у такого пілота в першу чергу набагато краще розвинуте відчуття 3D-простору та розуміння свого положення в ньому», — зазначає він.
Звісно, мова йде не про звичайні ігри на кшталт Death From Above, Drone’Em All, Bridge Hunter, «Бавовна — Атака Дронів» чи «Армія дронів» з застосунку «Дія». Мова саме про симулятори. За словами працівника компанії Twist Robotics Сергія, який є одним з розробників симулятора «Обрій», зараз майже всі школи пілотів FPV навчають своїх курсантів за допомогою Liftoff.
«Інколи зустрічається Velocidrone або DCL. Uncrashed виглядає найбільш сучасно, але через певні недоліки він мало кому насправді підходить. Є ще потенційно цікавий Tryp. Однак варто пам’ятати, що це все гоночні FPV-симулятори. В цілому на ринку переважно відсутні FPV-симулятори іншого роду — їх було важко продати. Схоже що сучасна війна це змінює і скоро FPV-дрони будуть зустрічатися й в ширшому спектрі ігор. Перша відома гра про використання FPV-дронів для війни (хоча зараз вона ще дуже сира), це те, що не так давно випустили росіяни. До цього були моди на гру Arma 3. Воно ближче, але все одно не охоплює справжню суть використання», — пояснює Сергій.
В контексті симуляторів потрібно окремо згадати «Обрій», над яким і працює Сергій. За словами розробника, цей продукт ніколи не мав ставати публічним симулятором. Роботу над ним почали виключно для потреб всередині компанії влітку 2022 року.
«Оскільки, як виробник, ми постійно спілкуємося з екіпажами самого різного призначення, то ще зимою2022-2023 побачили потребу в симуляторі місій БПЛА. Початково мова йшла про літаки зі стабілізованою камерою, але через декілька ітерацій розробки ми прийшли до публічної версії, де є виключно мультиротори з певним акцентом саме на FPV-мультироторах. Літаки ми також плануємо підтримувати, але там більше нюансів з аеродинамікою та з тим як себе поводять сенсори. Плюс літаки — це про світ розміром хоча б 80×80 км, а це теж додає додаткових проблем з розробкою», — пояснює він.
Примітно, що під час роботи над «Обрієм» пріоритет був на найбільш популярних запитах пілотів. Серед іншого це була підтримка:
- декількох різних аеродинамічних моделей;
- різного бойового навантаження;
- різної місткості батарей;
- можливості відпрацювати саме свою ділянку.
«Все це разом неможливо знайти в жодному іншому симуляторі, наскільки нам відомо. Щодо комфорту використання — то тільки тиждень тому ми додали регулятор гучності в інтерфейс. Якщо ж казати про найскладніший аспект, то це, безумовно, реальні мапи та їх достовірність. Наразі симулятор ми видаємо тільки військовим та інструкторам в навчальних центрах та школах. Важливо зазначити, що „Обрій“ ми не розглядаємо для першого етапу навчання — звичайний симулятор буде краще. Наш симулятор може використовуватись для навчання, коли людина вже „пройшла“ умовний Liftoff та безпосередньо для підтримки бойових пілотів — кому треба вивчити місцевість перед виконанням бойової місії», — резюмує розробник.
Чим геймпад відрізняється від FPV-пульта та коли братися за дрон
Якщо казати про класичні геймпади, то за словами Івана Ковальова, досвід їх використання хоч і буде плюсом, але вчитися поводитися з FPV-апаратурою все одно доведеться. Річ у тім, що для пілотування дронів зазвичай використовується інший хват — кожен стік тримають великим та вказівним пальцями. Керування тільки великими пальцями (як на геймпаді) зустрічається, але скоріш за все пілот все одно прийде до двопальцевого pinch чи гібридного хвату. Фронтенд-розробник у минулому, а нині оператор дронів в ЗСУ Олег Гусак більш категоричний.
«Керування FPV-дроном має свою специфіку і з самого початку потрібно тренуватися використовуючи пульт. Так, на цих пультах відрізняється хват, стіки беруться одразу великим і вказівним пальцями. На звичайних дронах (Mavic, Autel) це робиться одним великим пальцем. При цьому джойстик, який відповідає на FPV за газ ніколи не повертається в центральне положення. Це все відрізняється від принципу керування на ігрових приставках і звичайних дронах зі стабілізацією», — додає він.
Ковальов пояснює, що лівий стік по вертикалі відповідає за «газ», тобто кількість обертів двигунів мультиротора — від мінімального до 100%. Очевидно, що пілоту не потрібно, щоб стік автоматично повертався у центральне положення, де значення буде 50%. Правий стік центрується, оскільки у нього в центрі знаходиться нуль по відхиленню по осям в просторі: тангаж(pitch), крен(roll) та нишпорення/рискання(yaw). Він додає, що геймпад підійде тільки для першого, дуже поверхневого знайомства. Краще одразу і якомога швидше купити саме FPV-пульт.
Сергій з Twist Robotics також відзначає, що в реальності особисті навички пілотування FPV-дрона, щонайменше проходження трас, — це тільки частина того що треба вміти пілоту. Важливо:
- знати модулі дрона;
- розуміти чому виникають ті чи інші ситуації;
- вміти діагностувати проблеми з батарейками;
- орієнтуватися на місцевості під час польоту;
- розуміти своє радіо;
- наземну станцію.
«Скоріше за все тобі треба буде це все обслуговувати, тим паче що в реальності в тебе буде зоопарк дронів. Звісно й робити ти це будеш не самостійно, але й пілота в команді який тільки літає та більше нічого не робить також не буде. Загалом, спочатку симулятори потрібні, як введення, але потім пілоти їх продовжують використовувати, щоб зберегти навички пілотування. Наприклад, під час дощу або туману, коли літати неможливо. Вважається, що треба налітати на симуляторі щонайменше30-40 годин, щоб братися за справжній FPV-дрон», — підкреслює він.
Пульти, окуляри та поради військового
Якщо говорити про алгоритм навчання на звичайному симуляторі, то Іван Ковальов радить орієнтуватися на блок-схему нижче.
«В першу чергу потрібно обрати та придбати собі пульт/апаратуру FPV. Це перший крок. Далі під’єднати пульт до симулятора і почати вчитися літати. Я рекомендую обирати симулятор за реалістичністю симуляції фізики, а не за візуальною складовою. Для навчання в симуляторі вам потрібен лише пульт, компʼютер та сам симулятор. Шолом чи окуляри не потрібні. Одночасно з навчанням розбираємось з анатомією дрона, його складовими та основними елементами, окулярами та відеосистемою, антенами, радіозвʼязком та протоколами керування і обовʼязково з батареями й технікою безпеки. Після того, як вже базово розібралися зі всіма зазначеними елементами та навчилися базово літати й проходити прості траси — переходимо до збірки дрона та польотів в реальному світі (на реальному дроні, з батареями та в окулярах)», — пояснює він.
Олег Гусак додає, що найпопулярнішими сьогодні є пульти Radiomaster — зазвичай в ЗСУ використовують модель TX12 (оптимальне співвідношення ціни та якості).
«Можна брати щось крутіше, наприклад Boxer чи TX16, але на початку ти переваг ніяких не відчуєш, окрім приємного відчуття володіння статусною річчю. Окуляри часто використовують Skyzone. Самою ходовою моделлю є Cobra, які в принципі підходять під основні цілі, але вони не дуже зручні. Тому якщо є змога і серйозне бажання цим зайнятися, то краще одразу брати Sky04xV2. Я їх взяв після того, як мої Cobra згоріли за два тижні і задоволений, побратими теж користуються такими. Альтернативою окулярам є маленькі монітори з приймачами, але це вже не про симулятори і ігри, а про реальні польоти», — розповідає військовий.
Десять нюансів, на які варто звернути увагу
Зберіть інформацію
«До мене часто звертаються друзі та питають, як навчитись керувати FPV дроном. Частими є випадки, коли люди, через брак інформації купують дешеві дрони зі стабілізацією та автопосадкою. При цьому вони думають, що на першому етапі зможуть навчитись на тому, а потім „пересісти“ на FPV. Або ще гірше — качають симулятори на телефон і намагаються відпрацювати ці навички водячи пальцями по екрану», — зазначає Гусак.
Будьте гнучкими
Іван Ковальов пояснює — не потрібно думати, що ви будете пілотувати лише FPV-дрон. За його словами, цей напрямок дуже гнучкий та складний, швидко розвивається та змінюється і вимагає хоча б базових знань усіх складових. Інді-розробник порівнює ситуацію з пілотами літаків та гелікоптерів: їм не треба бути авіаконструкторами, але розбиратися в усіх системах та принципах роботи своєї машини та обладнання необхідно.
Постійно практикуйтеся
«Робота на симуляторах повинна бути постійною. Навіть після опанування дроном. Це дасть змогу вдосконалювати навички керування в будь-яких умовах та в будь-який час», — відмічає Сергій Ткачук.
Опануйте хват
Сергій з Twist Robotics ще раз наполягає — те, що можна робити на звичайному геймпаді навіть близько не стоїть поряд з тим, що можна робити на якісному трансмітері з сенсорами Холла та практичною прошивкою. Якщо у людини немає змоги одразу купити пульт, він радить брати стіки звичайного геймпада двома пальцями. Це буде дещо незручно, але краще передасть принцип управління FPV.
Спочатку — симулятор
Олег Гусак також попереджає — не варто одразу купувати дрон і пробувати на ньому літати.
«Скоріш за все ти його просто розіб’єш і щастя, якщо нікого не покалічиш. Найкращим рішенням буде купити пульт, звантажити симулятор і на ньому відпрацювати хоча б 30 годин. Дуже важливо, щоб ці години були розтягнути на багато днів — 40 годин за 20 днів і 40 годин за 4 дні дадуть зовсім різний результат, оскільки саме під час сну формуються основні нейронні зв’язки. Особисто я коли навчався, то результат відчував саме на наступний день», — ділиться він досвідом.
Не бійтеся складнощів
Експерти також радять не очікувати, що все й одразу вийде. Потрібно приготуватися, що перші години (а можливо й дні) у вас взагалі нічого не буде виходити. Керувати FPV дійсно складно, але людина з бажанням та наполегливістю опанує цю навичку, хоча іноді на це й знадобиться трохи більше часу чи інший підхід.
Літайте на ручному режимі
«Я раджу літати виключно в ручному режимі. Є думка, що можна почати вчитися в стабілізованому режимі Angle, а потім вже переходити в ручний. Я сам так вчився, але з часом переконався на прикладі інших, що немає сенсу витрачати на це час. Можна одразу починати літати в повністю ручному режимі Rate (Acro)», — ділиться досвідом Ковальов.
Ніякого відчаю
Одна з головних рекомендацій — не впадати у відчай від кількості та складності інформації. Потрібно одразу зрозуміти, що це серозний та насичений напрямок. Водночас він надзвичайно цікавий і захопливий. З часом інформація перетвориться на єдину систему, а всі назви та терміни, технології, компоненти та характеристики перестануть лякати.
Доводьте до автоматизму
«Не дуже важливо, який саме симулятор взяти. Як на першому етапі неважливо, який дрон обрати. Перед усім потрібно довести до автоматизму процес керування, щоб дивлячись на дрон і думаючи, як він себе має поводити, пальці самі здійснювали необхідні рухи, направляли дрон в необхідному керунку. Коли ти будеш більш менш керувати дроном, тоді потрібно вчитись керувати залежно від завдання, яке виконуєш», — додає Гусак.
Перетерпіть нудоту
Військовослужбовець додає, що деяких людей нудить в окулярах. Він і сам відчув це на собі. Але до цього можна звикнути — просто потрібно перетерпіти декілька перших разів. Сам він вирішив цю проблему тим, що підключав окуляри до комп’ютера і літав на симуляторі.
В умовах сучасної війни дрони дійсно відіграють надзвичайно важливу роль. Завдяки «весільним» дронам наші військові можуть вести постійне спостереження за полем бою, корегувати артилерію, виявляти ворожу техніку та піхоту ще на підході. За допомогою FPV-дронів вони здатні завдавати високоточні удари та діставати ворога там, де іншою зброєю зробити це практично неможливо.
Олег Гусак наводить для прикладу реальний кейс, коли за допомогою FPV-дронів був повністю зачищений вогневий опорний пункт противника і це дозволило зберегти життя штурмовикам, які б з інших обставин мали брати цей ВОП живою силою. Саме тому він радить купляти пульти, завантажувати симулятори та вечорами тренуватися з задоволенням.
23 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів