«Ігри на дисках повністю ніколи не зникнуть». Інтерв’ю з керівником дивізіону консольного геймінгу компанії ERC Сергієм Шевченком

Після анексії Криму та початку російської агресії на Донбасі ігри на фізичних носіях майже зникли з полиць українських магазинів. Однак у 2017 році компанія ERC підписала контракт із PlayStation на постачання заліза, а у жовтні 2018-го почала продавати ігри на дисках. Відтоді ринок пережив багато чого — від рекордів ковідного року до падіння на початку повномасштабного вторгнення. Однак і сьогодні диски залишаються досить популярними серед українських гравців.

Щоб детальніше розібратися в тому, як працює цей ринок і чим він нині живе, ми поспілкувалися з керівником дивізіону консольного геймінгу в ERC Сергієм Шевченком. У своєму інтерв’ю він розповів, які ігри на дисках сьогодні продаються найкраще, скільки зараз PlayStation 5 в Україні та чи зникнуть диски в майбутньому.

Про продажі до війни та нинішній стан українського ринку

— Сергію, вітаю. Почати інтерв’ю хочу з невеличкої історичної ретроспективи. У нас є інформація, що у 2018 році українці купили 25 тисяч дисків. У 2019-му ця позначка сягнула 190 тисяч. Можете, будь ласка, пояснити, що тоді сталося? Чому виникла така колосальна різниця?

Довгий час, до 2017 року, PlayStation взагалі не звертала уваги та не опікувалась Україною. Тож, через відсутність такої уваги бізнес був хаотичним, неорганізованим. Було підпорядкування російському офісу, а потім сталося захоплення Криму, розірвання певних стосунків із московським офісом PlayStation. Якось тоді в PlayStation не переорієнтувалися. Словом, на деякий час фізичні носії (яких і без того майже не було) в принципі зникли з полиць магазинів.

У 2017 році ми підписали контракт з PlayStation на постачання і заліза, і софту в Україну. Відповідно, ми як дистриб’ютор закуповуємо PlayStation, у нас контракт із лондонським офісом, ми привозимо як консолі, так і ігри. Ігри стартували у 2018 році, як ви правильно сказали. Був певний час на підготовку, особливо в PlayStation. Організаційно та юридично це виявився дуже складний та тривалий процес, через це і не було в наявності ігор весь той час до 2018-го.

Чому 25 тисяч? Річ у тім, що ми стартували з продажем ігор в жовтні 2018 року. Плюс був дуже обмежений асортимент — на початку в нас був контракт лише з PlayStation, тобто Sony Interactive Entertainment. Відповідно, ми могли продавати лише ігри видавництва Sony.

Для того, щоб продавати ігри іншого видавництва — наприклад, FIFA — це треба мати контракт з Electronic Arts. Assassin’s Creed — контракт з Ubisoft, GTA — з Take-Two, NBA — з 2K, Hogwarts — з Warner Brothers тощо. Тобто потрібен був час, щоб, по-перше, отримати певну експертизу — як, в принципі, цей ринок працює, далі — узгодити зустрічі, провести перемовини, переконати у спроможності та підписати більше контрактів з більшою кількістю великих і не дуже видавців, щоб мати можливість продавати фізичні копії в Україні.

Відповідно, тут два фактори: по-перше, ми почали в кінці року, а по-друге — тоді був досить обмежений асортимент, який розширювався поступово.

— Виходить, що 2019 рік став першим повноцінним роком, коли ви завозили ігри?

Консолі ми почали ще з 2017 року завозити повноцінно. Це не дуже складно, там небагато SKU. Асортимент ігор — ми більш-менш повноцінно почали завозити у 2019-му. Але навіть і у 2020-му, і далі, ми доповнювали свій портфель іншими новими видавцями.

Ми не просто отримали можливість постачати товари, а також можливість маркетингової підтримки, надання знижки, так само як у цифрових магазинах, у яких бувають знижки зазвичай вони до якихось свят, але не обов’язково. Так само і з фізичними носіями — періодично запускаються якісь активності, знижки, подарунки тощо.

Щоб це повноцінно працювало, потрібен контракт з цими видавцями, які допомагають нам і підтримують всі ці активності — щоб це саме продавалося і було конкурентно й цікаво. А головне, щоб ігри потрапляли на полиці магазинів саме на день їх всесвітнього анонсу. До початку нашої роботи взагалі ніколи не ставалось, тому що цьому передує великий та максимально бюрократично-правильний процес з видавцем.

Cтатистика продажів ігор на дисках за останні кілька років

— 2020 рік зараз рекордний — понад 250 тисяч проданих дисків. Таке зростання пов’язано виключно з тим, що ви розгортали діяльність, чи на це вплинув також і ковід?

Вплинув, звісно. Але перше, чого ми досягли — мабуть, підписали контракти з великою кількістю видавців. Ми змогли повноцінно запускати маркетингове просування для широкого асортименту ігор. І якраз збіглося, що почався ковід. Дійсно був сплеск, особливо на початку, березень-квітень 2020 року, коли все тільки починалося, ніхто нічого не розумів. Всі не думали, що ми будемо сидіти вдома дуже довго, не була налагоджена віддалена робота, був шалений приріст ігор навесні, на початку ковіду. Плюс видавці трошки запанікували і дали дуже хороші знижки. Це теж спрацювало.

— Ми зараз говоримо здебільшого про PlayStation та ігри для неї. А яка ситуація з іграми для ПК на дисках, для Xbox, Nintendo? Наскільки це велика частка українського ринку?

На жаль, досить мала. Річ у тім, що на ПК зараз дисків немає — переважно є лише коди в коробці. Це не надто популярний формат. Наприклад, такі ігри, як S.T.A.L.K.E.R., можуть продаватися навіть у форматі кодів, тому що це ультрапопулярні ігри на ПК, і хтось може дійсно хотіти мати коробку з грою і мати якийсь фізичний предмет пов’язаний з грою.

«Але якщо ми говоримо саме про ПК, то просто код не створює цінності — тут, по суті, не має великої різниці з тим, що ви купили в цифровому вигляді в Steam»

Диск можна потім передати комусь, подарувати, а код ви раз активуєте — і все. Тому диск все-таки дає більше переваг, шкода, що диски на ПК вже давно неактуальні. Тому, в принципі, ПК-шні фізичні носії — це досить маленька частка. Навіть у Європі, хоча там їх звичайно, більше. У нас є певні позиції, як вже згаданий «Сталкер», але їх досить мало.

З Xbox ми отримали цю можливість завдяки тому, що маємо контракт із видавцями, наприклад Electronic Arts. Тому ми могли завозити FIFA для Xbox. Це продає не Microsoft, це продає видавець Electronic Arts. Так само з Ubisoft, з Take-Two. Ми почали пробувати, почали завозити, але інстал-база, тобто кількість консолей Xbox, в Україні невелика. Плюс останнім часом вони в Xbox агресивно рухаються в бік Game Pass. Навіть зараз дуже важко знайти дисковий Xbox, тому що їх найновіша версія — оця двотерабайтна з дисководом — це ексклюзив Xbox.com. Тобто це продається лише в обраних топ-країнах напряму з Xbox. Можливо, хтось перекупає і продає потім на Amazon, але Microsoft це продає тільки таким чином. Тобто він навіть не направляє цю дискову консоль у дистрибуційний канал.

Також Xbox активно просувають Game Pass та самі консолі стають бездискові у Xbox набагато швидше, ніж у PlayStation. Добре це чи погано — окреме питання.

Щодо Nintendo... у Nintendo інша філософія: там картриджі живіші за всіх живих. Ба більше, це дуже гарна інвестиція. Умовно, Zelda взагалі не втрачає у вартості. Тобто як ви її купили першою 10 років тому, 5 років тому, коли вона виходила — її можна перепродати на OLX майже за ті самі гроші. Але це просто не надто популярна, порівняно з PlayStation, платформа. Відповідно, це відображається на продажі ігор.

— Чи можна вважати, що наступна критична точка — 2022 рік, повномасштабне вторгнення? Наскільки це вплинуло на ринок?

Початок війни дуже вплинув. Особливо, коли була загроза Києву. Звичайно, було дуже велике падіння. Це не пов’язано конкретно з іграми. Думаю, це було пов’язано з будь-якою категорією товарів, хіба що, окрім продуктів харчування чи першої в тих умовах необхідності, або військового обладнання. Тому це, скажімо, фактори, які не пов’язані з ринком. Це дійсно було величезне падіння через початок війни.

Потім ми поступово нівелювали це падіння з тим, як ситуація більш-менш стабілізувалася. Поступово це дало змогу потроху надолужувати, але на довоєнні показники поки вийти не вдалося. З об’єктивних причин: як військових, так і демографічних. Можливо, ще й тому, що потрошку це все більше переходить у цифровий формат.

Хоча диски залишаються досить популярними в Україні. Та поки що ми не вийшли на довоєнний формат. Побачимо, як буде далі.

— Далі маємо 117 тисяч у 2022 році, невеличке зростання у 2023-му, а у 2024-му знову падіння — до 86 тисяч. Це через військову загрозу, економічну напруженість і невизначеність?

Читайте також:

Є й інші причини. Наприклад, не було прям суперкрутих та великих всесвітніх релізів. Дуже добре і позитивно впливають на продажі особливо First-Party ексклюзиви PlayStation. Взагалі, наш ринок дуже сильно ПК-орієнтований. Він більше ПК-орієнтований, ніж ринки Західної Європи і навіть Східної. Тому, наприклад, якщо виходить мультиплатформенна гра — я не завжди можу оцінити точну частку— але дуже велика частина гравців грає на ПК. Якщо виходить ексклюзив PlayStation, то такі ігри є дуже великим драйвером продажів. Як фізичних, так і, я певен, цифрових для PlayStation. Минулого року був Astro Bot — хороша гра, але це не рівень більш раніших всесвітніх хітів, як от God of War: Ragnarok чи Spider-Man. Тому це також мало певний вплив. Окрім того, що ви сказали, я з цим згоден — ще й відсутність такої кількості хороших ігор.

— Загалом, наскільки зараз помітна зміна в купівельній спроможності українських геймерів? Щось змінилося принципово, чи ситуація приблизно стала?

Проблема в тому, що вартість ігор зросла. Зросла через зростання курсу гривні до євро, а в нас майже всі закупівлі — у євро. Відповідно, 70 євро у 2020 році — зовсім інша сума в гривнях, ніж у 2024 та 2025 роках. Майже вдвічі — не майже, мабуть, уже більше, ніж удвічі — зріс курс євро з початку війни. Відповідно, зросли ціни. Я не впевнений, що в українців зросли вдвічі зарплати за час війни. Тому, звичайно, це відчутніше.

Але купувати фізичний носій — це в певному роді інвестиція. Маючи велику цифрову бібліотеку, людина не може її при потребі потім перепродати і отримати свої гроші назад. Більшість сюжетних ігор людина пройде один раз і більше вже не буде проходити. Тому велика кількість людей віддає перевагу фізичними носіями, навіть якщо вони дорожчі, ніж були у 2022 році. Вони купують і перепродають. Диски це досить ходовий товар на вторинному ринку, до речі. І гравці мають можливість отримати суттєву суму грошей назад. Тому, якщо враховувати цей фактор — то це ще непогана інвестиція.

— Зараз у нас весна 2025 року. Як ви оцінюєте нинішній стан ринку фізичних ігор в Україні, і які у нього надії, скажімо так?

В принципі, ситуація набагато краща, ніж була у 2022 році. Асортимент присутній, ми привозимо новинки і продаємо їх у перший день релізу. Тобто, попри всі складності — закриті порти та аеропорти, загальні складнощі з логістикою — фізичний носій, особливо якщо це велика гра, є можливість купити в магазинах у той самий день, коли він виходить у світі. Тому ситуація, в принципі, нормальна. Тому попит, попри всі проблеми, присутній, ігор продається досить багато.

Які надії та сподівання? Сподівання на хороші релізи цього року. Не додам більше того, що ви і так знаєте, будемо дивитися. Є вже, як мінімум, два два анонсовані ексклюзиви PlayStation — Death Stranding і Ghost of Yōtei. Вже сильніше, ніж 2024 рік. Будемо дивитися. Ми зберігаємо оптимізм — має бути все добре.

Про жанрові уподобання та консольний дефіцит

— Загалом, які ігри на дисках сьогодні продаються найкраще в Україні? Які жанри та напрямки?

Тут список можна звузити навіть до назв. Тому що є так звані, як ми їх називаємо, вічнозелені хіти, які продаються завжди. Це три гри: GTA, Minecraft та FIFA. Вони продаються весь рік. GTA і Minecraft залишаються тими ж самими, FIFA/EA SPORTS FC — просто кожного року виходить нова. Дуже популярна франшиза в Україні, в нас дуже люблять футбол. Весь інший спорт продається не так добре.

Далі в рейтинги потрапляють дві категорії ігор. Або новинка — вона в перший, другий, третій тиждень має свій піковий продаж. Це тенденція завжди. Як в Україні, так і у світі. Тобто в перший день її купують найбільше. Навіть якась середня гра може вилетіти в топ у перші декілька тижнів.

Друга категорія — дійсно, український ринок дуже price sensitive, тобто дуже залежить від ціни.

«І якщо ми разом з видавцями робимо якусь дуже-дуже хорошу знижку, то в топ може залетіти майже будь-що»

Умовно, якщо гра продається за 200—300—400 гривень, то якою б невдалою вона не була, може залетіти в топ-5 дуже легко.

— Як думаєте, жанрові і тайтлові уподобання щодо фізичних носіїв відображають загалом ситуацію з вибором українців?

Я б тут розділив. По фізичних носіях однозначно можна оцінити вподобання консольних геймерів України. Я вас запевняю, що цифровий топ буде дуже схожим на топ фізичний — саме по консолях.

На ПК, на жаль, ні. З ПК історія інша. Там є різноманітні battle royale та ряд умовнобезкоштовних ігор, які суперпопулярні в Україні, просто не потрапляють у цей топ, бо вони не існують на PlayStation. Або існують у якомусь трохи іншому вигляді.

А от для того, щоб проаналізувати вподобання консольних геймерів — однозначно так. Тому що PlayStation — це 90–95% консольного ринку в Україні. І, відповідно, як я вже сказав, фізичний і цифровий топ будуть дуже схожими.

— А загалом, наскільки сильно відрізняються жанрові тенденції українців від світових трендів?

Це дуже цікаве питання, дякую. Відрізняється від гравців Західної Європи, відрізняється від Штатів і дуже відрізняється від Азії. Що відрізняє? Українці переважно віддають перевагу реалістичним, хардкорним іграм з хорошою графікою. Відповідно, в нас не дуже популярний жанр, наприклад, JRPG. Дуже популярна у світі франшиза Final Fantasy в нас не дуже популярна. Тобто вона навіть дуже непопулярна, скажімо так. Незважаючи ні на що, навіть на хороші ціни, зазвичай вона не залітає в топи. Так само як і будь-які anime-like, JRPG, азійські ігри — вони, зазвичай, у нас слабенько заходять. Хоча в Західній Європі дуже популярні. Інший приклад, франшиза Borderlands, яка неймовірно популярна в Західній Європі — у нас, скільки ми не намагалися її просувати, йде важко.

Але, наприклад, східноєвропейські ігри — у нас вони набагато більш популярні, ніж можуть бути десь на Заході. Наприклад, з останнього — Kingdom Come: Deliverance у нас дуже добре продається. Я не впевнений, що вона так класно продається в інших країнах. Не в кількості, а мається на увазі в рівні, в топі, в рейтингу. Cyberpunk, той самий S.T.A.L.K.E.R., «Відьмак» — це те, що дуже подобається українцям і продається теж більш-менш вічно. Тобто те, що ближче до нас ментально.

— А чи можете сказати, скільки станом на зараз з 2020 року в Україну завезли PlayStation 5?

В мене є точна цифра, але навіть не завезених , а по так званій інстал-базі. Інстал-база — це мається на увазі консолі PlayStation, які точно знаходяться в Україні, які активні, і в які грають. Точну цифру я розкривати не можу, тому що це конфіденційна інформація, але я думаю, що орієнтовно це близько трьохсот тисяч.

— Є статистика в яких регіонах більше купляють консолі і диски, а в яких менше?

Точну статистику вивести дуже важко — дуже висока частка інтернет-продажів, які не сильно трекаються у нас за тим, в який саме регіон вони їдуть. У нас є окремо дані по продажах, які здійснюються саме в фізичних магазинах, але тут нічого неординарного. Це, звичайно, Київ і міста-мільйонники: Київ, Дніпро, Одеса, Львів. З Харковом зараз, на жаль, дуже важко з усіх зрозумілих причин. Звичайно, зараз дуже багато людей перемістилися на захід країни, тому західні області значно покращили свою частку, порівняно з довоєнним періодом.

— Зараз існує консольний дефіцит?

Такого великого дефіциту, як був на початку, звичайно, вже немає. Але періодично виникає дефіцит на певні моделі. Наприклад, може бути дефіцит певний час на діджитал-консоль. Або — це майже завжди — якщо виходить якийсь ексклюзивний, лімітований бандл. Це обов’язково буде дефіцит, але це так і має бути дефіцитом. Наприклад, якісь бандли з певними іграми — зокрема, Astro Bot-бандл виходив по спеціальній ціні. Звичайно, що це була дефіцитна позиція, тому що вона була по спеціальній промо-ціні одразу. Але якщо людина хоче купити PlayStation, то вона зараз може це знайти і якогось великого дефіциту немає.

Також може виникати певний дефіцит під час якихось промо-активностей, коли PlayStation у певні періоди продається зі знижкою. Певні святкові періоди, out of school чи back to school. У ці моменти теж можуть бути певні дефіцити. Але так, щоб зараз неможливо було купити PlayStation — ні, такого немає.

— Найближчим часом планується збільшення рівня офіційних постачань консолей в Україну? І чи очікуєте ви, що попит на них знизиться через те, що планується подорожчання?

Наразі постачання достатні. Маю на увазі, ті що були у квітні і заплановані на травень та червень. Ми сподіваємося, що їх буде достатньо. Постачання плануються заздалегідь, ми не очікуємо якогось дефіциту.

Щодо здорожчання — дійсно, подорожчає діджитал-консоль, але це майже світова тенденція. PlayStation підняла ціни на дуже великій кількості ринків. Я очікую, що, можливо, просто перерозподілиться частка. Була дуже велика різниця між ціною діджитал- і стандартної дискової версії — 100 доларів, 100 євро була різниця. Зараз ця різниця буде меншою. Можливо, більше людей буде купувати саме стандартне видання, а не цифрове. Побачимо.

Плюс, так, дійсно, у травні очікується підняття цін, але, якщо все буде добре, то там будуть промоактивності, які можуть покращити цю статистику.

— Чи можна сказати, яка зараз реальна ситуація з імпортом Xbox Series XS і Nintendo Switch? І чи є у вас інформація, коли з’явиться в Україні другий Switch?

І та, і та консоль на ринок потрапляє, вона є. Просто, як я раніше казав, вони набагато менш популярні, ніж PlayStation. Nintendo однозначно дуже нішева консоль для України. Xbox просто менш популярна. Можливо, з історичних причин. І, в принципі, Xbox дуже сильні в Америці, але на інших ринках вони слабші. До речі, в Польщі і Східній Європі теж PlayStation займає домінуючу долю ринку. При тому, що Xbox і Nintendo там дуже агресивно представлені: і маркетингом, і локальними офісами.

Щодо Nintendo Switch 2. Поки не можу сказати. Я дуже сподіваюся, що в Україні вона теж буде в день релізу або хоча б близько до дня релізу, але, на жаль, поки не можу нічого підтвердити.

Про колекційні видання, цифрову дистрибуцію та майбутнє ігор на дисках

— Чи є проблемою те, що фізичні видання зараз стають дорожчими, ніж цифрові? Воно логічно чому, але чи є це серйозною проблемою?

Це, звичайно, проблема. Тому що за правилами — неоголошеними правилами цього ринку — ціна має бути однакова. Ситуація в чому? Деякі видавці не актуалізують ціну в гривнях відповідно до курсу, який збільшився майже вдвічі. Не всі видавці — деякі вже змінюють. Тому, наприклад, людей дуже шокує, що Civilization, яка недавно вийшла від 2K, коштує три тисячі гривень. Але якщо перевести, це приблизно ті самі 70 євро по курсу на той час.

Тобто деякі видавці вже передивляються ціни, і я думаю, що з часом вони просто будуть поступово змінювати їх.

«Дуже низькі ціни в сторі створюють таку ситуацію, що Україна перетворюється на Аргентину для Xbox — велика кількість людей знаходить можливість, не українців, узагалі не в Україні, купувати ігри в українському сторі»

Відповідно, втрачають видавці, тому що по тій ціні, яку вони в гривні виставили, це не 70 євро, а 40, умовно кажучи. Тому я думаю, що ця ситуація буде змінюватися.

Але я не можу сказати, що це критично вбиває фізичні носії. Як я вже казав, фізичні носії мають ряд переваг. Це безпроблемний шеринг з друзями, можливість перепродати і повернути гроші. Іноді навіть вигідніше вдвічі дорожче купити фізичний носій, тому що ви його потім продасте, і в результаті це навіть буде дешевше. Тому — так, це проблема, але не критична проблема, яка вбиває ринок.

— Наскільки помітний тренд на перехід гравців від фізичних носіїв до цифрових саме в Україні?

Наприклад, PlayStation вважає, що в Україні дуже велика частка саме діджитал-продажів. Ми вважаємо, що ця частка дуже спотворена через те, що велика кількість неукраїнців реєструється в сторі через низькі ціни, і, можливо, це дійсно так. Частка висока. У мене немає цифр по стору, це засекречена інформація, і PlayStation нею не ділиться. Ні PlayStation, ні інші платформи, до речі. Але частка досить висока.

З усім тим, вона завжди була досить високою. І, скажімо так, через те, що ринок зростає, кількість користувачів PlayStation збільшується з кожним місяцем, з кожним днем, з кожним тижнем. Але місце для фізичних носіїв залишається. Плюс, на мою думку, фізичні носії повністю ніколи не зникнуть. Навіть через десятки років вони залишаться у вигляді спеціальних, колекційних, ультимативних видань. Тобто, скоріше за все, окрім самої гри, ще будуть якісь фізичні штуки, які допоможуть доторкнутися до цієї гри у фізичному світі. На ці речі завжди є попит.

— А наскільки складно зараз домовлятися про постачання на український ринок, якщо порівнювати це з довоєнним періодом?

Читайте також:

Абсолютно нескладно. Всі видавці, з якими у нас підписані контракти, дуже намагаються нам допомогти. Абсолютно всі активності, промоактивності, постачання товару — у нас усе це є. Робота налагоджена, тут жодної проблеми з цим немає. Ба більше, ми виконуємо велику частину своєї роботи, працюючи тут, на українському ринку, так, що видавець повністю представлений. Ми робимо по суті всю роботу: самі привозимо ці диски, самі їх дистрибутуємо. Для видавця, по суті, потрібно просто продати в себе на складі в Європі ці диски вчасно для нас і забезпечити маркетингові та інші активності через нас.

Тобто, жодних проблем немає і у зв’язку з війною теж. Можливо, якщо трохи перефразувати питання — наскільки легко було б підписати ці контракти, якби ми їх ще не підписали, — але це питання гіпотетичне, тому що до війни ми встигли отримати контракти з усіма більш-менш великими видавцями. А якщо потрібен якийсь невеликий видавець, то він зазвичай іде назустріч. Тому великих проблем немає саме через війну. Періодично виникають логістичні виклики й складнощі. Як-от, наприклад, коли блокувався польський кордон — це була проблема для всього імпорту в принципі. А так — усе має бути в порядку.

— Наші читачі інколи питають, яка логіка, за якою ви відбираєте ігри для імпорту в Україну? Наприклад, останній раз питали, чому не привезли The First Berserker: Khazan, до цього згадували Persona.

Для того, щоб привезти гру, її зазвичай потрібно спланувати. Десь за пів року, а то й за рік ми вже розмовляємо з видавцями, чи будемо везти ту, чи іншу гру, чи не будемо. Тут треба подумати й, знаючи вподобання українців, у чомусь вгадати. Тому що, наприклад, ти маєш розуміти, скільки фізичних носіїв, скільки дисків потрібно привезти для тієї чи іншої гри. Оголошується вихід такої-то гри, і ми думаємо: привезти яку кількість дисків — зовсім невелику, маленьку, велику, чи зовсім не везти.

Зрозуміло, що абсолютно всі ігри на фізичних носіях забезпечити неможливо. Їх зараз дуже багато: дуже багато інді-проєктів, дуже багато інших середніх проєктів. Я скажу так: усі AAA-проєкти ми намагаємося привезти. Ну, майже всі. За винятком якихось відверто російських ігор, типу Space Marine, чи Atomic Heart. Звісно, такі ігри ми принципово не ввозимо, хоча маємо таку можливість, бо купуємо їх не в росіян, а у видавців. Зазвичай це цілком пристойні європейські компанії. Але так, дійсно, деякі ігри ми просто свідомо не беремо з інших причин, адже розуміємо: продасться 5—10—20 примірників, а решта залишиться на складі й створюватиме проблеми.

Крім того, важливо, чи буде підтримка з боку видавця. У будь-якої гри є свій життєвий цикл: спочатку вона продається за повною ціною у перші тижні, потім попит падає, і далі видавець оголошує промо. Тобто, знижує ціну. І тут критично, чи зможе він надати таку ж підтримку й для фізичних носіїв, чи ні. Якщо видавець не зможе запропонувати нам ціну під промо, а гра вже вийшла з піка продажів, вона залишиться у нас на складі, поки не буде списана.

Тому ми аналізуємо: якщо бачимо, що це гра, яка для нас працює за схемою buy and forget — тобто маловідома, без перспективи підтримки, і з незрозумілим попитом — ми краще її не ввозимо. Це комерційне рішення. Але ще раз підкреслю: усі AAA-ігри, окрім російських і проросійських, ми намагаємося привозити.

— Наскільки велике зараз значення колекційних видань для українського ринку ігор на фізичних носіях?

Колекційні видання за своєю природою завжди мають бути дефіцитними. Їх випускають дуже обмеженим накладом, щоб покупець отримав справді ексклюзивну річ. Щось особливе, чого не буде більше ні в кого. Такі видання зазвичай зʼявляються лише один раз — під час релізу гри — і лише в лімітованій кількості.

Усі колекційні видання, які нам вдається отримати, розкуповуються дуже швидко — за день-два, максимум. Вони мають величезну популярність. Єдиний виняток — реліз S.T.A.L.K.E.R. Завдяки тісній співпраці з розробником гри, студією GSC Game World, ми змогли завезти в Україну найбільшу партію колекційних видань в історії нашої роботи. І навіть ця, справді велика кількість, була розпродана дуже швидко. Але S.T.A.L.K.E.R. — унікальний випадок. Зазвичай колекційки це ексклюзивний товар, і розлітаються навіть у випадку з іграми, які не мають масової популярності. Наприклад, колекційні видання Assassin’s Creed Shadows, попри хвилю критики навколо гри, були розпродані миттєво.

Якщо ми бачимо потенціал, і гра не надто нішова, — ми завжди намагаємося завезти якомога більше колекційних видань. Але у загальному обсязі продажів це все одно дуже мала частка, просто, тому що наклади обмежені — виняток лише S.T.A.L.K.E.R.

— Дуже часто звучить теза, що в наступні п’ять чи десять років ринок ігор на фізичних виданнях звузиться до колекційних варіантів. Чи є така загроза?

Я відповім так: ще п’ять років тому багато хто казав те саме — що фізичні носії от-от зникнуть і консолей з дисководами більш не буде. Та й ця розмова точиться вже дуже давно, ще з часів PlayStation 3, коли вперше з’явився цифровий стор. Мовляв, цифрова дистрибуція все витіснить. Але цього досі не сталося. Я вже згадував, що фізичні носії мають низку переваг. Ті, хто їх регулярно купує, чудово це розуміють. Крім того, існує окрема категорія гравців — колекціонери. Для них диски не просто носії, а частина особистої колекції, пов’язаної з улюбленими іграми. У деяких з них — сотні дисків. І вони не збираються їх продавати. Навпаки, зберігають як цінність.

Чи зникнуть фізичні видання повністю? У найближчому майбутньому — точно ні. Принаймні не в цьому поколінні консолей. Що буде далі — залежить від того, який курс оберуть великі платформотримачі в наступному поколінні. Але навіть якщо масштаб присутності фізичних носіїв зменшиться, повністю вони не зникнуть. Залишаться в тому чи іншому вигляді — як колекційні, спеціальні, ультимативні видання. Це можуть бути і повноцінні бокс-сети, і просто диски з листівками, картами чи іншими додатковими матеріалами.

Тому так, ринок фізичних носіїв, можливо, зменшуватиметься, але він залишиться. І я впевнений, що багато хто буде цим змінам розчарований, адже є велика кількість людей, які свідомо обирають фізичний формат. І таких людей в Україні чимало.

— А які фактори можуть дати новий імпульс розвитку ігор на дисках в Україні у найближчі роки?

Далеко ходити не треба — вихід великих ігор, а особливо GTA 6, стане потужним імпульсом для ринку. Імпульсом настільки значним, що він цілком може претендувати на встановлення нових рекордів з продажу фізичних носіїв у тому році, коли гра вийде.

— А якщо на дисках будуть виходити великі українські ігри? Це буде додатковим чинником?

Однозначно так. Я вже згадував раніше, що українські — та загалом східноєвропейські — дуже популярні серед українських гравців. Тому відповідь — безумовно так. S.T.A.L.K.E.R., наприклад, уже має фізичні видання: на ПК і Xbox вони існують і зараз. Ми просто довго не могли їх завезти, але буквально недавно отримали поставку фізичних стандартних видань на ПК та Xbox. Якщо S.T.A.L.K.E.R. з’явиться на інших платформах, скоріш за все, там також буде фізичне видання.

Якщо з’являтиметься більше українських ігор — безумовно, ми будемо зацікавлені їх підтримати. Більше того, як єдиний дистриб’ютор в Україні, який має необхідну компетенцію, ми готові розглядати можливість співпраці з українськими видавцями, які наважаться виходити не лише в цифровому форматі, а й на фізичних носіях.

— Якщо говорити загалом по світу, яким ви бачите майбутнє ігор на дисках? Буквально там три тренди, як вони можуть розвиватися, що може їх змінити, і як це буде все виглядати?

До війни та ковіду мені часто вдавалося подорожувати, і я мав змогу побачити, як виглядають магазини в Західній Європі та США. Там фізичні видання ігор — це справжній феномен. Десятки рядів завдовжки по 5–10 метрів кожен, повністю заповнені дисками. Часто один і той самий тайтл займає кілька фронтальних позицій одразу — мультифейс. Це величезний ринок, і подібна картина характерна не лише для Заходу, а й для Сходу, наприклад, Японії.

Тому швидко відмовитися від фізичних носіїв навряд чи вдасться, і, здається, ніхто цього й не планує — надто велика кількість гравців їх цінує. Так, частка цифрових продажів поступово зростає, але сказати, що вона колись зведеться до нуля, наразі неможливо.

Багато залежатиме від того, як виглядатимуть наступні покоління консолей — умовні PlayStation 6 чи новий Xbox. Чи матимуть вони дисковод, чи замінять його іншим типом приймача, чи залишиться лише коробка з кодом — усе це покаже час. Але, щоби не повторюватись: фізичні носії повністю не зникнуть. Вони продовжать існувати — просто, можливо, в дещо зміненому вигляді.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному2
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дуже гарне, інформативне інтерв’ю! Мені здається, що це перший матеріал в українських медіа, в якому так детально і повно розповідається про ринок ігор на дисках. ERC — молодці, що розвивають напрям.

Цікава стаття, дякую за інформацію! Не знаєте, чи планується в майбутньому додавання українського регіону до Xbox?Та сама Playstation має наший регіон, а Xbox чомусь ні.

у Хбокс вже є український переклад ОС і є стор на ПК. Дуже сподіваємося, що стор на консолях теж рано чи пізно буде.

Дякую за відповідь! Якраз цікавить український регіон на Xbox. Надіємося, що це станеться дуже скоро.
Плюс надіємося, що багато різних видавців, почнуть додавати українські субтитри до своїх ігр.

Сподіваюся білше людей зрозуміють що треба ставити українську у налаштуваннях, бо зараз що не оголошення на ОЛХ де видно фоном інтерфейс приставки — то 99% свинособача...

В мене на ps5 стоїть українська, але не впевнений чи це вплине, на те, що розробники почнуть додавати до своїх ігр українські субтитри і так далі.

Це один з кроків. Звичайно ігри треба купувати, створювати обговорення, або ж приймати у них участь що до додавання української.

Я наприклад часто пишу EA, в їхніх обговореннях або створюю теми у них про українські субтитри, але толку ноль. Боюся, щоб мене не заблокувли 😂

Якщо просити чемно то не заблокують. EA трохи дивна, наприклад з Jedi: Survivor та Split Fiction свинособачу прибрали, а з EA SPORTS FC ні, ба більше там є й озвучення...

Таки да. Ну коли якась гра виходе, то стараюся в них просити за субтитри. Так само, ніби IO Interactive забирає у своїх нових проектах свинособачу, але не буде додавати українські субтитри. Хотів у їхню нову гру Project 007 пограти, яка вийде через якийсь час. Але свинособачих та українських субтитрів не буде, а англійську нажаль не розумію.

Жодного запитання, чому вони не просувають україномовні ігри на власному ринку. ERC як підрядник в цьому не зацікавлений? А DOU таке не цікаво?
Це ж не один пропущений дисковий реліз, наприклад як Farming Simulator 25 чи The Invincible, в яких українська мова на релізі, чи, наприклад дисковий реліз The Alters яка вийде влітку.

Або рівень маркетингу, коли навпаки треба робити акцент на тому, що гра має українську локалізацію, купляйте-купляйте-купляйте.
А на офіційному сайті ОФІЦІЙНОГО дистриб’ютора навіть не заявлено, що є укр субтитри в Alan Wake 2 Deluxe Edition та Kingdom Come: Deliverance 2.

Радує, що вони хоч Мафію привезуть з українською локалізацією.

Цікава претензія.

Дайте сформулюю ваше питання, як я його зрозумів: у вас претензія до того, що компанія не інвестує власних коштів в просування ігор з україномовною локалізацією, які, скоріш за все, не повернуть ці кошти? Я правильно вас зрозумів?

The Alters яка вийде влітку

Та сама Алтерс, яку видають ті самі 11 bit, які видавали ту саму російську гру Індіка? Цей Алтерс?

По-перше, це не зовсім претензія, це були питання. По-друге, чому Ви стверджуєте, що не окупиться? У Вас є об’єктивні дані стверджувати, що ці ігри провалились? Здається, не провалились. По-третє, так це той The Alters, який видає 11 bit, які вже на третій день війни збирали на допомогу Україні gamedev.dou.ua/...​-supports-ukraine-part-2
Чи оплачували відпустки українським дітям gamedev.dou.ua/...​-studios-liberty-ukraine
І так, це все ще та сама студія, яка видала російську гру. Це типу була така спроба якось мене дискредитувати? Навіщо, ми ж про проблеми розвитку ринку говоримо. Я ж підняв тему звичайного внутрішнього маркетингу.

Але окей, якщо типу 11 bit, це не ок. Тоді ж Ви напевно точно знаєте про таких собі Focus Entertainment? Та точно знаєте, за атомним лайном, та космопіхотою 2. Так от, вони ще видавали таку собі Expeditions: A MudRunner Game, розроблену ще кращою студією Saber Interactive. То от ніяких проблем з її придбанням немає.

З повагою до Вас, та Вашої праці.

Українська мова безумовно важливий показник. Ми виділяємо ігри з українською мовою. У якості прикладу додаю фото з Astrobot або Cyberpunk. По Alan Wake та KCD2 — дякую, що звернули увагу. На сайті буде скоро виправлена інфа та додана плашка.

На жаль, усі ігри привезти неможливо. Окрім локалізації дуже багато залежить від комерційних умов і постпродажної підтримки від постачальника. Наприклад, гра Farming Simulator продавалась досить поганенько і версії Farming Simulator 22 і Farming Simulator 17 виявилися збитковими. Тому ми не везли Farming Simulator 25. Замовлення тої чи іншої гри іноді потрібно робити за пів року до її релізу і це іноді лотерея, коли ти не знаєш чи вистрілить гра чи ні.
Свого часу, ми привезли Ghostrunner 2 майже повністю тому, що там були українські субтитри.

У своїй комунікації з видавцями ми завжди наголошуємо на важливості української локалізації.


По Alan Wake та KCD2 — дякую, що звернули увагу. На сайті буде скоро виправлена інфа та додана плашка.

Вам дякую, що почули та відреагували.

По-друге, чому Ви стверджуєте, що не окупиться? У Вас є об’єктивні дані стверджувати, що ці ігри провалились?

Звісно є, я ж слідкую за цим ринком. Але Сергій на це запитання відповів у мільйон разів краще за мене. Ще й конкретним прикладом.

По-третє, так це той The Alters, який видає 11 bit, які вже на третій день війни збирали на допомогу Україні
Це типу була така спроба якось мене дискредитувати?

Ніхто не заперечує, що вони величезні молодці. Ну, і трошки дивно кидати мені посилання на мої ж новини :)

Це зауваження було не для того, щоб когось дискредитувати (як це взагалі може відбутися в цьому контексті?). Воно було як раз для цього красномовного прикладу далі: як тільки ми напишемо хоч щось про 11 bit, попри всі їх проукраїнські зусилля, в коментарях обов’язково з’являться люди, які доволі зневажливо звинуватять нас, що ми просуваємо компанію, яка співпрацює з росіянами. Це дуже просте, але безальтернативне правило: щоб і як ми не писали, щоб і як ми не питали — завжди будуть незадоволені люди з претензією. От як ви про просування українських ігор.

Я ж підняв тему звичайного внутрішнього маркетингу.

Внутрішнього благодійного маркетингу, я наголошую. Що саме по собі, очевидно, дуже гарно для суспільства, але все ж несе ризики для бізнесу.

Внутрішнього благодійного маркетингу, я наголошую. Що саме по собі, очевидно, дуже гарно для суспільства, але все ж несе ризики для бізнесу.

Я все ще не зовсім згоден із формулюванням про «внутрішній благодійний маркетинг». Бо якщо вже фізичні копії гри з українською локалізацією існують, отже їх хтось друкує, хтось імпортує (в Польшу, Чехію чи ще кудись), значить десь вони продаються. Але ок, добре нехай це будуть ризики. То я ж крім цього підняв і іншу тему — інформування про українську в грі. Це ж теж може стати аргументом для купівлі.

Те що я ще в коментарі своєму першому писав, що Alan Wake 2, KCD2 — це ігри, де локалізація вже реалізована, але не було жодної згадки. Ось в це я вкладаю мінімальний маркетинг, це ніяк не благодійний. Мова була про елементарне: поставити плашку на сайті, згадати у пості в соцмережах, вказати це в описі продукту. Це копійчані речі, але вони мають реальний вплив на рішення аудиторії. Це добре, що більшість зараз з інтернету знають, буде локалізація чи ні. Але гадаю, що далеко не всі.

Але представник ERC вже на це відреагував, тому і тема себе вичерпала. Дякую за відповідь та дискусію, ціную, що розмова тривала предметно.

Це ж теж може стати аргументом для купівлі.

Згоден, хоча тут може бути все не так райдужно, як нам хотілося б. Наприклад, навіть після появи укрлоки в Cyberpunk 2077 47% українських гравців продовжили використовувати російську. Пару років тому це викликало тут неабияку дискусію. Не певен, що зараз стало краще.

Мова була про елементарне: поставити плашку на сайті, згадати у пості в соцмережах, вказати це в описі продукту.

Тут з усім згоден, але і Сергій вже відповів по цій тезі)

Згоден, хоча тут може бути все не так райдужно, як нам хотілося б. Наприклад, навіть після появи укрлоки в Cyberpunk 2077 47% українських гравців продовжили використовувати російську. Пару років тому це викликало тут неабияку дискусію. Не певен, що зараз стало краще.

З цим ми правда нічого не зробимо. У більшості стоїть консоль по дефолту на російській. Тому, що самі знаєте прикол багатьох ігор, що коли вмикаєш гру, вона включає мову регіону, а якщо це український і локалізації немає, то можна грати лише англійською і немає перемикання в налаштуваннях. А через те, що в нас здебільшого з англійською проблеми більші, ніж з російською, то от така ситуація і є, що увімкнулась на російській на ній і грає.

Але, враховуючи, що сіди собі на фоні результатів додавання української локалізації, незабаром взяли цілого штатного менеджера який відповідатиме за українську локалізацію в проєктах, то, мабуть, результати все ж більш ніж задовільні там.

по моим наблюдениями, в случае Switch народ сильно помешан на идее вечного хранения игр, когда ты сможешь поиграть в игру даже много лет спустя после закрытия электронного магазина
а самым большим грехом (справедливо) считается, когда игра не работает в оффлайне

но мне кажется, что главная проблема реалий дня сегодняшнего заключается в том, что игры релизятся крайне сырыми и играть без пост-релизных патчей — такое себе занятие
игры от Nintendo — исключение из этого правила, патчи нужны только для супер сложных игр типа Zelda

кстати, многие инди выходят в физике много лет спустя после релиза как раз для того, что включить в состав картриджа все патчи и DLC

многие инди выходят в физике много лет спустя после релиза

Ну, це стосується все ж успішних інді. Думаю, що з часом Синього принца видадуть на диску.

Лише на дисках на PS4/PS5 купую ігри.
Гра завжди в тебе, ніхто її не забере як ігри по підписці.
Не прив’язаний до якихось дивних «ігор місяця», безпідставних скидок і знижок.
На сайтах ігри зазвичай дешевше, коли награвся у щось можна продати диск і повернути гроші.

Гра завжди в тебе, ніхто її не забере як ігри по підписці.

Нуууу..... :))

сколько из них без проблем работают в оффлайне? вышли сразу в нормально состоянии и не требуют пост-релизных патчей?

Для мене одиним виключенням був RDR2, довелося брати у «цифрі» бо диски до нас тоді доїхали аж тижні через два після релізу. Дуже кортіло пограти)

Підписатись на коментарі