«Ігри на дисках повністю ніколи не зникнуть». Інтерв’ю з керівником дивізіону консольного геймінгу компанії ERC Сергієм Шевченком
Після анексії Криму та початку російської агресії на Донбасі ігри на фізичних носіях майже зникли з полиць українських магазинів. Однак у 2017 році компанія ERC підписала контракт із PlayStation на постачання заліза, а у жовтні
Щоб детальніше розібратися в тому, як працює цей ринок і чим він нині живе, ми поспілкувалися з керівником дивізіону консольного геймінгу в ERC Сергієм Шевченком. У своєму інтерв’ю він розповів, які ігри на дисках сьогодні продаються найкраще, скільки зараз PlayStation 5 в Україні та чи зникнуть диски в майбутньому.
Про продажі до війни та нинішній стан українського ринку
— Сергію, вітаю. Почати інтерв’ю хочу з невеличкої історичної ретроспективи. У нас є інформація, що у 2018 році українці купили 25 тисяч дисків. У 2019-му ця позначка сягнула 190 тисяч. Можете, будь ласка, пояснити, що тоді сталося? Чому виникла така колосальна різниця?
Довгий час, до 2017 року, PlayStation взагалі не звертала уваги та не опікувалась Україною. Тож, через відсутність такої уваги бізнес був хаотичним, неорганізованим. Було підпорядкування російському офісу, а потім сталося захоплення Криму, розірвання певних стосунків із московським офісом PlayStation. Якось тоді в PlayStation не переорієнтувалися. Словом, на деякий час фізичні носії (яких і без того майже не було) в принципі зникли з полиць магазинів.
У 2017 році ми підписали контракт з PlayStation на постачання і заліза, і софту в Україну. Відповідно, ми як дистриб’ютор закуповуємо PlayStation, у нас контракт із лондонським офісом, ми привозимо як консолі, так і ігри. Ігри стартували у 2018 році, як ви правильно сказали. Був певний час на підготовку, особливо в PlayStation. Організаційно та юридично це виявився дуже складний та тривалий процес, через це і не було в наявності ігор весь той час до
Чому 25 тисяч? Річ у тім, що ми стартували з продажем ігор в жовтні 2018 року. Плюс був дуже обмежений асортимент — на початку в нас був контракт лише з PlayStation, тобто Sony Interactive Entertainment. Відповідно, ми могли продавати лише ігри видавництва Sony.
Для того, щоб продавати ігри іншого видавництва — наприклад, FIFA — це треба мати контракт з Electronic Arts. Assassin’s Creed — контракт з Ubisoft, GTA — з Take-Two, NBA — з 2K, Hogwarts — з Warner Brothers тощо. Тобто потрібен був час, щоб, по-перше, отримати певну експертизу — як, в принципі, цей ринок працює, далі — узгодити зустрічі, провести перемовини, переконати у спроможності та підписати більше контрактів з більшою кількістю великих і не дуже видавців, щоб мати можливість продавати фізичні копії в Україні.
Відповідно, тут два фактори: по-перше, ми почали в кінці року, а по-друге — тоді був досить обмежений асортимент, який розширювався поступово.
— Виходить, що 2019 рік став першим повноцінним роком, коли ви завозили ігри?
Консолі ми почали ще з 2017 року завозити повноцінно. Це не дуже складно, там небагато SKU. Асортимент ігор — ми більш-менш повноцінно почали завозити у
Ми не просто отримали можливість постачати товари, а також можливість маркетингової підтримки, надання знижки, так само як у цифрових магазинах, у яких бувають знижки зазвичай вони до якихось свят, але не обов’язково. Так само і з фізичними носіями — періодично запускаються якісь активності, знижки, подарунки тощо.
Щоб це повноцінно працювало, потрібен контракт з цими видавцями, які допомагають нам і підтримують всі ці активності — щоб це саме продавалося і було конкурентно й цікаво. А головне, щоб ігри потрапляли на полиці магазинів саме на день їх всесвітнього анонсу. До початку нашої роботи взагалі ніколи не ставалось, тому що цьому передує великий та максимально бюрократично-правильний процес з видавцем.
Cтатистика продажів ігор на дисках за останні кілька років— 2020 рік зараз рекордний — понад 250 тисяч проданих дисків. Таке зростання пов’язано виключно з тим, що ви розгортали діяльність, чи на це вплинув також і ковід?
Вплинув, звісно. Але перше, чого ми досягли — мабуть, підписали контракти з великою кількістю видавців. Ми змогли повноцінно запускати маркетингове просування для широкого асортименту ігор. І якраз збіглося, що почався ковід. Дійсно був сплеск, особливо на початку, березень-квітень 2020 року, коли все тільки починалося, ніхто нічого не розумів. Всі не думали, що ми будемо сидіти вдома дуже довго, не була налагоджена віддалена робота, був шалений приріст ігор навесні, на початку ковіду. Плюс видавці трошки запанікували і дали дуже хороші знижки. Це теж спрацювало.
— Ми зараз говоримо здебільшого про PlayStation та ігри для неї. А яка ситуація з іграми для ПК на дисках, для Xbox, Nintendo? Наскільки це велика частка українського ринку?
На жаль, досить мала. Річ у тім, що на ПК зараз дисків немає — переважно є лише коди в коробці. Це не надто популярний формат. Наприклад, такі ігри, як S.T.A.L.K.E.R., можуть продаватися навіть у форматі кодів, тому що це ультрапопулярні ігри на ПК, і хтось може дійсно хотіти мати коробку з грою і мати якийсь фізичний предмет пов’язаний з грою.
«Але якщо ми говоримо саме про ПК, то просто код не створює цінності — тут, по суті, не має великої різниці з тим, що ви купили в цифровому вигляді в Steam»
Диск можна потім передати комусь, подарувати, а код ви раз активуєте — і все. Тому диск все-таки дає більше переваг, шкода, що диски на ПК вже давно неактуальні. Тому, в принципі, ПК-шні фізичні носії — це досить маленька частка. Навіть у Європі, хоча там їх звичайно, більше. У нас є певні позиції, як вже згаданий «Сталкер», але їх досить мало.
З Xbox ми отримали цю можливість завдяки тому, що маємо контракт із видавцями, наприклад Electronic Arts. Тому ми могли завозити FIFA для Xbox. Це продає не Microsoft, це продає видавець Electronic Arts. Так само з Ubisoft, з Take-Two. Ми почали пробувати, почали завозити, але інстал-база, тобто кількість консолей Xbox, в Україні невелика. Плюс останнім часом вони в Xbox агресивно рухаються в бік Game Pass. Навіть зараз дуже важко знайти дисковий Xbox, тому що їх найновіша версія — оця двотерабайтна з дисководом — це ексклюзив Xbox.com. Тобто це продається лише в обраних топ-країнах напряму з Xbox. Можливо, хтось перекупає і продає потім на Amazon, але Microsoft це продає тільки таким чином. Тобто він навіть не направляє цю дискову консоль у дистрибуційний канал.
Також Xbox активно просувають Game Pass та самі консолі стають бездискові у Xbox набагато швидше, ніж у PlayStation. Добре це чи погано — окреме питання.
Щодо Nintendo... у Nintendo інша філософія: там картриджі живіші за всіх живих. Ба більше, це дуже гарна інвестиція. Умовно, Zelda взагалі не втрачає у вартості. Тобто як ви її купили першою 10 років тому, 5 років тому, коли вона виходила — її можна перепродати на OLX майже за ті самі гроші. Але це просто не надто популярна, порівняно з PlayStation, платформа. Відповідно, це відображається на продажі ігор.
— Чи можна вважати, що наступна критична точка — 2022 рік, повномасштабне вторгнення? Наскільки це вплинуло на ринок?
Початок війни дуже вплинув. Особливо, коли була загроза Києву. Звичайно, було дуже велике падіння. Це не пов’язано конкретно з іграми. Думаю, це було пов’язано з будь-якою категорією товарів, хіба що, окрім продуктів харчування чи першої в тих умовах необхідності, або військового обладнання. Тому це, скажімо, фактори, які не пов’язані з ринком. Це дійсно було величезне падіння через початок війни.
Потім ми поступово нівелювали це падіння з тим, як ситуація більш-менш стабілізувалася. Поступово це дало змогу потроху надолужувати, але на довоєнні показники поки вийти не вдалося. З об’єктивних причин: як військових, так і демографічних. Можливо, ще й тому, що потрошку це все більше переходить у цифровий формат.
Хоча диски залишаються досить популярними в Україні. Та поки що ми не вийшли на довоєнний формат. Побачимо, як буде далі.
— Далі маємо 117 тисяч у 2022 році, невеличке зростання у 2023-му, а у 2024-му знову падіння — до 86 тисяч. Це через військову загрозу, економічну напруженість і невизначеність?
Є й інші причини. Наприклад, не було прям суперкрутих та великих всесвітніх релізів. Дуже добре і позитивно впливають на продажі особливо First-Party ексклюзиви PlayStation. Взагалі, наш ринок дуже сильно ПК-орієнтований. Він більше ПК-орієнтований, ніж ринки Західної Європи і навіть Східної. Тому, наприклад, якщо виходить мультиплатформенна гра — я не завжди можу оцінити точну частку— але дуже велика частина гравців грає на ПК. Якщо виходить ексклюзив PlayStation, то такі ігри є дуже великим драйвером продажів. Як фізичних, так і, я певен, цифрових для PlayStation. Минулого року був Astro Bot — хороша гра, але це не рівень більш раніших всесвітніх хітів, як от God of War: Ragnarok чи Spider-Man. Тому це також мало певний вплив. Окрім того, що ви сказали, я з цим згоден — ще й відсутність такої кількості хороших ігор.
— Загалом, наскільки зараз помітна зміна в купівельній спроможності українських геймерів? Щось змінилося принципово, чи ситуація приблизно стала?
Проблема в тому, що вартість ігор зросла. Зросла через зростання курсу гривні до євро, а в нас майже всі закупівлі — у євро. Відповідно, 70 євро у 2020 році — зовсім інша сума в гривнях, ніж у 2024 та 2025 роках. Майже вдвічі — не майже, мабуть, уже більше, ніж удвічі — зріс курс євро з початку війни. Відповідно, зросли ціни. Я не впевнений, що в українців зросли вдвічі зарплати за час війни. Тому, звичайно, це відчутніше.
Але купувати фізичний носій — це в певному роді інвестиція. Маючи велику цифрову бібліотеку, людина не може її при потребі потім перепродати і отримати свої гроші назад. Більшість сюжетних ігор людина пройде один раз і більше вже не буде проходити. Тому велика кількість людей віддає перевагу фізичними носіями, навіть якщо вони дорожчі, ніж були у 2022 році. Вони купують і перепродають. Диски це досить ходовий товар на вторинному ринку, до речі. І гравці мають можливість отримати суттєву суму грошей назад. Тому, якщо враховувати цей фактор — то це ще непогана інвестиція.
— Зараз у нас весна 2025 року. Як ви оцінюєте нинішній стан ринку фізичних ігор в Україні, і які у нього надії, скажімо так?
В принципі, ситуація набагато краща, ніж була у 2022 році. Асортимент присутній, ми привозимо новинки і продаємо їх у перший день релізу. Тобто, попри всі складності — закриті порти та аеропорти, загальні складнощі з логістикою — фізичний носій, особливо якщо це велика гра, є можливість купити в магазинах у той самий день, коли він виходить у світі. Тому ситуація, в принципі, нормальна. Тому попит, попри всі проблеми, присутній, ігор продається досить багато.
Які надії та сподівання? Сподівання на хороші релізи цього року. Не додам більше того, що ви і так знаєте, будемо дивитися. Є вже, як мінімум, два два анонсовані ексклюзиви PlayStation — Death Stranding і Ghost of Yōtei. Вже сильніше, ніж 2024 рік. Будемо дивитися. Ми зберігаємо оптимізм — має бути все добре.
Про жанрові уподобання та консольний дефіцит
— Загалом, які ігри на дисках сьогодні продаються найкраще в Україні? Які жанри та напрямки?
Тут список можна звузити навіть до назв. Тому що є так звані, як ми їх називаємо, вічнозелені хіти, які продаються завжди. Це три гри: GTA, Minecraft та FIFA. Вони продаються весь рік. GTA і Minecraft залишаються тими ж самими, FIFA/EA SPORTS FC — просто кожного року виходить нова. Дуже популярна франшиза в Україні, в нас дуже люблять футбол. Весь інший спорт продається не так добре.
Далі в рейтинги потрапляють дві категорії ігор. Або новинка — вона в перший, другий, третій тиждень має свій піковий продаж. Це тенденція завжди. Як в Україні, так і у світі. Тобто в перший день її купують найбільше. Навіть якась середня гра може вилетіти в топ у перші декілька тижнів.
Друга категорія — дійсно, український ринок дуже price sensitive, тобто дуже залежить від ціни.
«І якщо ми разом з видавцями робимо якусь дуже-дуже хорошу знижку, то в топ може залетіти майже будь-що»
Умовно, якщо гра продається за 200—300—400 гривень, то якою б невдалою вона не була, може залетіти в топ-5 дуже легко.
— Як думаєте, жанрові і тайтлові уподобання щодо фізичних носіїв відображають загалом ситуацію з вибором українців?
Я б тут розділив. По фізичних носіях однозначно можна оцінити вподобання консольних геймерів України. Я вас запевняю, що цифровий топ буде дуже схожим на топ фізичний — саме по консолях.
На ПК, на жаль, ні. З ПК історія інша. Там є різноманітні battle royale та ряд умовнобезкоштовних ігор, які суперпопулярні в Україні, просто не потрапляють у цей топ, бо вони не існують на PlayStation. Або існують у якомусь трохи іншому вигляді.
А от для того, щоб проаналізувати вподобання консольних геймерів — однозначно так. Тому що PlayStation — це
— А загалом, наскільки сильно відрізняються жанрові тенденції українців від світових трендів?
Це дуже цікаве питання, дякую. Відрізняється від гравців Західної Європи, відрізняється від Штатів і дуже відрізняється від Азії. Що відрізняє? Українці переважно віддають перевагу реалістичним, хардкорним іграм з хорошою графікою. Відповідно, в нас не дуже популярний жанр, наприклад, JRPG. Дуже популярна у світі франшиза Final Fantasy в нас не дуже популярна. Тобто вона навіть дуже непопулярна, скажімо так. Незважаючи ні на що, навіть на хороші ціни, зазвичай вона не залітає в топи. Так само як і будь-які anime-like, JRPG, азійські ігри — вони, зазвичай, у нас слабенько заходять. Хоча в Західній Європі дуже популярні. Інший приклад, франшиза Borderlands, яка неймовірно популярна в Західній Європі — у нас, скільки ми не намагалися її просувати, йде важко.
Але, наприклад, східноєвропейські ігри — у нас вони набагато більш популярні, ніж можуть бути десь на Заході. Наприклад, з останнього — Kingdom Come: Deliverance у нас дуже добре продається. Я не впевнений, що вона так класно продається в інших країнах. Не в кількості, а мається на увазі в рівні, в топі, в рейтингу. Cyberpunk, той самий S.T.A.L.K.E.R., «Відьмак» — це те, що дуже подобається українцям і продається теж більш-менш вічно. Тобто те, що ближче до нас ментально.
— А чи можете сказати, скільки станом на зараз з 2020 року в Україну завезли PlayStation 5?
В мене є точна цифра, але навіть не завезених , а по так званій інстал-базі. Інстал-база — це мається на увазі консолі PlayStation, які точно знаходяться в Україні, які активні, і в які грають. Точну цифру я розкривати не можу, тому що це конфіденційна інформація, але я думаю, що орієнтовно це близько трьохсот тисяч.
— Є статистика в яких регіонах більше купляють консолі і диски, а в яких менше?
Точну статистику вивести дуже важко — дуже висока частка інтернет-продажів, які не сильно трекаються у нас за тим, в який саме регіон вони їдуть. У нас є окремо дані по продажах, які здійснюються саме в фізичних магазинах, але тут нічого неординарного. Це, звичайно, Київ і міста-мільйонники: Київ, Дніпро, Одеса, Львів. З Харковом зараз, на жаль, дуже важко з усіх зрозумілих причин. Звичайно, зараз дуже багато людей перемістилися на захід країни, тому західні області значно покращили свою частку, порівняно з довоєнним періодом.
— Зараз існує консольний дефіцит?
Такого великого дефіциту, як був на початку, звичайно, вже немає. Але періодично виникає дефіцит на певні моделі. Наприклад, може бути дефіцит певний час на діджитал-консоль. Або — це майже завжди — якщо виходить якийсь ексклюзивний, лімітований бандл. Це обов’язково буде дефіцит, але це так і має бути дефіцитом. Наприклад, якісь бандли з певними іграми — зокрема, Astro Bot-бандл виходив по спеціальній ціні. Звичайно, що це була дефіцитна позиція, тому що вона була по спеціальній промо-ціні одразу. Але якщо людина хоче купити PlayStation, то вона зараз може це знайти і якогось великого дефіциту немає.
Також може виникати певний дефіцит під час якихось промо-активностей, коли PlayStation у певні періоди продається зі знижкою. Певні святкові періоди, out of school чи back to school. У ці моменти теж можуть бути певні дефіцити. Але так, щоб зараз неможливо було купити PlayStation — ні, такого немає.
— Найближчим часом планується збільшення рівня офіційних постачань консолей в Україну? І чи очікуєте ви, що попит на них знизиться через те, що планується подорожчання?
Наразі постачання достатні. Маю на увазі, ті що були у квітні і заплановані на травень та червень. Ми сподіваємося, що їх буде достатньо. Постачання плануються заздалегідь, ми не очікуємо якогось дефіциту.
Щодо здорожчання — дійсно, подорожчає діджитал-консоль, але це майже світова тенденція. PlayStation підняла ціни на дуже великій кількості ринків. Я очікую, що, можливо, просто перерозподілиться частка. Була дуже велика різниця між ціною діджитал- і стандартної дискової версії — 100 доларів, 100 євро була різниця. Зараз ця різниця буде меншою. Можливо, більше людей буде купувати саме стандартне видання, а не цифрове. Побачимо.
Плюс, так, дійсно, у травні очікується підняття цін, але, якщо все буде добре, то там будуть промоактивності, які можуть покращити цю статистику.
— Чи можна сказати, яка зараз реальна ситуація з імпортом Xbox Series XS і Nintendo Switch? І чи є у вас інформація, коли з’явиться в Україні другий Switch?
І та, і та консоль на ринок потрапляє, вона є. Просто, як я раніше казав, вони набагато менш популярні, ніж PlayStation. Nintendo однозначно дуже нішева консоль для України. Xbox просто менш популярна. Можливо, з історичних причин. І, в принципі, Xbox дуже сильні в Америці, але на інших ринках вони слабші. До речі, в Польщі і Східній Європі теж PlayStation займає домінуючу долю ринку. При тому, що Xbox і Nintendo там дуже агресивно представлені: і маркетингом, і локальними офісами.
Щодо Nintendo Switch 2. Поки не можу сказати. Я дуже сподіваюся, що в Україні вона теж буде в день релізу або хоча б близько до дня релізу, але, на жаль, поки не можу нічого підтвердити.
Про колекційні видання, цифрову дистрибуцію та майбутнє ігор на дисках
— Чи є проблемою те, що фізичні видання зараз стають дорожчими, ніж цифрові? Воно логічно чому, але чи є це серйозною проблемою?
Це, звичайно, проблема. Тому що за правилами — неоголошеними правилами цього ринку — ціна має бути однакова. Ситуація в чому? Деякі видавці не актуалізують ціну в гривнях відповідно до курсу, який збільшився майже вдвічі. Не всі видавці — деякі вже змінюють. Тому, наприклад, людей дуже шокує, що Civilization, яка недавно вийшла від 2K, коштує три тисячі гривень. Але якщо перевести, це приблизно ті самі 70 євро по курсу на той час.
Тобто деякі видавці вже передивляються ціни, і я думаю, що з часом вони просто будуть поступово змінювати їх.
«Дуже низькі ціни в сторі створюють таку ситуацію, що Україна перетворюється на Аргентину для Xbox — велика кількість людей знаходить можливість, не українців, узагалі не в Україні, купувати ігри в українському сторі»
Відповідно, втрачають видавці, тому що по тій ціні, яку вони в гривні виставили, це не 70 євро, а 40, умовно кажучи. Тому я думаю, що ця ситуація буде змінюватися.
Але я не можу сказати, що це критично вбиває фізичні носії. Як я вже казав, фізичні носії мають ряд переваг. Це безпроблемний шеринг з друзями, можливість перепродати і повернути гроші. Іноді навіть вигідніше вдвічі дорожче купити фізичний носій, тому що ви його потім продасте, і в результаті це навіть буде дешевше. Тому — так, це проблема, але не критична проблема, яка вбиває ринок.
— Наскільки помітний тренд на перехід гравців від фізичних носіїв до цифрових саме в Україні?
Наприклад, PlayStation вважає, що в Україні дуже велика частка саме діджитал-продажів. Ми вважаємо, що ця частка дуже спотворена через те, що велика кількість неукраїнців реєструється в сторі через низькі ціни, і, можливо, це дійсно так. Частка висока. У мене немає цифр по стору, це засекречена інформація, і PlayStation нею не ділиться. Ні PlayStation, ні інші платформи, до речі. Але частка досить висока.
З усім тим, вона завжди була досить високою. І, скажімо так, через те, що ринок зростає, кількість користувачів PlayStation збільшується з кожним місяцем, з кожним днем, з кожним тижнем. Але місце для фізичних носіїв залишається. Плюс, на мою думку, фізичні носії повністю ніколи не зникнуть. Навіть через десятки років вони залишаться у вигляді спеціальних, колекційних, ультимативних видань. Тобто, скоріше за все, окрім самої гри, ще будуть якісь фізичні штуки, які допоможуть доторкнутися до цієї гри у фізичному світі. На ці речі завжди є попит.
— А наскільки складно зараз домовлятися про постачання на український ринок, якщо порівнювати це з довоєнним періодом?
Абсолютно нескладно. Всі видавці, з якими у нас підписані контракти, дуже намагаються нам допомогти. Абсолютно всі активності, промоактивності, постачання товару — у нас усе це є. Робота налагоджена, тут жодної проблеми з цим немає. Ба більше, ми виконуємо велику частину своєї роботи, працюючи тут, на українському ринку, так, що видавець повністю представлений. Ми робимо по суті всю роботу: самі привозимо ці диски, самі їх дистрибутуємо. Для видавця, по суті, потрібно просто продати в себе на складі в Європі ці диски вчасно для нас і забезпечити маркетингові та інші активності через нас.
Тобто, жодних проблем немає і у зв’язку з війною теж. Можливо, якщо трохи перефразувати питання — наскільки легко було б підписати ці контракти, якби ми їх ще не підписали, — але це питання гіпотетичне, тому що до війни ми встигли отримати контракти з усіма більш-менш великими видавцями. А якщо потрібен якийсь невеликий видавець, то він зазвичай іде назустріч. Тому великих проблем немає саме через війну. Періодично виникають логістичні виклики й складнощі. Як-от, наприклад, коли блокувався польський кордон — це була проблема для всього імпорту в принципі. А так — усе має бути в порядку.
— Наші читачі інколи питають, яка логіка, за якою ви відбираєте ігри для імпорту в Україну? Наприклад, останній раз питали, чому не привезли The First Berserker: Khazan, до цього згадували Persona.
Для того, щоб привезти гру, її зазвичай потрібно спланувати. Десь за пів року, а то й за рік ми вже розмовляємо з видавцями, чи будемо везти ту, чи іншу гру, чи не будемо. Тут треба подумати й, знаючи вподобання українців, у чомусь вгадати. Тому що, наприклад, ти маєш розуміти, скільки фізичних носіїв, скільки дисків потрібно привезти для тієї чи іншої гри. Оголошується вихід такої-то гри, і ми думаємо: привезти яку кількість дисків — зовсім невелику, маленьку, велику, чи зовсім не везти.
Зрозуміло, що абсолютно всі ігри на фізичних носіях забезпечити неможливо. Їх зараз дуже багато: дуже багато інді-проєктів, дуже багато інших середніх проєктів. Я скажу так: усі AAA-проєкти ми намагаємося привезти. Ну, майже всі. За винятком якихось відверто російських ігор, типу Space Marine, чи Atomic Heart. Звісно, такі ігри ми принципово не ввозимо, хоча маємо таку можливість, бо купуємо їх не в росіян, а у видавців. Зазвичай це цілком пристойні європейські компанії. Але так, дійсно, деякі ігри ми просто свідомо не беремо з інших причин, адже розуміємо: продасться 5—10—20 примірників, а решта залишиться на складі й створюватиме проблеми.
Крім того, важливо, чи буде підтримка з боку видавця. У будь-якої гри є свій життєвий цикл: спочатку вона продається за повною ціною у перші тижні, потім попит падає, і далі видавець оголошує промо. Тобто, знижує ціну. І тут критично, чи зможе він надати таку ж підтримку й для фізичних носіїв, чи ні. Якщо видавець не зможе запропонувати нам ціну під промо, а гра вже вийшла з піка продажів, вона залишиться у нас на складі, поки не буде списана.
Тому ми аналізуємо: якщо бачимо, що це гра, яка для нас працює за схемою buy and forget — тобто маловідома, без перспективи підтримки, і з незрозумілим попитом — ми краще її не ввозимо. Це комерційне рішення. Але ще раз підкреслю: усі AAA-ігри, окрім російських і проросійських, ми намагаємося привозити.
— Наскільки велике зараз значення колекційних видань для українського ринку ігор на фізичних носіях?
Колекційні видання за своєю природою завжди мають бути дефіцитними. Їх випускають дуже обмеженим накладом, щоб покупець отримав справді ексклюзивну річ. Щось особливе, чого не буде більше ні в кого. Такі видання зазвичай зʼявляються лише один раз — під час релізу гри — і лише в лімітованій кількості.
Усі колекційні видання, які нам вдається отримати, розкуповуються дуже швидко — за день-два, максимум. Вони мають величезну популярність. Єдиний виняток — реліз S.T.A.L.K.E.R. Завдяки тісній співпраці з розробником гри, студією GSC Game World, ми змогли завезти в Україну найбільшу партію колекційних видань в історії нашої роботи. І навіть ця, справді велика кількість, була розпродана дуже швидко. Але S.T.A.L.K.E.R. — унікальний випадок. Зазвичай колекційки це ексклюзивний товар, і розлітаються навіть у випадку з іграми, які не мають масової популярності. Наприклад, колекційні видання Assassin’s Creed Shadows, попри хвилю критики навколо гри, були розпродані миттєво.
Якщо ми бачимо потенціал, і гра не надто нішова, — ми завжди намагаємося завезти якомога більше колекційних видань. Але у загальному обсязі продажів це все одно дуже мала частка, просто, тому що наклади обмежені — виняток лише S.T.A.L.K.E.R.
— Дуже часто звучить теза, що в наступні п’ять чи десять років ринок ігор на фізичних виданнях звузиться до колекційних варіантів. Чи є така загроза?
Я відповім так: ще п’ять років тому багато хто казав те саме — що фізичні носії от-от зникнуть і консолей з дисководами більш не буде. Та й ця розмова точиться вже дуже давно, ще з часів PlayStation 3, коли вперше з’явився цифровий стор. Мовляв, цифрова дистрибуція все витіснить. Але цього досі не сталося. Я вже згадував, що фізичні носії мають низку переваг. Ті, хто їх регулярно купує, чудово це розуміють. Крім того, існує окрема категорія гравців — колекціонери. Для них диски не просто носії, а частина особистої колекції, пов’язаної з улюбленими іграми. У деяких з них — сотні дисків. І вони не збираються їх продавати. Навпаки, зберігають як цінність.
Чи зникнуть фізичні видання повністю? У найближчому майбутньому — точно ні. Принаймні не в цьому поколінні консолей. Що буде далі — залежить від того, який курс оберуть великі платформотримачі в наступному поколінні. Але навіть якщо масштаб присутності фізичних носіїв зменшиться, повністю вони не зникнуть. Залишаться в тому чи іншому вигляді — як колекційні, спеціальні, ультимативні видання. Це можуть бути і повноцінні бокс-сети, і просто диски з листівками, картами чи іншими додатковими матеріалами.
Тому так, ринок фізичних носіїв, можливо, зменшуватиметься, але він залишиться. І я впевнений, що багато хто буде цим змінам розчарований, адже є велика кількість людей, які свідомо обирають фізичний формат. І таких людей в Україні чимало.
— А які фактори можуть дати новий імпульс розвитку ігор на дисках в Україні у найближчі роки?
Далеко ходити не треба — вихід великих ігор, а особливо GTA 6, стане потужним імпульсом для ринку. Імпульсом настільки значним, що він цілком може претендувати на встановлення нових рекордів з продажу фізичних носіїв у тому році, коли гра вийде.
— А якщо на дисках будуть виходити великі українські ігри? Це буде додатковим чинником?
Однозначно так. Я вже згадував раніше, що українські — та загалом східноєвропейські — дуже популярні серед українських гравців. Тому відповідь — безумовно так. S.T.A.L.K.E.R., наприклад, уже має фізичні видання: на ПК і Xbox вони існують і зараз. Ми просто довго не могли їх завезти, але буквально недавно отримали поставку фізичних стандартних видань на ПК та Xbox. Якщо S.T.A.L.K.E.R. з’явиться на інших платформах, скоріш за все, там також буде фізичне видання.
Якщо з’являтиметься більше українських ігор — безумовно, ми будемо зацікавлені їх підтримати. Більше того, як єдиний дистриб’ютор в Україні, який має необхідну компетенцію, ми готові розглядати можливість співпраці з українськими видавцями, які наважаться виходити не лише в цифровому форматі, а й на фізичних носіях.
— Якщо говорити загалом по світу, яким ви бачите майбутнє ігор на дисках? Буквально там три тренди, як вони можуть розвиватися, що може їх змінити, і як це буде все виглядати?
До війни та ковіду мені часто вдавалося подорожувати, і я мав змогу побачити, як виглядають магазини в Західній Європі та США. Там фізичні видання ігор — це справжній феномен. Десятки рядів завдовжки по
Тому швидко відмовитися від фізичних носіїв навряд чи вдасться, і, здається, ніхто цього й не планує — надто велика кількість гравців їх цінує. Так, частка цифрових продажів поступово зростає, але сказати, що вона колись зведеться до нуля, наразі неможливо.
Багато залежатиме від того, як виглядатимуть наступні покоління консолей — умовні PlayStation 6 чи новий Xbox. Чи матимуть вони дисковод, чи замінять його іншим типом приймача, чи залишиться лише коробка з кодом — усе це покаже час. Але, щоби не повторюватись: фізичні носії повністю не зникнуть. Вони продовжать існувати — просто, можливо, в дещо зміненому вигляді.
25 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів