Хто такий Economy Designer в ігровій індустрії. Кар’єра в геймдеві

Ми продовжуємо серію статей «Кар’єра в геймдеві», у якій ознайомлюємо з основними професіями індустрії. Минулого разу ми писали про те, хто такий Level Designer, а тепер розповідаємо про нюанси роботи Game Economy Designer: чому таких спеціалістів небагато, однак вони дуже корисні для студії, хто може претендувати на цю роль і за що саме доведеться відповідати на проєкті (спойлер — не лише за монетизацію).

Що робить і за що відповідає Game Economy Designer у компанії

Game Economy Designer (або Game Economist) відповідає за розробку, балансування та підтримку економічної складової ігор. Наприклад, якщо гра передбачає, що гравець може збирати й зберігати золото, Game Economy Designer має визначити: у який спосіб можна отримати це золото, скільки й за які дії; як можна витратити накопичене; яка верхня межа накопичення та чи є вона взагалі тощо.

«В ідеалі гра має приносити прибуток і задовольняти гравця. Та якщо вдаватися в крайнощі, можна зробити гру штибу Diablo Immortal: у ній створили 25 різних валют, щоб заплутати гравця — і той не розуміє, скільки грошей треба влити в гру, щоб чогось досягти».

Якщо говорити про конкретні обов’язки, то йдеться про:

  • формування базового балансу ігрових валют;
  • балансування нагород в активностях;
  • створення оферів для гравців;
  • дослідження KPI-показників гри;
  • аналіз та коригування дефіцитів/профіцитів ігрових валют.
«Згадаймо WOW: там є сильна інфляція, однак вона керована й підтримує цю гру. Game Economy Designer має стежити за тим, щоб інфляція залишалася стабільною, аби в людей не зникла мотивація йти далі. Для контролю інфляції використовують різні способи: потреба в ремонті, витрати золота на подорожі з одного місця в інше абощо. Все це існує для того, щоб видаляти золото з економіки і щоб гра мала сенс для гравця».

Залежно від гри, над якою працює економічний дизайнер, та запитів команди змінюється і конкретний спектр завдань.

«Наприклад, Game Economist у MMORPG може займатися балансом самої гри: силою прокачування персонажа, статками персонажа тощо. Це потрібно вираховувати, відштовхуючись від кінцевої мети. Тобто якщо ми хочемо зробити контент на пів року гри, щоб людина за цей час прокачалася до максимального рівня, це і треба брати за основу. Уявімо, що користувач грає дві години на день і тричі на тиждень. З цього розрахунку виводиться, скільки досвіду має здобути гравець, скільки квестів необхідно зробити й скільки часу займатиме їхнє проходження. У цьому випадку основний розрахунок іде на час».

У стратегії на кшталт Forge of Empires розрахунок теж ітиме від часу, однак роль відіграватиме не прокачування персонажа, а розвиток міста чи села. А у випадку Clash of Clans сильний акцент іде на час побудови споруди. Це не впливає на економіку гри, але важливо для монетизації й загального часу, який людина проводить у цій грі. Умовно: головна споруда 20-го рівня будується три дні — цей час потрібен, аби підкреслити, що гравець справді переходить на новий етап, мотивувати його.

Крім економіки й часу, є ще монетизація. Візьмімо F2P — для них це єдине джерело прибутку. Тому команда впроваджує спеціальні «милиці», аби мотивувати гравця заплатити долар чи два. Наприклад, у гру додають платну опцію прискорити будівництво споруди на дві години. І чимало таких покупок відбувається тоді, коли гравець вже почав щось робити, але не має часу чи не хоче чекати довше. Це часто імпульсивна покупка, яка, втім, на руку студії.

«Переважно Product Owners і Game Economy Designers визначають, на що треба натиснути й на якій стадії гри, аби людина віддала гроші. Бо якщо зі старту вимагати від гравця вливання коштів, ніхто грати не буде».

З ким у команді найбільше співпрацює Game Economy Designer і які типові завдання виконує

І перелік завдань Game Economy Designer, і те, з ким йому найбільше доводиться комунікувати, напряму залежить від компанії та її структури. Адже десь економічний дизайнер може бути один, а десь — працювати в команді таких же фахівців. Окрім того, він може додатково виконувати функції геймдизайнера, Data Analyst, системного дизайнера абощо. Зазвичай працює стандартне правило: менша команда — більше обов’язків.

Найчастіше доводиться мати справу з департаментом ігрового дизайну (Game Designers, Level Designers), а також Product Manager та продюсером. Найменше такий спеціаліст співпрацює з маркетологами й розробниками. Комунікація з останніми переважно зводиться до того, аби вони зробили інструменти, що полегшуватимуть роботу (наприклад, допоможуть самостійно редагувати змінні в білді гри).

Серед типових завдань можна виокремити:

  • експресаналіз показників KPI;
  • робота зі звітами аналітиків;
  • розрахунки для нових функціоналів та оптимізації наявних.
  • мітинги для презентації нового функціоналу;
  • аналіз відхилень у доходах тощо.
«Припустімо, комбодизайнер вигадав нову зброю для MMORPG. Він поговорив із тимлідом, маркетологом, продюсером або ще з кимось — і цю зброю вирішили монетизувати. З цим запитом звертаються до економічного дизайнера. Умовно він каже таке: цю зброю буде складно отримати; щоб її здобути, потрібно або пів року активно грати, щоб нафармити, або купити її за $8. Це якщо створювати щось у грі задля конкретної монетизації».

Варто пам’ятати, що Game Economy Designer може прийти на проєкт зі старту й вибудовувати економіку гри з нуля, а може приєднатися до роботи над грою, яка вже в релізі. І те, що він займався економікою з нуля, не означає, що цей процес вичерпний.

Може трапитися ситуація, коли команда вирішує ввести в гру нову професію (якщо жанр це передбачає). Тоді Game Economy Designer має розрахувати ключові кроки її розвитку. Наприклад, щоб вийти на новий рівень, гравець має витратити чотири години. За цей час він отримає певну кількість ресурсів. Відповідно, треба порахувати, як нова професія взаємодіє з усією економікою гри.

Правила й лайфгаки, які полегшать роботу Game Economy Designer

Є кілька підказок, які допоможуть економічному дизайнерові працювати швидше й легше. Зокрема, потрібно:

  • довіряти команді;
  • щоденно комунікувати про стан проєкту: в такому разі чимало проблем навіть не встигнуть з’явитися;
  • стежити за новими іграми, інакше можна пропустити тренди та «переломи»;
  • вивчати економіку: багато робочих механізмів уже розроблено, і знайти їх можна, якщо зануритися в економічну теорію.

Окремо експерти наголошують на співпраці з аналітиками та вивченні даних, які вони пропонують. По-перше, це допомагає виявляти тренди й випереджати завдяки цьому конкурентів. По-друге, за готовою аналітикою набагато простіше зрозуміти, де можна монетизувати гру чи де найбільше «застрягали» гравці.

«Якщо ми бачимо, що люди тупцюють на одній точці, можна запропонувати стартер-бонус за $0,99, щоб заманити гравця, бо перша покупка — найважливіший індикатор для гри. Зважитися на неї та реалізувати — найскладніше: для цього потрібно підв’язати карту, згадати пароль — словом, витратити час. Тому перша покупка зазвичай майже нічого не коштує, а от дає чимало. Її функція — бути приманкою. Наступні покупки даватимуться гравцеві легше бодай тому, що потрібно буде просто натиснути одну кнопку».

Переваги й недоліки роботи Game Economy Designer


Серед переваг професії спеціалісти виокремлюють:

  • можливість експериментувати з економічними залежностями, чого не можна робити в реальному житті;
  • можливість швидко бачити результати своєї роботи в дії;
  • велика різноманітність завдань, що майже ніколи не повторюються (межі відповідальності побудувати складно, тож для когось це плюс, а для когось — мінус);
  • необхідність взаємодіяти з великою кількістю підрозділів та спеціалістів;
  • нішева спеціальність, а отже — нижча конкуренція;
  • професія близька до геймдизайну, відповідно, знайти себе в ній може той, хто любить робити ігри (однак розуміння математики превалює над навичкою гарно описувати процеси ігроладу).
«Є те, що, з одного боку, плюс, а з іншого — плюс не завжди для тебе. Круто бачити, як те, що ти розрахував, принесло компанії чимало грошей. Виходить, завдяки твоїм зусиллям як спеціаліста студія стає фінансово успішною. Щоправда, це не завжди означає, що грошей побільшає саме в тебе»

З-поміж недоліків спеціалісти називають:

  • конфлікти з фіндепартаментом: це трапляється, якщо економічний дизайнер сам любить ігри і його бачення/вподобання/розуміння проєкту як гравця розходиться з бажанням фіндепартаменту, наприклад, внести в гру якомога більше монетизації, яка впливатиме на задоволення від ігрового процесу;
  • нерозуміння того, чим займається Game Economy Designer, і складність передати видимість роботи.

Як стати Game Economy Designer і які навички для цього потрібні

Щоб увійти в професію, варто закінчити університет за економічною чи математичною спеціальністю — так ви здобудете базу. Водночас додаткові курси потрібні тоді, коли необхідно підтягнути аналітику, навчитися користуватися тим чи тим сервісом.

«Можна дивитися ютуб, щоб розуміти ситуацію на ринку. Але потрібно дивитися людей, які розглядають ігри саме з точки зору економіки, монетизації, щоб бути в тренді й розуміти питання на кшталт: чим відрізняється Battle Pass від Season Pass і де застосовують ці концепції; чому можна зробити 4X-стратегію з різним часом будівництва споруд або з моментальною їх появою — і при цьому обидва підходи працюватимуть, і все в такому дусі».

Навички, які знадобляться хорошому Game Economy Designer:

  • знання економіки, статистики, математичних методів, а надто — теорії ймовірності:
  • знання SQL;
  • знання Python — великий плюс;
  • робота з інструментами візуалізації на кшталт Power BI, Tableau, з аналітичними сервісами й, наприклад, Machinations — для побудови моделей і симуляцій;
  • досвід публічних виступів;
  • вміння пояснити абстрактне простою і конкретною мовою;
  • любов до ігор та награність.
«Якщо вам не подобається математика, не треба йти в цю професію. Так само не треба йти, якщо розуміння тієї ж математики завершилося в 6-му класі. У такому разі краще, певно, обрати геймдизайн. Бо Game Economy Designer зобов’язаний моментально розуміти потрібну формулу, знати, що таке логарифми й навіщо вони потрібні, а також інші страшні слова та поняття, яких навчають в університеті».

Які перспективи професії Game Economy Designer

Експерти, з якими спілкувався GameDev DOU, називають «дуже райдужними» перспективи економічних дизайнерів. Це пов’язано насамперед із розвитком геймдеву як такого й тим, що компанії хочуть заробляти більше.

Треба розуміти, що Game Economy Designers — унікальні спеціалісти, важливість яких подекуди недооцінюють.

«Інколи компанії виставляють вакансії для Game Designer і прописують серед обов’язків те, чим має займатися Game Economy Designer. Але це не те саме. І часто люди, які займаються геймдизайном, погано рахують. Вони можуть розписати, що робитиме той чи інший персонаж у грі, яку перевагу даватиме той чи той скіл у боротьбі з ворогами тощо. Однак пояснити конкретно, у цифрах, що це за перевага, їм складно. Звідси і з’являються ігри, у яких існування певних класів чи речей просто не має сенсу».

Зі зростанням кількості ігор на ринку зростатиме і попит на економічних дизайнерів. Цей попит буде і завдяки тому, що все більше студій готові експериментувати з підходами до заробітку й монетизації, з жанровим розмаїттям.

«Що більше розвиватимуться VR та AR, то вагомішою ставатиме роль цієї професії. Бо такий фахівець упроваджує взаємодію ресурсів реального та віртуального світу, що стає необхідною умовою існування обох».

P.S. Дякуємо за допомогу в написанні статті українським Level Designers, які поділилися власним досвідом, а саме: Богданові Павлюченкову, Game Economy Designer у Nexxyo Labs, та Станіславові Булкін, Game Economist у Whaleapp.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному2
LinkedIn


Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі