Скільки грошей брати художнику на фрилансі? Спеціалісти з геймдеву розповідають, як вони сформували свій рейт

Як оцінювати свою роботу, якщо ви художник-фрилансер і працюєте в ігровій індустрії? Як визначити свій рейт, тобто рівень оплати? Брати гроші погодинно чи за проєкт? Що врахувати в угоді, аби не опинитися в програші, і як уникнути нескінченних безкоштовних правок? Ми розпитали про це геймдев-художників і вони поділилися власним досвідом формування рейту. Публікуємо їхні відповіді.

«Не бійтеся називати ціну вищу за середню на ринку»

Олександр Мазнев, Vegetation Artist в Shapefarm

Оплата залежить від багатьох чинників. Якщо проєкт невеликий — то я пропоную рейт всього проєкту. Якщо ж він займає понад місяць і передбачає тривалу співпрацю — погодинний. Під час визначення суми я часто орієнтуюся на середні галузеві зарплати в країні замовника та в самій студії. Такі дані можна знайти в масштабних опитуваннях або Glassdoor.

Оскільки зазвичай доводиться працювати з юрособами, то договори підписую завжди. Це і NDA, і Independent contractor agreement. Якщо проєкт невеликий, то правки слід обговорити перед початком роботи та підписанням договору. Якщо студія розраховує на довгострокову співпрацю, то всі правки входять у робочий час та оплачуються за рейтом.

Щоб не опинитися у програші, завжди слід обговорювати порядок оплати, тривалість робочого дня, кількість робочих днів на тиждень та овертайми. Якщо це довгострокове співробітництво, є сенс закріпити: відпустку, лікарняні та включення державних вихідних до загальної кількості днів відпустки.

Не бійтеся називати ціну вищу за середню на ринку. Погодяться — чудово, ні — завжди можна поторгуватися. У Європі великі геймдев-компанії часто недоплачують своїм співробітникам, і на їхній рейт орієнтуються інші.

«Не варто демпінгувати ринок та продавати себе за $5 на годину»

Дмитро Радушинський, 3D Character Artist (Grinding Gear Games, AMC/Keywords group)

Базове правило — підрахувати усі свої витрати за місяць (житло, їжа, донати на ЗСУ, розваги, накопичення тощо), аби перекрити усі нагальні потреби. Але важливо не робити це у відриві від ринку та ваших актуальних навичок.

Наприклад, якщо ваші потреби передбачають 3000$ на місяць для комфортного життя, не варто очікувати що вас візьмуть із таким запитом на позицію умовного джуніора.

Також, якщо ви працюєте на іноземного замовника, маєте гарний досвід і портфоліо — не варто демпінгувати ринок та продавати себе за $5 на годину, бо це негативно впливає на весь ринок та ваш потенційний прибуток.

Для вдалого формування рейту я рекомендую проводити дослідження проєкту та/чи компанії, з якою плануєте працювати. І тверезо оцінювати свій досвід та швидкість роботи.

У цьому можуть допомогти :

  • Glassdoor та Indeed — там часто є актуальні дані щодо зп, які відносно легко перевести в рейт. Проте не забувайте, що фрилансер сам платить за софт, прокачування навичок та медичні послуги. Роботодавцю часто дешевше та простіше мати фрилансера який сам піклується про всі життєві та технічні потреби.
  • LinkedIn — можна поспілкуватися з потенційними колегами та роботодавцями.

Яка політика компанії? Де вона розташована? Якщо офісів у компанії декілька, варто подивитись зарплатну статистику саме тієї країни, куди ви подаєте заявку.

Робота Дмитра Радушинського

У середньому для України можу сказати, що джуну варто просити від $700-1000, мідл-спеціалісту — від $1500, а сіньйору та ліду — від $2000-2500. Хоча ці цифри дуже варіюються всередині країни від компанії до компанії. В іноземних компаній компенсація, як правило, більша, але не завжди. Хтось спокійно платить $15 за годину, хтось $40, хтось буде торгуватись за $10. Досліджуйте ринок та вивчайте місце, де плануєте працювати. Усе індивідуально.

Також варто розуміти, що джуніор-спеціаліст з топової західної/ американської студії може бути більш досвідченим, ніж деякі українські ліди та сіньйори. Не бійтеся брати адекватні гроші за свою роботу, обговорювати подібні питання з керівництвом. Не демпінгуйте ринок.

Вдалого шляху!

«Уявляєш, скільки ти маєш заробляти на місяць і ділиш на кількість звичайних робочих годин»

Сергій Карпенко, Freelance Concept Artist

З різними замовниками рейт погоджується по-різному. Буває і погодинно, і попроєктно. Але навіть якщо ми фіксуємо ціну, наприклад, за один дизайн, то все одно будемо закладати у ціну кількість годин, необхідну для виконання завдання, і враховувати певну кількість правок від замовника.

Договір завжди потрібен і його необхідно читати. Якщо зрозуміти все немає можливості, треба залучати юриста. Треба ставити питання і намагатися вносити зміни в пункти, які вам не підходять. Якщо ви не можете виконати якісь пункти договору або, наприклад, там є якісь штрафи, незіставні з рівнем оплати, то не думаю, що підписувати договір — гарна ідея. Але багато хто не боїться ризикувати (деякі — через недосвідченість).

Я одного разу не підписав угоду, коли у договорі про нерозголошення (NDA) був специфічний пункт про відповідальність. Там йшлося не лише про звичайне встановлення судом розміру збитків у разі витоку конфіденційної інформації, а й ще про перманентний штраф на дуже багато тисяч євро за кожен витік. Це було ще до обговорення рейтів і взагалі до визначення того, зможу я взятись за проєкт. Я не захотів ризикувати.

Ви — повноцінна сторона договору, окремий бізнес. Це нормально торгуватися за більш вигідні умови шляхом переговорів. Що входить у вартість роботи? Кваліфікація, швидкість, якість, досвід, витрати на софт і залізо, курси підвищення кваліфікації. Оце все та багато іншого формує наш погодинний рейт. Умовно, постійні та перемінні витрати плюс прибуток.

Робота Сергія Карпенка

Можна сформулювати простіше. Уявляєш, скільки ти маєш заробляти на місяць і ділиш на кількість звичайних робочих годин у ньому. Оце і вийде погодинний рейт. Тільки фрилансер далеко не завжди завантажений рівномірно, тому кожен рахує на свій розсуд, щоб не довелося у часи касового розриву обідати на смітнику.

Правки з якогось моменту повинні рахуватись погодинно і згідно з рейтом. В когось це повне перероблення якогось відсотка завершеної роботи. Іноді це сама кількість сеансів правок, щоб замовник більш точно давав фідбек і на третій сеанс не «згадував» про щось, що слід було сказати одразу.

У моїй практиці був позитивний приклад, де весь місяць був потижнево розділений з точки зору створення і погодження контенту. Також він містив чіткі умови оплати до кожного виконаного етапу.

Обом сторонам мають бути зрозумілі умови виконання замовлення клієнту (в тому числі прозорі етапи затвердження від скетчу до фіналу), а також зрозумілі умови й строки оплати.

«Не беріть всі проблеми на себе, через те що ви новачок»

Дмитро Бессонов, Concept artist / Visual Development

Фриланс часто виглядає як шлях до фінансової свободи й вільного вибору проєктів. Скажу, що на моєму досвіді це і так, і ні.

Якщо ви тільки починаєте і це ваше єдине джерело доходів, то вибору у вас буде мало. Але з часом ви отримаєте цю свободу, якщо будете завжди працювати над собою.

Особисто я б порадив спробувати й фриланс, і роботу у компанії за можливістю. Ви краще зрозумієте, що вам підходить і у майбутньому зможете це міняти без страху, плюс будете більш цінним фахівцем.

У моїй практиці були різні варіанти оплати за роботу. Попроєктно, погодинно, фіксована плата за місяць незалежно від простоїв тощо. Різні типи оплати — це нормально, але ваш погодинний рейт повинен бути чітко сформований. Цією сумою можна прорахувати будь-яку роботу.

Наприклад, ціну за проєкт ділите на свій рейт і маєте час, за який вам потрібно зробити задачу. Якщо це швидше, ніж ви можете, шукаєте шляхи економії. Спочатку рекомендую зробити це самостійно. Наприклад, ви розумієте, що 3D або фотобаш вам дозволяє все виконати і залишити прийнятну якість роботи.

Якщо ви не вписуєтесь в дедлайн зі своїм рейтом, треба прозоро обговорити це із замовником. Можливо, виявиться, що йому не потрібно багато варіантів дизайну чи висока деталізація, або він буде згоден підняти ціну і переглянути дедлайн. Не соромтесь шукати адекватні виходи з ситуації. Це лише підтвердить, що ви професіонал і з вами приємно працювати. Не замовчуйте і не беріть всі проблеми на себе, через те що ви новачок.

Якщо вам платять за місяць, то «простої» не повинні вилучатися, адже ви чекаєте у бойовій готовності, тобто знову ж таки витрачаєте свій час. Відповідно овертайми також треба враховувати. Якщо це не влаштовує якусь із сторін — перейдіть на погодинний рейт.

У погодинний рейт входить не лише ціна, яку ви вибрали, а й орієнтація в естімейтах. Іншими словами — треба знати свою швидкість. Якщо ви, наприклад скажете: «година коштує 30$ і я зроблю це за 20 годин або 3 дні» — це звучить переконливіше, ніж просто ціна за годину і невідомий естімейт.

Не раджу працювати з людьми, які не знають, чого хочуть взагалі

Коли ви домовляєтесь із замовником, треба на початку обговорити свою роботу в деталях та ставити побільше запитань. Розбийте її на стадії. Зазвичай це може бути стадія пошуку/дослідження референсів і скетчі для визначення основного напрямку. Далі може бути 3D-основа, базовий рендер, світло, колір тощо. Третя стадія — деталізація, полірування, презентація.

У різних проєктах стадії можуть бути різними. Але основне — що зміни чи виправлення, які стосуються першої стадії, не можуть робитись на останній стадії. Тобто можуть, але це займає більше часу, ніж своєчасні виправлення, і це повинно бути оплачено.

Одного разу мені хотіли заплатити лише за час, витрачений на успішний варіант. Це неприйнятно. Пошуки — це частина роботи, особливо для концепт-художника.

Хороший замовник оцінить, якщо ви допоможете йому сформувати ТЗ навідними питаннями. Він просто може не орієнтуватись у нашій сфері, і не подумати про деталі й підводні камені.

Але я не раджу працювати з людьми, які не знають, чого хочуть взагалі. Такі клієнти, скоріше за все, зіпсують вам нерви, заплатять мало і це не принесе вам досвіду чи хорошої роботи в портфоліо.

Найкращий варіант — працювати із замовником-художником (артдиректор, лід, супервайзер). Швидше будете рости та знайдете корисні контакти.

Робота Дмитра Бессонова

Як знати свій рейт? Читати статті й коментарі, спілкуватися на форумах та у чатах, питати у друзів з досвідом. LinkedIn, Upwork, Glassdoor, Numbeo і подібні ресурси допоможуть вам орієнтуватись у зарплатах і цінах у різних країнах. Але перебуваючи в Україні, розумійте, що вас, найімовірніше, наймуть для економії, тож цінник буде завжди трохи або значно нижче.

Починати я б рекомендував з більш-менш стандартних $10-15 на годину, але це все ж індивідуально. Залежить від швидкості/якості й того, звідки ваш замовник. А також цінник треба переглядати хоча б щорічно, він повинен рости.

Оцінюйте себе адекватно, не занижуючи та не завищуючи свій рівень. Звучить дуже абстрактно, але це треба промовити :) З досвідом це стане зрозумілим.

Вчіть англійську. Не знаєте — пробуйте з перекладачем у письмовій формі, заодно почнете вчити)

Замовники зі Штатів — одні з найкращих. Вони платять більше, добре планують і замовляють все заздалегідь, цікавіші проєкти, висока бізнес-етика = висока повага. Клієнти з пострадянських країн та Індії — одні з найгірших. Там все навпаки. Звісно, всюди є винятки, але краще орієнтуватись на більш забезпечені країни.

Не працюйте безкоштовно. Ваш час — це найдорожче що у вас є. Так, згоден, можна іноді зробити щось за досвід, бо це також цінність. Але іноді замовники маніпулюють цією перспективою і просто наживаються на новачках. Краще витрачайте час на курси чи персональні проєкти в такому випадку.

«Не соромтесь ставити ціни, орієнтуючись на закордонних колег»

Крістіна Татьянич, 2D Concept Artist

Як, певно, і кожен ілюстратор на початку свого шляху, я важко уявляла, як взагалі можна оцінити свою роботу. Начебто за «приємне хобі» якось і недоречно брати багато грошей. Та і перші замовники — це зазвичай друзі або їх знайомі.

Перше усвідомлення стається після кількох дуже вибагливих, але не надто тямущих клієнтів, годин обговорень без результату та купи невикористаних замальовок з ідеями. До речі, змінити ставлення до оцінювання своєї праці мені допомогла книга Майка Монтейро «Дизайн — це робота». Вона про те, що малювання це не тільки про творчість і самовираження, але і про засіб забезпечення своїх життєвих потреб, навчання, оплату податків тощо.

Наразі я майже не беру сторонні проєкти, хіба що є вільний час на вихідні і це якась дуже цікава пропозиція. Але, як і раніше, керуюсь суворими рамками того, що мені точно під силу зробити: те, що намалюю швидко і якісно, бо робила подібне багато разів. Це дає змогу чітко сформувати прайс на роботи.

Якщо це концепт, можна йти за загальним пайплайном роботи, як це відбувається у студії:

1. Розробка ідеї (скетчі).

2. Чистий лайн з кольором.

3. Розробка окремо додаткових деталей, пропсів.

4. Фінальний рендер.

5. Локація додатково до персонажа.

6. Чорно-білий чистовий варіант і кольоровий — це можуть бути окремі речі.

Все це може оцінюватись окремо і вважатися завершеним етапом.

Можна гарненько прописати кожен пункт, додати свої роботи

Приклад подібного оформлення з сайту sylessae.com/commissions:


Щоб розуміти цінник на ілюстрації, я орієнтувалась на іноземних художників, які мені подобались. Часом вони виставляють у своїх соцмережах лінки на прайс-листи, інколи навіть з детальним описом об’єму роботи по кожному пункту. Просто знаходиш іноземного митця, який тобі близький за стилем — і якщо його прайс здається тобі адекватним — спробуй ставити такі розцінки на свої роботи.

Я не прихильник оцінювати роботу погодинно, хіба що це проєкт на багато типових ілюстрацій.

Також в Америці є ціла спілка графічних художників, вони випускають книгу з вказаними цінами на ілюстрації, рекомендаціями. І ще у них на сайті є купа корисних штук типу бланк інвойсу для художника, норми етики в індустрії, блог та багато іншого: graphicartistsguild.org/the-graphic-artists-guild-handbook-pricing-ethical-guidelines.

Не соромтесь ставити ціни, орієнтуючись на закордонних колег, бо це розвиває індустрію в нашій країні, а також дає вам можливість і натхнення розвиватись самому, ставати більш цінним художником і не втрачати запалу до улюбленої справи.

Підписуйтеся на Telegram-канал @gamedev_dou, щоб не пропустити найважливіші статті і новини.

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Одна проблема — зараз Джунів не хто не бере. Про яку зп маете річ))

2 варіанта — або погано шукаєте вакансії (сюди плюсую незнання англ. мови), або ще не доросли до рівня ± самостійного джуна.

Варто розуміти що джун НЕ дорівнює поганий спеціаліст. Джун вже має знати фундаментальні аспекти роботи, мати мінімальний персональний досвід роботи, портфоліо тощо.

Звісно, деякі компанії пишуть до джунів такі вимоги як до мідлів, що є банальним намаганням зекономити та сісти на шию людині. І таке буває.

Ну, можу сказати зі своєї дзвіниці — не завжди є можливість взяти джуна на проєкт. Інколи між вибором платити більше але мати меньше головної болі, і платити менше, але витратити багато часу на підготовку та розвиток молодого спеціаліста, ненароком робиш вибір на користь першого варіанту.

Хоча у цілому, сам я час від часу розглядаю джунів до проєкту, і долучаю, якщо в мене є час/можливість на те, щоб забезпечити новачку гідні умови для росту.

Підписатись на коментарі