Як українські трекінгові сервіси WTG і GRAVK формують локальну геймерську спільноту та унікальний досвід
З розвитком геймінг-культури в Україні у гравців з’являються нові звички — зокрема, потреба відстежувати власні ігри та спілкуватися в спільнотах. Світові трекінгові сервіси ігрових бібліотек на кшталт HowLongToBeat, Backloggd та GG App надають таку можливість. А тепер до тренду доєдналися й українські аналоги — GRAVK та WTG, яка не лише подарує увесь функціонал схожих сервісів, а ще й має ШІ-порадника з акцентом на геймінгу.
Як працюють ці сервіси, скільки мають користувачів, в чому їхня унікальні особливості і чому такі рішення важливі для українських гравців — поговорили із засновниками WTG та GRAVK.
Як створювалися українські трекінгові сервіси
Варто згадати, що світові приклади трекінгових платформ існують вже багато років і навколо кожного великого проєкту сформувалася власна філософія. Звісно, в основі лежить зручний інструмент для користувача, але нерідко ці платформи слугують мотивацією впорядкувати свій геймерський досвід і зробити його частиною особистої історії.
Наприклад, іноземний HowLongToBeat виріс із простої ідеї — дати відповідь на одвічне запитання гравців: скільки часу потрібно, щоб пройти цю гру? З часом це переросло у величезну базу даних, де ти можеш не лише планувати своє проходження ігор, а й порівнювати власний темп проходження з іншими.
Натомість сервіс Backloggd пішов іншим шляхом — його творці надихалися Letterboxd, соціальною мережею для кіноманів. У випадку Backloggd гравець отримував міцну спільноту і спосіб самовираження через відгуки, рецензії та власну критику, що і посприяло популярності цього сервісу.
Таким чином, трекінгові платформи вже давно перестали бути просто базами даних і стали культурними екосистемами у спробі «пов’язати» геймерів однією мовою та спільнотою — а з розвитком популярності геймінгу як культури, такі інструменти є просто необхідними.
Сервіс GRAVK
В Україні культура геймінгу також розвивається швидким темпом — наші гравці все більше слідкують за світовими та локальними новинками, обмінюються своїми досягненнями, білдами, добірками та все далі відходять від піратства. Звісно, на тлі цього мав з’явитися й вітчизняний трекінговий сервіс.
Так, творець сервісу GRAVK, який побажав залишитися під своїм онлайн-ніком N1kk0, розповів, що його шлях створення такого інструменту розпочався ще у
N1kk0Розробник сервісу GRAVK
«Мені завжди було цікаво стежити за різною статистикою, планувати, а також підглядати, чим захоплюються інші. Вперше про власний сервіс задумався у
2013-2015 роках, тоді ще в контексті кіно: IMDB засмучував обмеженою функціональністю, проте і навичок у мене тоді ще було замало. Згодом я відкрив для себе Letterboxd, і саме він надихнув мене на GRAVK. І коли планував власний сервіс, то намагався краще зробити те, що було недопрацьовано на Letterboxd»
За його словами, основною ідеєю GRAVK стало бажання створити зручний український простір для збереження своєї ігрової історії та можливість ділитися нею з іншими.
Схожа мотивація була і у засновника платформи What the game (WTG) Дмитра Тимошенка — бажання упорядкувати свої ігри спочатку привело розробника до іноземних сервісів, що згодом трансформувалося у ідею створити український інструмент.
Дмитро ТимошенкоРозробник сервісу WTG
«Перед початком повномасштабного вторгнення було багато схожих іноземних сервісів, в тому числі російських, тому я вирішив, що я хочу дати альтернативу українцям. Первинна філософія проєкту — створити локальний сайт, де зібрана інформація про ігри та їхній час проходження. І вже 1 липня 2022 року запустився повноцінний сайт»
Сервіс WTG
Як каже Дмитро Тимошенко, вже після першого року сайту прийшло розуміння, що потрібна ширша функціональність — і тоді у проєкту WTG з’явилося ще два розробники, які розширили можливості на порталі.
«Зрозумів, що недостатньо лише інформації про ігри — потрібен був трекер, можливості ставити оцінки та писати відгуки. Все це призвело до того, що до 2025 року сайт став повноцінним трекінговим сервісом», — зазначає розробник WTG.
Хто користується українськими сервісами і чим вони відрізняються від міжнародних
Обидва розробники зазначили, що створюють продукт, який буде відрізнятися від закордонних рішень і матиме інструменти, які потрібні саме українському гравцю.
Зокрема, творець GRAVK акцентує на важливості дизайну та нових можливостях: імпорту даних зі Steam або CSV, збереження й поширення зображень окремих блоків профілю, різні типи списків, беклог з пріоритетами тощо.
У GRAVK, за словами розробника, є і локальні особливості — наприклад, пошук ігор з українською локалізацією.
«Все починалося з того, що я сам ставив собі питання: що мені як гравцю справді потрібно для зручного менеджменту ігрових даних? Тепер я ще прислухаюся до користувачів, намагаючись розвивати проєкт і водночас не загубити мінімалізм», — зазначив N1kk0.
Проєкт продовжать розвивати: є беклог із запланованими модулями, який періодично розширюється завдяки ідеям користувачів.
«Колаборації та івенти мені теж цікаві, але поки що я працюю сам, тож ресурсів обмаль. Можливо, з часом, якщо буде команда чи підтримка спільноти в цьому контексті, ці напрямки стануть реальнішими», — зазначив N1kk0.
WTG натомість фокусується на розумних рішеннях: окрім самого трекінгу, платформа має «AI Порадник Ігор» — чат-бот, що радить, у яку гру пограти. А також дає можливість складати тір-листи та ділитися ними з іншими учасниками спільноти.
«Я не знаходив альтернатив „AI Пораднику Ігор“ в світі. Є різні рекомендатори ігор на різних платформах, але їхні можливості не зрівняються з нашими. Наприклад, вони радять ігри, просто схожі по жанру, натомість наше рішення аналізує, чи пройшов користувач гру і чи сподобалася вона йому. Ми намагаємося надавати якісні поради», — зазначив Дмитро Тимошенко.

У WTG також додають, що зробили максимум, щоб «AI Порадник Ігор» не рекомендував гравцям російські ігри.
Попри свої пропозиції та рішення, не можна сказати, що обидва українських трекінгових сервіси мають великий попит. Наразі на GRAVK понад 960 зареєстрованих акаунтів, з яких активних гравців — третина.
«Загалом це геймери будь-якої вікової категорії чи статі, яким просто цікаво відстежувати свою ігрову статистику. Наразі більшість — це гравці віком25-40 років. Щодня хтось щось додає до беклогу, відзначає пройдену гру чи знаходить та згадує щось з минулого, додає відгук чи просто оцінку», — ділиться N1kk0.
Натомість у WTG додають, що core-аудиторія проєкту — люди, які ставлять до геймінгу, як до культури. Платформою користуються близько 2000 гравців, де активних — приблизно 1000 акаунтів.
«Це не казуальні, а більш хардкорні гравці в різних жанрах і напрямках», — резюмує творець сервісу WTG.
Проблеми масштабування
Загалом, попри гарну альтернативу іноземним рішенням, українські трекінгові сервіси мають свої виклики. По-перше, важко утримувати велику частку спільноти активною, оскільки трекінговими сервісами не користуються на щоденній основі — для багатьох гравців проходження ігор займає тижні, тож і потреба у цьому інструменті не є постійною.
Другим викликом є те, що за обома сервісами стоять малі команди розробників без великих бюджетів, тож спільнота розширюється у помірному темпі.
«Фінансово покриваю поки що не надто великі витрати на сервер, до того ж деякі користувачі допомагають донатами. Маркетингом я не займаюся, зараз в спокійному темпі шліфую проєкт, а користувачі потрохи приєднуються або через знайомих, або якщо десь у соцмережах помічають. Поки що для мене пріоритет — щоб все максимально добре працювало і поточним користувачам було комфортно, а далі буде видно», — ділиться розробник GRAVK.
У WTG натомість зазначають, що не бачать свій сервіс як «commodity-продукт», навіть на локальному ринку, оскільки сама ідея доволі нішова.
«Люди користуються трекінговими сервісами свідомо — коли хочуть відстежувати свої показники, мають глибший підхід до грання або і взагалі грають в ігри професійно», — зазначає Дмитро Тимошенко.
Попри виклики, обидва розробники мають плани з масштабування і дивляться у бік іноземної аудиторії.

«Взагалі, це не просто трекінг, а ще й соцмережа, хоч наразі з мінімалістичною взаємодією (підписки, вподобання). Для початку хотілося б об’єднати якомога більше українських гравців, сформувати свою затишну спільноту. Проте я також планував додати англійську мову і, відповідно, пробувати рухатися ширше. Ось тільки спершу варто максимально доробити все необхідне на сайті, перейти до розробки застосунку, а вже тоді думати про більш глобальні рішення», — зазначає N1kk0.
Дмитро Тимошенко також зазначає, що у WTG є план з масштабування і він розвиватиметься у двох напрямках.
«Перший з них — вихід на закордонний рівень, оскільки українські продукти можуть конкурувати з іноземними якщо не аудиторією, то своїми пропозиціями — наприклад, дизайном та функціоналом. Другий напрямок — поглиблення функціоналу сервісу і додавання платних фіч. Без фінансування сервіси просто не зможуть прожити», — ділиться засновник WTG.
Окремим викликом є і те, що важко забезпечити повні потреби гравців, наприклад, «трекати» не лише Steam, а й консолі. Проте корпорації, як-от Sony чи Microsoft, неохоче надають доступ до статистики гравців на консолях.
Майбутнє українських трекінгових сервісів
В обох сервісів є ще один потенціальний напрямок, яким наразі не користуються — це взаємодія «видавець/розробник ігор — гравець», де платформи можуть виступати посередниками. Оскільки GRAVK та WTG розвивають власні спільноти, розробники ігор могли б простіше взаємодіяти з принаймні українськими гравцями.
«У нас є бажання співпрацювати з творцями ігор, але є і свої перепони — в першу чергу, об’єми та кількість користувачів. Крім того, платформи будуть корисні, зокрема, видавцям, оскільки ми маємо унікальні дані про те, як і у що грають українські гравці», — зазначає засновник WTG.

Дмитро Тимошенко також додає, що цікавим напрямком може стати трекінг мобільних ігор, які займають велику частку на ринку і також мають власну екосистему гравців.
«Потрібно поглиблення інтеграції з напрямком мобільних ігор. Не просто відстеження, яку гру користувач встановив на телефон, а і аналіз умовного Google Play. Більш серйозний підхід до мобільного геймінгу, поглиблена інтеграція з ПК-геймінгом — туди ми і будемо рухатися», — резюмує розробник.
І хоч українські трекінгові сервіси поки не можуть похизуватися такою ж великою аудиторією, як іноземні аналоги, вони перемагають у тому, що завжди враховуватимуть контекст — мову, культурну належність і навіть етичні аспекти, як-от відмову від просування російських ігор. Водночас вони дають досвід відчувати себе частиною спільноти, побудованої за зрозумілими принципами. Тож такі платформи мають потенціал.
N1kk0Розробник сервісу GRAVK
Дмитро ТимошенкоРозробник сервісу WTG
4 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів